Jump to content

Hjælp til en ven - lejet billig lejlighed i Malmö

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en god ven, som har fået et lille bolig/bil-problem. Han har boet sammen med sin kæreste i en lejet lejlighed og ejer samtidig en bil sammen med hende. Nu har kæresten fået den idé, at hun vil til London og studere, og derfor sidder min ven nu ALT for hårdt alene. Han er selv studerende, får SU og har naturligvis et bi-job, men tjener ikke nok til begge dele. Han kan blive nødt til at sælge bilen for at blive boende, men han har brugt en masse penge og tid på sin bil, og vil MEGET nødigt af med den. Jeg har så foreslået ham at flytte til Sverige. Men er det overhovedet realistisk for ham at finde en billig lejlighed til leje i Malmö med rimelig kort varsel (indenfor et par måneder)? Han har ikke meget mere end 3000,- DKK at betale i leje! Han får svjv ikke kørselsfradrag som studerende, men kan den billigere vægtafgift og forsikring i Sverige, samt naturligvis tilbagebetalingen af den danske afgift på bilen få det til at gå op? Håber i kan hjælpe mig med at hjælpe ham.

Besvaret
Han får svjv ikke kørselsfradrag som studerende, men kan den billigere vægtafgift og forsikring i Sverige, samt naturligvis tilbagebetalingen af den danske afgift på bilen få det til at gå op?
Næppe! Hvis han satser på at skulle køre frem og tilbage over broen i den bil, og i forvejen har et stramt budget, skulle han nok hellere finde på noget andet.
Besvaret

En flytning til Sverige går nok bedst, hvis der er mere der trækker end overoptimistiske regnestykkker på bagsiden af brugte rudekuverter. Har han tjekket markedet for billige studenterboliger i Danmark? :)

Besvaret
jeg ved ikke om skat får besked om hvor stor indtjening man har i sverige ved studenterjobs. I DK trækker de jo i SU'en når man tjener over et eller andet beløb (40-50 kg ?) Måske kunne man have et job på begge sider (se denne tråd http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=3894&highlight=studenterjob )
Se, det ved jeg ikke om er ham muligt, da jeg ved han studerer jura, for det hele skulle jo nødigt gå op i arbejde, så der ikke er tid til at læse. Men jeg kan forstå, at det er broudgiften, som er det største problem for ham?
Besvaret

Da jeg studerede var der noget der hed studielån, det er der vel stadigväk? Det er da flintrende ligemeget, når han nu en gang bliver jurist og scorer kassen, at han skal betale af på en studiegäld, som jo ikke kan blive så stor hvis han indtil videre ikke har lånt noget. Som studerende er 1500 kr/måned en formue. Nu som lönslave er det begränset hvor meget gladere man er for 1500 ekstra/måned.

Besvaret
Men jeg kan forstå, at det er broudgiften, som er det største problem for ham?
Nej, hans største problem er at han ingen penge har, og at han regner med at Sverige er paradis for "fattige" :D Det er altså ikke særligt smart at flytte til Sverige med det ene formål at spare på huslejen - som Nils så rigtigt skriver, er det en god idé hvis der også er noget andet der trækker.. Ellers bliver han blot endnu én i statistikken som fortryder flytningen hurtigt og må tilbage til boligmoradset i København
Besvaret

Homer, jeg er sikker på, at du har skrevet dit indlæg i den bedste mening... men der er noget du lidt har misforstået:. Det er mig, som har foreslået ham at flytte til Sverige, så det er også mig, som åbentbart regner med, at Sverige er et "paradis for fattige". Nu er det måske lidt at tage det ud af kontekst, men er Sverige da kun et paradis for rige? Kald mig bare dum og uvidende, men selv efter at have brugt en hel del tid på at undersøge, hvorfor så mange danskere er flyttet til Sverige, eller påtænker at gøre det, er der naturligvis mange ting jeg ikke ved en disse om. Men det jeg hører igen og igen er, at det er billigere at bo, leve, og have bil I Sverige. Men det kan jeg jo totalt have misforstået. At blive statistik tror jeg ærligt talt, at han er fløjtende ligeglad med. Jeg regner ikke med, at han har tænkt sig at blive boende i Sverige længere end højst nødvendigt alligevel. Det han har behov for her og nu, og i en periode på måske 2 år frem i tiden, er at bo, leve og have bil, billigere. Men nevermind, det var et forslag fra min side, og jeg vil da bare fortælle ham, at dem så har gjort det, ikke synes, det er en god idé. Samtidigt vil min kone og jeg da tage vore egne overvejelser om at flytte til Sverige op til fornyet overvejelse. Vi har nemlig heller ikke røven fuld af penge...

Besvaret
Se, det ved jeg ikke om er ham muligt, da jeg ved han studerer jura, for det hele skulle jo nødigt gå op i arbejde, så der ikke er tid til at læse. Men jeg kan forstå, at det er broudgiften, som er det største problem for ham?
Jeg tror ikke broudgiften bliver det største problem. Hvis han har et job ved siden af - deltid eller ej - så kan han vel trække broen og kørslen fra, for det antal dage han arbejder om ugen. Det hjælper vel en smule.
Besvaret
Jeg tror ikke broudgiften bliver det største problem. Hvis han har et job ved siden af - deltid eller ej - så kan han vel trække broen og kørslen fra' date=' for det antal dage han arbejder om ugen. Det hjælper vel en smule.[/quote'] Jeg ved at han har et bi-job, så hvis ovenstående ellers er iorden med det danske skattevæsen - ja, så vil det da måske hjælpe.
Besvaret
Kald mig bare dum og uvidende' date=' men selv efter at have brugt en hel del tid på at undersøge, hvorfor så mange danskere er flyttet til Sverige, eller påtænker at gøre det, er der naturligvis mange ting jeg ikke ved en disse om. Men det jeg hører igen og igen er, at det er billigere at bo, leve, og have bil I Sverige.[/quote'] Det er det til dels også. Bilerne er billigere, men vægtafgift, forsikring og brændstof er et eller andet sted nogenlunde det samme. Maden koster det samme som i DK, men du får en gevinst i og med at du har en kursfordel. Desuden skal du også betale broen. Selvfølgelig får man noget igen i fradrag, men det er jo ikke staten, der betaler al din transport - du skal også selv betale noget...! Husene er billigere - eller rettere: Du får mere for pengene. Du har også billigere el, men hvis du ikke betaler din elregning i Sverige, får du ikke noget lys og varme - akkurat ligesom i Danmark! Generelt kan man vist sige om Sverige: Du får mere for pengene, men derfor skal de alligvel gives ud. Og hvis man ingen penge har, så kan man ingenting få! Det er ikke fordi vi ikke vil se din ven flytte herover, for det er vi jo nok et eller andet sted lidt ligeglad med om han gør. Nej, vi prøver at rådgive dig (og din ven) så ingen af jer begår en fejl og gør noget, som måske kan vise sig at være et skridt i den forkerte retning... Held og lykke til jer begge - uanset udfaldet!
Besvaret

Cath, Mange tak for dine input, de er noteret. Nu skriver du: "Husene er billigere - eller rettere: Du får mere for pengene"... Jeg forstår godt meningen med, at man f.eks. kan få en større bolig i Sverige for de samme penge, som en mindre bolig koster i Danmark. Men betyder det så ikke også omvendt, at en bolig af samme type/størrelse i begge lande, vil være billigere at bo i i Sverige?

Besvaret
Jeg forstår godt meningen med' date=' at man f.eks. kan få en større bolig i Sverige for de samme penge, som en mindre bolig koster i Danmark. Men betyder det så ikke også omvendt, at en bolig af samme type/størrelse i begge lande, vil være billigere at bo i i Sverige?[/quote'] Jo, generelt vil boligen være billigere (at købe) i Sverige - men, men, men! Din kammerat er studerende - derfor går han nok ikke liiige ud og køber et hus, vel? Ergo må han finde en lejelejlighed eller en andelsbolig - 'bostadsrätt', som det hedder herovre. En lejelejlighed i Malmø eller omegn er ikke billig - og en bostadsrätt er også temmelig pebret, når du skal bo forholdsvis tæt på bro, Malmø og KBH... Priserne er ikke Københavner-priser, men de nærmer sig..! Kig evt. på hemnet.se og se lidt på priserne... Jeg fik engang forklaret at priserne i Sverige ville svare til Roskilde og omegn - om det stadig passer skal jeg være usagt. Vi har valgt at vi ikke vil bruge så mange penge på et hus (som de koster tæt på bro og Malmø) og desuden ville vi også gerne lidt ud på landet - derfor bor vi 35 minutter fra broen. Her fik vi et hus til lidt under en mill. danske kroner - det samme hus ville formentlig koste omkring 3-4 mill. i nærheden af KBH. Dertil fik vi en stor grund på 6.000 kvm - den slags vil du slet ikke kunne finde til penge i nærheden af KBH... Så generelt er det billigere, men som sagt kræves det jo, at du HAR penge! Hvis din kammerat kan finde noget billigere at bo i herovre - så er det jo fint nok - men han skal jo regne med øgede omkostninger ved transport og bro. Ergo skal han finde noget, som er MEGET billigere end det han har nu - og så skal han altså forholdsvis langt væk fra broen, hvilket igen betyder endnu højere transportudgifter...
Besvaret

Cath, tak! Se dét var da noget han kunne bruge til noget! Ikke så positivt, måske, men det kan du jo ikke gøre for :) Vil viderebringe dine betragtninger til ham, og endnu engang takke for din hjælp. Med venlig hilsen Jacob

