Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej. Nogen der ved hvordan aktiebeskatningsloven fungerer i Sverige. Og muligvis også beskatning af warrants? Står med nogle aktier der er fritaget for beskatning i DK pga 3 årsreglen. Kan jo være det er en ide at sælge dem før jeg flytter til Sverige.... Gode råd modtages :)

Besvaret
Nogen der ved hvordan aktiebeskatningsloven fungerer i Sverige. Og muligvis også beskatning af warrants?
Hvis det er almindelige børsnoterede aktier og warrants, og man ejer dem som almindelig privatperson og man har dem på et almindeligt depot/konto, så er det 30 procent skat på realiserede gevinster - uanset hvor lang tid man har haft dem.
Står med nogle aktier der er fritaget for beskatning i DK pga 3 årsreglen. Kan jo være det er en ide at sælge dem før jeg flytter til Sverige....
Efter man er flyttet udfylder man en afsluttende selvangivelse til det danske skattevæsen for den del af året, som man boede i Danmark. I denne tager man som hovedregel eventuelle overskud på aktier op som om man solgte dem ved flytningen. Se: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=119289&vID=200883&i=6#i119289 Ved eventuelt salg efter flytningen bør man kunne anvende kursen på flyttedatoen som købskurs ved beregning af overskud og skatten til Sverige, så man ikke rammes af dobbeltbeskatning. Totalt set bør resultatet derfor skattemæssig blive det samme uanset om du sælger dem lige inden flytningen og køber dem lige efter, eller du vælger at beholde dem.
Besvaret

"Efter man er flyttet udfylder man en afsluttende selvangivelse til det danske skattevæsen for den del af året, som man boede i Danmark" Hvordan skal man forholde sig hvis ikke man har fulgt ovenstående regel? Har boet i S i over 4 år nu og har ikke været bekendt med denne regel og SKAT har heller intet nævnt. Havde et pænt tab fra 2001 som jeg har hele tiden har modregnet i gevinster fra 2002-2005 på den danske selvangivelse. SKAT har intet sagt. Har ingen kontakt whatsoever med det svenske skattevæsen. Hmm.....bestemt ikke glad nu for det tyder på at det bliver en dyr fornøjelse eftersom svenskerne vil have skat af mine gevinster fra 2002-2005. Det gamle (danske) tab kan jo ikke bruges til noget. :( :confused:

Besvaret
"Efter man er flyttet udfylder man en afsluttende selvangivelse til det danske skattevæsen for den del af året, som man boede i Danmark" Hvordan skal man forholde sig hvis ikke man har fulgt ovenstående regel? Har boet i S i over 4 år nu og har ikke været bekendt med denne regel og SKAT har heller intet nævnt. Havde et pænt tab fra 2001 som jeg har hele tiden har modregnet i gevinster fra 2002-2005 på den danske selvangivelse. SKAT har intet sagt. Har ingen kontakt whatsoever med det svenske skattevæsen. Hmm.....bestemt ikke glad nu for det tyder på at det bliver en dyr fornøjelse eftersom svenskerne vil have skat af mine gevinster fra 2002-2005. Det gamle (danske) tab kan jo ikke bruges til noget. :( :confused:
Jeg har ingen speciel viden om sådan noget, men hvis det var mig selv, ville mine overvejelser gå i følgende baner: Skat må jo åbenbart have anset dig for at være fuldt skattepligtig til Danmark i de pågældende år, da du jo ved begrænset skattepligt skulle have været beskattet i Sverige af aktieindtægten. Den vurdering fra Skat, kan du prøve at få ændret med tilbagevirkende kraft med de virkninger, det nu har, men du kan også vælge blot at acceptere, at Skat jo må være klogest og så tage afgørelsen til efterretning. :o Nu mener du så, at din tilknytning til Sverige efterhånden er blevet af en sådan permanent karakter, at aktierne bør beskattes her, og det indebærer jo så, at der pludselig dukker et "aktieinnehav" op på din svenske selvangivelse. Det kunne måske lette samtalen med dine nye venner hos Skatteverket, hvis du startede på en frisk. :rolleyes:
Besvaret

Ja, mine overvejelser går også på at "opgøre" mine aktieindehav i DK ved udgang af 2006 (eller til næste selvangivelse) og derefter melde til Svenskerne at jeg fra 2007 ønsker at mine fremtidige aktiehandler skal beskattes i S. Håber at den går..... Men venner med dem bliver jeg nok aldrig :)

Besvaret
Ja, mine overvejelser går også på at "opgøre" mine aktieindehav i DK ved udgang af 2006 (eller til næste selvangivelse) og derefter melde til Svenskerne at jeg fra 2007 ønsker at mine fremtidige aktiehandler skal beskattes i S. Håber at den går..... Men venner med dem bliver jeg nok aldrig :)
Jeg har sendt dig en hemmelig meddelelse. :cool: n
Besvaret
Jeg har sendt dig en hemmelig meddelelse. :cool: n
Agent n...du kan også bare ringe til ham, og sige du har sendt en mail til ham. Evt. skrive til ham at han skal ringe til dig, så du kan informere ham om din PM, som jo egentlig bør besvares med samme - hvis i ikke lyster at diskutere indholdet af PM´en vedr. mail-afsendelsen af informationen om afsendt PM over telefon. Det er, endnu, ikke forbudt at mødes i grupper over to personer i Malmö - dét kunne evt. være en mulighed. Pas dog på med bordene på Två Krögare ("Bullen" imellem agenter) - deres siddepladser er ude på numre :cool:(Totaaaaalt OT, dér...men jeg skulle lige slå fem minutter ihjel....*angelface*)
Besvaret
Agent n...du kan også bare ringe til ham, og sige du har sendt en mail til ham. Evt. skrive til ham at han skal ringe til dig, så du kan informere ham om din PM, som jo egentlig bør besvares med samme - hvis i ikke lyster at diskutere indholdet af PM´en vedr. mail-afsendelsen af informationen om afsendt PM over telefon. Det er, endnu, ikke forbudt at mødes i grupper over to personer i Malmö - dét kunne evt. være en mulighed. Pas dog på med bordene på Två Krögare ("Bullen" imellem agenter) - deres siddepladser er ude på numre :cool:(Totaaaaalt OT, dér...men jeg skulle lige slå fem minutter ihjel....*angelface*)
Agent g - jeg har sendt en hemmelig medelelse til dig via en brevdue med en microfilm skjult i tarmen. Duen er er halvstor og nærmest blågrå. Den vil inden for kort tid opsøge dig på en offentlig plads i byen, og så må du være hurtig - og diskret. :cool:
Besvaret
Agent g - jeg har sendt en hemmelig medelelse til dig via en brevdue med en microfilm skjult i tarmen. Duen er er halvstor og nærmest blågrå. Den vil inden for kort tid opsøge dig på en offentlig plads i byen' date=' og så må du være hurtig - og diskret. :cool:[/quote']Du er til tider en skummel mand, Nils...haha Nå..back on track :)
Besvaret
Ved eventuelt salg efter flytningen bør man kunne anvende kursen på flyttedatoen som købskurs ved beregning af overskud og skatten til Sverige, så man ikke rammes af dobbeltbeskatning. Totalt set bør resultatet derfor skattemæssig blive det samme uanset om du sælger dem lige inden flytningen og køber dem lige efter, eller du vælger at beholde dem.
Jeg giver ret i at sådan BURDE det være, hvis svenskerne havde nogen retfærdige regler. Sådan BURDE det fx. også være med fast ejendom, men sådan ER det bare ikke - her bliver man realisationsbeskattet med 30% helt tilbage til original købsdato og købspris uanset at købsdatoen kan ligge mange år før man flyttede til Sverige. Jeg ville tro at der var en risiko for at svenskerne kunne finde på at være lige så firkantede med hensyn til aktiereglerne, og reelt forlange 30% i skat af ens skattefrie danske gevinster:eek: Jeg er på ingen måde sikker på om de har ret til det eller ej, og måske er det bare mig som er blevet paranoid. Men, hvis man vil være 100% sikker på at undgå problemer, og at alt forløber glat på begge sider, så ser det nok bedst at sælge før man officielt flytter. Så kan man altid senere oprette et depot i Sverige og købe de samme aktier igen. På den måde kan hvert land behandle tingene på den måde de er vant til, og man skal heller ikke til at tilbagesøge automatisk tilbageholdt udbytteskat fra Danmark på et dansk depot osv.
  • 2 months later...
Besvaret

Er der i Sverige, ved beregning af gevinst/tab på aktier, forskel på om der er tale om noterede/unoterede aktier. Eller skal alle ens handler af danske, svenske, canadiske og amerikanske aktier behandles ens ? Uanset hvilken børs der er tale om ?

Besvaret
Er der i Sverige, ved beregning af gevinst/tab på aktier, forskel på om der er tale om noterede/unoterede aktier. Eller skal alle ens handler af danske, svenske, canadiske og amerikanske aktier behandles ens ? Uanset hvilken børs der er tale om ?
Skide godt spørgsmål !! Jeg har også hørt noget om at aktier i sverige var opdelt i forsk. klasser og det kun er nogen af klasserne men ikke alle der beskattes ?
Besvaret
Jeg giver ret i at sådan BURDE det være, hvis svenskerne havde nogen retfærdige regler. Sådan BURDE det fx. også være med fast ejendom, men sådan ER det bare ikke - her bliver man realisationsbeskattet med 30% helt tilbage til original købsdato og købspris uanset at købsdatoen kan ligge mange år før man flyttede til Sverige. Jeg ville tro at der var en risiko for at svenskerne kunne finde på at være lige så firkantede med hensyn til aktiereglerne, og reelt forlange 30% i skat af ens skattefrie danske gevinster:eek:
Det er helt rigtigt. Svenskerne regner den oprindelige köbskurs som udgangspunkt for beskatning. Dette skal man specielt väre opmärksom på hvis man har et tidligere danskt uudnyttet skattefradrag for underskud som man bruger ved fraflytningsbeskatningen (når man flytter fra DK til Sverige). Hvis man reelt ikke har solgt aktierne kan svenskerne kräve 30% skat på overskudet, på trods af at man har köbt dem laaaang tid för man flyttede til Sverige. Det bedste at göre her er at sälge aktierne og så köbe dem igen når man er flyttet til Sverige.
Besvaret
Skide godt spørgsmål !! Jeg har også hørt noget om at aktier i sverige var opdelt i forsk. klasser og det kun er nogen af klasserne men ikke alle der beskattes ?
Fandt lidt info her, men her nævnes der kun marknadsnoteret aktier. Hvad deres definition på marknadsnoteret er jeg i tvivl om??? http://www.skatteverket.se/svarpavanligafragor/privatforsaljningvardepapper/privatforsaljningvardepapperfaq/5.18e1b10334ebe8bc8000119343.html

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...