testeren Skrevet July 27, 2006 Rapporter Skrevet July 27, 2006 Hej alle I mange år har vi drømt om at flytte til Skåne, og nu ser det ud til at kunne gå op i en højere enhed. Selvom vi er ret velorienteret er der nogle svar jeg ikke synes at kunne finde de sidste detaljer om her eller på Google, så måske er jeg heldig at nogen her kan hjælpe :-) Vi er 1. gangs huskøber, og endnu uden børn, ved nogenlunde hvad vi har råd til og har fundet nogle huse der er interessante rundt om malmö - og skal bare lige have detaljerne på plads udover det man kan læse sig til f.eks. HER Here we go: 1. Ser man huset før man går i banken? (hvis lån i DK vel omvendt som vanligt?) 2. Er det bedst at låne i Sverige el. DK? (Kursen på skk. er pt. ret høj (ca. 0,82) og jeg kunne forestille mig den faldt igen (laveste jeg har set er 0,74) og man herved scorede en gevinst ved det når man har sin danske løn. Hvilke banker kan evt. anbefales prismæssigt? 3. Kan man via toplån, låne op til 95% af husets værdi (kan nemlig godt bruge de 5% til andre ting i forbindelse med flytningen) 4. Hvordan er trafikken over broen efterhånden - kø? kl. 08.00 og 16.00 5. Hvor lang tid tager det i bil fra Kävlinge/Hofterup området til Kbh. Rådhusplads? 6. Er der noget pendlerparkering/og gode muligheder for samkørsel over broen? 7. Koster det noget at parkerere ved Malmö Syd/Svågertorp, og i såfald hvor meget? Håber der er nogen der kan byde ind med svar på alle, eller enkelte af spørgsmålene :-) pft Testeren
Miriam Besvaret July 27, 2006 Rapporter Besvaret July 27, 2006 Nå en af os skal jo starte med at sige det her! Prøv at bruge søge funktionen der står svar på alle dine spørgsmål. Derefter kan du jo vende tilbage hvis der er noget du ikke kunne finde. Held og lykke med det !
larscph Besvaret July 27, 2006 Rapporter Besvaret July 27, 2006 I mange år har vi drømt om at flytte til Skåne, og nu ser det ud til at kunne gåop i højere enhed. Selvom vi er ret velorienteret er der nogle svar jeg ikke synes at kunne finde de sidste detaljer om her eller på Google, så måske er jeg heldig at nogen her kan hjælpe :-) Velkommen herover! :) En del af de ting du spørger om kan du nok finde svar på herinde, jeg syntes i det mindste en del af det har været diskuteret før. 1. Ser man huset før man går i banken? (hvis lån i DK vel omvendt som vanligt?) Det kan du helt selv om. Hvis du har en lånetilsagn fra banken er du i stand til at handle hurtigere hvis du falder over drømmehuset. 2. Er det bedst at låne i Sverige el. DK? (Kursen på skk. er pt. ret høj (ca. 0' date='82) og jeg kunne forestille mig den faldt igen (laveste jeg har set er 0,74) og man herved scorede en gevinst ved det når man har sin danske løn. Hvilke banker kan evt. anbefales prismæssigt?[/quote'] Du opnår klart den laveste rente ved at låne i SE. Det er ikke sikkert en svensk bank vil være med til det når i er helt nytilflyttede. Men hvis du har et godt forhold til din danske bankforbindelse kan du givetvis overtale dem til at låne dig pengene. Det er generelt ingen problemer/kø, ej heller selv om der er vejarbejde på broen. Tag turen. Det værste er så afgjort turen ind igennem København, resten går realtivt let og smertefrit.
BS Besvaret July 27, 2006 Rapporter Besvaret July 27, 2006 Tag turen. Det værste er så afgjort turen ind igennem København' date=' resten går realtivt let og smertefrit.[/quote'] Men gør op med jer selv om hvor lang tid i vil bruge hver dag på transport.
BS Besvaret July 27, 2006 Rapporter Besvaret July 27, 2006 Hej alle 7. Koster det noget at parkerere ved Malmö Syd/Svågertorp, og i såfald hvor meget? Hmm den her var næsten for nem for den står jo under Nye meddelelser http://www.debat.sunddebat.com/showthread.php?t=5723
testeren Besvaret July 27, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret July 27, 2006 Hmm den her var næsten for nem for den står jo under Nye meddelelser http://www.debat.sunddebat.com/showthread.php?t=5723 Jeg kiggede rundt under emner, og søgte ikke i "søg" :o) - men har fundet det meste på min liste nu, og kan se jeg skal låne i SKK i sverige - jeg tror på SKK falder igen. Så det er jo bare at finde en bank - hvem er billige/gode? på hemnet.se ser det mest ud til at Länsforsk. og Nordea er billigst - men kan ik lige lure om det er på samme grundlag de tilbyder. bh Testeren
BS Besvaret July 27, 2006 Rapporter Besvaret July 27, 2006 Jeg kiggede rundt under emner' date=' og søgte ikke i "søg" :o) -[/quote'] Og der står det jo også. Det er et indlæg fra idag så mon ikke det har stået øverst :D Prøv Søgefunktionen. Den bliver hurtigt din bedste ven :th2:
bananas Besvaret July 27, 2006 Rapporter Besvaret July 27, 2006 Jeg kiggede rundt under emner, og søgte ikke i "søg" :o) - men har fundet det meste på min liste nu, og kan se jeg skal låne i SKK i sverige - jeg tror på SKK falder igen. Så det er jo bare at finde en bank - hvem er billige/gode? på hemnet.se ser det mest ud til at Länsforsk. og Nordea er billigst - men kan ik lige lure om det er på samme grundlag de tilbyder. bh Testeren Det er helt klart billigere at låne gennem en svensk bank end en dansk, fordi de danske banker ikke kan finde ud af at tage sikkerhed i svenske ejendomme, og derfor bliver et lån i en dansk bank til et lån uden sikkerhed, hvilket indebær en meget høj rente. Hvis du skal op og låne helt op til 95% af husets værdi lyder, det som om at du skal kigge efter de långivere, som kan tage så stor en procentdel som muligt som bottenlån - det er nok den, som vil være den billigste for lige netop dig. Det ser ud til at være rimelig skarp konkurrence på deres bottenlånsrenter, så det skifter over tid, hvem der er billigst, men i hvert fald er forskellen sjældent særlig stor.
HenrikP Besvaret July 31, 2006 Rapporter Besvaret July 31, 2006 Hej alle I mange år har vi drømt om at flytte til Skåne, og nu ser det ud til at kunne gå op i en højere enhed. Selvom vi er ret velorienteret er der nogle svar jeg ikke synes at kunne finde de sidste detaljer om her eller på Google, så måske er jeg heldig at nogen her kan hjælpe :-) Vi er 1. gangs huskøber, og endnu uden børn, ved nogenlunde hvad vi har råd til og har fundet nogle huse der er interessante rundt om malmö - og skal bare lige have detaljerne på plads udover det man kan læse sig til f.eks. HER Here we go: 1. Ser man huset før man går i banken? (hvis lån i DK vel omvendt som vanligt?) 2. Er det bedst at låne i Sverige el. DK? (Kursen på skk. er pt. ret høj (ca. 0,82) og jeg kunne forestille mig den faldt igen (laveste jeg har set er 0,74) og man herved scorede en gevinst ved det når man har sin danske løn. Hvilke banker kan evt. anbefales prismæssigt? 3. Kan man via toplån, låne op til 95% af husets værdi (kan nemlig godt bruge de 5% til andre ting i forbindelse med flytningen) 4. Hvordan er trafikken over broen efterhånden - kø? kl. 08.00 og 16.00 5. Hvor lang tid tager det i bil fra Kävlinge/Hofterup området til Kbh. Rådhusplads? 6. Er der noget pendlerparkering/og gode muligheder for samkørsel over broen? 