Jump to content

Forbud mod bijob i Sverige!!

Recommended Posts

Skrevet

Hej herinde. Fik i dag et brev fra personaleafdelingen på mit arbejde, hvor de gør mig opmærksom på at jeg ikke må have bijob, lønnet såvel som ulønnet, i Sverige :confused: Dette beder de mig bekræfte min indforståelse i med min underskrift!! Er der andre herinde som har været ude for lignende / er det normal procedure???

Besvaret

Ja, der er sket det at Skatteverket synes de har ret til at indkræve arbejdsgiver afgift hos din danske arbejdsgiver hvis du bijobber i Sverige. Meget håbløs situation, men desværre sand.

Besvaret
Sagen er sat for EU domstolen mig bekendt.
Men så længe den ikke er afgjort så er det vel desværre stadig sådan at bijobberi er no go:(
Besvaret

Jeg har stadig ikke forstået at det kan væres så stort et problem for en dansk arbejdsgiver, med mindre virksomheden har aktiviteter i Sverige. Den kan jo bare nægte at betale det krav som kommer fra Sverige - kravet er jo uden for dansk lov og ret, så hvordan skulle de kunne kræve pengene op via de danske domstole? Hvis Tunesien pludselig indførte nogen love som sagde, at deres skattemyndigheder havde ret til at opkræve 10% i skat af indkomsten for alle turister som havde besøgt landet i løbet af de sidste 5 år, ville kravene naturligvis også blive afvist.

Besvaret
Hej herinde. Fik i dag et brev fra personaleafdelingen på mit arbejde, hvor de gør mig opmærksom på at jeg ikke må have bijob, lønnet såvel som ulønnet, i Sverige :confused: Dette beder de mig bekræfte min indforståelse i med min underskrift!! Er der andre herinde som har været ude for lignende / er det normal procedure???
Jeg arb. i Metro Service, og har også skulle skrive under på at jeg ikke tager et bijob i Sverige
Besvaret

Kreative :fight: Tja hvad skal man sige, de prøver deres grænser af de svenske myndigheder. uanset om det umiddelbart virker logisk eller ej. Desværre trækker det også i retning af at de svenske myndigheder ikke rigtigt har forstået hvad det er der foregår i Øresundsregionen. Det er ren chikane af udviklingen mellem de to lande. Der er for langt fra Stockholm til Skåne.:fight::rolleye: :thumbdown Thomas Weber

Besvaret

Jeg vil lige komme med en indskudt sætning: Hvis man bor i Sverige og udelukkende arbejder i DK, er man socialt sikret i DK. Arbejder man både i DK og i Sverige, er man socialt sikret i bopælslandet, hvilket jo er Sverige, og derfor skal ens danske arbejdsgiver betale svensk sociale afgifter (32,6 %) til Sverige. I nogen tilfælde skal arbejdsgiveren godkende eventuelle bijob, så det ikke kommer i konflikt med arbejdstider, interesser o.l. Godkender den danske arbejdsgiver det svenske bijob som avisbud lørdag morgen, fordi det ikke kommer i konflikt med arbejdstid for den danske arbejdsgiver og den danske arbejdsgivers interesser, er den danske arbejdsgiver jo glad, lige indtil der kommer et krav fra Försäkringskassan på 32,6 % af den danske løn. Så er arbejdsgiveren jo meget lidt glad, og et spark i røven kommer lige efter, at man har konstateret den dybrøde farve i arbejdsgiverens ansigt. En fyring kan sagtens også komme på tale, og så står man dér med uden arbejde og med en dansk A-kasse, der skal overføre én til den svenske A-kasse, der så skal indhente oplysninger om dit, dat, blip og båt og Gud hvor går det godt, for tre-fire måneder efter kan man få sine dagpenge med tilbagevirkende kraft. I mellemtiden er ferien for hele familien aflyst, og man måtte endda pantsætte både de gule grunde med huse på og de fire rederier for at klare sig... Andre arbejdsgivere har ingen politik om bijobberi, så der har man frie hænder til at tage røven på sin arbejdsgiver. Bag tredje dør gemmer sig arbejdsgivere, der bare forbyder svensk bosatte personer at arbejde i Sverige. Og de kommer meget, meget sjældent i problemer, hvilket også gør, at deres ansatte meget, meget sjældent kommer i problemer (altså mht. den sociale sikring). Vores dagligdags smuglerier og skattesvig kan de jo ikke blande sig i :-) Så det har intet med skat at gøre - bare nogen regler om social sikring, der er lavet på et tidspunkt, hvor den faste forbindelse mellem de to lande forsvandt, når isen smeltede. Reglerne er ikke gearede til, at det i dag ser lidt anderledes ud på arbejdsmarkedet i Øresundsregionen. Og dermed vil jeg fejre min nyvundne titel som verdensmester i lange indskudte sætninger her på min sidste fridag som ansat i SKAT. Jeg er ved arbejdstids ophør i dag ikke længere stats-, men kommunalt ansat. Jeg skal fra i morgen hjælpe københavnske borgere, der henvender sig til Borgerservice. Jeg er dermed tilbage på alle jer andres side af skranken...