Besvaret

Bo i Sverige i lejet bolig.. Hejsa! Jeg ved dette indlæg kommer lidt sent men..... Det er måske ikke så tosset en ide for ham at flytte til Sverige. Ja han vil få kørselsfradrag for hans arbejdsdage. Afgiften får han også tilbage for bilen. Han skal dog tage sig iagt for at bilen ikke er "overstylet" For så risikerer han at Skattefar i Danmark modregner afgiften der skal tilbagebetales med en "ny" afgift fordi bilen nu har ændret sig så meget fra den originale model til en dyrere af samme mærke.. Eks. En BMW 320 der er stylet til en 320i eller større, for så siger skattefar. "Jamen den er da vokset til en anden model... Det koster kassen ved kasse 1" Det var et sort eks. Undskyld.... Han kan sikkert leje en bolig herovre.. kæresten og jeg er ved at flytte sammen og min bolig bliver ledig.. Den er ikke stor, men ligger i en hyggelig forening ved Folkets Park. Jeg vil sige som et godt råd til din ven.. Køb et pendlerkort og nyd bilen når han har fri. Det vil blive dyrt for ham at køre hver dag, hvis han ikke kan bruge fradraget fuldt ud. En anden ting man skal have i mente er, herovre betaler man sine regninger d.28 i måneden, så hvis man ikke har luft til at betale et par dage før der uddeles "almisser" fra arbejdsgiver eller andet, bliver det surt! En ting mere som jeg dog ikke ved noget om, men som han sikkert lige burde undersøge først.. Kan han få udbetalt dansk SU i Sverige eller vil han ryge på det svenske system, som man gør hvis man bliver arbejdsløs. Altså svenske dagpenge = Svensk SU? Ved det ikke, men check lige satsen og om det kan lade sig gøre.. Nu skal jeg nok holde min mund.....Lidt!

Besvaret
En ting mere som jeg dog ikke ved noget om' date=' men som han sikkert lige burde undersøge først.. Kan han få udbetalt dansk SU i Sverige eller vil han ryge på det svenske system, som man gør hvis man bliver arbejdsløs. Altså svenske dagpenge = Svensk SU? Ved det ikke, men check lige satsen og om det kan lade sig gøre..[/quote'] Han kan sagtens få dansk SU selvom han bor i Sverige...
Besvaret
) Han har ikke meget mere end 3000,- DKK at betale i leje!
Han kan sikkert leje en bolig herovre.. kæresten og jeg er ved at flytte sammen og min bolig bliver ledig.. Den er ikke stor, men ligger i en hyggelig forening ved Folkets Park.
Kan man hyra din lägenhet för 3000? Jag vet inte om man kan hitta något till det priset i Malmö.
Besvaret

Hmmmm.... Havde ikke lige set det med de 3000dkr. Det bliver sgu nok svært... Hvis jeg skal leje min ud og have mine udgifter dækket bliver det dyrere pr. måned og den er billigt købt. Men med internet, licens, månadsavgift osv. osv.. Ja så holder 3K ikke længe... Men håber at gutten finder noget.... Ellers er der jo en løsning.... Sælg bilen... Cykel indtil han har råd til at have en igen..... Man kan ikke blæse og have mel i munden vel?

Besvaret
Havde ikke lige set det med de 3000dkr. Det bliver sgu nok svært... Hvis jeg skal leje min ud og have mine udgifter dækket bliver det dyrere pr. måned og den er billigt købt. Men med internet, licens, månadsavgift osv. osv.. Ja så holder 3K ikke længe... Men håber at gutten finder noget.... Ellers er der jo en løsning.... Sælg bilen... Cykel indtil han har råd til at have en igen..... Man kan ikke blæse og have mel i munden vel?
Lidt nysgerrig, hvad skal du så have for den i leje ?
Besvaret

Lejlighed Jeg har ikke regnet på det endnu... Men du kan jo sende mig en privat meddelelse med din nummer el. email. Så kan jeg kontakte dig når det bliver aktuelt. Der går vel en måneds tid.

Besvaret
En anden ting man skal have i mente er, herovre betaler man sine regninger d.28 i måneden, så hvis man ikke har luft til at betale et par dage før der uddeles "almisser" fra arbejdsgiver eller andet, bliver det surt!
Måske er det bare mig, men vi betaler altså vores regninger den sidste bankdag i måneden.. :confused:
Besvaret

Bolig i Sverige (Regninger) Det ved jeg godt mange danskere gør herovre, men jeg er en af den slags, der godt kan lide at køre alt på budget med autogiro.. Kig en ekstra gang på girokortene og se datoen for sidste betalingsfrist.:) GOD WEEKEND ALLE!!!

Besvaret
En anden ting man skal have i mente er' date=' herovre betaler man sine regninger d.28 i måneden, så hvis man ikke har luft til at betale et par dage før der uddeles "almisser" fra arbejdsgiver eller andet, bliver det surt![/quote'] Jeg betaler altså heller ikke regninger før den sidste bankdag i en måned. Det der med den 28. i hver måned er vist ikke noget der skal lægges for meget i. Desuden er det ikke surt, kassekreditten er jo opfundet! En kassekredit kan betale dine regninger, og så går din danske løn ind på kontoen, en dag eller to der efter :th2:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...