Jump to content

Recommended Posts

Besvaret
Lige en hurtig en til: Hvordan bestemmes ens friværdi?
Hej Morten, Du kan jo låne penge med din bolig som sikkerhed, præcis som i dk. Banken kan sende dig et par forslag på en vurderingsmand og så vælger du selv hvem du vil have ud. Du betaler for at få vurderet din bolig. Vurderingsmanden - eller kvinden, skal sætte din bolig til det som den mindst kan sælges for. Således ved du hvad din friværdi er :) Jeg ved ikke noget om FSB... vi har Skånes Provinsbank. Smil, Winnie
Besvaret

Vi havde Peter Landgren ude og vurdere vores bolig. Det fik vi et stykke papir på som vi tog i banken og kunne låne udfra. Det koster 2000 kr at få lavet den vurdering. Han gik efter salgsprisen og den vurdering vil højst sandsynligt ligge en del over den vurderingsmand fra banken laver. Fordel er at du enten for lidt penge i hænderne, eller kan få dit top lån væk hvis du har sådan et.

Besvaret
Han gik efter salgsprisen og den vurdering vil højst sandsynligt ligge en del over den vurderingsmand fra banken laver.
Ja, du har helt sikkert ret der :) Vi ved også at vores hus kan sælges til en del mere end den pris som vurderingsmanden satte det til. Vi er bare lidt mere forsigtige af natur. Smil, Winnie
Besvaret

Men bemærk at ordet "friværdi" er total ukendt i Sverige. Du er nødt til at forklare hvad du mener med et andet ordvalg.. - Låne med sikkerhed i boligen f.eks.

Besvaret
Vi er bare lidt mere forsigtige af natur. Smil, Winnie
Men der er jo ikke nogen der siger man behøver at tage alle pengene ud, men hvis det er et spørgsmål om at ligge sine lån om, og derved få sit toplån væk så er det jo godt hvis det bliver sat så højt som muligt :-)
Besvaret
Men der er jo ikke nogen der siger man behøver at tage alle pengene ud' date=' :-)[/quote'] He he - ja se der kender du ikke mig for det kan jeg da virkelig ikke! - altså lade være med :eek: ... Nej - spøg til side - for det har du da ret i. ;) Jeg synes også det er interessant at høre om hvad I har gjort - og hvordan. Så må vi bare håbe at MortenK kan bruge vore input til noget... Smil, Winnie
Besvaret
Tak for tipsne' date=' jeg vil prøve at få fat i Hr Landgren og co og få dem til at fastsætte en pris[/quote'] Det er nok en god idé at snakke med din bank først, om de vil godtage en vurdering fra Peter Landgren, inden du punger ca. 2000 SEK ud for noget din bank evt kun kan bruge til at tørre røv i. For et par år siden havde jeg SEB som bank (heldigvis ikke mere), og de ville ikke godtage en vurdering fra en ejendomsmægler, men havde en liste med vurderingsmænd, hvor jeg frit kunne vælge hvem jeg ville bruge. SEB's argument var, at ejendomsmæglere ofte vurderer boliger højere end bankens godkendte vurderingsmænd. Om det er fair kan diskuteres, man vil jo gerne selv have vurderet sin bolig så højt som muligt :D Men da det er banken der har de penge man gerne vil låne, så er det også dem der sætter dagsordenen. Alternativet kan evt være at skifte bank, og det gjorde jeg asap :thumbup: Jeg ved ikke om dette gælder alle banker, eller bare SEB, eller om SEB nu idag godtager vurderinger fra ejendomsmæglere. Min SEB afdeling den gang var i øvrigt den på Triangeln. I hvert fald, tjek lige med din bank først, inden du hyrer Peter Landgren (eller anden mægler) til noget du måske ikke kan bruge til noget :)
Besvaret
Jeg ved ikke om dette gælder alle banker
Ja altså, vores bank (Skånes Privatbank) gjorde jo det samme. Der var slet ikke noget at diskutere. Men vi er helt tilfredse med vurderingen på trods af at vi ved den er lavere sat end en mægler ville. Men vi er jo heller ikke interesseret i at sælge. :)
Besvaret
Men bemærk at ordet "friværdi" er total ukendt i Sverige. Du er nødt til at forklare hvad du mener med et andet ordvalg.. - Låne med sikkerhed i boligen f.eks.
Det er nu ikke helt sandt. Jeg har netop optaget et lån i min bostadsrätt og da brugte bankdamen selv betegnelsen friværdi. Så de kender det altså godt. Iøvrigt skulle jeg ikke stille med nogen vurderingsmand eller rapport. Jeg fortalte hende, hvor jeg bor, og vi blev enige om, hvad jeg kunne sælge for, og ud fra det fik jeg lånet. bare lige til orientering, man kan jo ligesågodt forsøge at spare vurderingsgebyret.
Besvaret
Det er nu ikke helt sandt. Jeg har netop optaget et lån i min bostadsrätt og da brugte bankdamen selv betegnelsen friværdi. Så de kender det altså godt. Iøvrigt skulle jeg ikke stille med nogen vurderingsmand eller rapport. Jeg fortalte hende, hvor jeg bor, og vi blev enige om, hvad jeg kunne sælge for, og ud fra det fik jeg lånet. bare lige til orientering, man kan jo ligesågodt forsøge at spare vurderingsgebyret.
Er det ikke lidt usikkert?.. hvis hvis dig og bankdamens egen vurdering er helt ved siden af. Det er ikke noget problem hvis den er vurderet for lav, men hvad hvis i nu vurderede for højt?
Besvaret
Er det ikke lidt usikkert?.. hvis hvis dig og bankdamens egen vurdering er helt ved siden af. Det er ikke noget problem hvis den er vurderet for lav' date=' men hvad hvis i nu vurderede for højt?[/quote'] ...så ville man risikere at få lov til at låne flere penge til lavere rente. En acceptabel risiko IMO. :p
Besvaret

Hej. Jeg bor i Limhamn og bruger Nordea. Jeg fik lavet en vurdering af min lokale ejendomsmægler hvor jeg købte min lejlighed i sin tid. Det var gratis og banken sagde ok for denne da det var en lokal mægler som de kendte. Prøv at bruge den lokale mægler som solgte dig lejligheden, forudsat at banken vil accepterer denne. Så sparer du da de 2000 SEK. :) Mvh Tim

Besvaret
Helt sikkert' date=' det vil jeg gøre. Skifter nu nok snart selv bank for jeg er utrolig utilfreds med FSB (de er virkelig talentløse).[/quote'] Hvor har du afdeling henne?, har selv FSB og er egentlig ok tilfredse.. men okay vi har heller ikke rigtig haft brug for dem til noget rigtigt.
Besvaret

Det er det man kan få for boligen her og nu Det er det man kan få for boligen her og nu der er vurdering prisen. Altså ikke det man kan få hvis an har tid til at vente. Det er vist nok 80 % af den vurdering man kan låne, ligesom toplånet.

Besvaret
For et par år siden havde jeg SEB som bank (heldigvis ikke mere), og de ville ikke godtage en vurdering fra en ejendomsmægler, men havde en liste med vurderingsmænd, hvor jeg frit kunne vælge hvem jeg ville bruge.
Det er SEB vi har, og vi har fået lavet 2 vurderinger. Den første blev lavet da vi flyttede, 7 mdr efter vi købte huset. Der var det ok med en mundtlig vurdering fra P. Landgren som ikke kostede noget, og det fik vi lagt lånene om på. Nu har vi lavet en tilbygning og der ville banken have en skriftlig vurdering, så det lavede P. Landgren for de 2000. Men ja hør med banken det kan jo være den mundtlige er nok ?
Besvaret

Vores bankdame havde en oversigt over hvor meget husene i vores område generelt var værd. Og da vi skulle have omlagt lån kunne vi derfor stryge vores toplån eller låne til et eller andet. Snak med jeres bank, der er ingen ben i det... Leon

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...