Besvaret
Og dermed vil jeg fejre min nyvundne titel som verdensmester i lange indskudte sætninger her på min sidste fridag som ansat i SKAT. Jeg er ved arbejdstids ophør i dag ikke længere stats-, men kommunalt ansat. Jeg skal fra i morgen hjælpe københavnske borgere, der henvender sig til Borgerservice. Jeg er dermed tilbage på alle jer andres side af skranken...
Hmm ved ikke om jeg tør sige tillykke:) Det skal nok gå godt i SKAT... Er der overhovedet nogen tilbage i SkatØresund:confused: Men tillykke med det nye job, Anton:rose:
Besvaret

Hej allesammen. Tak for alle de fine svar og indlæg. Hvis det er tilfældet, som Carspar skriver, at sagen er bragt for en EU domstol, kan jeg vel med rette blot svare at jeg afventer en afgørelse derfra før jeg underskriver. I mit tilfælde er problemet nemlig at jeg har/havde?? planer om at blive biavler, og der vil skattevärket jo nok komme og påstå at det vil give en (bi-)indtægt, og dermed gøre mig skattepligtig i Sverige, selvom det blot er en hobby, og honningen kun er til eget brug!!

Besvaret

Sjovt nok - men ikke så sjovt, at man griner - har Den Belgiske Bondekasse allerede i 2004 lavet en patch, der fixer problemet: EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EF) Nr. 883/2004 af 29. april 2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/da/oj/2004/l_200/l_20020040607da00010049.pdf Den skal først træde i kraft om nogle år uvist af hvilken grund. I det system løser man ikke problemer, men arbejder med problematikker - jo længere tid tingene tager, jo højere prestige. :rolleye: Indtil da må vi borgere blot tage vores forholdsregler. Hvis man som DK-pendler også vil "udføre beskæftigelse", som det hedder i bondekasselingo, i Sverige, må det ske uden at inddrage Skatteverket. :)

Besvaret

Ret mig hvis jeg har fejl, men frit fra hukommelsen så tror jeg at man må tjene penge på f.ex at plukke svamp, bær o dyl og sælge for den nette summe af 10.000 kr skattefritt. Hvis det drejer sig om biavl, kan det være sådan at det går under samme regler.

Besvaret

Hvad hvis man arbejder fuld tid i DK og har et "bi-job" i form af egen virksomhed i Sverige...F.eks en internetshop?

Besvaret
Hvad hvis man arbejder fuld tid i DK og har et "bi-job" i form af egen virksomhed i Sverige...F.eks en internetshop?
Første fem-øre du indbetaler i sociale afgifter for dig selv til Skatteverket, og din arbejdsgiver - og dermed dig selv - er i til halsen i svensk lort. :thumbdown
Besvaret
Ret mig hvis jeg har fejl' date=' men frit fra hukommelsen så tror jeg at man må tjene penge på f.ex at plukke svamp, bær o dyl og sælge for den nette summe af 10.000 kr skattefritt. Hvis det drejer sig om biavl, kan det være sådan at det går under samme regler.[/quote'] En ung kvinde (som formentlig fik ca. 100.000 sort for at stå frem) fortalte jo fornylig til en kvällstidning, at hun havde været babysitter for en minister. Det havde en vis betydning, at hun hævdede at have fået over 10.000 kroner inden for et år. Det ligger tilsyneladende inden for rammerne af lovgivningen at stikke en babysitter et par hundredekronesedler i ny og næ op til denne grænse. :rolleye: Det er jo nok værd at tænke på, hvis man påtænker en fremtid som svensk minister. Betal licensen, undgå betalingsanmærkninger og vær meget omhyggelig med de forskellige sop-fraktioner, så ligger vejen åben til regeringskansliet. :)
Besvaret
Første fem-øre du indbetaler i sociale afgifter for dig selv til Skatteverket' date=' og din arbejdsgiver - og dermed dig selv - er i til halsen i svensk lort. :thumbdown[/quote'] Ikke forstået??.........Har det betydning for min danske løn/arbejdsgiver, at jeg driver en internetforretning i Sverige, som intet har med mit danske job at gøre???
Besvaret
Ikke forstået??.........Har det betydning for min danske løn/arbejdsgiver' date=' at jeg driver en internetforretning i Sverige, som intet har med mit danske job at gøre???[/quote'] Ja!!! Du skal ikke arbejde i sverige samtidig med at du arbejder i dk. Det bliver dyrt for din arbejdsgiver i dk!
Besvaret
Ikke forstået??.........Har det betydning for min danske løn/arbejdsgiver' date=' at jeg driver en internetforretning i Sverige, som intet har med mit danske job at gøre???[/quote'] Ja, han vil blive opkrævet over 30% af din danske løn i afgift til den svenske stat. Og det udover den skat der allerede er afregnet til Danmark.
Besvaret
Ja!!! Du skal ikke arbejde i sverige samtidig med at du arbejder i dk. Det bliver dyrt for din arbejdsgiver i dk!
MEN firmaet stod kun i mit navn i 2 mdr, og jeg omsatte intet i den periode!! jeg tror ikke i har ret i denne pointe. Specielt ikke når man er selvstændig!!
Besvaret
MEN firmaet stod kun i mit navn i 2 mdr, og jeg omsatte intet i den periode!! jeg tror ikke i har ret i denne pointe. Specielt ikke når man er selvstændig!!
Nu har jeg talt med Skatteverket/Øresunddirekt og det er noget sludder og vrøvl i har gang i!! Bor Du I Sverige og har Du egen virksomhed i Sverige og samtidigt passer et fuldtidsjob i DK hos en dansk arbejdsgiver opkræver svenskerne ikke noget!!! Det er kun hvis Du er ansat i begge lande der kan komme udfordringer!!!!
Besvaret
Nu har jeg talt med Skatteverket/Øresunddirekt og det er noget sludder og vrøvl i har gang i!! Bor Du I Sverige og har Du egen virksomhed i Sverige og samtidigt passer et fuldtidsjob i DK hos en dansk arbejdsgiver opkræver svenskerne ikke noget!!! Det er kun hvis Du er ansat i begge lande der kan komme udfordringer!!!!
Du kunne måske redegøre lidt for, hvilke principper, de to myndigheder, du har talt med, mener der gælder. Er man f.eks. fritaget fra at betale sociale afgifter for sin virksomhed i Sverige, hvis man har et job i Danmark? :)
Besvaret
Du kunne måske redegøre lidt for' date=' hvilke principper, de to myndigheder, du har talt med, mener der gælder. Er man f.eks. fritaget fra at betale sociale afgifter for sin virksomhed i Sverige, hvis man har et job i Danmark? :)[/quote'] I mit tilfælde er det ikke relevant. Det vigtigste for mig var bare at min svenske virksomhed ikke har noget som helst at gøre med mit job i DK, hvor jeg får løn og betaler skat!! Jeg er klar over at jeg skal betale sociale afgifter etc. hvis jeg ansætter nogle i min svenske virksomhed, men det har intet med mit danske job at gøre!!

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...