Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hvordan gør man og hvornår? Siger man bare det beløb, der står på annoncen, byder man over eller under ... :confused: Tjaa, erfarne folk søges!! :D Vi skal snart på visning (weekenden..), hurra for os!

Besvaret
Hvordan gør man og hvornår? Siger man bare det beløb, der står på annoncen, byder man over eller under ... :confused: Tjaa, erfarne folk søges!! :D Vi skal snart på visning (weekenden..), hurra for os!
Det er jo ikke et spørgmål om hvad man gør men et spørgsmål om hvad i vil give for huset. Men man kan godt regne med at husene bliver budt op i forhold til den udbudte pris.
Besvaret

Start med at byde under prisen...hvis en anden har budt over, kan I (afhængigt af hvor interesseret i er) byde over den andens/de andres pris.... Det kan jo være at I er så heldige at være de eneste interesserede, og når I så byder under prisen, vil sælger måske godt acceptere det og så har I sparet nogle penge :-)

Besvaret

I kan få oplyst om der er nogen, der har budt på lejligheden og i så fald hvor meget. Hvis I er flere der byder på den, ringer mægleren rundt og giver besked og man kan så vælge at byde over, indtil man selv eller de andre falder fra. Hvor meget I vil byde er jo op til jer selv, men jeg tror at de fleste ejendomsmæglere har et minimumsbeløb man skal byde over når man er i en budrunde. Det virker nok også lidt fjollet og useriøst, hvis man forhøjer med tusind kroner pr. bud... Det beløb lejligheden er sat til som udgangspunkt, er ofte minimumsats, men det kan da godt være at man kan få sælger ned i pris, hvis lejligheden har været til salg længe og der ikke har været nogen interesserede. I må jo bare prøve jer frem og held og lykke med det :)

Besvaret

Afhængig af hvor vilde I er med hus eller lejlighed, så kan du jo vælge at byde eller lade dig vejlede lidt af ejendomsmægleren. Vi fik lidt vejledning. Hun anbefalede et beløb som var over udgangsprisen, vi bød så halvdelen af det ekstra hun anbefalede og fik huset til den pris. Vi kunne jo have nøjes med at byde udgangsprisen, men vi havde hjemmefra aftalt, hvor langt vi var villige til at gå. Vi synes stadig vi har gjort et kup :th2: Jeg har også hørt om andre der har måttet betale noget mere end udgangsprisen for en lejlighed. Uanset hvad, så se jer godt for, man kan nå at blive forelsket i meget :love: og blive klar igen til at se noget nyt :cool: - vi var i gang i ca. 10 måneder før vi slog til. Held og lykke.

Besvaret

aahh Ok, tak :) Vi har en riimelig stram deadline, der hedder 1/8-1/9.. så tingene skal gå tjep tjep.. Evt. kan man jo købe sig en bostadsrät i dé område, man vil være i?? Glad for de hurtige svar :th2: -camilla

Besvaret

Hvis du lægger et bud under udgangsprisen kaldes det et skambud og så kan du risikere at mægleren slet ikke inkluderer dig i den videre budrunde. Hvis man lægger et bud på udgangsprisen er man normalt med i ræset og kan så lægge ekstra tusinde på indtil man synes det bliver for højt. Mægleren ringer rundt til alle indtil én har lagt et bud de andre ikke vil toppe. Fortæl ikke mægleren hvad din grænse er. Jeg stoler ikke mere på mæglere (de har provenue på købesummen) end at så havner beløbet rent tilfældigvis lige på det du vil give.

Besvaret

Jepper. Byd endelig ikke under prisen med mindre i kan tåle at tabe med det samme. Har man flere steder kan man jo godt. Men er det drømmeboligen er det en dum idé, og byd derfor udgangsprisen. Er der flere på og man bare :love: Kan det også være en fordel at byde større da mange falder af allerede første gang. Lægger man 50k oven i er dette en god sjat. Spild af penge hvis der ikke er mange andre. De fleste starter med at finde noget som i forvejen er for dyrt i følge banken. Og har derfor slet ikke mulighed for at byde en krone over prisen. Så hvis det ikke tyder på der er mange om budet, bydes der til udgangspris. Byder andre også til udgangsprisen går det race igang. Men som så meget andet: Få personer = små bud, mange personer = store bud. Altså med mindre den eneste ene man byder mod er dansker og bare VIL haven den.

Besvaret

Jeg synes ikke man kan sige generelt, at man ikke må gå under udgangsprisen, for den kan sagtens være sat for højt, og så er den realistiske pris, man byder, jo ikke et skambud. I Danmark er der en periode nu, hvor der kommer flere ejendomme ud på markedet, måske sker det samme også i Sverige, så det bliver lidt mere købers marked. Hvis man spørger skal mægleren fortælle, om der er andre, der har budt, og hvis der ikke er andre, er der jo ingen grund til at gå i budkrig med sig selv... Jeg undrer mig ofte over prissætningen på ejendomme her i mit eget lokalområde. Nogle gange er det rene foræringspriser og huset er væk på tre dage, og andre gange ved man bare, at sælger her vil komme til at vente meget meget længe. Som for eksempel dette charmeforladte McMansion til 16 millioner. Selvfølgelig er der en mere sikker notering på lejligheder i Malmö end på mærkelige huse ude på landet, men især hvis man er på husjagt, skal man ikke lade sig blænde af udgangsprisen. Jeg sparede selv lidt på den konto. :)

Besvaret

Vi har netop kastet os ud i at købe bolig i malmö og har ikke en eneste gang budt den listede pris. Og ikke en eneste gang er vi blevet afvist af mægler men har høfligt været med i hele budrunden. 3 af de ejendomme vi har budt på røg dog min. 400.000 kr over den udbudte pris så der var vi i samråd med vores bank ikke med. Vores bankrådgiver fortalte at mæglerne som hovedregel er gode til at sætte prisen, og dog kan de ligge sig en smule for lavt for at tiltrække interesserede. Men går et hus 400.000 kr eller mere over prisen, så lugter det allerede af tab når man skal af med det igen, og skyldes ofte at nogle familier "hidser" hinanden op. Det seneste hus vi har budt på var udbudt til 3.225.000 og det ser ud til at vi vores sidste bud på 3.100.000 kommer til at holde. Så jeg ville aldrig starte med andet end at byde under.

Besvaret

Vi har nogen som så et hus til salg. Ikke bare et hus men, HUSET. Ringede til mægler og bød 100k under prisen. De ville meget gerne give mere, men ville starte et sted. Mægleren havde virket flink og noterede deres bud. De hørte så ikke mere derfra. Det kan jo tage sin tid sådan noget. 1½ uge efter gik de tur og skiltet vær væk. De ringede til mægler, som forklarede at det var solgt på en uge og endte med 375.000.- over udgansprisen. Der var 6 andre. Deres bud var ikke taget seriøst, da de lå under prisen allerede fra starten. Selvfølgelig var de sikkert blevet kontaktet hvis der ikke havde været andre. De har penge nok og har fortrudt siden da. Jeg synes kun skal kun prutte prisen ned hvis ikke det gør så meget at man ikke får det. Det er jo ikke ligesom et loppemarked hvor man står foran sælger og kan sige, ja ja ja, det er ooookay. Du får prisen for varen.

Besvaret
Vi har nogen som så et hus til salg. Ikke bare et hus men, HUSET. Ringede til mægler og bød 100k under prisen. De ville meget gerne give mere, men ville starte et sted. Mægleren havde virket flink og noterede deres bud. De hørte så ikke mere derfra. Det kan jo tage sin tid sådan noget. 1½ uge efter gik de tur og skiltet vær væk. De ringede til mægler, som forklarede at det var solgt på en uge og endte med 375.000.- over udgansprisen. Der var 6 andre. Deres bud var ikke taget seriøst, da de lå under prisen allerede fra starten. Selvfølgelig var de sikkert blevet kontaktet hvis der ikke havde været andre. De har penge nok og har fortrudt siden da. Jeg synes kun skal kun prutte prisen ned hvis ikke det gør så meget at man ikke får det. Det er jo ikke ligesom et loppemarked hvor man står foran sælger og kan sige, ja ja ja, det er ooookay. Du får prisen for varen.
Hvis man afgiver et bud og derefter i halvanden uge ikke giver lyd, så signalerer man, at man ikke er interesseret. Man skal jo holde sig til. Det er jo ligesom at prutte på et loppemarked, der er bare nogle flere nuller. Det er rigtige penge, det drejer sig om, som man kan bruge til andre sjove ting. På den anden side, hvis man som i eksemplet byder ca. en halv million under, hvad man faktisk gerne vil betale, så er det måske at stramme den. :)
Besvaret

Da vi i sin tid bød på hus, blev vi løbende orienteret af mægleren om andre og højere bud... Det ville jeg da mene er i alles interesse - ikke mindst mæglerens... :D

Besvaret

Hmmm... vi startede budgivningen 200.000 under udgangsprisen - og vi fik at vide at mægleren ville sætte startbeløbet efter det højeste umiddelbare bud. Vi var op imod 9 andre par i budrunden og det var viste sig at være os der umiddelbart havde budt højest, for vi startede ved vores bud. Så det varierer åbenbart meget, hvad man kan og ikke kan tillade sig... Jeg synes det vigtigste må være at man holder fast i sig selv og sit budget når man byder - og ikke lader sig rive med af stemningen. Og husk den lille detalje! (he he he :scared: ) - det beløb du går over udgangsprisen ved budgivningen, kan du ikke låne til i banken... næ næ - det finansierer du skam selv! Held og lykke - eller knæk og bræk, Smil, Winnie

Besvaret
Det forstår jeg da ikke' date=' vi kunne sagtens låne det beløb vi bød over :cool:[/quote'] OK!?!...hmmm - det må jeg nok sige. Vi fik helt klart noget andet at vide. Nå men øh - så skal jeg da ihvertfald ikke skræmme nogen med det. Jeg aner det ikke - kan det have noget med beløbets størrelse at gøre eller... Hvor meget gik I over?
Besvaret
Det forstår jeg da ikke' date=' vi kunne sagtens låne det beløb vi bød over :cool:[/quote'] Vi bød ikke over men kender til MANGE der sagtens kunne låne til hele beløbet (minus 10 % i udbetaling selvfølgelig)..
Besvaret
Vi bød ikke over men kender til MANGE der sagtens kunne låne til hele beløbet (minus 10 % i udbetaling selvfølgelig)..
Meget interessant at høre... vi blev godt nok blev overraskede over at skulle betale differencen - men gjorde det. Vi kunne så vidt jeg husker kun låne til 70% af huset - resten har vi selv lagt. Måske er der forskel på hus og lejlighed? /Winnie
Besvaret

Hvis banken eks. giver jer låneløfte på 3 mill., så kan i jo starte med at byde 2,5...så er der vel ingen ko på isen. Jeg kan ikke forstå at banken skulle bestemme hvor meget i MÅ byde til/over!!?

Besvaret
Vi bød ikke over men kender til MANGE der sagtens kunne låne til hele beløbet (minus 10 % i udbetaling selvfølgelig)..
Ja se det er meget forskelligt kan jeg se for vi lånte også de 10% :-) Man for jo et lånebeløb så er det jo lige gyldigt hvad prisen er startet på.
Besvaret
Hvis banken eks. giver jer låneløfte på 3 mill.' date=' så kan i jo starte med at byde 2,5...så er der vel ingen ko på isen. Jeg kan ikke forstå at banken skulle bestemme hvor meget i MÅ byde til/over!!?[/quote'] Ja - det kan du have ret i. Nu var vores situation lige en tand anderledes - vi havde ikke fået købsbevis hos en svensk bank før vi gik i budgivning. Vi nåede det simpelthen ikke. Pludselig var huset der jo bare - og så var det jo om at gå i krig. Der var 2 visninger på huset - budrunden startede efter 1 1/2 uge på markedet. Vi havde dog fået købsbevis af vores danske bank. Hele husfinansieringen kom først i stand efter vi havde vundet budgivningen - tro på vi havde sved på panden... men måske er det i virkeligheden dér skoen trykker?!...Vi skulle bare have fået købsbevis hos svensk bank noget tidligere?! Smil, Winnie
Besvaret
OK!?!...hmmm - det må jeg nok sige. Vi fik helt klart noget andet at vide. Nå men øh - så skal jeg da ihvertfald ikke skræmme nogen med det. Jeg aner det ikke - kan det have noget med beløbets størrelse at gøre eller... Hvor meget gik I over?
Vi gik også 200.000 op, men det lå indenfor vores låneløfte. Puha, jeg ville sgu godt nok være lidt nervøs, hvis vi ikke havde haft låneløfte før vi gik i gang. Vi troede helt klart også vi kunne låne mere end banken mente - og i dag er jeg ret glad for den vejledning vi fik, så vi har råd til at gå ud og spise, rejse og alt det andet sjove :)
Besvaret
Vi gik også 200.000 op, men det lå indenfor vores låneløfte. Puha, jeg ville sgu godt nok være lidt nervøs, hvis vi ikke havde haft låneløfte før vi gik i gang. Vi troede helt klart også vi kunne låne mere end banken mente - og i dag er jeg ret glad for den vejledning vi fik, så vi har råd til at gå ud og spise, rejse og alt det andet sjove :)
Hej plup, Ja - ha ha... i dag griner vi nok lidt mere af det end vi gjorde lige dér. Vi havde helt ærlig troet det var piece of cake (længe leve naiviteten), da vi har lejlighed i Kbh - men næ næ du... :rolleyes: der skulle regnes godt på det (nu er vi også 2 selvstændige skal der lige indskydes - det gør jo ikke sagen nemmere ;) ). Det var nogle tunge og nervøse dage vi havde lige dér... Puha da da... Smil, Winnie

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...