Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hvis I skulle pege på ting, som kunne gøre livet lettere som Øresundsborger, hvad skulle det så være? Er det priserne på broen, forsinkelserne på togene, den manglende stemmeret til Folketingsvalg, kravene for at tage hunden med til Sverige, der I jeres øjne gør/har gjort livet som Øresundsborger mere besværligt? Kort sagt - hvad opfatter I som de største hindringer for en fuldt integreret Øresundsregion? Jeg spørger i ren arbejdsmæssig sammenhæng - sidder og skal lave en bruttoliste på hvilke hindringer livet byder på både som borger og som virksomhed, når vi taler leve og arbejde/drive forretning i Øresundsregionen. Har selv et par ønsker eller syv men I kan nok være med til at kvalificere listen noget :)

Besvaret

Det høje priset på toget - venner kommer ikke på besøg, og jeg hilser ikke på lige så meget. Har brobizz til bil, men skal altid have nok overfarter til arbejde, og så kan man ju ikke drikke en pils med vennerne...

Besvaret

Manglende fleksibilitet på Brobizz abonnementet. Fx at man den ene måned kører 2 ture mere end de 50, straks bliver man bonget. Næste måned kører man 4 ture mindre - her får man ikke en krone tilbage! Jeg så gerne, at der var lidt mere fleksibilitet og man kunne overføre ubrugte ture til næste måned. Man kunne således lade det køre over ½ år og så afregne, hvis der er flere ture end 6x50 = 300 ture. Ellers burde abonnementet (til samme pris) være på 60 ture, så man reelt har mulighed for at køre over hver dag, hvis det skulle være tilfældet. Det tror jeg dog er urealistisk.

Besvaret
Manglende fleksibilitet på Brobizz abonnementet. Fx at man den ene måned kører 2 ture mere end de 50' date=' straks bliver man bonget. Næste måned kører man 4 ture mindre - her får man ikke en krone tilbage! Jeg så gerne, at der var lidt mere fleksibilitet og man kunne overføre ubrugte ture til næste måned. Man kunne således lade det køre over ½ år og så afregne, hvis der er flere ture end 6x50 = 300 ture.[/size'] Ellers burde abonnementet (til samme pris) være på 60 ture, så man reelt har mulighed for at køre over hver dag, hvis det skulle være tilfældet. Det tror jeg dog er urealistisk.
Det sidste forslag er faktisk rigtig godt - og hvorfor urealistisk??? Jeg tror ikke at det er så mange pendlere, som ville have problemer med ekstrature, hvis det månedlige antal passager var 60. For alle de pendlere, som sjældent eller aldrig kommer over 50 ture, vil udvidelsen (næsten) være gratis for Øresundsbron.
Besvaret
Jeg mente' date=' at det vil være urealistisk at holde det til samme pris - Øresundsbroen vil da se sit snit til at hæve prisen med en 500 kr. seddel.[/quote'] Uha ja - så synes jeg pludselig, at det er en rigtig dårlig ide :rolleyes:
Besvaret

jeg mener den ovenfor foreslåede flexibilitet mht. de nuværende 50 ture ville være tilstrækkelig - så man udlignede kvartalsvis eller ½-årligt eller sådan noget ... så ville brobizz-betingelserne være tip-top Genindførsel af brobizzbaner uden "fuldt stop", så ville passager gennem betalingsanlægget være iorden (når vi lige ser bort fra de ferie-rejse-dage, hvor autocampere og andre holder i køer så lange at de går ud over "opsamlingsområdet", fylder begge vognbaner og spærrer for adgangen til brobizz-banerne:fight: ) Desuden ville en prissænkning være ønskeligt, både for pendleraftaler og enkeltture og både for biler og tog.

Besvaret

Ok, nu tror jeg at vi har fastslået at priser og sådan ved broen er et problem.. :D Jeg synes nu et mere "alvorligt" problem er at jeg ikke må stemme til folketinget.. En ting er at jeg skal ligge mine skattepenge i danmark til ågerpriser.. Men at jeg ikke selv må være med til at styre hvem der skal bruge mine penge.. det er da for sinddsygt.:fight:

Guest carspar
Besvaret

Vi kan heller ikke lave en tillägsforsikring mod arbejdslöshed, så vi ikke går ned på minimum ved arbejdslöshed, det kan vi i Sverige og i Danmark, men ikke når vi bor på den ene sidt og arbejder på den anden side.

Besvaret
Jeg synes nu et mere "alvorligt" problem er at jeg ikke må stemme til folketinget..
ÅHja, den glemte jeg i min transport-iver ... stemmeretten kan jeg også tilslutte mig og vil faktisk også sætte den højere end transport-"problemerne", som egentlig er bekvemmeligheds-ønsker. Stemmeret på den ene eller anden side af sundet, burde være topprioritet.
Besvaret
Nej vi stemmer IKKE til folketinget' date=' det har vi ikke ret til på trods af, man er dansk statsborger og betaler skat i Danmark![/quote'] det er en sindsyg ide, at man mister retten til at stemme ved det danske folketingsvalg, i det man flytter herover.
Besvaret

Jeg mener altså godt at man må stemme til folketingsvalget, der er dog krav om bopælspligt i en kommune for at man kan stemme til kommunalvalg... Synes jeg har haft sager om det på uni... Gransker lige ffv ( folketingets valglov ) og vender tilbage...

Besvaret
Jeg mener altså godt at man må stemme til folketingsvalget' date=' der er dog krav om bepælspligt i en kommune for at man kan stemme til kommunalvalg...[/quote'] Svarer du ikke selv på dit spørgsmål?? :rolleyes: Bor du ikke selv i Malmö, hvordan vil du så skaffe dig bopælspligt i DK? :rolleye:
Besvaret
Jeg mener altså godt at man må stemme til folketingsvalget, der er dog krav om bepælspligt i en kommune for at man kan stemme til kommunalvalg... Synes jeg har haft sager om det på uni... Gransker lige ffv ( folketingets valglov ) og vender tilbage...
Nej, du skal også have bopäl i landet for at kunne stemme til folketingsvalg. Det tror jeg vi er rigtig mange som har undersögt -men hvis du kan finde noget i ffv, som siger noget andet, bliver vi alle glade :love2:
Besvaret

Ah, tror jeg har løst mysteriet efter at have kigget i min lovsamling... Der er en frygtelig masse undtagelser, men i hht. folketingsvalgloven § 1 stk. 3 så anses man for at have fast bopæl i riget ( og dermed stemmeret til folketinget ) hvis man agter at vende tilbage til riget indenfor 2 år efter udrejse. Jeg kan selv huske at vi skulle beskrive hvor længe vi agtede at bo udenfor DK, så det er nok på baggrund af den betragtning at nogle har stemmeret og andre ikke...

Besvaret
Svarer du ikke selv på dit spørgsmål?? :rolleyes: Bor du ikke selv i Malmö, hvordan vil du så skaffe dig bopælspligt i DK? :rolleye:
Det er på baggrund af de mange undtagelser der er til boplæspligten at jeg kom med den udtalelse... Mysteriet er løst nedenfor... :)
Besvaret

Nr. 1 på ønskelisten må klart være, at Peberholm dagligt bliver bombaderet med et kemisk middel der udrydder ALT der bare minder om at kunne ryge ind under kategorien "insekter" :thumbup:

Besvaret
Nej' date=' du skal også have bopäl i landet for at kunne stemme til folketingsvalg. Det tror jeg vi er rigtig mange som har undersögt -men hvis du kan finde noget i ffv, som siger noget andet, bliver vi alle glade :love2:[/quote'] Der findes dog en undtagelse som der kan tolkes meget vidt ( og som sikkert også er blevet det af mange forfatningseksperter) nemlig § 2 stk. 6: Personer, der opholder sig i udlandet, og som i henseende til tilknytningen til riget ganske må sidestilles som de personer, der er nævnt i nr. 1-5. ( 1-5 er; udsendt, ansat i international organisation som Dk er medlem af, udsendt af dansk hjælpeorganisation, i uddannelsesøjemed og af helbredsmæssige årsager. Man kan så diskutere tilknytningen til riget når man arbejder og tjener sine penge der... Aner ikke hvad konklusionen er på det, dog...
Besvaret
Nr. 1 på ønskelisten må klart være' date= at Peberholm dagligt bliver bombaderet med et kemisk middel der udrydder ALT der bare minder om at kunne ryge ind under kategorien "insekter" :thumbup:
ok ok, jeg fornemmer at man er lidt aggressiv idag. he he:laugh:
Besvaret
Der findes dog en undtagelse som der kan tolkes meget vidt ( og som sikkert også er blevet det af mange forfatningseksperter) nemlig § 2 stk. 6: Personer, der opholder sig i udlandet, og som i henseende til tilknytningen til riget ganske må sidestilles som de personer, der er nævnt i nr. 1-5. ( 1-5 er; udsendt, ansat i international organisation som Dk er medlem af, udsendt af dansk hjælpeorganisation, i uddannelsesøjemed og af helbredsmæssige årsager. Man kan så diskutere tilknytningen til riget når man arbejder og tjener sine penge der... Aner ikke hvad konklusionen er på det, dog...
Mener der allerede er tråd om dette og det er de färreste som får "tilladelse" med henhold til denne lov :(

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...