BS Besvaret June 19, 2006 Rapporter Besvaret June 19, 2006 Har du børn BS???? ;) Nej jeg har kunnet holde den inde i bukserne på de rigtige tidspunkter
Guest Supermule Besvaret June 19, 2006 Rapporter Besvaret June 19, 2006 På naturens vegne takker jeg ærbødigst for det........ ;) :D Nej jeg har kunnet holde den inde i bukserne på de rigtige tidspunkter
plup Besvaret June 19, 2006 Rapporter Besvaret June 19, 2006 Til tog-delen: Der er masser at tage fat på. Som tidligere nævnt er forsinkelser, meget dårlig information om disse, overfyldte toge etc. Desuden kan nævnes de forskellige regler for Skånetrafiken og DSB, vedr. refusion. Reglerne er vidt forskellige for de to, desuden er Skånetrafikens regler meget overskuelige og ligetil, hvor DSB er meget vage i deres regelsæt (du kan få refusion, hvis vi vurderer at bla bla bla...etc) og fuldstændig rodet sat op. Derudover kan man ikke gå ind på Hovedbanegården eller Nørreport med sin klage, men må til Sølvgade! En anden ting som man kunne mistænke DSB for, er at småfuske lidt med forsinkelsesstatistikken. Brian og jeg har trukket statistik fra DSB dagligt i denne måned. De almindelige forsinkelser er korrekt registrerede, men når det kommer til aflysninger af tog forholder det sig lidt anderledes. DSB og Trafikministeriet har indgået en aftale om, hvor mange procent af togene der skal være rettidige (rettidigt er 5 min og 59 sek) og udmiddelbart ser det helt fint ud. Men når det kommer til aflyste toge, bliver de ikke registreret som forsinkelser og indgår dermed ikke i forsinkelsesstatistikken, på trods af at det jo reelt er en forsinkelse på min. 20 minutter når et tog bliver aflyst. Vi er godt i gang med at få vores hjemmeside op at stå, hvor vi har nedfældet nogle af vores kritikpunkter. Vi er ikke helt klar med den endnu (vi skal også lige arrangere bryllup), men vi arbejder hårdt på sagen :) I kan se den på www.oresundspendler.dk
plup Besvaret June 19, 2006 Rapporter Besvaret June 19, 2006 Lige en ting mere vedr. forsinkelsesstatistikken, DSB registrerer overhovedet ikke forsinkelser og aflyste tog i weekenden - det synes de åbentbart ikke er vigtigt!
runel Besvaret June 19, 2006 Rapporter Besvaret June 19, 2006 Det værste er, når lokomotivføreren bremser hårdt op, og de fattige vælter ind i en. *HA! Det er fandme humor! :-D
runel Besvaret June 19, 2006 Rapporter Besvaret June 19, 2006 DSB's personale, eller hvem det nu er, der står for togene, ønsker at kunderne absolut skal befinde sig underst i hierarkiet - under togførerne, så vi er rigtig rigtig langt nede. Kampen mod kunderne udkæmpes med noget, man kunne kalde MIF-information, hvor M står for manglende, I står for irrelevant og F står for forkert. Et eksempel: På perronskiltene fortæller man, at toget er forsinket 3, 6, 9 eller 12 minutter osv. Så når der står 3, er der kun en meget svag chance for, at det faktisk drejer sig om tre minutter. Eftersom man ikke har nogen viden om, hvad princippet bag angivelserne er, så kan ca. 6 minutter betyde 4, 5, 6, 7 eller 8. DSB ved naturligvis på sekundet, hvornår toget ankommer, men af hensyn til opretholdelse af hierarkiet, skal kunderne ikke have samme viden, da der derved kunne få en forkert opfattelse af deres betydningsfuldhed. Som et et yderligere bidrag til konspirationsteorien kan nævnes, at der altid skiltes med forsinkelser i multipla á 3 minutter, men i højttalerne annonceres forsinkelser som f.eks. 5 og 7 minutter. Go figure.
