Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lige behov for at få skåret nogen ting ud i pap! Følgende er citat fra pendlerguiden:

ARVS- OG GAVESKAT En anden måde at undgå formueskat på er at give gaver, så man fordeler formuen på familimedlemmerne (ikke mindreårige børn). Fra 1. januar ophævede Sverige nemlig skatten på gaver. Igen et meget usædvanligt skridt i EU-sammenhæng. Fra samme dato ophævede man skatten på arv. Det betyder dog ikke, at man slipper for at betale arveafgift, hvis man arver fra en person i Danmark. Så betales arvsskatten til Danmark efter danske regler. Det er klart, at hvis både den, der dør, og den, der arver, bor i Sverige, så er der ingen arveafgift. Men hvad der sker, hvis en person i Danmark arver fra en person i Sverige tør jeg ikke udtale mig sikkert om.
I Danmark kan nærtbeslægtede give hinanden skattefrie gaver på op til 53.900 DKK om året (2006 grænse). Gaver derudover er indkomstskattepligtigt. 1. Hvad sker der hvis et familiemedlem bosiddende i Danmark giver en gave på 100.000 DKK til et nærtbeslægtet familiemedlem i Sverige. Er hele gaven så stadig skattefri? 2. Hvad sker der hvis et familiemedlem bosiddende i Sverige giver en gave på 100.000 DKK til et nærtbeslægtet familiemedlem i Danmark. Er beløbet over 53.900 så skattepligtigt??
Besvaret
I Danmark kan nærtbeslægtede give hinanden skattefrie gaver på op til 53.900 DKK om året (2006 grænse). Gaver derudover er indkomstskattepligtigt. 1. Hvad sker der hvis et familiemedlem bosiddende i Danmark giver en gave på 100.000 DKK til et nærtbeslægtet familiemedlem i Sverige. Er hele gaven så stadig skattefri? 2. Hvad sker der hvis et familiemedlem bosiddende i Sverige giver en gave på 100.000 DKK til et nærtbeslægtet familiemedlem i Danmark. Er beløbet over 53.900 så skattepligtigt??
Ikke "indkomstskattepligtigt", men belagt med gaveafgift (15 procent.) Gaver til ikke-nært beslægtede skal der derimod betales almindelig indkomstskat af. Hvis enten giveren eller modtageren bor i Danmark, skal der svares gaveafgift, mener Skat i hvert fald. :rolleyes:
Besvaret
Hvis enten giveren eller modtageren bor i Danmark, skal der svares gaveafgift, mener Skat i hvert fald. :rolleyes:
Tak - det lød næsten også for godt til at være sandt, at noget skulle være skattefrit:( .
Besvaret
Ikke "indkomstskattepligtigt", men belagt med gaveafgift (15 procent.) Gaver til ikke-nært beslægtede skal der derimod betales almindelig indkomstskat af. Hvis enten giveren eller modtageren bor i Danmark, skal der svares gaveafgift, mener Skat i hvert fald. :rolleyes:
Altså hvis min tiptiptipoldemor gi´r mig 100.000 cash i hånden, hvordan i alverden skulle SKAT så nogensinde kunne finde ud af det ? Jeg vil jo så sætte dem ind her i S ( eller invitere alle herinde med på skeppsbron til en festlig aften :D) Jeg tror sgu ikke lige at SKAT har adgang til mine svenske bankoplysninger... Eller eller eller eller sidder der en eller anden skattenar øøøøh skattemodarbejder og tjekker alle DK konti (stakkels tiptiptip) hvorfra der forsvinder mere end 7,95 ??? Ulovligt i DK men ikke her, eller er der noget jeg misser ?
Besvaret
Altså hvis min tiptiptipoldemor gi´r mig 100.000 cash i hånden, hvordan i alverden skulle SKAT så nogensinde kunne finde ud af det ? Jeg vil jo så sætte dem ind her i S ( eller invitere alle herinde med på skeppsbron til en festlig aften :D) Jeg tror sgu ikke lige at SKAT har adgang til mine svenske bankoplysninger... Eller eller eller eller sidder der en eller anden skattenar øøøøh skattemodarbejder og tjekker alle DK konti (stakkels tiptiptip) hvorfra der forsvinder mere end 7,95 ??? Ulovligt i DK men ikke her, eller er der noget jeg misser ?
SKAT kender jo også til ens formueforhold og udfra det kan ens privatforbrug beregnes. Sammenlignes det med de forrige år er det en god indikation på om der er sket nogle særlige ting. Jeg ved ikke om SKAT har det, men vi brugte det som kontrol dengang jeg var revisor og der kunne vi godt opdage når vores personlige klienter havde givet/modtaget penge de lige havde glemt at fortælle os om. Det var en kontrol vi altid lavede når vi lavede de personlige selvangivelser. Det ville dog overraske mig meget, hvis ikke SKATs computersystem automatisk checker den slags og giver en besked hvis der er noget galt.
Besvaret
Det er nemt at undgå beskatning, og nok også derfor, de har afskaffet gaveskatten i Sverige, og derfor der er det store fribeløb i Danmark og så den beskedne gaveafgift. Den gavmilde tip(s)-oldemor kan jo også bare give gaven nytårsaften i to rater, så er det skattefrit. :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...