Guest Trine Skrevet May 30, 2006 Rapporter Skrevet May 30, 2006 Ok jeg er ny på arbejdsmarkedet så måske er det klart for enhver..dog ikke undertegnede..... jeg undskylder på forhånd. Jeg er blevet bonnet et anseeligt beløb fordi Skat har lagt en arbejdsgiverbetalt kapitalpension til ved beregning af topskat. Dette var jeg ikke lige forberedt på:( Vi har sådan en pensionsassurandør på jobbet så jeg har nok stolet på han havde styr på at indformere mig om skatteoptimering. Skal dette beløb virkelig lægges til i topskat uden at man får fradrag for det andetsteds? Jeg var naiv nok til at tro at man betalte nok skat at sin pension ved udbetaling, gevinstbeskatning o.lign. Er det korrekt at beløbet er lagt til min indtægt før man beregner topskat? Min mands topskat bliver ikke beregnet som min er blevet, man hans er med "løbende udbetalinger" er det en ratepension? Og gør det virkelig så stor en forskel, for hvad fanden laver jeg så med en kapitalpensionsordning??? Fuck skat og pension er kedeligt....men åbentbart et dyrt bekendtskab:cry:
Nils Besvaret May 30, 2006 Rapporter Besvaret May 30, 2006 Ok jeg er ny på arbejdsmarkedet så måske er det klart for enhver..dog ikke undertegnede..... jeg undskylder på forhånd. Jeg er blevet bonnet et anseeligt beløb fordi Skat har lagt en arbejdsgiverbetalt kapitalpension til ved beregning af topskat. Dette var jeg ikke lige forberedt på:( Vi har sådan en pensionsassurandør på jobbet så jeg har nok stolet på han havde styr på at indformere mig om skatteoptimering. Skal dette beløb virkelig lægges til i topskat uden at man får fradrag for det andetsteds? Jeg var naiv nok til at tro at man betalte nok skat at sin pension ved udbetaling, gevinstbeskatning o.lign. Er det korrekt at beløbet er lagt til min indtægt før man beregner topskat? Min mands topskat bliver ikke beregnet som min er blevet, man hans er med "løbende udbetalinger" er det en ratepension? Og gør det virkelig så stor en forskel, for hvad fanden laver jeg så med en kapitalpensionsordning??? Fuck skat og pension er kedeligt....men åbentbart et dyrt bekendtskab:cry: Det er hverken dyrt eller billigt - det er to forskellige "produkter" med forskelligt "prisbillede", og hvad man vælger er vel mest en temperamentssag, ellers ville alle jo vælge det samme. Du betaler lidt mere i skat nu, til gengæld skal du kun betale 40 procent, når du til den tid får kapitalen med renter og renters rente udbetalt på en gang. En ratepensions rater skal man betale indkomstskat af, og det kan jo blive mere, desuden får man jo opsparingen tilbage over en periode, og løber dermed risiko for at kradse af før man har haft glæde af pengene. Du mister ingen penge - du kan se det sådan, at din opsparing er større, fordi du ved pensioneringen får hurtigere penge til lavere skat. :)
Guest Trine Besvaret May 30, 2006 Rapporter Besvaret May 30, 2006 Hmm ok, men det er en sølle trøst når man lige havde sparet op til et fladskærmsfjernsyn som man nu må se fordufte til fordel for en udbetaling om 40 år....øv øv hvorfor er livet så kedeligt.. 15% i topskat nu og 40% i afgift når den udbetales...jeg håber sgu aktierne gør det bedre end de har gjort de sidste par uger, hvis jeg skal have råd til at vedligeholde mit forbrugsniveau når jeg bliver gammel:) Lorte land, godt man ikke bor der:)
credde Besvaret May 30, 2006 Rapporter Besvaret May 30, 2006 Ja hvis det er 40% til den tid...... Meget kan jo ske, det ved vi jo!