runel Besvaret June 19, 2006 Rapporter Besvaret June 19, 2006 Lige en ting mere vedr. forsinkelsesstatistikken' date=' DSB registrerer overhovedet ikke forsinkelser og aflyste tog i weekenden - det synes de åbentbart ikke er vigtigt![/quote'] En anden ting jeg har tænkt på, burde statistikken ikke være "vægtet" efter hvor mange mennesker der kører med de forskellige afgange? Jeg mener, et tog der kører kl 3 om natten med tre passagerer og er 10 min forsinket pisser nok ikke helt så mange mennesker af som et kl 7 om morgenen med folk der skal møde til et bestemt tidspunkt. Det er svært at måle, men man kunne måske finde en fordelingsnøgle af passagerer når man ca. ved hvor mange der pendler over hver dag, og så antage de kører over i tidsrummet 6-8 og 16-18
plup Besvaret June 19, 2006 Rapporter Besvaret June 19, 2006 En anden ting jeg har tænkt på, burde statistikken ikke være "vægtet" efter hvor mange mennesker der kører med de forskellige afgange? Jeg mener, et tog der kører kl 3 om natten med tre passagerer og er 10 min forsinket pisser nok ikke helt så mange mennesker af som et kl 7 om morgenen med folk der skal møde til et bestemt tidspunkt. Det er svært at måle, men man kunne måske finde en fordelingsnøgle af passagerer når man ca. ved hvor mange der pendler over hver dag, og så antage de kører over i tidsrummet 6-8 og 16-18 Det kan du selvfølgelig have ret i, og hvis du ser på vores hjemmeside, har vi i statestikoversigten for maj md. fremhævet pendlertidspunkterne med rødt. Det burde også være muligt at lave et estimat over hvor mange der pendler hvornår, DSB går da i hvertfald ikke af vejen for at bryste sig af hvor mange pendlere de nu har fået (som om at det er deres fortjeneste... ) Men altså bortset fra det, så er det lige så vigtigt for mig at møde på mit arbejde til tiden, hvadenten det er søndag eller mandag. Desuden er der mange flyrejsende der også bliver ramt i weekenderne, de synes vel også at det er ligegyldigt om det er søndag eller mandag morgen, pointen er at man bliver forsinket.
Nils Besvaret June 19, 2006 Rapporter Besvaret June 19, 2006 Men når det kommer til aflyste toge, bliver de ikke registreret som forsinkelser og indgår dermed ikke i forsinkelsesstatistikken, på trods af at det jo reelt er en forsinkelse på min. 20 minutter når et tog bliver aflyst. Er du sikker? Jeg lod mig belære om i en anden tråd, hvor jeg var fremme med en lang række særdeles velunderbyggede konspirationsteorier, at et aflyst tog tæller som 20 minutter forsinket, hvor den oplysning så stammer fra. Pendlerne er mere forsinkede end togene, det kan enhver konstatere, og det er en god grund til at føre sin egen statistik. Og når øresundstoget holder på Tårnby Station, så står der på displayet: Næste station Tårnby. Nej, når man er i Tårnby, så er næste station enten Kastrup eller Ørestad. MIF! :D
runel Besvaret June 19, 2006 Rapporter Besvaret June 19, 2006 Men altså bortset fra det, så er det lige så vigtigt for mig at møde på mit arbejde til tiden, hvadenten det er søndag eller mandag. Desuden er der mange flyrejsende der også bliver ramt i weekenderne, de synes vel også at det er ligegyldigt om det er søndag eller mandag morgen, pointen er at man bliver forsinket. Det er klart det er vigtigt for alle dem der skal på arbejde at de møder til tiden, uanset tidspunktet de møder på. Det skal fordelingsnøglen også afspejle, ved at tallet for vægten ikke er 0 om natten eller i weekendere :-) Imidlertid mener jeg stadig at vægten skal være større i pendlertimerne, da det er her hoveddelen af persontransporten finder sted, og det er særligt kritisk at toget kører til tiden her, både for DSB for deres kundetilfredshed, men også for samfundet og skåneregionens integrationsarbejde. Hvis togene ikke kan transportere folk på arbejde på en tilfredsstillende måde, kan de simpelthen ikke bruges. Er det til turistbrug er det ok, så skal man bare vide det. Jeg kunne f.eks. aldrig finde på at hidse mig op ovet et damplokomotiv var 10 min forsinket, hvis jeg alligevel kun brugte det under min sommerferie mens jeg stod og slikkede sol på perronen og spiste en is :-)
plup Besvaret June 19, 2006 Rapporter Besvaret June 19, 2006 Et aflyst tog tæller som "aflyst" og glider dermed ud af rettidighedsstatistikken og over i pålidelighedsstatistikken. Eftersom DSB har et succeskriterium på 90% for begge (efter aftale med Trafikministeriet), kan der være et vist ræson i at lade afgange med store forsinkelser aflyse. Tidligere i denne måned (d. 10/6) oplevede vi således et tog, der ved ankomst til Hovedbanegården var 25 minutter forsinket, blive aflyst. Alle passagerer blev bedt om at stige ud af toget, og efter 4 minutters ventetid blev vi alle gennet ind i samme tog igen. Dagen efter kunne vi i DSBs statistik læse, at der ikke var forekommet nogen aflysninger i det pågældende tidsrum, og at de to afgange, som rejsetiden dækkede over, var ankommet hhv. rettidigt og med 9 minutters forsinkelse. I realiteten havde turen fra Nørreport til Malmø C taget 1 time og 8 minutter. Her var der ikke blot tale om manipulation med rettidigheds- og pålidelighedsstatistikken, men en decideret udeladelse af fakta.
runel Besvaret June 19, 2006 Rapporter Besvaret June 19, 2006 Et aflyst tog tæller som "aflyst" og glider dermed ud af rettidighedsstatistikken og over i pålidelighedsstatistikken. Eftersom DSB har et succeskriterium på 90% for begge (efter aftale med Trafikministeriet), kan der være et vist ræson i at lade afgange med store forsinkelser aflyse. Tidligere i denne måned (d. 10/6) oplevede vi således et tog, der ved ankomst til Hovedbanegården var 25 minutter forsinket, blive aflyst. Alle passagerer blev bedt om at stige ud af toget, og efter 4 minutters ventetid blev vi alle gennet ind i samme tog igen. Dagen efter kunne vi i DSBs statistik læse, at der ikke var forekommet nogen aflysninger i det pågældende tidsrum, og at de to afgange, som rejsetiden dækkede over, var ankommet hhv. rettidigt og med 9 minutters forsinkelse. I realiteten havde turen fra Nørreport til Malmø C taget 1 time og 8 minutter. Her var der ikke blot tale om manipulation med rettidigheds- og pålidelighedsstatistikken, men en decideret udeladelse af fakta. Det er simpelthen så utroligt jeg dårligt ka tro hvad jeg læser! Jeg tror selvf. på det, men det er vildt alligevel. Har du overvejet at lave et åbent brev til nogen af partierne i folketinget eller trafikudvalget eller nogen af dagbladene? Det er da at blive tage på usaltet gerning, for DSB's vedkommende!
Nils Besvaret June 19, 2006 Rapporter Besvaret June 19, 2006 Et aflyst tog tæller som "aflyst" og glider dermed ud af rettidighedsstatistikken og over i pålidelighedsstatistikken. Eftersom DSB har et succeskriterium på 90% for begge (efter aftale med Trafikministeriet), kan der være et vist ræson i at lade afgange med store forsinkelser aflyse. Tidligere i denne måned (d. 10/6) oplevede vi således et tog, der ved ankomst til Hovedbanegården var 25 minutter forsinket, blive aflyst. Alle passagerer blev bedt om at stige ud af toget, og efter 4 minutters ventetid blev vi alle gennet ind i samme tog igen. Dagen efter kunne vi i DSBs statistik læse, at der ikke var forekommet nogen aflysninger i det pågældende tidsrum, og at de to afgange, som rejsetiden dækkede over, var ankommet hhv. rettidigt og med 9 minutters forsinkelse. I realiteten havde turen fra Nørreport til Malmø C taget 1 time og 8 minutter. Her var der ikke blot tale om manipulation med rettidigheds- og pålidelighedsstatistikken, men en decideret udeladelse af fakta. Det anede mig! Ren og skær manipulation...
Gio Besvaret June 19, 2006 Rapporter Besvaret June 19, 2006 Det anede mig! Ren og skær manipulation... http://www.sunddebat.com/uploads/emoticons/default_mad.png' alt=':mad:'>Omskriv MIF med det samme! "Manipulation' date=' Intriger & Fusk" :thumbdown
plup Besvaret June 19, 2006 Rapporter Besvaret June 19, 2006 Det er simpelthen så utroligt jeg dårligt ka tro hvad jeg læser! Jeg tror selvf. på det, men det er vildt alligevel. Har du overvejet at lave et åbent brev til nogen af partierne i folketinget eller trafikudvalget eller nogen af dagbladene? Det er da at blive tage på usaltet gerning, for DSB's vedkommende! Inden vi går videre med sagen, samler vi i denne måned data fra DSBs daglige statistik over forsinkelser. På baggrund af denne vil vi præsentere en alternativ statistik, hvor omdrejningspunktet er forsinkelser målt i tid (og ja, de vil være vægtede!) i stedet for den noget slørede rettidighedsandel. Derudover vil vi medregne aflysninger som forsinkelser på 20 minutter og medtage stikprøve-efterprøvninger af DSBs statistik. Hvis I nedskriver jeres forsinkelser og sender dem til Madsen, tager vi dem gerne med i materialet.
darksaint Besvaret June 19, 2006 Rapporter Besvaret June 19, 2006 I 'gamle' dage, før de begyndte deres meget lange ombygning af betalingsanlægget kunne man jo køre igennem brobizz-banen uden at skulle stoppe, men jeg vil vædde med, at de har lavet det om pga. folk kørte ALT for hurtigt igennem brobizz-banen Så det er jo nok dem, man skal takke for, at man nu skal helt ned og holde stille for at komme igennem betalingsanlægget :thumbdown Jeg troede da at det skulle være muligt at trafikken igen skulle kunne glide gennem banerne lidt ala gamle dage - der sider da også nogle sensore inden dem ved bummen på de tre første brobizz baner, syntes det er noget bræk hvis det skal være "kør-frem-til-bommen-stop-vent-på-nyt-fint-edb-system-som-ikke-virker"
larscph Besvaret June 19, 2006 Rapporter Besvaret June 19, 2006 Jeg troede da at det skulle være muligt at trafikken igen skulle kunne glide gennem banerne lidt ala gamle dage - der sider da også nogle sensore inden dem ved bummen på de tre første brobizz baner' date=' syntes det er noget bræk hvis det skal være "kør-frem-til-bommen-stop-vent-på-nyt-fint-edb-system-som-ikke-virker"[/quote'] Enig ja... Nemlig... De er ret elendige faktisk de "nye" baner. Vi var en tur over Storebælt torsdag og fredag - det burde Øresundsbron prøve som inspiration. 50 km/t frem til ret tæt på, vejledende 30 km/t fremme ved betalingssystemet - og anlægget kan uden problemer passeres med de 30 km/t. Meget kortere tilkørsels-bane end Øresundsbron før de ændrede, og ingen mulighed for at køre fra hvis bizz'en ikke virker. Til gengæld kan man køre igennem uden fuldt stop og/eller bom i taget på bilen.
Toft Besvaret June 19, 2006 Rapporter Besvaret June 19, 2006 En anden latterlig ting, som jeg er overbevist om at DSB ofte benytter sig af, det er ifm forsinkelser, hvor de garanteret ved at et tog er 15 min forsinket, men starter med at skrive på tavlen at det er 3 min forsinket. 2 min efter toget burde være kørt, så ændrer de det til nu 6 min forsinkelse. 3 min senere ændres det til 9 min forsinkelse. 3 min senere ændres det til 12 min forsinkelse, og det bliver så stående på skiltet, selv om toget ankommer 15 min for sent og man kan stige ombord. Er det fordi at DSB ikke vil piske en stemning op på perronen, ved fra start at angive den realistiske forsinkelse til 12 eller 15 min, at man så i stedet lægger 3 min på af gangen, så folk ikke skal opfatte det så voldsomt, når man hele tiden kan stå at sige "nåh, men det kommer da stadig om 3 min".. Jeg ved det ikke, men hvem er det de vil narre med den tåbelige information? Så skrive dog for fanden fra start at toget er 15 min forsinket, i stedet for det andet pis der Omkring DSB's egen statistik, hvor et tog åbenbart skal være forsinket 6 min eller mere, før det i deres øjne er en forsinkelse - ja der må jeg altså lige markere! Altså, efter som der går tog hvert 20. minut, så vil det sige at et tog skal være 30% eller mere forsinket, før de registrerer det. En 100% forsinkelse er så lig med 20 minutter, men der kommer næste tog jo (forudsat at det ikke også er forsinket). Lidt firkantet sat op, men så er det også skåret ud i pap. Jeg gad da godt hvis jeg f.eks kunne undlade at betale op til 30% af prisen hver gang jeg handlede, helt uden at det blev registreret.. Eller at SkatØresund ikke kunne registrerer det, hvis jeg hvert år betalte op til 30% mindre i skat end jeg burde.. Det er helt absurd at DSB kan slippe af sted med det sminkeri af deres statistik over forsinkelser
Toft Besvaret June 19, 2006 Rapporter Besvaret June 19, 2006 Enig i at flere mennesker bliver berørt på pendler afgangene, men helt ærligt, og hvad så?! Jeg (og mange andre) arbejder på flere forskellige tidspunkter af døgnet, og er aldrig med de såkaldte "pendler afgange", til gengæld er togene stadig som oftest fyldt op på "mine afgange". For den enkelte er en forsinkelse en forsinkelse, og totalt pisse irriterende, uanset tidspunkt på døgnet. Billetprisen og irritationen er stadig den samme, om du er forsinket mellem kl 7-9 eller 20-22.. Fakta er, at vi er mange der pendler med tog til og fra arbejde DK, og uanset hvornår man møder eller skal hjem, så er det præcis lige så irriterende for den enkelte.. Hvis jeg har misforstået noget, så må folk sige til? Men synes sgu ofte folk ("de rigtige pendlere") skriver som om det er et KÆMPE problem mellem kl 7-9 og 15.30-17.30 - og ja det ved vi alle at det er. Samtidig læser jeg det så mellem linierne, at det jo nok er et minor problem i resten af døgnets timer, da der ikke er helt så mange af de "rigtige pendlere" på disse afgange - altså at problemet er større jo flere det berører.. Jeg mener klart at problemet er lige stort for den enkelte, uanset døgnets tidspunkt. I øvrigt har jeg mange gange har taget nattoget hjem fra Hovedbanen efter koncerter osv, og det er heller ikke fedt at stå sådan en vinter nat og vente på perronen, fordi hallen er spærret af om natten pga rengøring. Så har man stået der i 20 min og ventet, og så kommer DSB's surprise med at toget er 3,6,9 min forsinket.. I øvrigt er der en hel del folk med nattogene alle ugens dage, så det med at forsinkelser om natten kun berører tre mennesker holder ikke en meter.
Nils Besvaret June 19, 2006 Rapporter Besvaret June 19, 2006 Ud og se med min cabriolet! Hvis jeg skulle rejse i myldretiderne, ville jeg fravælge toget. Du har ret i, at man også kan blive ramt af forsinkede og for korte tog på andre tidspunkter, men set fra et mere overordnet kundeperspektiv må antallet forsinkede passagerer være mere interessant end antal forsinkede tog. Målet for, hvor godt DSB betjener kunderne må være, hvor mange af dem de fragter på en ordentlig måde, og der må man jo vægte i forhold til, at der er tidspunkter hvor en togforsinkelse forsinker færre passagerer. En god pragmatisk grund til at foretage vægtningen er, at den formentlig vil stille DSB (eller hvem fanden det er) i et dårligere lys end DSB's egen manipulerede spøgelsestogsmetode. :)
Stokholm Besvaret June 22, 2006 Rapporter Besvaret June 22, 2006 Jeg troede da at det skulle være muligt at trafikken igen skulle kunne glide gennem banerne lidt ala gamle dage - der sider da også nogle sensore inden dem ved bummen på de tre første brobizz baner' date=' syntes det er noget bræk hvis det skal være "kør-frem-til-bommen-stop-vent-på-nyt-fint-edb-system-som-ikke-virker"[/quote'] Det blev lavet fordi der var tåber som fandt ud af at man kunne passere med 130 Km/t.
darksaint Besvaret June 22, 2006 Rapporter Besvaret June 22, 2006 Det blev lavet fordi der var tåber som fandt ud af at man kunne passere med 130 Km/t. Tja sådan ser jeg ikke på det , hvis du kigger lidt syd på så har italien et fint system på deres autostrada hvor man køre lige igennem her virker det fint og uden probs.
Homer Besvaret June 22, 2006 Rapporter Besvaret June 22, 2006 Tja sådan ser jeg ikke på det ' date=' hvis du kigger lidt syd på så har italien et fint system på deres autostrada hvor man køre lige igennem her virker det fint og uden probs.[/quote'] Det kan også godt være at de svenske toldere vil blive lidt ked af det, hvis det blev gjort muligt at drøne igennem med 110 i timen på vejen mod Sverige.. Mod Danmark burde der ikke være nogle problemer...
andersen Besvaret August 15, 2006 Rapporter Besvaret August 15, 2006 Jeg troede da at det skulle være muligt at trafikken igen skulle kunne glide gennem banerne lidt ala gamle dage - der sider da også nogle sensore inden dem ved bummen på de tre første brobizz baner' date=' syntes det er noget bræk hvis det skal være "kør-frem-til-bommen-stop-vent-på-nyt-fint-edb-system-som-ikke-virker"[/quote'] Efter et par måneders tovtrækkeri frem og tilbage med at forklare forskellige medarbejdere hvad det er jeg spørger om, så er det endelig lykkedes at modtage nedenstående brugbare svar: Så der er tilsyneladende håb forude...
Guest jxhab Besvaret August 16, 2006 Rapporter Besvaret August 16, 2006 Det kan også godt være at de svenske toldere vil blive lidt ked af det, hvis det blev gjort muligt at drøne igennem med 110 i timen på vejen mod Sverige.. Mod Danmark burde der ikke være nogle problemer... Det er vel også der at humlen ligger. Tolderene skal have chance for at udpege eventuelle forbrydere og derfor kan man ikke lade trafikken passere igennem fuldautomatisk..
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu