Jump to content

Recommended Posts

Besvaret
Er der nogen der kan forklare mig i hvilke rækkeføge køber man en lejlighed i Sverige? :-) 1) Først var vi i bank (i DK BG-bank) og fik at vide at vi kan få et lån til at købe en lejlighed i Malmö for ca. 3 mio. SEK. Kan man bruge BG bank i DK eller skal man låne pengene i en svensk bank? Vil låne 100% til lejligheden. 2) Vi fandt ca.5 lejligheder som vi kunne lide (på Internettet), Hemnet. Pris fra 2,5 SEK til 3 SEK. Hvad gør man nu? Hvornår kam man se dem? Skal man ringe til egendomsmælger og bestille en tid for fremvisning eller der er KUN 1 tid hvor alle intereserede kigger på lejligheden samtidig og byder? ??? 3) Hvad med " besiktningsmand"? Hvornår skal jeg have sådan én...før jeg byder elller efter jeg "har vundet"? 4) Hvilken dag byder man...kunne ikke se det på Internettet (Hemnet)...hvor lang tid tager til...fra lejligeheden sættes til salg til den dag den er solgt. 5) Hvad sker der bagefter....efter jeg vandt lejligeheden (min bud vandt)???......... På forhånd tak Zidane
Prøv at ringe til en mægler, ville det ikke være hurtigere og nemmere? Og hvorfor skulle du ikke kunne bruge dindanske bank!
Besvaret

I skal låne pengene i en svensk bank. I får ikke ordentlige vilkår i en dansk. 2 Det er jo sælger, der bestemmer. Hvis I ringer til mægleren, får I med stor sandsynlighed lov til at se lejligheden, eller også henviser han til en planlagt visning. 3 Besiktningen af lejligheden finder typisk sted mellem underskrivelse af købskontrakten og overtagelsen. Der indføjes så et forbehold for besikningen i kontrakten. 4 Man skal jo holde sig til. Der er ikke noget formelt fastlagt. 5. Hvis sælger mener, I skal have lejligheden, underskriver begge parter købekontrakten og I betaler handpenning. På overtagelsesdagen betaler i resten af købsprisen. I skal også lige godkendes af foreningen, men mægleren hjælper nok med det praktiske. :)

Besvaret
I skal låne pengene i en svensk bank. I får ikke ordentlige vilkår i en dansk.
Ja, det er som udgangspunkt rigtigt. Tråden her fik mig til at tænke på en tommerfingerregel, som Nordea i DK nævnte, da vi søgte lidt rådslagning om køb af bolig i Sverige: Hvis lånet er større end ca. ½ mio. dkkr., så anbefalede de at optage hele lånet i Sverige. Er det mindre kunne det - således deres beregninger / ræsonnement - godt betale sig at oprette et dansk andels-prioritets lån. Det er måske ikke relevant for de fleste, men der er jo nogle, der har fået frigivet store beløb, f.eks. ved salg af en lejlighed i hovedstadsområdet...
Guest carspar
Besvaret

De svenske banker med få undtagelser låner ikke op til 100%. Så måske skulle du låne de 10% i Danmark og de resterende 90% i Sverige. Det sker ofte at Danskere vil låne 100% og så bakker en Svensk bank ud, fordi det ser i deres öjne ud som en dårlig ökonomi på forhånd. De siger ikke hvorfor de bakker ud, der er de som Kinesere. Når det ser dårligt ud i deres öjne er det fordi du ikke har en kredithistorik i Sverige i UC (UpplysningsCentralen) hvor alle kreditter noteres og alle kan se dem. Det er först efter 3 år at du kan låne på dit glatte ansigt fordi du så netop har en historik i UC. Så lån de 10% i Dk og kom glad og fortäl dem i Se at du selvfölgeslig har de 10% (handpenning) til udbetalingen, så bliver de glade. Du kan så formentligt 1 eller 2 år efter omlägge lånene i Se og få de 10% medfinansieret i boligen.

Besvaret
Tråden her fik mig til at tænke på en tommerfingerregel, som Nordea i DK nævnte, da vi søgte lidt rådslagning om køb af bolig i Sverige: Hvis lånet er større end ca. ½ mio. dkkr., så anbefalede de at optage hele lånet i Sverige. Er det mindre kunne det - således deres beregninger / ræsonnement - godt betale sig at oprette et dansk andels-prioritets lån.
Det virker lidt pudsigt, hvis det godt kan betale sig at låne en halv million i Nordea DK, mens det ikke kan betale sig at låne en hel. :rolleyes: Jeg tror mere den bankrådgivers tommelfingerregel går ud på, at man ikke bare kan lade kunderne smutte ud af banken uden at sælge noget til dem. Nordea mener vel, at deres "produkt" godt nok ikke matcher svenske banklån, men til gengæld har kunden så fordelen af at kunne snakke dansk med sin kendte bank. Det bliver sikkert et lidt halvhøjt gebyr, man kommer til at betale for den lille behagelighed. :)
Besvaret
Det virker lidt pudsigt' date=' hvis det godt kan betale sig at låne en halv million i Nordea DK, mens det ikke kan betale sig at låne en hel. :rolleyes: Jeg tror mere den bankrådgivers tommelfingerregel går ud på, at man ikke bare kan lade kunderne smutte ud af banken uden at sælge noget til dem.[/quote'] Tja, det kan man jo så ikke andet end gisne om.. Men du har ret Nils, bankfolk plejer normalt ikke ligefrem at melde pas med det samme, uden at prøve at sælge en et eller andet (no offence intended) :)
Besvaret
Ja, det er som udgangspunkt rigtigt. Tråden her fik mig til at tænke på en tommerfingerregel, som Nordea i DK nævnte, da vi søgte lidt rådslagning om køb af bolig i Sverige: Hvis lånet er større end ca. ½ mio. dkkr., så anbefalede de at optage hele lånet i Sverige. Er det mindre kunne det - således deres beregninger / ræsonnement - godt betale sig at oprette et dansk andels-prioritets lån. Det er måske ikke relevant for de fleste, men der er jo nogle, der har fået frigivet store beløb, f.eks. ved salg af en lejlighed i hovedstadsområdet...
Ved du mere om hvad der ligger bag deres beregninger - således det - i følge dem - kan betale sig at låne under 0,5 mio i DK. ??
  • 2 weeks later...
Besvaret

Uhawahawaha! (som man siger i Jylland og visse indianerstammer). Det kan jeg faktisk ikke huske på stående fod, men jeg vil lige prøve at lægge hovedet i blød, og se om jeg ikke kan komme i tanke om det.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...