Nils Besvaret May 30, 2006 Rapporter Besvaret May 30, 2006 Hmm ok, men det er en sølle trøst når man lige havde sparet op til et fladskærmsfjernsyn som man nu må se fordufte til fordel for en udbetaling om 40 år....øv øv hvorfor er livet så kedeligt.. 15% i topskat nu og 40% i afgift når den udbetales...jeg håber sgu aktierne gør det bedre end de har gjort de sidste par uger, hvis jeg skal have råd til at vedligeholde mit forbrugsniveau når jeg bliver gammel:) Lorte land, godt man ikke bor der:) Et fladskærmsfjantsyn, er det ikke meget dyrt? Jeg mener, hvis du betaler topskat af hele indbetalingen, kan det da godt være, det er smartere med en ratepension, så måske skulle du vende det med in house pensions-wizarden der. :)
Nils Besvaret May 30, 2006 Rapporter Besvaret May 30, 2006 Ja hvis det er 40% til den tid...... Meget kan jo ske' date=' det ved vi jo![/quote'] Jeps. Så gør som jeg: take the money and run og sæt dem i fast ejendom.
bananas Besvaret May 31, 2006 Rapporter Besvaret May 31, 2006 hehe - Moerke for pokker da. Jeg troede at du som matematik-økonom efterhånden havde lært, at du ikke kan stole på andres optimeringer, men bare skal have forklaret reglerne for derefter at optimere selv. ;) Hvis formålet var at hæve pengene før tid skulle du nok have lavet en rate-pension og ikke en kapitalpension. Som Niels (som sædvanlig) 100% korrekt skriver, er beskatningen efter pensionerings-tidspunktet forskellig. Hvad der måske lige kan tilføjes til billedet er hvad der sker hvis man hæver ordningen førtidigt. Der gælder det nemlig for både rate og kapitalpensionen at man skal betale 60% i "straf"-afgift. For ratepension er denne straf ikke så slem, hvis man var topskatteyder på indbetalingstidspunktet eftersom at man fik 58,5% i fradrag på det man indsatte. For en kapitalpension er straffen noget værre eftersom at fradragsretten ikke galdt i topskatten og derfor kun var 43,5%. Så en ratepension kan sådan set godt bruges som en alternativ opsparingsordning, hvor man undervejs slipper med kun at betale 15% i skat af afkastet undervejs. (det er der faktisk en hel del, som gør) Jeg tror endda også, at den kan bruges til at undgå den svenske formueskat, eftersom at de nordiske lande i deres dobbeltbeskatningsaftaler har aftalt ikke at beskatte hinandens pensioner. Den lille hage man dog skal huske er, at den danske stat kan finde på at underkende ratepensionsfradrag for de sidste 5 år, hvis man flytter til udlandet og de har været store eller er blevet forhøjet. I praksis har de sat en grænse, der hedder 20% af ens årsløn med henblik på hvad man skal betragte som "store". Hvad der sker med folk som allerede ER i "udlandet" vides ikke (den har de ikke tænkt på i lovteksten) .
Guest Trine Besvaret May 31, 2006 Rapporter Besvaret May 31, 2006 Ja, Bananas men en matematik-økonom med kæmpe sorte huller når ordet SKAT indgår.. og kombinationen SKATog PENSION så går min hjerne helt kold:(
Humle Besvaret May 31, 2006 Rapporter Besvaret May 31, 2006 Hmm ok, men det er en sølle trøst når man lige havde sparet op til et fladskærmsfjernsyn som man nu må se fordufte til fordel for en udbetaling om 40 år....øv øv hvorfor er livet så kedeligt.. 15% i topskat nu og 40% i afgift når den udbetales...jeg håber sgu aktierne gør det bedre end de har gjort de sidste par uger, hvis jeg skal have råd til at vedligeholde mit forbrugsniveau når jeg bliver gammel:) Lorte land, godt man ikke bor der:) Aktierne kommer til at falde støt over de næste 1-1,5 år. Trenden er NED.
Guest Trine Besvaret May 31, 2006 Rapporter Besvaret May 31, 2006 Aktierne kommer til at falde støt over de næste 1-1' date='5 år. Trenden er NED.[/quote'] Ja ja rolig nu, jeg skal først pensioneres i 2041 så der er tid nok til lidt op og nedture:)
martin_–_grevie Besvaret June 1, 2006 Rapporter Besvaret June 1, 2006 Her ved jeg lidt... Jeg må lige på banen, her er noget jeg ved lidt om ;-) Du har ikke betalt nogen ekstra skat Moerke, blot tilbagebetalt hvad du skyldet til SKAT, i forhold til det fradrag du har fået i løbet af året for dine pensionsindbetalinger. Problemet opstår kun i firmapensioner og pga. den forskel på fradragsretten mellem kapitalpension og ratepension der også omtales ovenfor. Når man har en firmapension betales der ind via bruttolønnen, der er derfor ikke tale om et fradrag men en bortseelsesret (er det samme i sidste ende). Du kan derfor ikke kontrollere hvilket fradrag du opnår når du indbetaler. Tjener du penge nok til at betale topskat, ser du også bort fra skat i topskatten. Da der ikke er fradragsret i topskat for en kapitalpension, men kun op til mellemskat, skal du betale tilbage, hvis du har indbetalt penge fra topskatten til kapitalpensionen. Det svarer altid til præcis 15% (diff. mellem top og mellemskat), som beregnes via selvangivelsen, som du har oplevet det. Du har sandsynligvis været ude for en klassiker, da næsten alle pensionsordninger i private virksomheder oprettes med en kapitalpension som defeault. Man meldes ind i ordning og der er ingen problemer fordi din startløn er under topskattegrænsen, over de næste år stiger du i løn og ryger over topskattegrænsen. I mellem tiden har du glemt alt om kapital- og ratepension og så falder hammeren. Du bør hurtigst muligt få ændret dine fremtidige indbetalinger til ratepension. Og så lige en kommentar til det med skatten når pensioner udbetales engang. Det er ikke sandsynlig at satserne sådan lige ændres, det skyldes forskellige ting - eksempelvis: Kapitalpension - i henhold til pensionsbeskatningsloven er der ikke tale om skat på kapitalpension, men afgift fastsat i tegningsbetingelserne for skattekode 3 (kapitalpension). Hvis det skal ændres taler vi om en generel lovændring i PBL. Det er set før tilbage i 1972 hvor vi gik fra 25 til 40% - men pointen er at der ikke ændres med tilbagevirkende kraft. Det er selvfølgelig ikke umuligt, men meget usandsynligt. Ratepension - det er rigtigt at der her beskattes med normal indkomstskat ved udbetaling, det står også i PBL under tegningsbetingelserne for skattekode 2 (ratepension). Da raten kan hæves mellem det 60. og det 70. år og skal udbetales over minimum 10 år men gerne må forlænges blot sidste betaling falder ved det 85. år, er der masser af mulighed for at præge den årlige indkomst ved pensionering. Det vil sige at skal man argumenterer for en voldsom skatteforhøjelse på ratepensionen skal man samtidig tro på at kassedamen i netto betaler samme skat af sin løn på 250.000 årligt - det er ikke sandsynligt. En egentlig ratepensionsbeskatning har været nævnt, men igen er der tale om en ændring af PBL og dermed fremadvirkende regler. Sker der ændringer i PBL vil hele pensionsbranchen oponere og den er magtfuld i Danmark. I øvrigt er det useriøst at sammenligne en ejendomsinvestering med en pensionsordning i forhold til fradrag. Der er ingen ting i Danmark, hvis vi ser bort fra kommanditselskaber og afskrivninger i off-shore ejendoms projekter, der kan måle sig med den skattefordel en topskatteyder opnår på ratepensioner via en firmaadministreret pension. OK - jeg blev lige revet med, stopper nu det er jo ikke et pensionsforum det her ;-))) Mvh Martin
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu