Nils Skrevet August 22, 2006 Rapporter Skrevet August 22, 2006 10.000 svenskere drøner hver dag til Danmark for at fylde huller ud på det danske højkonjunkturarbejdsmarked, oplyser Jyllands-Posten. Så forstår vi bedre, at togene er så proppede. Fra JP: Svenskere tager del i dansk jobfest Af THOMAS AUE SOBOL og JENS ERIK RASMUSSEN Mangel på arbejdskraft og høje lønninger får dagligt op mod 10.000 svenskere til at pendle til Danmark. Det er en stigning på 60 pct. på bare tre år. Svenskerne er så vilde med at udfylde huller i det danske arbejdsmarked, at antallet af daglige pendlere mellem de to lande har rundet de 10.000 mennesker - en stigning på godt 60 pct. på bare tre år. Prognosen for 2006 kommer fra den svenske arbejdsformidling i Skåne, som har regnet på den seneste udvikling - og trafikken går næsten kun én vej: »Vi er særligt overrasket over, hvor mange danske virksomheder der leder efter lavtuddannet og ufaglært arbejdskraft i Sverige. Der er en voksende efterspørgsel - særligt inden for servicefagene,« siger arbejdsmarkedsanalytiker i den svenske arbejdsformidling Thomas Behrens. I 2003 var antallet af pendlere 6.219, og dertil kommer flere tusinde, som bijobber i Danmark. I Sverige er ungdomsarbejdsløsheden 18,7 pct., og de danske virksomheder tager godt imod de unge svenskere, siger Thomas Behrens. »Det er nemmere for de unge at få et job i Danmark og begynde en karriere, selv om man ikke har en lang uddannelse. Attituden over for de jobsøgende er anderledes positiv end i Sverige,« siger han.
Markowitch Besvaret August 22, 2006 Rapporter Besvaret August 22, 2006 Jeg mener at have læst et sted, hvor husker jeg ikke, at arbejdsformidlingen i Malmø betalte billeten over broen for folk der ville søge job i København. Det er jo egentlig ganske fornuftigt. Yderligere hjulpet på vej af et samarbejde mellem arbejdsformidlingerne i Øresundsregionen. Det betyder utroligt meget for Københavns økonomi at de kan trække arbejdskraft fra Skåne. Det er jo set med Københavnske øjne et enormt opland af veluddannet arbejdskraft der med broen er blevet frit tilgængeligt. Dette er i sig selv en unik situation. At det netop er unge der søger til København for at arbjede er ikke nogen overraskelse, eftersom det svenske arbejdsmarked mildest talt holder hånden over de ældre. Reglen er nemlig at de der fyres først, er dem der har været ansat i kortest tid - oftest de unge. Man kan sige at de ældres jobtryghed bliver betalt af den yngre generation. Nu sparer Skåne og Sverige også meget ved at antallet af ledige falder, så det er en win-win situation. Dog er 10.000 svenskere der arbejder i København ikke et voldsomt stort tal. Man kan nemt forstille sig at det vil stige. Jeps - det betyder ståpladser i toget .
Nils Besvaret August 22, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 22, 2006 Jeg er ret sikker på, der ikke er 10.000 svenske pendlere, som der står i artiklen - men det hører så til det mere uskadelige - nærmest nyttige måske - mediesludder. Ja der var 100 unge, der fik en billet til København fra Region Skåne vel. Man kunne godt være polemisk og synes, at det er lidt lidt at komme med fra samfundets side. Jeg håber det var en returbillet trods alt. Hvis unge mennesker, der kom ind på AF i København, fik stukket en billet til Sverige i hånden, så ville det nok ikke ende som en feel-good-historie i de danske medier. :)
Markowitch Besvaret August 22, 2006 Rapporter Besvaret August 22, 2006 Ja der var 100 unge, der fik en billet til København fra Region Skåne vel. Man kunne godt være polemisk og synes, at det er lidt lidt at komme med fra samfundets side. Jeg håber det var en returbillet trods alt. Ja, det lyder lidt fedtet. Hmmm, i samme ånd er der vel ikke stor sandsynlighed for at det var en returbillet .
bananas Besvaret August 22, 2006 Rapporter Besvaret August 22, 2006 Øresundsbroen har lavet en rapport om pendlerne: http://osb.oeresundsbron.dk/library/?obj=3160 De må jo sikkert have et ganske pænt datagrundlag. De estimerer at der var små 10.000 pendlere ved udgangen af 2005 - der er en kraftig stigning hvert år. Af dem er halvdelen danskere - en tredjedel er svenskere og resten er af anden etnisk oprindelse end svensk eller dansk.
NGO Besvaret August 29, 2006 Rapporter Besvaret August 29, 2006 Det var da vildt at ungdomsarbejdsløsheden skulle være så høj i Sverige. man undrer sig nærmest over hvoffor de ikke render rundt og brænder biler af som i Frankrig.
Nils Besvaret August 29, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 29, 2006 Det var da vildt at ungdomsarbejdsløsheden skulle være så høj i Sverige. man undrer sig nærmest over hvoffor de ikke render rundt og brænder biler af som i Frankrig. Der ryger da en enkelt bil indimellem. I Sverige er statistikproduktion blevet så politiseret, at ingen tror på tallene længere, og når det gælder arbejdsløsheden, så kommer der statistik både fra Statistisk Centralbureau og fra AMS og det er ikke samme tal. Desuden er der et EU-sammenligneligt tal, og så er der alle mulige mere eller mindre hjemmestrikkede tal til politisk brug - det er så her, man kan se, Øresundsbron ikke er så saglig, som de gerne vil give udtryk for, for det tal, de bruger i rapporten er - så vidt jeg husker fra jeg læste den forleden - et "politisk" tal på 19-komma-noget. Det er ikke et officielt tal, og derfor bør man naturligvis i det mindste angive en kilde, og om det er "rigtigt" afhænger af, hvem man regner med til arbejdsløse. Der findes såmænd også endnu højere tal på markedet - og så selvfølgelig et meget lavt tal til brug for den siddende regering. Nogen mener, at man ikke som indvandret dansker må kritisere Vor Kære Leder, for så kunne man bare have holdt sig hjemme i Danmark hos Sorte Aijrs og hans slæng, så jeg vil i stedet fremhæve Göran Perssons store klogskab og fremsyn. Arbejdsløshedsproblemet vil blive løst i løbet af ganske kort tid, for så vil der blive mangel på arbejdskraft af rent demografiske grunde er statsministerens budskab her midt i en tordnende højkonjunktur med massearbejdsløshed, og når den borgerlige alliance bliver ved med at "tjata" om arbejdsløsheden, så er det bare for at genere ham. :D
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu