Jump to content

Dansk fører i Svensk indregistreret bil.

Recommended Posts

Besvaret

delkonklussion Jeg tror desværre ikke rigtig vi nærmere os enighed her.. Jeg synes det kunne være interessant hvis andre forhørte sig hos politiet vedrørende om det er lovligt eller ej. I min overbevisning så er det ikke lovligt og det er det blandt andet ikke fordi 1) Politiet siger det ikke er lovligt og at loven omkring det er meget firkantet (citat fra Tårnby Politi, eller rettere hende jeg snakkede med fra Tårnby Politi "Herboende må ikke føre motorkøretøjer på udlandske plader i Danmark" 2) Der findes ingen offentlig dokumentation som beskriver at det skulle være lovligt og hvis det nu var lovligt, mon så ikke der ville være en lovtekst ala dem vi har haft fremme mon så ikke der ville være en der hed stk. x herboende må gerne føre et motorkøretøj, såfremt ejeren af motorkøretøjet er tilstede" eller noget lignende..

• Svar 83
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret
men derfor kan man jo godt gætte' date=' ser det ud til. Mit gæt er så, at loven er lavet, så man undgår, at folk bare køber en bil i Sverige eller Tyskland og så pølser rundt i den i afgiftsplagede Danmark. Man må heller ikke tage til Sverige og leje en autocamper og så køre feriere i den i DK (må dog vist gerne køre igennem Danmark for at komme til fx Tyskland) - alt ovenstående under forudsætning af, at man er bosat i Danmark. Jeg har dog svært ved at tro, at hvis jeg er på besøg hos familien i Danmark, og min bilglade fætter gerne vil prøvekøre den fancy svenske bil, og jeg sidder ved siden af - at vi så ville få voldsomme problemer, hvis vi blev stoppet.... men jeg kan jo tage fejl :confused:[/quote'] Præcist... Nu er jeg i den situation at jeg er blevet stoppet 2 gange med en danskboende fører ved rattet og ingen af gangene har de løftet øjnebrynene. (begge gange i indre københavn) Jeg har selvfølgelig siddet ved siden af i begge tilfælde og har kunne forklare politimanden at der blot var tale om at jeg havde hovedpine og derfor ikke fandt det forsvarligt at føre køretøjet. De tjekkede mit og førerens kørekort, samt bilens reg. informationer og lod os trille videre med min ven ved rattet. Politiet tager jo ikke alle love og paragraffer helt bogstavligt, de må jo kigge på tingene i context, ellers kunne de jo ikke lave andet end at stoppe folk for små forseelser... Så fordi en dame i tårnby siger det, er jeg sikker på at betjenten der stopper dig ikke vil gøre videre, medmindre det virker suspekt. Hvis alle papirer er i orden og ejeren sidder ved siden af, er der ingen problemer.
Besvaret
Så fordi en dame i tårnby siger det' date=' er jeg sikker på at betjenten der stopper dig ikke vil gøre videre, medmindre det virker suspekt. Hvis alle papirer er i orden og ejeren sidder ved siden af, er der ingen problemer.[/quote'] Damen i Tårnby siger det, fordi det er sådan reglerne er. At du så er heldig, at møde betjente der ser lempligt på reglerne (og fornuftigt på situationen), hjælper dig ikke den dag du står overfor en ny-udklækket bent-betjent, der er yderst pligtopfyldende og i sin fulde ret til at give føreren en... ...næste spørgsmål: Hvor står det skrevet hvad straffen er for at føre et kørekøj på udenlandske plader? Hvad jeg har hørt før, og mener at have set i de domsfældelser der nu har været er det noget i retning af: 1) Betale registreringsafgiften. 2) Det tilsvarende i bøde. Men det er i de sager hvor SKAT har ment et man bor proforma i SE/DE, og derfor hvor fører også har været ejer af bilen.
Besvaret
Nu kender jeg flere nyudklækket betjente og de ville intet fortage sig' date=' da føreren sidder ved siden af.[/quote'] Spørgsmålet, for mig, er ikke så meget hvad (fornuftige - nyudklækkede eller ej) betjente gør, når de stopper dig. Mere hvad loven siger man må og ikke må, og hvad konsekvenser det har at bryde den. Du kunne i teorien risikere at møde en betjent, der håndhævede loven. Interessant. Spørgsmålet er så, om der også vil ske yderligere for ejeren af bilen. Grunden til at dette spørgsmål med danskere bag rattet er oppe (igen), er nok næppe de 5.000 man risikerer som fører af bilen. Det kan de fleste se sig ud af. Det jeg er interesseret i at vide, er om jeg risikerer at skulle betale registrerings-afgiften, og en evt. bøde. Så længe det er føreren der risikerer en regning på 5.000, så dem om det - vil de prøve dytten, må de tage chancen. -Men hvis jeg samtidig risikerer en regning i omegnen af ½ million, så ændrer min holdning til prøveture sig nok hurtigt. ;) Har du et link til der hvor du fandt bødens størrelse?
Besvaret
Præcist... Nu er jeg i den situation at jeg er blevet stoppet 2 gange med en danskboende fører ved rattet og ingen af gangene har de løftet øjnebrynene. (begge gange i indre københavn) Jeg har selvfølgelig siddet ved siden af i begge tilfælde og har kunne forklare politimanden at der blot var tale om at jeg havde hovedpine og derfor ikke fandt det forsvarligt at føre køretøjet. De tjekkede mit og førerens kørekort, samt bilens reg. informationer og lod os trille videre med min ven ved rattet. Politiet tager jo ikke alle love og paragraffer helt bogstavligt, de må jo kigge på tingene i context, ellers kunne de jo ikke lave andet end at stoppe folk for små forseelser... Så fordi en dame i tårnby siger det, er jeg sikker på at betjenten der stopper dig ikke vil gøre videre, medmindre det virker suspekt. Hvis alle papirer er i orden og ejeren sidder ved siden af, er der ingen problemer.
Hvis loven siger en ting, så er det jo ikke op til os at fortolke den på en anden måde.. Personligt synes jeg det er irriterende andre end mig selv ikke kan køre bilen, hvis jeg sidder ved siden af, men jeg kan bare heller ikke bruge argumentationen om at "andre betjente ikke gav mig nogen bøde" til noget, det var derfor jeg skrev til at starte med - jeg var interesseret i at se om der fandtes noget dokumentation på at man godt må have en der føre bilen men som stadig bor i DK og det findes ikke og ergo er det at bryde loven og så må man jo tage konsekvensen af dette. Nu var det jo selv en politibetjent jeg talte med og ikke "bare en dame", så hvis hun også er patruljerende betjent og fortolker loven som hun prædiker den, så har man jo problematikken.. Lidt ala dem som løfter pegefingeren til folk der har glemt selen og så dem som har bødehæftet fremme..
Besvaret
Nu kender jeg flere nyudklækket betjente og de ville intet fortage sig, da føreren sidder ved siden af. Bøden ligger på 5000....
Er det så en garanti fra dig om at hvis jeg bliver stoppet med en kammerat ved rattet, så sker der ikket noget?
Besvaret

§ 35. Benyttelse af et udenlandsk køretøj her i landet samt benyttelse af et køretøj, der er midlertidigt registreret på danske grænsenummerplader, i strid med bestemmelserne i denne bekendtgørelse straffes med bøde. Ud fra hvad jeg læser er en bøde hvad man kan få og ikke blive pålagt tvangs-afgift som er den store frygt... Har en kompis som i forbindelse med sin flytning tilbage til DK havde svært ved at få solgt sin bil. Han fik så lov til at stille den i sin vens indkørsel i DK til den blev solgt. Mens han var ude at rejse, fristedes hans ven til at tage sig en tur og blev her stoppet af politiet. De endte med at konfiskere bilen og i samarbejde med SKAT afkræve min kompis afgift på et sted mellem 350-400.000 kr. For kort tid siden, ca. 1 år efter, havde de frafaldet alle anklager og stod nu selv over for et erstatnings-krav på 50-60.000 kr. Bilen er leveret tilbage og solgt.

Besvaret
§ 35. Benyttelse af et udenlandsk køretøj her i landet samt benyttelse af et køretøj' date= der er midlertidigt registreret på danske grænsenummerplader, i strid med bestemmelserne i denne bekendtgørelse straffes med bøde. Ud fra hvad jeg læser er en bøde hvad man kan få og ikke blive pålagt tvangs-afgift som er den store frygt... Har en kompis som i forbindelse med sin flytning tilbage til DK havde svært ved at få solgt sin bil. Han fik så lov til at stille den i sin vens indkørsel i DK til den blev solgt. Mens han var ude at rejse, fristedes hans ven til at tage sig en tur og blev her stoppet af politiet. De endte med at konfiskere bilen og i samarbejde med SKAT afkræve min kompis afgift på et sted mellem 350-400.000 kr. For kort tid siden, ca. 1 år efter, havde de frafaldet alle anklager og stod nu selv over for et erstatnings-krav på 50-60.000 kr. Bilen er leveret tilbage og solgt.
Jeg tror nu heller ikke så meget på den med at man bliver afkrævet afgiften, nok nærmere det med bøden.. Hvis de går ind og indkræver afgift så skyldes det nok hvis der er fusket godt og grundigt med tingene..
Besvaret

Hej, m.h.t. dette indlæg kan jeg tale lidt om, da jeg har en smule erfaring. Jeg lånte engeng min fader som er bosidende i DK min SE indregistrerede bil. Selfølgeligt skulle han lige stoppes. Efter et par uger fik han så en bøde der lød på 1000 kr tilsend fra tårnby gestapoforenig. Men denne forseelse skulle ikke gentage sig, for så ville bøden ikke se således ud. Uden at være 100% sikker i min påstand, så mener jeg at der skal betales fuld afgift af bilen samt 2 gange afgiftens størrelse i bøde.

Besvaret
Hej, m.h.t. dette indlæg kan jeg tale lidt om, da jeg har en smule erfaring. Jeg lånte engeng min fader som er bosidende i DK min SE indregistrerede bil. Selfølgeligt skulle han lige stoppes. Efter et par uger fik han så en bøde der lød på 1000 kr tilsend fra tårnby gestapoforenig. Men denne forseelse skulle ikke gentage sig, for så ville bøden ikke se således ud. Uden at være 100% sikker i min påstand, så mener jeg at der skal betales fuld afgift af bilen samt 2 gange afgiftens størrelse i bøde.
Jeg læser af dit indlæg, at din far kørte alene i bilen? I såfald er bøden jo fuldstændig korrekt.
Besvaret

Jeg har for et års tid siden været meget i tvivl om netop dette emne og endte med at ringe til Rigspolitiet, som kunne oplyse mig at det var lovligt at min far førte bilen mens jeg sad ved siden af. Kørte han den alene ville det være en anden sag da der så kan blive mistanke om fusk, altså at det er ham som har og bruger bilen. om reglerne / lovgivningen på det område har ændret sig skal jeg ikke kunne sige, men smartest ville det nok være at tage kontakt til rigspolitets afdeling igen og evt. få det på skrift da der jo åbenbart er mange meninger på netop dette område. :tongue2:

Besvaret
Jeg har for et års tid siden været meget i tvivl om netop dette emne og endte med at ringe til Rigspolitiet, som kunne oplyse mig at det var lovligt at min far førte bilen mens jeg sad ved siden af. Kørte han den alene ville det være en anden sag da der så kan blive mistanke om fusk, altså at det er ham som har og bruger bilen. om reglerne / lovgivningen på det område har ændret sig skal jeg ikke kunne sige, men smartest ville det nok være at tage kontakt til rigspolitets afdeling igen og evt. få det på skrift da der jo åbenbart er mange meninger på netop dette område. :tongue2:
helt enig.. det kan jo være der er en chance for at vi godt må, hvilket ville være fantastisk ..
Besvaret

Så har jeg lige ringet til Rigspolitiet og forhørt mig. I følge damen jeg talte med, er det: 1) Absolut ikke tilladt, for en person bosiddende i Danmark, at føre et køretøj på udenlandske plader i Danmark, hvis ejeren af bilen ikke er tilstede. Straffen kunne hun ikke fortælle om, da de kun udfærdigede reglerne og ikke fastsatte straffen. Så det måtte jeg spørge betjenten der stoppe mig om... Hehe... jo, tak :) 2) Det er tilladt, for en person bosiddende i Danmark, at føre et køretøj på udenlandske plader i Danmark såfremt, at ejeren af bilen er tilstedet og bilen føres i ejerens interesse. Som eksempler nævnte hun: 1) Hvis man var utilpas og ikke forsvarligt kunne føre køretøjet. 2) (Og den er egentlig lidt sjov, tidligere indlæg i denne tråd taget i betragtning) Hvis man havde fået for meget at drikke, og ikke selv kunne føre køretøjet. Da jeg spurgte om skriftlig information, henviste hun til Bekendtgørelse nr. 880 af 23. august 2004, §§16-18, (http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20040088005-REGL) der tidligere har været oppe og vende her ... Jeg kan stadig ikke finde nogen tekst, der beskriver det...

Besvaret
Så har jeg lige ringet til Rigspolitiet og forhørt mig. I følge damen jeg talte med, er det: 1) Absolut ikke tilladt, for en person bosiddende i Danmark, at føre et køretøj på udenlandske plader i Danmark, hvis ejeren af bilen ikke er tilstede. Straffen kunne hun ikke fortælle om, da de kun udfærdigede reglerne og ikke fastsatte straffen. Så det måtte jeg spørge betjenten der stoppe mig om... Hehe... jo, tak :) 2) Det er tilladt, for en person bosiddende i Danmark, at føre et køretøj på udenlandske plader i Danmark såfremt, at ejeren af bilen er tilstedet og bilen føres i ejerens interesse. Som eksempler nævnte hun: 1) Hvis man var utilpas og ikke forsvarligt kunne føre køretøjet. 2) (Og den er egentlig lidt sjov, tidligere indlæg i denne tråd taget i betragtning) Hvis man havde fået for meget at drikke, og ikke selv kunne føre køretøjet. Da jeg spurgte om skriftlig information, henviste hun til Bekendtgørelse nr. 880 af 23. august 2004, §§16-18, (http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20040088005-REGL) der tidligere har været oppe og vende her ... Jeg kan stadig ikke finde nogen tekst, der beskriver det...
stærkt gået spinner.. Så er vi jo ved at nærme os noget som vi kan bruge til noget, hvis man bliver stoppet.
Besvaret
Så nærmer vi sig' date=' at jeg har ret :laugh: Spøg til side, jeg skrev faktisk en mail til politiet i går og håber da, de vil svare.[/quote'] hehe jamen jeg håber altså også du har ret, tag ikke fejl af det..
Besvaret
Så nærmer vi sig' date=' at jeg har ret :laugh: Spøg til side, jeg skrev faktisk en mail til politiet i går og håber da, de vil svare.[/quote'] God ide, men du skal regne med, at der går et godt stykke tid, inden du får svar. Jeg skrev for længe siden til dem om en uhensigtsmæssighed på en af deres sider på Nettet. Jeg havde næsten glemt det, da jeg pludselig fik et svar. Sandsynligvis er forklaringen, at ingen person i det firma ønsker at udtale sig officielt på skrift, med mindre udtalelsen er krydschecket og helst godkendt af en person med (endnu) flere stjerner/striber.
Besvaret

Jeg håber da bestemt også at credde har ret - ingen tvivl om det... Det irriterer mig bare, at flere har oplevet at Politiet har sagt god for det, og at man kan få oplyst hos Rigspolitiet, at det er ok, men at det er umuligt at finde skriftlig dokumentation herfor nogen steder. Især, når vedkommende så henviser til nogle §§ der slet ikke omtaler det diskuterede.

