thn Skrevet August 24, 2006 Rapporter Skrevet August 24, 2006 Kunne ikke lige bestemme mig for om den skulle under "skat" eller "broen". Men nu landede indlæget her: Der er 3 spørgsmål jeg undrer mig meget over. "har du eller har du haft hovedjob i Danmark og bijob på den anden side af Øresund i Sverige på samme tid?" "hvad er dine erfaringer med bijob på den anden side af sundet?" "Hvilke fordele og ulemper er der forbundet med at have bijob på den anden side af Øresund?" Jeg troede ikke man måtte have job begge steder på samme tid uden at den danske arbejdsgiver skulle betale svensk arbejdsgiverafgift. Og hvis jeg er rigtigt på den... ved Øresundsbro Konsortiet så ikke engang det?
thomas_lund Besvaret August 24, 2006 Rapporter Besvaret August 24, 2006 Du må have op til 25% indtægt på den svenske side inden fælden klapper mht beskatning - hvis jeg husker korrekt
spinner Besvaret August 24, 2006 Rapporter Besvaret August 24, 2006 Jeg forstår ikke helt? Der er da ingen af udsagnene der påstår det modsatte, eller læser jeg forkert?
thn Besvaret August 24, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 24, 2006 thomas_lund: når ja der var noget med en 25% regel. Den havde jeg lige glemt. spinner: nej ingen af udsagnene siger noget om dobbelbeskatningen.. det kunne jeg bare huske der har været snak om tidligere.. at f.eks. fuldtidsbeskæftigede i SE ikke f.eks. kunne gå post i DK uden det blev dyrt for arbejdsgiveren
Nils Besvaret August 24, 2006 Rapporter Besvaret August 24, 2006 De forskellige procenter, der skal være opfyldt, hvordan de nu er, gælder jo retten til at være grænsegænger. Så er der så lige lagt en (ægte) fælde i systemet, der formelt ikke har noget med skat at gøre, da det er sociale afgifter. Det er jo ikke forbudt at tage det bijob, det har bare alvorlige konsekvenser - for ens arbejdsgiver - hvis det bliver opdaget. (Det skal jeg nok have skrevet ind i Pendlerguiden Skat en søndag eftermiddag, hvor det regner). Når Øresundsbroen spørger, så er det vel netop for at afdække den problemstilling. De har jo sat sig for at fortælle alverden om alle integrationshindringerne - minus one*. * Dem selv og deres priser.
thn Besvaret August 24, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 24, 2006 Ja de 25% er kun for at blive grænsegænger.. det var også min første indskydelse. Så er problemet jo stadig gældende fra første krone Tidligere i skemaet har jeg bitchet meget over priser på broen og forsinkede/overfyldte tog som de rent faktisk spørger til
Nils Besvaret August 24, 2006 Rapporter Besvaret August 24, 2006 Det er fordi jeg læste en udmærket rapport i går fra Øresundsbron, som Bananas linkede til i en anden tråd, og der nævnte man også, hvad der drev folk herover - med finfølelse nævnte man slet ikke de billige biler - og så nævnte man alle forhindringerne og gik MEGET let hen over det med priserne. Men rent faktisk, så er der vel ingen af de administrative besværligheder af forskellig slags herunder mystiske skatteregler og a-kasse-koks, der holder en eneste tilbage fra at flytte. Det eneste - ud over de bløde parametre - der kan få nogen, der overvejer at flytte, til alligevel at blive boende i Danmark er det regnestykke der viser, at det bliver for dyrt i transport. Broprisen er HINDRINGEN, men det har de så ingen interesse i at fortælle. I øvrigt synes jeg, det er al ære værd, at Øresundsbron driver politik på vegne af integrationsprocessen, når der nu ikke er andre, der gør det. :)
thn Besvaret August 24, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 24, 2006 Nu forhindrede det mig ikke i at flytte.. men det forhindrede mig i at starte som selvstædig. Jeg kunne simpelthen ikke få svar på om en lille indtægt som selvstændig i SE ville udløse afgiften hos min arbejdsgiver i DK.. så jeg lod være. På oresunddirekt sagde deres rådgiver fra skatteverket at der var ingen fare hvis mit timetal i SE bare var under 25%.. men den har jeg lige svær ved at tro på
Nils Besvaret August 24, 2006 Rapporter Besvaret August 24, 2006 Okay, usikkerhed om administrative regler, herunder myndigheders manglende viden om regler ER en forhindring, især hvis ens økonomi ikke er stangtøj... Men størst af alt en bropriserne. :)
thn Besvaret August 24, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 24, 2006 begynder nyt arbejde i Holte til d. 1. og begyndte derfor at overveje om jeg skulle have bil... bare bro + diesel er over 5000 pr. måned så det blev hurtig glemt igen :-( så jeg er helt enig
Nenad Besvaret August 24, 2006 Rapporter Besvaret August 24, 2006 Dette kom fra min arbejdsgiver i dag, har måske en forbindelse til det i morges i toget: http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=6007 Mvh Nenad
ulmus Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 Når Øresundsbroen spørger, så er det vel netop for at afdække den problemstilling. De har jo sat sig for at fortælle alverden om alle integrationshindringerne - minus one*. * Dem selv og deres priser. Det har du nu ikke ret i, Nils, de to ting, var faktisk med i spørgeskemaet.
Nils Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 Det har du nu ikke ret i' date=' Nils, de to ting, var faktisk med i spørgeskemaet.[/quote'] Jeg er ved godt, de spørger om det, men når de beskriver virkeligheden i deres rapporter, bliver prisproblemet som integrationshindrende faktor nedtonet i forhold til andre mere perifære problemer. De fortæller heller ikke om deres ufleksible billetsystem, administrative koks og diverse betalingsanlægsproblemer. Man kan jo godt forstå, de ikke vil save den bro over, de selv sidder på, men på den anden side er deres rapporter sådan videnskabsagtige, så man først tror, de er objektive. :)
titta Besvaret August 25, 2006 Rapporter Besvaret August 25, 2006 begynder nyt arbejde i Holte til d. 1. og begyndte derfor at overveje om jeg skulle have bil... bare bro + diesel er over 5000 pr. måned så det blev hurtig glemt igen :-( så jeg er helt enig Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor i Holte du skal arbejde, men når man inddrager den meget lange tranporttid jeg formoder du måtte få, er de 5000 kr. så ikke givet godt ud?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu