M&M Skrevet July 19, 2006 Rapporter Skrevet July 19, 2006 Hej, Da vi købte vores hus, fulgte to mega søde røde katte med. Den ene var gravid da vi skrev under på huset, og fik 3 killinger hvoraf de vi overtog de to. Det vil altså sige at vi nu har 4 katte, de er alle meget kælne og vildt nuttede :p ! Killingerne er vist omkring 7 uger nu og vi har besluttet at beholde dem. Problemet er, at vi er i tvivl om hun er gravid igen. Hun skal snart til dyrlægen, hvor vi skal have afklaring på dette. Hvis hun er gravid får hun 3 killinger (iflg. ejeren får de det samme antal hver gang, hvad ved jeg I så fald vil vi vente med at sterilisere hende til efter hun har født, vel at mærke kun hvis vi kan give killigerne væk til nogle gode hjem. Vi synes 4 katte er nok, selvom vi bor på landet :D Er der nogen som ved hvordan efterspørgslen er efter kattekilliger i Sverige?
Persille Besvaret July 19, 2006 Rapporter Besvaret July 19, 2006 Hejsa, hvis I alligevel skal til dyrlægen synes jeg da I skal få missemor steriliseret med det samme - det kan man også godt gøre med en gravid kat uden nogle uønskede bivirkninger. Så er I over det problem. Jeg tror efterspørgseln er ca. den samme som i Danmark på huskattekillinger - dvs. du kan sikkert godt komme af med killingerne, men resultatet er en øget risiko for flere "overskudskatte", fordi de nye ejere heller ikke får neutraliseret deres katte, og det synes jeg personligt er en skidt ide. Og nej, katte får ikke det samme antal hver gang, så du kan lige så godt risikere at stå med 7-8 killinger
M&M Besvaret July 19, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret July 19, 2006 Hej Pernille, Tak for dit svar. Du har jo nok ret i at det er bedst hvis hun bliver steriliseret med det samme, selvom sådan nogle små bare er for nuttede Det var også kun fordi jeg så en annonce i vores lokale supermarked med nogen som havde killinger til SALG. Det har jeg aldrig hørt at man gør i Danmark, så jeg tænkte at det kunne være et udtryk for en større interesse i Sverige end Danmark, men det skyldes måske noget helt andet. God sommer!
Madsen Besvaret July 19, 2006 Rapporter Besvaret July 19, 2006 Hej Pernille, Tak for dit svar. Du har jo nok ret i at det er bedst hvis hun bliver steriliseret med det samme, selvom sådan nogle små bare er for nuttede Det var også kun fordi jeg så en annonce i vores lokale supermarked med nogen som havde killinger til SALG. Det har jeg aldrig hørt at man gør i Danmark, så jeg tænkte at det kunne være et udtryk for en større interesse i Sverige end Danmark, men det skyldes måske noget helt andet. God sommer! Jeg tror at dem med opslaget har sat en pris på killingerne, da det ikke er så smart igen bare at give dem væk, da nogle mennesker desværre ikke bruger kattekillinger eller hundehvalpe til det som normale mennesker bruger dem til... Der hvor min mor bor i Jylland er der ikke noget der gives bort gratis, da både hundehvalpe og kattekilinger kan bruges som foder på svinefarme eller minkfarme!! Med en skilling for en kat er man nogelunde sikker på at siden folk har betalt for den, passer de måske noget bedre på den, end hvis den var helt gratis.. ... det er måske det der var grunden til at killingerne kostede noget på det opslag...
M&M Besvaret July 19, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret July 19, 2006 Pyha Hej Madsen, Sikke dog en ubehagelig tanke.... men ja, der findes syge mennesker alle vegne jo Men det kunne være en logisk forklaring ja... selvom det er sørgeligt! /Mette
Madsen Besvaret July 19, 2006 Rapporter Besvaret July 19, 2006 Hej Madsen, Sikke dog en ubehagelig tanke.... men ja, der findes syge mennesker alle vegne jo Men det kunne være en logisk forklaring ja... selvom det er sørgeligt! /Mette Ja, det er rigtig grimt! Det er slet ikke til at forstå at der er nogen der kan gøre det ved de dejlige små dyr, men de findes desværre... Held og lykke med misseren! Håber I finder en god løsning på det... :)
Nils Besvaret July 19, 2006 Rapporter Besvaret July 19, 2006 Jeg tror at dem med opslaget har sat en pris på killingerne, da det ikke er så smart igen bare at give dem væk, da nogle mennesker desværre ikke bruger kattekillinger eller hundehvalpe til det som normale mennesker bruger dem til... Der hvor min mor bor i Jylland er der ikke noget der gives bort gratis, da både hundehvalpe og kattekilinger kan bruges som foder på svinefarme eller minkfarme!! Undskyld, men her slår mit vandrehistoriemeter altså ud i det røde felt: Hvorfor skulle en minkavler fise rundt og hente gratis kattekillinger - der er jo så uendeligt lidt mad i sådan et kræ - eller syv for den sags skyld - så det ville aldrig kunne svare sig. Mad til mink og svin er jo i forvejen meget billigt pr. kilo, så der er altså ikke økonomi i det scenario. Men god historie ellers...
Madsen Besvaret July 19, 2006 Rapporter Besvaret July 19, 2006 Undskyld' date=' men her slår mit vandrehistoriemeter altså ud i det røde felt: Hvorfor skulle en minkavler fise rundt og hente gratis kattekillinger - der er jo så uendeligt lidt mad i sådan et kræ - eller syv for den sags skyld - så det ville aldrig kunne svare sig. Mad til mink og svin er jo i forvejen meget billigt pr. kilo, så der er altså ikke økonomi i det scenario. Men god historie ellers... [/quote'] Hvis minkavleren selv, hans venner, naboer eller bekendte får killinger de ikke kan komme af med? Det er bestemt ikke nogen vandrehistorie.. for minkene er der meget leg i det!
Nils Besvaret July 19, 2006 Rapporter Besvaret July 19, 2006 Hvis minkavleren selv, hans venner, naboer eller bekendte får killinger de ikke kan komme af med? Ja det er hvad det er at tage af overskuddet - på landet holder man jo hus med ressourcerne, men ligefrem at reagere på et opslag i Brugsen, tage ud og love dunklumpen et godt hjem og så tage hjem og give den til minkene - den hopper jeg ikke på, for det er der ikke penge i. Den historie holder ikke økonomisk.
Madsen Besvaret July 19, 2006 Rapporter Besvaret July 19, 2006 Ja det er hvad det er at tage af overskuddet - på landet holder man jo hus med ressourcerne' date=' men ligefrem at reagere på et opslag i Brugsen, tage ud og love dunklumpen et godt hjem og så tage hjem og give den til minkene - den hopper jeg ikke på, for det er der ikke penge i. Den historie holder ikke økonomisk. [/quote'] Det er jo ikke altid økonomi der driver værket. Der gøres mange ting i denne verden uden grund, og dette er bare en af dem. Kender desværre historien fra minkavleren selv og fra de mennesker der er blevet kontaktet af disse typer... så vandrehistorie må du gerne kalder det, men det er desværre virkelighed... Uanset hvad: Giv aldrig et kæledyr væk gratis.
plup Besvaret July 19, 2006 Rapporter Besvaret July 19, 2006 Om ikke andet, så har jeg arbejdet sammen med en pige, som spurgte om hun måtte få min gamle kat, når den en dag var aflivningsmoden, så ville hun fodre sin kvælerslange med den Hun tager skam også gerne imod kattekillinger, kaniner og deslige, så mit råd må absolut være det samme som Madsens!
Guest Christine Besvaret July 23, 2006 Rapporter Besvaret July 23, 2006 Efterspørgsel på kattekilling! Hej! Jeg har købt hus ved Anderslöv og glæder mig meget til at få en kat - nok lige så meget som min 4-årige badut-bandit. Vil I af med én af de små røde, så sig til! :) Christine Hej, Da vi købte vores hus, fulgte to mega søde røde katte med. Den ene var gravid da vi skrev under på huset, og fik 3 killinger hvoraf de vi overtog de to. Det vil altså sige at vi nu har 4 katte, de er alle meget kælne og vildt nuttede :p ! Killingerne er vist omkring 7 uger nu og vi har besluttet at beholde dem. Problemet er, at vi er i tvivl om hun er gravid igen. Hun skal snart til dyrlægen, hvor vi skal have afklaring på dette. Hvis hun er gravid får hun 3 killinger (iflg. ejeren får de det samme antal hver gang, hvad ved jeg I så fald vil vi vente med at sterilisere hende til efter hun har født, vel at mærke kun hvis vi kan give killigerne væk til nogle gode hjem. Vi synes 4 katte er nok, selvom vi bor på landet :D Er der nogen som ved hvordan efterspørgslen er efter kattekilliger i Sverige?
M&M Besvaret July 25, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret July 25, 2006 Hej Christine, Tak for din interesse - vi har besluttet at beholde de to små røde, så desværre bliver det ikke relevant lige nu... Mit spørgsmål gik lidt mere generelt på evt. kommende killinger... Så hvis vi vælger at lade missemor få flere killinger skal jeg nok huske på dig! Tak til alle I andre for jeres gode råd og synspunkter :) Hilsener, Mette
Guest Christine Besvaret July 25, 2006 Rapporter Besvaret July 25, 2006 Hej Mette! Æv - ville være skønt med en mobil rød vams! Selvom det vigtigste selvfølgelig er, at den gider finde sig i en mor og en datter, der ikke kan holde fingrene for sig selv. Så sig endelig til, hvis missemor reproducerer sig! For jeg tænker, der er plads til to lækre firbenede i vores nye hus. Er der nogen andre der har en kat i overskud? Datteren vil selvfølgelig helst have en killing. Selv er jeg græsk-katolsk for så vidt, at jeg er mere optaget af om katten finder sig i ovennævnte interesse. :) Christine
Madsen Besvaret July 25, 2006 Rapporter Besvaret July 25, 2006 Hej Mette! Æv - ville være skønt med en mobil rød vams! Selvom det vigtigste selvfølgelig er, at den gider finde sig i en mor og en datter, der ikke kan holde fingrene for sig selv. Så sig endelig til, hvis missemor reproducerer sig! For jeg tænker, der er plads til to lækre firbenede i vores nye hus. Er der nogen andre der har en kat i overskud? Datteren vil selvfølgelig helst have en killing. Selv er jeg græsk-katolsk for så vidt, at jeg er mere optaget af om katten finder sig i ovennævnte interesse. :) Christine Vi fandt vores ene misser herigennem: www.vildkat.dk Jeg kender desværre ikke til lignende sider på svensk, men mange af kattene her er passet med vaccinationer og burde derfor næsten være til at tage med over sundet... Lige pt. bugner det med missere, da mange desværre har fået "allergi" her op til sommerferien...