7. Koster det noget at parkerere ved Malmö Syd/Svågertorp, og i såfald hvor meget? Håber der er nogen der kan byde ind med svar på alle, eller enkelte af spørgsmålene :-) pft Testeren Hey, Vi flyttede herover i Februar. Vi gik ind i Foreningssparbanken på Kalvebod brygge og talte med Karin Hinton Månsson, som efter at have set vores årsopgørelser og lavet et intermistisk budget lånegodkendte hun os til 2.5Mill SEK på vores glatte ansigt, mod at vi lagde 10% i udbetaling. Det resulterede i at vi købte for 2.2Mill nord for Helsingborg. En del af det kom i bundlånet og resten i et lån op til 90% til en højere rente. I mellemtiden er vores gård steget 1 Mill SEK i vurdering og vi har derfor kunne lægge det hele i bundlånet uden nogle omkostninger til omlægning... Genialt system!.. Jeg vil sige at vores oplevelse med Foreningssparbanken har været utroligt smertefrit.. Ikke at de er bedre end alle andre, men Karin har været kanon og har været en stor hjælp og kan de hjælpe en med at gøre tingene nemmere, så gør de det.. En ting du/i skal være klar over er, at det til gengæld er totalt svært at låne til forbrug i Sverige hvis du tjener dine penge i DK. Vi har måttet købe begge biler kontant fordi vi ikke havde nogen svensk indkomst. De taler om 6-12 mdr. i SE før de vil låne penge til en.. Ikke noget vildt problem, men det overraskede os meget, især med tanke på hvor nemt det var at låne til boligen. Udover det har det været rigtigt godt at komme til SE.. Bliver bedre dag for dag.. Mvh Henrik
Homer Besvaret August 1, 2006 Rapporter Besvaret August 1, 2006 I mellemtiden er vores gård steget 1 Mill SEK i vurdering og vi har derfor kunne lægge det hele i bundlånet uden nogle omkostninger til omlægning... Genialt system!.. En ting du/i skal være klar over er, at det til gengæld er totalt svært at låne til forbrug i Sverige hvis du tjener dine penge i DK. Vi har måttet købe begge biler kontant fordi vi ikke havde nogen svensk indkomst. De taler om 6-12 mdr. i SE før de vil låne penge til en.. Ikke noget vildt problem, men det overraskede os meget, især med tanke på hvor nemt det var at låne til boligen. Hvis du har så meget friværdi i din gård, kan denne jo belånes med boliglån til forbrug...
Futz Besvaret August 1, 2006 Rapporter Besvaret August 1, 2006 (Kursen på skk. er pt. ret høj (ca. 0,82) og jeg kunne forestille mig den faldt igen (laveste jeg har set er 0,74) og man herved scorede en gevinst ved det når man har sin danske løn. Hvilke banker kan evt. anbefales prismæssigt? Testeren Det må vist være kursen hos Mastodont Svend i Colbiørnsensgade eller El-Ublumans Exchange Bureau. Pt. ligger den omkring 0.80. Du kan se kursen på http://www.nationalbanken.dk. En seriøs bank giver en forholdsvis lignende kurs når der er tale om større beløb f.eks. Handpenning, hvorimod deres almindelige kurs - den man ser ved skranken - er for ting såsom 1.000 € i 2o'ere liggende i en lille pengekat til ferien på Mallorca. Vi bruger Danske Bank i Sverige med fuld tilfredshed. De ligger i de større byer : www.danskebank.se
HenrikP Besvaret August 2, 2006 Rapporter Besvaret August 2, 2006 Hvis du har så meget friværdi i din gård' date=' kan denne jo belånes med boliglån til forbrug...[/quote'] Ja.. nu :-) /HP
Guest Cloe Besvaret August 8, 2006 Rapporter Besvaret August 8, 2006 Velkommen herover! :) En del af de ting du spørger om kan du nok finde svar på herinde, jeg syntes i det mindste en del af det har været diskuteret før. Det kan du helt selv om. Hvis du har en lånetilsagn fra banken er du i stand til at handle hurtigere hvis du falder over drømmehuset. Du opnår klart den laveste rente ved at låne i SE. Det er ikke sikkert en svensk bank vil være med til det når i er helt nytilflyttede. Men hvis du har et godt forhold til din danske bankforbindelse kan du givetvis overtale dem til at låne dig pengene. Det er generelt ingen problemer/kø, ej heller selv om der er vejarbejde på broen. Tag turen. Det værste er så afgjort turen ind igennem København, resten går realtivt let og smertefrit. ja man opnår laveste rente ved lån i Sverige - men diverse økonomer forventer den svenske kroner vil stige i værdi - hvilket måske taler for at låne pengene i DK???
Homer Besvaret August 8, 2006 Rapporter Besvaret August 8, 2006 Du kan ikke låne til svensk bolig i Danmark, så det giver sig selv!!
Guest Cloe Besvaret August 8, 2006 Rapporter Besvaret August 8, 2006 ja man opnår laveste rente ved lån i Sverige - men diverse økonomer forventer den svenske kroner vil stige i værdi - hvilket måske taler for at låne pengene i DK??? Hvis man samtidig husker på, at det man vil betale mere en rente i DK fremfor SE vil "halveres" via skatten (fradrag).
Guest Cloe Besvaret August 8, 2006 Rapporter Besvaret August 8, 2006 Du kan ikke låne til svensk bolig i Danmark' date=' så det giver sig selv!![/quote'] jeg kender nu ellers flere der har lån i DK....
Homer Besvaret August 8, 2006 Rapporter Besvaret August 8, 2006 jeg kender nu ellers flere der har lån i DK.... Ja, men det er ikke traditionelle realkreditboliglån med pant/sikkerhed i den svenske bolig og tilhørende lav rente... Kan ikke lade sig gøre - endnu...
kapa0012 Besvaret August 8, 2006 Rapporter Besvaret August 8, 2006 Ja' date=' men det er ikke traditionelle realkreditboliglån med pant/sikkerhed i den svenske bolig og tilhørende lav rente... Kan ikke lade sig gøre - endnu...[/quote'] Jeg havde lån hos handelsbanken i DK. De tog pant i lejligheden og renten var 4,5%. Det var et andelsboliglån. Så noget kan lade sig gøre - nogle gange.
Homer Besvaret August 8, 2006 Rapporter Besvaret August 8, 2006 Jeg havde lån hos handelsbanken i DK. De tog pant i lejligheden og renten var 4,5%. Det var et andelsboliglån. Så noget kan lade sig gøre - nogle gange. Ja - nogen gange - men ikke realkreditlån!
Guest Cloe Besvaret August 8, 2006 Rapporter Besvaret August 8, 2006 Ja' date=' men det er ikke traditionelle realkreditboliglån med pant/sikkerhed i den svenske bolig og tilhørende lav rente... Kan ikke lade sig gøre - endnu...[/quote'] nej - det er ikke obligationsbaseret realkreditlån (som vi kender fra DK) men det er stadig med pant i boligen - hvorfor renten kun er meget lidt højere end det svenskerne kan tilbyde. Så når man holder rentefradrag og den historisk lave svenske krone (og kommende valg i efteråret) in mente - kan en dansk finansiering ikke udelukkes som en OK mulighed. P.S. så vidt jeg ved, er det kun Nordea der tilbyder lånene!
Guest Trine Besvaret August 8, 2006 Rapporter Besvaret August 8, 2006 Hvis man samtidig husker på' date=' at det man vil betale mere en rente i DK fremfor SE vil "halveres" via skatten (fradrag).[/quote'] Øh forklar lige hvad du mener her..det fatter jeg ikke..
Guest Cloe Besvaret August 8, 2006 Rapporter Besvaret August 8, 2006 Øh forklar lige hvad du mener her..det fatter jeg ikke.. Skatten holder jo en økonomien i ro ved udsving... - på samme måde som den æder af vores indtægter, så spiser den jo også af vores "tab" som renteudgifterne jo er... m.a.o. når man sammenligner alternativer med renteforskelle (i dette tilfælde om lån skal optages i DK eller SE og hvordan den Svenske krone kan indvirke på sigt), skal man altid holde rentefradrag in mente.
Nils Besvaret August 8, 2006 Rapporter Besvaret August 8, 2006 Skatten holder jo en økonomien i ro ved udsving... - på samme måde som den æder af vores indtægter' date=' så spiser den jo også af vores "tab" som renteudgifterne jo er... m.a.o. når man sammenligner alternativer med renteforskelle (i dette tilfælde om lån skal optages i DK eller SE og hvordan den Svenske krone kan indvirke på sigt), skal man altid holde rentefradrag in mente.[/quote'] Aha, du mener, at hvis man betaler overrente på et dansk lån, så finansierer man en del af overrenten med skattefradraget. Hvis man betaler 1 procent mere i rente nominelt, så er det reelt kun 0,66 procent. Men hvis du vil retfærdiggøre overrenten på et dansk lån ved hjælp af stigende kurs på den svenske krone, så skal den godt nok udvikle sig eksplosivt. Hvis overrenten på det danske lån er en procent - reelt - og det nok lavt sat, så skal SEK stige med en procent om året, for at det skal være fornutigt. Beklager, men det gør den ikke. :o
Guest carspar Besvaret August 9, 2006 Rapporter Besvaret August 9, 2006 Jo det kan lade sig göre nu i hvert fald i Nordea. Men den Danske nationalbankrente er 0,75 procent höjere end den svenske så lånene burde väre billigst i sverige!
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu