Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa hvad er reglerne for en nytilflytter til sverige som gerne vil have kørekort? jeg har hørt rundt omkring at en person som har haft kørekort i minimum 5 år gerne må "undervise" personen. Gælder det kun hvis man min. 5 år har haft et svensk kørekort eller kan det gå an med et dansk kørekort? hvad kommer de minimale udgifter iforbindelse med erhvervelse af kørekortet således til at ligge omkring?

• 2 months later...
Besvaret

Nu har jeg søgt, og jeg kan ingenting finde... hvordan fungerer det der med én som har kørt i 5 år kan undervise en anden?! Søger jeg på "kørekort", får jeg knap 90% irrelevante tråde, søger jeg på "kørekort undervise" får jeg ingenting... :th2: Nogen der kan linke med relevante tråde/sider evt? Samtidig, jeg skal tage kørekort i sverige - Er der nogen som har kendskab til et sted med en dansk lærer, eller mulighed for at tage det på engelsk? Skal tage en samlet pakke med mc+bil... Men tror ikke jeg får meget ud af det på svensk, eller ville være ærgelig over at få fejl grundet nogle få svenske ord, måske ikke er så ligetil endnu... :scared:

Besvaret
Nu har jeg søgt, og jeg kan ingenting finde... hvordan fungerer det der med én som har kørt i 5 år kan undervise en anden?! Søger jeg på "kørekort", får jeg knap 90% irrelevante tråde, søger jeg på "kørekort undervise" får jeg ingenting... :th2: Nogen der kan linke med relevante tråde/sider evt? Samtidig, jeg skal tage kørekort i sverige - Er der nogen som har kendskab til et sted med en dansk lærer, eller mulighed for at tage det på engelsk? Skal tage en samlet pakke med mc+bil... Men tror ikke jeg får meget ud af det på svensk, eller ville være ærgelig over at få fejl grundet nogle få svenske ord, måske ikke er så ligetil endnu... :scared:
Pröv at sög på "övningskör" så kommer der måske noget interessant frem. Kan ihvertfald huske, at jeg har läst en del om dette tidligere :) Men altså... Du kan få private körelektioner af enhver, som har taget et eller andet kursus (tror nok det er blevet lovpligtigt) og så har et "övningskör"skilt i bagruden. Det skulle väre en rigtig god idé (hvis man altså lige kender sådan en), da köreskoler vist ellers er ret gode til at kräve ret mange dyre köretimer af en. Ang. sproget... Tror du ikke du vil have lige så store problemer med det fagspecifikke engelske, som med det svenske? Hvis du har et "alm." forhold til svensk, er det måske samtidig en god investering til at komme lidt mere ind i det svenske spoget :th2: Men mon ikke man ellers bare kan söge på köreskoler og finde nogle for udländinge... (P.S. Der findes en köreskole i Lund, som underviser på engelsk, men den skulle väre dårlig...)
Besvaret

Sanne, hvordan foregår prøvningskørning så på MC ;) Og nej, har ikke tid til at sætte mig mere ind i Svensk - Det er kørekort som er vigtigt... ;) Tænkte blot på prøverne, tror nu ikke undervisningen er så slem.

Besvaret
Sanne' date=' hvordan foregår prøvningskørning så på MC ;)[/quote'] Nu hedder jeg ikke Sanne, men kan godt svare alligevel. Der er 2 muligheder. 1. Vedkomne som er godkendt til at "undervise" kan sidde bagpå. 2. "Underviseren kører bagefter på motorcykel, ... IKKE i bil.
Besvaret
Sanne' date=' hvordan foregår prøvningskørning så på MC ;)[/quote'] AAARRRGGGGHHHH :scared: Har väret uden mc nogle uger og det er allerede ved at gå helt galt for mig! Hvordan kan jeg tänke på biler för end motorcykler :flov: Men synes også bare du skal lade väre med at tänke på evt. sprogkomplikationer og bare få taget det kort (til mc), så du kan komme ud og köre sammen med os näste år :th2:
Besvaret

Hejsa MCManden... så er dit svar ikke godkendt, kun Sanne's.... Ej... takker for infoen. - Og ja ska bare ha taget det kort. Nogen som vil anbefale en god køreskole? har også en ven som skal generhverve sit kørekort... og jeg overvejede at tage begge samtidig i en form for pakkeløsning, hvis man ku spare lidt der. :laugh:

Besvaret
Skal du have en privat til at undervise dig, skal vedkommende have haft svensk kørekort i mindst 5 år. + i skal gennemgå et lille kursus sammen!
Besvaret
har også en ven som skal generhverve sit kørekort... og jeg overvejede at tage begge samtidig i en form for pakkeløsning' date=' hvis man ku spare lidt der.[/quote']To kørekort for halvandets pris? Tror jeg godt du kan glemme ;) Men i kan hver især spare penge på at tage flere kategorier samtidig. Kunne ikke forestille mig andet.
Besvaret

hmmm... svensk kørekort, de har ingen tillid til de danske kørekort så... nogen her som har haft mc i 5år svensk kørekort?! el ska jeg ud og finde en native...

Besvaret
hmmm... svensk kørekort, de har ingen tillid til de danske kørekort så... nogen her som har haft mc i 5år svensk kørekort?! el ska jeg ud og finde en native...
Kørekort fra et EØS-land går bra. :)
Besvaret
Kørekort fra et EØS-land går bra. :)
Er du sikker på det, for det er jeg ikke. Og så er det lige at vedkommende ikke må have nogen prikker hos politiet, hverken fartbøder eller lign... Og skal være godkendt af politiet og så have været på kursus med hver enkelt elev han/hun vil have med ud at køre:) Så det er ikke bar lige mere!
Besvaret
Er du sikker på det, for det er jeg ikke. Og så er det lige at vedkommende ikke må have nogen prikker hos politiet, hverken fartbøder eller lign... Og skal være godkendt af politiet og så have været på kursus med hver enkelt elev han/hun vil have med ud at køre:) Så det er ikke bar lige mere!
Jeg er rimelig sikker på Nils har ret... Det andet du skriver kan jeg ikke finde noget dokumentation for. Hvor har du set det ? Jeg har aldrig hørt om det... Her finder du gældene regler http://www.vv.se/filer/Blanketter/VV97416_ifyll.pdf
Besvaret
Jeg er rimelig sikker på Nils har ret... Det andet du skriver kan jeg ikke finde noget dokumentation for. Hvor har du set det ? Jeg har aldrig hørt om det... Her finder du gældene regler http://www.vv.se/filer/Blanketter/VV97416_ifyll.pdf
Ok du skal have et svenskt körkort eller körkort från en annan EES-stat. Men stadig gå på en 3 timers kursus med hver elev og være pletfri hos polisen! Og det står på vv.se
Besvaret

Fra http://www.vv.se/templates/page3____230.aspx : "För att godkännas som handledare ska du: ha fyllt 24 år under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren ha haft och fortfarande ha svenskt körkort eller körkort från en annan EES-stat med behörighet för det fordon som övningskörningen avser ha genomfört introduktionsutbildning tillsammans med din eller dina elever" Som EU-land kan Sverige ikke tillægge svenske kørekort større vægt end andre EU-kørekort. EØS-landene er de 25 EU-lande plus Norge, Island, Legoland og Lichtenstein. :)

Besvaret
Men stadig gå på en 3 timers kursus med hver elev og være pletfri hos polisen! Og det står på vv.se
At man skal ha' 3 timer utbilding kender jeg til, men hvor pokker står der man skal være "pletfri" hos politiet ? Du skal ha' haft kørekort i min. 5 år inden for de sidste 10 år, men jeg har ikke fundet noget der kan underbygge det du siger. Kan du ikke vise en kilde ?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...