Guest Christine Besvaret July 25, 2006 Rapporter Besvaret July 25, 2006 Vi fandt vores ene misser herigennem: www.vildkat.dk Jeg kender desværre ikke til lignende sider på svensk, men mange af kattene her er passet med vaccinationer og burde derfor næsten være til at tage med over sundet... Lige pt. bugner det med missere, da mange desværre har fået "allergi" her op til sommerferien... Tja, det er en mulighed. Inges Kattehjem eksisterer vel osse endnu? Men alt andet lige ville det vel være nemmest at få en indfødt. Kan forstå på den tråd jeg læste, at der skal rykkes adskillige papirer frem og tilbage for at få et dyr med over broen. Allerhelst ville jeg have en kat til at vente på Flyttebilen og mig på søndag. Men Den synes til gengæld nok det er sjovest med lidt ro på banen inden Dens indflytning. Argh, min utålmodighed tar livet af mig en dag. Til gengæld er curiosity killed the cat en åndsvagt udtryk. :-)
Merethe Besvaret July 25, 2006 Rapporter Besvaret July 25, 2006 Det er med blødende hjerte at jeg har min kat (Max) annonceret på vildkat.dk. Nænner bare ikke at han skal gå alene hjemme i min lejlighed i de mange timer om dagen jeg er væk og ønsker for ham at han kan komme til et hjem hvor han kan få adgang til det grønne. Han bor i øjeblikket hos min mor i DK, men hvis der er nogle der kender et hjem her i Malmø og omegn som kan give masser af kærlighed til en stor flot hankat må I gerne give lyd fra jer. Så kan jeg evt. følge lidt med i hans trivsel:-) Vi fandt vores ene misser herigennem: www.vildkat.dk Jeg kender desværre ikke til lignende sider på svensk, men mange af kattene her er passet med vaccinationer og burde derfor næsten være til at tage med over sundet... Lige pt. bugner det med missere, da mange desværre har fået "allergi" her op til sommerferien...
KThorup Besvaret July 27, 2006 Rapporter Besvaret July 27, 2006 Svenske kattekillinger På www.blocket.se kan man hver dag finde masser af annoncer for kattekillinger - alt fra huskatte til div. racekatte. Prisen for en alm. huskat ligger typisk på 100 skr. Selv har vi haft gode erfaringer med foreningen KKS (Katt Komando Syd - www.kks.nu), som bortadopterer hjemlöse og uönskede katte og killinger. Prisen er her lidt höjere 500 skr, men pengene går til et godt formål og alle katte og killinger er lägebesigtigede og vaccinerede. Desuden er der den sikkerhed, at man altid kan levere katten tilbage i tilfälde af allergi eller lignende (håber at det aldrig bliver nödvendigt ). Dog forpligtiger man sig til at kastrere killingen inden for de förste 6 mån - så hvis man er på udkik efter "avlsdyr", er det altså ikke her man skal henvende sig ;)
Guest Christine Besvaret July 27, 2006 Rapporter Besvaret July 27, 2006 På www.blocket.se kan man hver dag finde masser af annoncer for kattekillinger - alt fra huskatte til div. racekatte. Prisen for en alm. huskat ligger typisk på 100 skr. Selv har vi haft gode erfaringer med foreningen KKS (Katt Komando Syd - www.kks.nu), som bortadopterer hjemlöse og uönskede katte og killinger. Prisen er her lidt höjere 500 skr, men pengene går til et godt formål og alle katte og killinger er lägebesigtigede og vaccinerede. Desuden er der den sikkerhed, at man altid kan levere katten tilbage i tilfälde af allergi eller lignende (håber at det aldrig bliver nödvendigt ). Dog forpligtiger man sig til at kastrere killingen inden for de förste 6 mån - så hvis man er på udkik efter "avlsdyr", er det altså ikke her man skal henvende sig ;) Arj, hvor fint! Jeg kan helt sikkert finde en skøn kat på én af de to websites. I øvrigt: Én fra mit arbejde siger, at sorte katte typisk er mere "vildkat-agtige" forstået på den måde, at vil man gerne have en kat, der også sætter pris på menneskelig kontakt, så bør man vælge en anden farve. Det lyder da helt skørt - eller hvad? Hvis jeg helt selv skulle vælge, kunne jeg godt tænke mig en sort eller rød huskat. Min datter, som er vild med hekse-historier, synes katten skal hedde Lurifax, og en Lurifax må være sort! Så er der nogen, der ved om det overhovedet har noget på sig? Eller er det en skrøne - med måske samme folkelige ophav som hekses katte der altid beskrives som sorte?
