Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lige købt en forsikring til min bil. Da han så tjekker mit kørekort, siger han: "der står dit kørekort er taget i år ?" Jeg forklarer så at jeg har byttet mit kørekort. Han vil gerne ha' bevis for at jeg tidligere har haft et dk kort, men det kan man jo ikke da man aflevere sit dk kort. Altså, HUSK hvis I bytte kørekort, så ta' en kopi af det danske inden i aflevere det. Min forsikring koster iøvrigt 1542 SEK per år for en trafikforsikring... Nogle lavere ? (og nej, det er IKKE en prøveforsikring i 6 måneder, men den faste pris der betales per år.) :D

Besvaret
Hvis du kigger på bagsiden af kortet (i kolonne 10) kan du se hvornår "Datum för första utfärande" er - altså hvornår du 1. gang fik kørekort...
Ikke på mit. Der står datoen for det svenske kort, ikke det danske. Heldigvis havde forsikringsselskabet oplysningerne fra en tidligere forsikring Nu kan man så også sige min ombytning var særdeles ufrivillig, måske derfor :)
Besvaret

Meeeeeeeeeeget mystisk... Hvs jeg var dig ville jeg henvende mig til Länsstyrelsen og få det lavet om - eller i det mindste tjekke om det står korrekt registreret i kørekortsregistret - ellers har du kun ævl og bævl med det fremover...

Besvaret
Meeeeeeeeeeget mystisk... Hvs jeg var dig ville jeg henvende mig til Länsstyrelsen og få det lavet om - eller i det mindste tjekke om det står korrekt registreret i kørekortsregistret - ellers har du kun ævl og bævl med det fremover...
Ikke nødvendigvis... det er helt ok. Iøvrigt har jeg allerede de forsikringer jeg skal bruge. Både på mc og bil.
Besvaret
Har også rigtig dato i kolonne 10 dvs. dato for udstedelse af kørekort i dk første gang.
Ja... men, den dato kommer ikke ind når man generhverer :D Det kan man jo af gode grunde ikke i dk, så det var forfra i SE. Så kommer den gamle dato ikke på.
Besvaret

Ved normal ombytning, så påføres samme dato automatisk i det nye svenske kørekort, som der stod i det gamle danske kørekort. Så den "detalje" skal man ikke spekulere for meget over :) Har man fået taget sit DK kørekort, og derpå generhvervet det i SE, ja så kan man evt ryge ind i problemer med hvor længe man har haft kørekort :eek:

Besvaret

Eeh, lige et dumt spørgsmål - hvad er pointen egentlig med at bytte sit danske kørekort til et Svensk - med mindre man skal tage en "tillægsfunktion" (f.eks. bus eller hvad det nu måtte være)? Lovgivningsmæssigt er det danske jo 100 % ligeværdigt med det svenske.. Er der et eller andet jeg har overset der? :)

Besvaret
Eeh, lige et dumt spørgsmål - hvad er pointen egentlig med at bytte sit danske kørekort til et Svensk - med mindre man skal tage en "tillægsfunktion" (f.eks. bus eller hvad det nu måtte være)? Lovgivningsmæssigt er det danske jo 100 % ligeværdigt med det svenske.. Er der et eller andet jeg har overset der? :)
Du kan ikke få klip i et Svensk kørekort =)
Besvaret
Du kan ikke få taget et dansk kort i sverige (eller omvendt)
Jo du kan!! Hvis forbrydelsen er grov nok, kan de tage kortet, og sende det til din "hjem-politistation" som så må vurdere om grovheden giver straf i hjemlandet
Besvaret
Nej' date=' det er der ikke. Der er for og imod, ligegyldigt hvad du gør. Men, alle ulemper kan glemmes hvis du overholder fædselsreglerne.[/quote'] Tja det har du ret i. Jeg var også mest nysgerrig om der var noget juridisk fikumdik (godt ord:)), så man skulle have svensk kørekort for f.eks. at eje en bil i Sverige eller lign. Måske et rookie spørgsmål, meeen vi skal alle starte et sted :D
Besvaret
Jo du kan!! Hvis forbrydelsen er grov nok' date=' kan de tage kortet, og sende det til din "hjem-politistation" som så må vurdere om grovheden giver straf i hjemlandet[/quote'] Så skal det være noget SÆRDELS groft ... Kender nogle tilfælde der ovenikøbet har kunnet stå til fængslesstraf i dk. Der kom kortet retur med posten. Dansk politi kan heller konfiskere et udenlandsk kort. Der er flere eksempler på bl.a. spritkørsel, hvor de ikke har haft anden mulighed end at sende kortet retur.
Besvaret
Så skal det være noget SÆRDELS groft ... Kender nogle tilfælde der ovenikøbet har kunnet stå til fængslesstraf i dk. Der kom kortet retur med posten. Dansk politi kan heller konfiskere et udenlandsk kort. Der er flere eksempler på bl.a. spritkørsel, hvor de ikke har haft anden mulighed end at sende kortet retur.
De må jo godt tage kortet i Sverige så man ikek må kører mere før man får kortet igen, men ikke betinget.. Jeg kender en som fik taget sit kortet og så blev det sendt hjem til ham, så det må de altså gerne.
Besvaret
De må jo godt tage kortet i Sverige så man ikek må kører mere før man får kortet igen' date=' men ikke betinget.. Jeg kender en som fik taget sit kortet og så blev det sendt hjem til ham, så det må de altså gerne.[/quote'] Ja, men så har de jo heller ikke taget kortet, vel ? De kan give køreforbud, men de kan ikke tage kortet. Det betyder jo, at når køreforbudet er udløbet, så skal man ikke generhverve
Besvaret
Ja, men så har de jo heller ikke taget kortet, vel ? De kan give køreforbud, men de kan ikke tage kortet. Det betyder jo, at når køreforbudet er udløbet, så skal man ikke generhverve
Det kan der være noget om, jeg læste det bare sådan at de ikke må tage kortet = de kun må give bøder! og ikke fratrage føren retten til at køre..
Besvaret
Det kan der være noget om' date=' jeg læste det bare sådan at de ikke må tage kortet = de kun må give bøder! og ikke fratrage føren retten til at køre..[/quote'] De må gerne give køreforbud, men må ikke ta' et dansk kort. Det samme gælder i DK. De kan sagtens give køreforbud i DK, men skal sende dit (svenske) kørekort retur. Som Homer er inde på, så kan svensk politi så se på sagen, og afgøre om det også skal give bøde i Sverige. MEN, det sker i 99.99% tilfældene ikke. Det er jo dobbelt straf for noget som er gjort i et andet land. For at skære det ud i pap. Hvis man har afsonet en fængselstraf i et land, skal man jo ikke udstå en tilsvarende straf i endnu et land, så bliver man jo dobbelt straffet. Derfor kan man sige at det er en fordel at ha' dansk kort, hvis man går med planer om at få det taget i Sverige. (så kommer det automatisk retur, og skal ikke generhverves)... Dog er det allernemmeste ikke at være så dum at man får det taget
Besvaret

Kan man have kørekort fra begge lande? Er der nogen der ved om man kan beholde det danske kørekort (til bil) samtidig med at have et svensk kørekort til andre køretøjer som f.eks MC. Jeg overvejer at tage kørekort til MC i Malmø, er der nogen der kender nogle gode køreskoler. /Uffe

Besvaret
Er der nogen der ved om man kan beholde det danske kørekort (til bil) samtidig med at have et svensk kørekort til andre køretøjer som f.eks MC.
Kan ikke lade sig gøre. Du skal skrive under på at du ikke har nogle kørekort i andre EU lande. Men, problemet er vel ikke så stort. Du bytter jo bare dit danske kort til et svensk.
Besvaret
Hej Må man ikke beholde sit dk køre kort og så også få et svensk ? -Claus-
Nej du skal aflevere det danske for at få et svensk udleveret
Besvaret

Ok jeg troede man kunne have 2 :) - når men der er vel så en fordel ved det, at hvis man kun har det svenske kan man aldrig få klip, kun bøder vel ? hvis man køre forstærkt i dk osv. Hvis man har det danske kørekort kan de vel stadig klippe :) -Claus-

Besvaret
Ok jeg troede man kunne have 2 :) - når men der er vel så en fordel ved det, at hvis man kun har det svenske kan man aldrig få klip, kun bøder vel ? hvis man køre forstærkt i dk osv. Hvis man har det danske kørekort kan de vel stadig klippe :) -Claus-
hehe ja men omvendt, hvis du kører for stækrt i Sverige med dit svenske kort, så må de tage det og så kan du jo risikere at skulle taget et nyt kort i sverige! :scared:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...