Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Som jag har förstått det så behöver man ha 75% av sin årsinkomst från Danmark för att få bli beskattad enligt gränsgångarregeln. Har precis börjat arbeta i Danmark, och kommer under året 2006 därför inte ha fått 75% av min inkomst från Danmark, och får därför inte använda gränsgångarregeln. Betyder detta att jag inte får något grundavdrag? Blir inte så mycket pengar kvar efter den höga danska skatten och pendlingsavgift om jag inte får avdrag.

Besvaret
Som jag har förstått det så behöver man ha 75% av sin årsinkomst från Danmark för att få bli beskattad enligt gränsgångarregeln. Har precis börjat arbeta i Danmark, och kommer under året 2006 därför inte ha fått 75% av min inkomst från Danmark, och får därför inte använda gränsgångarregeln. Betyder detta att jag inte får något grundavdrag? Blir inte så mycket pengar kvar efter den höga danska skatten och pendlingsavgift om jag inte får avdrag.
Du har personfradrag - dog periodiseret - og fradrag for udgifter i forbindelse med arbejdet først og fremmest befordring. Men du kan i 2006 ikke nedbringe din danske skattepligtige indkomst med svenske renteudgifter. :)
Besvaret

Hejsa, jeg er ikke helt 100, men jeg mener bestemt du får den andel af grundfradraget du har ret på. Dvs har du arbejdet 2 mdr af et år i Danmark så får du 2/12 dele af grundfradraget. (også kaldet 1/6) Har du talt med SkatØresund, som vel er den enhed du hører under? Det er der du skal have tildelt dansk "personnummer" samt et skattekort til din arbejdsgiver. Jeg har iøvrigt et dokument fra min danske arbejdsgiver der hedder "Guide to .... employees who work in Denmark and live en Sweden". Det er generelle regler der er samlet sammen, jeg har ikke læst den, da jeg allerede kender til det meste og jo allerede kender til det danske skattesystem. Men den er skrevet til de svenske medarbejdere som virksomheden har. Måske du kunne bruge en kopi?

Besvaret
Du har personfradrag - dog periodiseret - og fradrag for udgifter i forbindelse med arbejdet først og fremmest befordring. Men du kan i 2006 ikke nedbringe din danske skattepligtige indkomst med svenske renteudgifter. :)
Men eftersom manden jo har arbejdet i SE i resten af året, kan han vel trække den slags fra på den svenske deklaretion istedet? Så han er "almindelig" begrænset skattepligtig i år, og fra næste år kan han vælge begrænset skattepligtig under grænsegængerreglen?
Besvaret
Men eftersom manden jo har arbejdet i SE i resten af året' date=' kan han vel trække den slags fra på den svenske deklaretion istedet? Så han er "almindelig" begrænset skattepligtig i år, og fra næste år kan han vælge begrænset skattepligtig under grænsegængerreglen?[/quote'] Netop. Ingen grund til bekymring. :)
Besvaret
...dén tror jeg en del kunne ha´ glæde af :th2: Skal vi ikke lægge den til offentligt skue herinde?
Hmm, jeg skal nok lige checke med ophavsretten. Det er min nye arbejdsgiver:thumbup: der sendte den sammen med kontrakten, og der er firmalogo og alt muligt shit på. Overvejer lige at anonymisere den først;) Men den er primært skrevet til "rigtige" svenskere, dvs den beskriver hele forløbet med tildeling af skattenummer, skattekort, A-kasse og sygeforsikring.
  • 8 months later...
Besvaret
Citat fra skat´s hjemmeside: Personfradrag Hvis du er begrænset skattepligtig til Danmark i hele indkomståret, får du et personfradrag, når du skal betale skat til Danmark. Personfradraget er på 36.800 kr. (2004), hvis du er fyldt 18 år, og på 27.300 kr. (2004), hvis du er under 18 år og ugift, når indkomståret udløber. Hvis du kun er begrænset skattepligtig til Danmark i en del af indkomståret, får du ikke et personfradrag. Du kan dog vælge at blive beskattet efter den nye grænsegængerregel, hvis du opfylder visse betingelser, og du vil da få et personfradrag. Du kan læse mere om grænsegængerreglen nedenfor. Vil det så sige, at jeg ej får et personfradrag om jeg ikke opfylder reglerne som grænsegænger (mindst 75 % indtægt i indkomståret i DK)? :surprise::cry: Renteudgifter er ej heller fradragsberettiget i DK og for mit vedkommende kan jeg ejheller trække dem fra i Sverige, da jeg har haft indkomst fra Norge i første del af året :scared: . Kan disse renteudgifter "udsættes" til senere år i Sverige? Tror jeg er blevet sat mellem 2 stole...eller 3 stole
Besvaret

Nu gider jeg ikke lige gennemlede Skats MIF-foster af en pladderdynge for at finde de rigtige skriftsteder, men jeg tror, at du kan få dit personfradrag, og at det er noget gammelt eller noget løsrevet eller noget hovedregelagtigt eller alle tre dele, du citerer. Hvad renterne angår, kan du jo spørge din bank, om du kan få et renteløst år, og så betale lidt mere senere, så må de jo vise, om de dur til noget. :D

Besvaret
Nu gider jeg ikke lige gennemlede Skats MIF-foster af en pladderdynge for at finde de rigtige skriftsteder, men jeg tror, at du kan få dit personfradrag, og at det er noget gammelt eller noget løsrevet eller noget hovedregelagtigt eller alle tre dele, du citerer. Hvad renterne angår, kan du jo spørge din bank, om du kan få et renteløst år, og så betale lidt mere senere, så må de jo vise, om de dur til noget. :D
Du har ret Nils. Jeg har lige fået bekræftet af Skat Øresund, at jeg kan udnytte mit personfradrag. Noget som er møgirriterende er at i Sverige kan man f.eks. få fradrag for en pendlerlejlighed, men i DK kun hvis man har en midlertidig ansættelse :eek: Og ejheller fagforenings og A-kasse kontingent kan fradrages om man ikke hører ind under grænsegængerreglerne. Kan jeg ikke på en eller anden måde få en indtægt i Sverige for at kunne fradrage svenske bankudgifter på svensk side...måske endda få fradrag for pendlerlejlighed? Dette lyder nok som en naiv drøm :confused:
Besvaret

Jeg ved ikke, om jobbet skal være midlertidigt for at give fradrag for dobbelt husførelse, men arrangementet skal være midlertidigt. Altså det kunne være, man planlagde at flytte til Danmark permanent - i den situation ville jeg helt klart mene, at man kunne få fradrag. Og planer kan jo ændres i en dynamisk tilværelse. Men hvorfor bliver du ikke bare fuldt skattepligtig til Danmark, når du nu råder over en bolig der? Så kan du trække alt fra.

Besvaret

Ja jeg råder desværre ikke længere over en bolig i DK. Planen er i første omgang at leje en lille lejlighed. Men kan nu jo godt se, at det nok kan betale sig at investere i en andelslejlighed f.eks. og blive fuldt skattepligtig i DK! Problemet lige nu er nok bare at vi har renoveret ret så kraftigt de sidste 2 år, og der nok ikke lige er plads i budgettet til ekstra say 5000 kr pr. måned.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...