Besvaret

Nåh, så er der svar fra Rigspolitiet. Det korte svar er, ja, man må som bosiddende dansker godt køre i en udenlands indregisteret bil i Danmark såfremt ejeren er med og, det er i ejerens interesse. Jeg har scannet svaret ind som pdf fil og lagt det her: www.credde.dk/rigspolitiet.pdf Det kunne man jo snildt have liggende i bilen til, hvis man bliver stoppet. Jeg ved dog ikke, hvorfra de har fået, at det lige skulle være en spansk bil, da jeg havde skrevet svensk :p Min mail lød: "Kære Færdselspoliti, Jeg har et spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe mig med. Jeg bor i Sverige og pendler til dagligt til arbejdet i Danmark i min svensk indregistrerede bil. Jeg har haft en diskussion med nogle kolleger angående spørgsmålet, hvorvidt en dansker med bopæl i Danmark må føre mit køretøj. Jeg er helt klar på, at man selvfølgelig ikke må føre mit køretøj alene iht. Bek Nr. 528 af 30/05/2006 kapitel 6 §17. Vores diskussion går ud på, hvad nu hvis ejeren af det udenlandske køretøj sidder som passager i køretøjet. Er det så tilladt eller ej. Der eksisterer ikke noget i bekendtgørelsen, som kan godtgøre dette. På forhånd tak for hjælpen." Det stopper vel diskussionen her :th2:

Besvaret
Nåh' date=' så er der svar fra Rigspolitiet. Det korte svar er, [b']ja, man må som bosiddende dansker godt køre i en udenlands indregisteret bil i Danmark såfremt ejeren er med og, det er i ejerens interesse. Jeg har scannet svaret ind som pdf fil og lagt det her: www.credde.dk/rigspolitiet.pdf Det kunne man jo snildt have liggende i bilen til, hvis man bliver stoppet. Jeg ved dog ikke, hvorfra de har fået, at det lige skulle være en spansk bil, da jeg havde skrevet svensk :p Min mail lød: "Kære Færdselspoliti, Jeg har et spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe mig med. Jeg bor i Sverige og pendler til dagligt til arbejdet i Danmark i min svensk indregistrerede bil. Jeg har haft en diskussion med nogle kolleger angående spørgsmålet, hvorvidt en dansker med bopæl i Danmark må føre mit køretøj. Jeg er helt klar på, at man selvfølgelig ikke må føre mit køretøj alene iht. Bek Nr. 528 af 30/05/2006 kapitel 6 §17. Vores diskussion går ud på, hvad nu hvis ejeren af det udenlandske køretøj sidder som passager i køretøjet. Er det så tilladt eller ej. Der eksisterer ikke noget i bekendtgørelsen, som kan godtgøre dette. På forhånd tak for hjælpen." Det stopper vel diskussionen her :th2:
Super!! Diskussionen stopper nok aldrig, men i hvert fald er den paragraf som de henvender sig noget som man kan forholde sig til synes jeg og så kan man jo som du selv siger printe den ud og have den i bilen! God initativ credde!
Besvaret
Super!! Diskussionen stopper nok aldrig, men i hvert fald er den paragraf som de henvender sig noget som man kan forholde sig til synes jeg og så kan man jo som du selv siger printe den ud og have den i bilen! God initativ credde!
Netop, vi skal jo have noget at diskutere :laugh: Men som du selv skriver, så har vi nu et klart svar.
Besvaret
Netop' date=' vi skal jo have noget at diskutere :laugh: Men som du selv skriver, så har vi nu et klart svar.[/quote'] Lige præcis.. men ja måske skulle man opfordre Gio til at låse denne her tråd og gøre den der PDF som en sticky .. om ikke andet hive teksten ud omkring den paragraf som de henviser til..
Besvaret
Jeg ved dog ikke, hvorfra de har fået, at det lige skulle være en spansk bil, da jeg havde skrevet svensk :p
Ja, det er noget af en tur du tager der hver morgen kan jeg forstå:lol: Super skal vi bare lige have landet hvorfor det er i min interesse at mine venner får en prøvetur i min bil:) Hvis det er for blærerøvselementet eller selvfølelsen så der den vel god nok:love:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...