Madsen Besvaret July 27, 2006 Rapporter Besvaret July 27, 2006 Arj' date= hvor fint! Jeg kan helt sikkert finde en skøn kat på én af de to websites. I øvrigt: Én fra mit arbejde siger, at sorte katte typisk er mere "vildkat-agtige" forstået på den måde, at vil man gerne have en kat, der også sætter pris på menneskelig kontakt, så bør man vælge en anden farve. Det lyder da helt skørt - eller hvad? Hvis jeg helt selv skulle vælge, kunne jeg godt tænke mig en sort eller rød huskat. Min datter, som er vild med hekse-historier, synes katten skal hedde Lurifax, og en Lurifax må være sort! Så er der nogen, der ved om det overhovedet har noget på sig? Eller er det en skrøne - med måske samme folkelige ophav som hekses katte der altid beskrives som sorte? Jeg har aldrig nogensinde hørt det før og jeg har haft adskillige sorte katte som lille, så den holder desværre ikke...
BS Besvaret July 27, 2006 Rapporter Besvaret July 27, 2006 Det med sorte katte kan jeg sagtens modbevise! En skrøne men meget sjov da :D Overvej dog 2 katte da de vil have meget gavn af hinanden. 2 katte er ikke dobbelt så hårdt eller dyrt som 1
Guest Christine Besvaret July 27, 2006 Rapporter Besvaret July 27, 2006 At henvise til egne erfaringer er jo osse hvad min kollega gør, hvilket jeg tænker er en af de mest almindelige fejlslutninger, vi laver. Altså set i en videnskabelig eller statisk sammenhæng. Jeg har fx en eller anden latterlig ting med polakker - fordi de tre eksemplarer, jeg personligt har mødt har været træls! Der kan jo sagtens være noget i den polske folkekarakter, som jeg slår mig på, men det holder jo alligevel ikke, at jeg siger polakker er nogle klaphatte. (Det gør jeg så alligevel. Insisterer på at bevare nogle christinske latterligheder.) Men fjong! Jeg vil forsøge at finde en sort og en rød kat. Rart at høre modsatte erfaringer med sorte katte, for den sad alligevel i mig!
BS Besvaret July 27, 2006 Rapporter Besvaret July 27, 2006 Rart at høre modsatte erfaringer med sorte katte' date=' for den sad alligevel i mig![/size'] Og det vil den gøre lige indtil du modbeviser den selv :D Sådan er vi mennesker jo nu engang skabt
Guest Christine Besvaret July 27, 2006 Rapporter Besvaret July 27, 2006 Og det vil den gøre lige indtil du modbeviser den selv :D Sådan er vi mennesker jo nu engang skabt Det har du nok ret i. _Har_ faktisk engang haft en sort kat. Flyttede i kollektiv sammen med nogle gym-kammerater efter vi blev studenter. Fik en sort kat fra Inges kattehjem. Fantastisk lækker. Vi kaldte den Torben Tyndskid fordi den hærgede vores hjørner og potteplanter med tynd mave den første uge vi havde den. Nogle måneder senere fandt vi den kvalt i haven - den havde viklet sig ind i en løs tøjsnor. Det var vældig sørgeligt, og vi begravede den højtideligt i Fælledparken. En uge senere kom vi fordi dens grav blot for at erfare, at en hund havde gravet den op.. Men Torben T. var en vældig sød og social kat. Sådan husker jeg den ihvertfald.
MC Manden Besvaret July 27, 2006 Rapporter Besvaret July 27, 2006 Det har du nok ret i. _Har_ faktisk engang haft en sort kat. Flyttede i kollektiv sammen med nogle gym-kammerater efter vi blev studenter. Fik en sort kat fra Inges kattehjem. Fantastisk lækker. Vi kaldte den Torben Tyndskid fordi den hærgede vores hjørner og potteplanter med tynd mave den første uge vi havde den. Nogle måneder senere fandt vi den kvalt i haven - den havde viklet sig ind i en løs tøjsnor. Det var vældig sørgeligt, og vi begravede den højtideligt i Fælledparken. En uge senere kom vi fordi dens grav blot for at erfare, at en hund havde gravet den op.. Men Torben T. var en vældig sød og social kat. Sådan husker jeg den ihvertfald. HAHAHA Fin lille historie som alligevel endte lykkeligt (er ikke så begejstret for katte)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu