Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har været lidt sløv til at få fornyet mit ID- kort nu da det er udløbet. Men jeg har løst problemet med at betale med mit Dankort de steder jeg ikke kan bruge kode til mit Svenske visa. Ingen problem, det er jo et Dansk kort. Men nu er der kommet andre biller på suppen i en masse Svenske forretninger. Nu skal man vise Svensk !! ID kort til sit Danske Visa:cry: Dansk kørekort gælder ikke, hvordan kan de forlange Svensk ID til en Dansk kort ? Nye regler siger de ! Findes der Danske ID kort ??

Besvaret
Jeg har været lidt sløv til at få fornyet mit ID- kort nu da det er udløbet. Men jeg har løst problemet med at betale med mit Dankort de steder jeg ikke kan bruge kode til mit Svenske visa. Ingen problem' date=' det er jo et Dansk kort. Men nu er der kommet andre biller på suppen i en masse Svenske forretninger. Nu skal man vise Svensk !! ID kort til sit Danske Visa:cry: Dansk kørekort gælder ikke, hvordan kan de forlange Svensk ID til en Dansk kort ? Nye regler siger de ! Findes der Danske ID kort ??[/quote'] Hmm nye og nye regler. Jeg har oplevet det de sidste par år. Det handler om sikkerhed. De steder hvor du selv taster kode skal du ikke vise ID. Få dig et svensk ID kort i banken eller et Svensk kørekort så er du ude over det problem. Det er iøvrigt ikke dit dankort du benytter herovre, men dit VISA kort. Dankort kan kun benyttes i danmark.
Besvaret

Det er da ikke nye regler.... Nielsen.se siger det hele her. Det er kun steder hvor du ikke indtaster din personlige kode du skal vise ID før du skriver under. Få dig et svensk ID kort hos din bank. Så er du ude af det problem!

Besvaret
Jeg har været lidt sløv til at få fornyet mit ID- kort nu da det er udløbet. Men jeg har løst problemet med at betale med mit Dankort de steder jeg ikke kan bruge kode til mit Svenske visa. Ingen problem' date=' det er jo et Dansk kort. Men nu er der kommet andre biller på suppen i en masse Svenske forretninger. Nu skal man vise Svensk !! ID kort til sit Danske Visa:cry: Dansk kørekort gælder ikke, hvordan kan de forlange Svensk ID til en Dansk kort ? Nye regler siger de ! Findes der Danske ID kort ??[/quote'] Sådan har det altid været. Dengang jeg flyttede hertil var det næsten ingen af de butiker jeg kom i der havde pinkode-kortlæser, så jeg måtte op med kørekortet hver gang. Nu er de fleste steder kommet med, men bl.a på max må jeg stadig vide leg. Jeg har dog aldrig haft problemer med mit danske kørekort.
Guest Supermule
Besvaret

Hvad gør de så med folk fra udlandet???De har hverken svensk id kort eller kørekort??? De er så mentalt fattige at de går op i den slags......:mad:

Besvaret
Hvad gør de så med folk fra udlandet???De har hverken svensk id kort eller kørekort??? De er så mentalt fattige at de går op i den slags......:mad:
Jamen folk fra udlandet har vel næppe svensk visakort. Man må formode at de har nationalt ID med evt. i form af pas.. Jeg er sikker på at skalltorp enten er rendt ind i en forvirret ekspedient eller selv har misforstået noget. Det giver jo ingen mening at man skal vise et andet lands ID til sit eget VISA kort. Hvis det var tilfældet så var VISA vist ikke så populært i hele verden og sverige...
Besvaret
Enig... synes sgu også de går liiidt for meget op i ID og sådan... til tider ret belastende!
Besvaret

Nye regler siger de De siger i flere forskellige butikker at det er nye regler. Jeg har så spurgt hvad de gør med "udlændinge" Henviser dem til automater siger de. Det blev jeg jo også selv. Jeg har haft Svensk ID kort, og skal da også have det igen. Det er bare udløbet.

Besvaret

Det är skitirriterande. Jag har också undrat vad de gör med utlänningar, det är ju mycet turister i Malmö på sommaren. Man kan ju inte tvinga folk att ränna runt och leta upp en automat. Sverige är relativt ensamt om det här ID-tvångret. Å andra sidan kan man använda alla sorter kort...

Besvaret

Hej! Jeg er da ofte ude for at de spörger efter legitimation når jeg bruger mit svenske! kreditkort! Og så viser jeg mit danske pas, hvilket medförer at de skriver mit danske cpr nr på deres boner. Det er 1 gang blevet påpeget at det jo egentlig ikke gjaldt med mit danske pas, da mit svenske personnummer ikke fremgår, og det var da märkeligt at ingen har sagt noget i de 8 måneder jeg har boet her (svensk kassaservice), og 1 gang måtte jeg slet ikke betale med mit kort da jeg kun havde mit danske pas som legitimation og belöbet var over 200 kr (H&M 1 gang). Jeg skal have skaffet mig noget svensk legitimation, men jeg har en internetbank som ikke har noget fysisk kontor man kan gå ind på, så ved ikke helt hvordan jeg gör? Mvh, Anine

Besvaret
Jeg skal have skaffet mig noget svensk legitimation' date=' men jeg har en internetbank som ikke har noget fysisk kontor man kan gå ind på, så ved ikke helt hvordan jeg gör?[/quote'] Du ringer til din banks kundeservice, det er ik så svært :th2:
Besvaret

Jeg har flere gange - før jeg fik svensk id - været ude for at skulle vise legitimation, har givet dem det danske kørekort, og så har de bedt om det svenske personnummer, som de så har fået. Jeg undrer mig så over, hvordan de to ting kan hænge sammen, men dem om det - jeg er aldrig blevet sendt ud for at finde en automat. Jeg vil dog hellere leve med lidt id-hysteri end som i DK, hvor man mange steder (fx Bilka i Fields) kun kan betale med Dankort og nix weider (måske med undtagelse af Acceptkort el.lign.) - hvad gør udlændinge så?

Besvaret

Jeg har én gang været ude for at måtte hæve kontanter i en automat da automatikken omkring PIN kode halløjet var nede i den ICA butik vi handlede i. Ellers har dansk kørekort altid fungeret som ID for mit vedkommende. Betaler med dansk VISA Dankort. Hvis jeg skulle have noget gyldig ID så ville jeg overveje at bytte mit danske kørekort ud med et svensk - det er vel generelt gyldigt?

Besvaret
Jeg kan ikke få noget svensk id' date=' så jeg må jo bare lade være med at handle steder jeg ikke kan betale. Så kan de lære det.[/quote'] Hvorfor kan du ikke få noget svensk id?:confused:
Besvaret
Jeg vil dog hellere leve med lidt id-hysteri end som i DK' date=' hvor man mange steder (fx Bilka i Fields) kun kan betale med Dankort og nix weider (måske med undtagelse af Acceptkort el.lign.) - hvad gør udlændinge så?[/quote'] I Bilka i Fields står der en Danske Bank hæveautomat lige inde ved kundeservice. Men jeg savner også at kunne betale med f.eks. Mastercard i Bilka... :(
Besvaret
Hej! Jeg er da ofte ude for at de spörger efter legitimation når jeg bruger mit svenske! kreditkort! Og så viser jeg mit danske pas, hvilket medförer at de skriver mit danske cpr nr på deres boner. Det er 1 gang blevet påpeget at det jo egentlig ikke gjaldt med mit danske pas, da mit svenske personnummer ikke fremgår, og det var da märkeligt at ingen har sagt noget i de 8 måneder jeg har boet her (svensk kassaservice), og 1 gang måtte jeg slet ikke betale med mit kort da jeg kun havde mit danske pas som legitimation og belöbet var over 200 kr (H&M 1 gang). Jeg skal have skaffet mig noget svensk legitimation, men jeg har en internetbank som ikke har noget fysisk kontor man kan gå ind på, så ved ikke helt hvordan jeg gör? Mvh, Anine
Tror også HM er det eneste sted hvor jeg blev nød til at bruge mit danske kort fordi jeg ikke havde noget id. I øvrigt er Bilka i Dk ( Fields& Glostrup) ikke bedre .... her kan man ikke betale med VISA - næææ - så må man bruge automaten overfor butikken .... skulle da tro at Bilka i Fields var klar over at der evt. kunne komme folk med VISA kort :rolleyes: Har btw. lige bestilt mit 1. Idkort ... tager 6-8 uger og det KUN fordi at de på Vägvärket KUN kan bruge svensk Id ( skal til kundskabsprov ) ikke en gang et EU-pas ...... :rolleye:
Besvaret
Jeg har flere gange - før jeg fik svensk id - været ude for at skulle vise legitimation' date=' har givet dem det danske kørekort, og så har de bedt om det svenske personnummer, som de så har fået. Jeg undrer mig så over, hvordan de to ting kan hænge sammen, men dem om det - jeg er aldrig blevet sendt ud for at finde en automat. Jeg vil dog hellere leve med lidt id-hysteri end som i DK, hvor man mange steder (fx Bilka i Fields) kun kan betale med Dankort og nix weider (måske med undtagelse af Acceptkort el.lign.) - hvad gør udlændinge så?[/quote'] De to ting hænger sådan sammen at ekspedienten har set et billede ID fra dig og derefter fået personnummer. Det er ligeså meget for forretningens egen skyld såfremt betaling bliver afvist fra betalingskortets udsteder. Bilka har en meget dominerende position på det danske marked. De kan i kraft af deres størrelse vælge at kun køre med dankort. Det skulle undre mig meget om ikke de har lavet en storkunde aftale med PBS. De har så valgt ikke at betale de høje afgifter til andre betalingskort. Men det er kun noget de kan i kraft af deres størrelse og deres kundesegment. De få kunder der kommer derind uden et dankort eller kontanter de kan vist næppe gøre den store forskel. Udlændinge er derfor henvist til kontant betaling. Samme smøre som ovenfor, og der er da heller ikke noget galt med kontanter vel? Vi kan vel allesammen finde ud af at hæve endnu? Der er ikke mange pizzariaer herhjemme der tager visa... Samme smøre som ovenfor. Dog synes jeg at kunne ane en generel holdning til at sverige er helt galt på den ved ikke at acceptere danske nationale legitimationspapirer? Hvad tror i man gør som udlænding i danmark uden dansk ID men et dansk VISA? Kan man overhovedet få et dansk VISA uden dansk ID? Skik følge eller land fly... Skulle de ændre deres regler for nogle tusinde billig bolig søgende danskere?
Besvaret

Da jeg var ny i Sverige og kun havde mit danske pas gik det som regel fint med passet. Undtagen en gang hvor jeg ville hæve en større sum på et bankkontor, og de syntes at jeg skulle gå hen til den afdeling hvor kontoen var oprettet (ca. 1 km derfra). Det er så uendelig meget lettere for sig selv når man har svensk ID ;) Så slipper kassedamen nemlig for at sætte hjernecellen i omdrejninger og anstrenge sig for at huske ''hvordan er det nu man gør med det her mærkelige udenlandske papirpas, og tænk, det kunne jo være forfalsket''. Kassedamen udfører sådan set bare sit job når hun / han ber om legitimation. Hvis afdelingschefen kommer til at se en kassedame der ikke spørger efter 'leg' så bliver hun næppe ''månedens medarbejder''. Jeg synes generelt der er en anelse for meget ID-hysteri i Sverige, og jeg tror det skyldes at svenskerne har levet så længe uden konflikter og besættelser. Når man kommer udefra føles det sådan lidt jødeagtigt (undskyld hvis jeg fornærmer nogen) at man skal frem med legitimationen hele tiden, men for svenskerne er det helt naturligt. I et busselskab hvor jeg arbejdede skulle vi kræve 'leg' og signatur når folk købte billetter for mere end 300 kroner. Småkøb (under 300) trak vi bare, og det syntes folk (og jeg) var helt fint, men det er faktisk sådan at selskabet taber en hel del penge på udenlandske kort. Rundt regnet 9 ud af 10 udenlandsbetalinger lykkes man ikke at gennemføre automatisk, og så er det man skal bruge kvitteringen med signatur for at få beløbet trukket manuelt hos kortudstederen. Det kan man også selv se når man handler i udlandet, at nogen gange tager det meget lang tid før visse køb dukker op på regningen. At en del danske forretninger (som Bilka) ikke tager VISA - det er dels diskriminering men også en konsekvens af at Dankortet, der er en hel speciel ''lokal'' betalingsform, er så udbredt i Danmark.

Besvaret

Hov Hov

Samme smøre som ovenfor. Dog synes jeg at kunne ane en generel holdning til at sverige er helt galt på den ved ikke at acceptere danske nationale legitimationspapirer? Hvad tror i man gør som udlænding i danmark uden dansk ID men et dansk VISA? Kan man overhovedet få et dansk VISA uden dansk ID? Skik følge eller land fly... Skulle de ændre deres regler for nogle tusinde billig bolig søgende danskere?
Jeg har skam ikke noget imod at skulle vise ID - hvis jeg havde et - de 4½ år jeg har boet her har det ikke været noget problem - jeg har undgået de steder hvor jeg ikke skulle taste min personlige kode - jeg har aldrig haft problemer på fx. posten,kassaservice, sygehus - det er faktisk kun H&M og så nu Vägverket der skal bruge et Svenskt ID. De kan UDELUKKENDE bruge svenskt ID af en eller anden art. Og godt nok har jeg flere (2) pas men ikke lige et svenskerlike :sad: Det der så er skod er at det tager SÅ lang tid at få det skvide IDkort :thumbdown
Besvaret
... De få kunder der kommer derind uden et dankort eller kontanter de kan vist næppe gøre den store forskel. Udlændinge er derfor henvist til kontant betaling... Samme smøre som ovenfor, og der er da heller ikke noget galt med kontanter vel? Vi kan vel allesammen finde ud af at hæve endnu?... ...Dog synes jeg at kunne ane en generel holdning til at sverige er helt galt på den ved ikke at acceptere danske nationale legitimationspapirer?... Skulle de ændre deres regler for nogle tusinde billig bolig søgende danskere?
Det kan godt være, at kunder uden dankort eller kontanter ikke gør en stor forskel, jeg synes bare det er dårlig kundeservice, da jeg da ville formode, at et sted som Fields tiltrækker en del turister, ikke mindst svenske. Og jeg har desuden haft mange udenlandske gæster, som undrer sig over, at der er så mange steder i DK, hvor man kun kan bruge dankort. Selvfølgelig kan vi finde ud af at hæve penge - det er måske bare ikke alle, der bryder sig om at gå rundt med kontanter? Som en der mere end en gang har mistet en pung går jeg sjældent rundt med andet end små-små-penge. Og så kan man vel godt undre sig lidt over de svenske regler uden at det betyder, at man absolut vil have dem til at lave det om på grund af "nogle tusinde billig bolig søgende danskere" (skøn holding by the way) - Jeg stillede mig såmænd bare undrende overfor, hvordan et dansk id som kørekort kunne accepteres med min mundtlige afgivelse af mit svenske person-nr., som jo i princippet kunne være opdigtet.... Jeg har intet imod at vise mit id, nu har jeg et svensk og er ude over problemet - kassedamer og andre skal ikke klø sig i nakken for at overveje, hvordan de konverterer et dansk - jeg følger skikken og kan derfor lade være med at fly landet.
Besvaret

Det er ikke et princip Det er ikke et princip fra min side at jeg ikke vil vise ID. Det er bare noget nyt. Og jeg tænker også på turister der ikke kan bruge deres Visa, men skal betale for at hæve i en automat. Jeg har indtil for 1 år siden bare haft Svensk kort så jeg er vant til at vise ID og gør det også uden brok (Når jeg altså lige husker at fornye det) Så da jeg startede tråden her var det fordi jeg undrede mig.

Besvaret
Det er ikke et princip fra min side at jeg ikke vil vise ID. Det er bare noget nyt. Og jeg tænker også på turister der ikke kan bruge deres Visa' date=' men skal betale for at hæve i en automat. Jeg har indtil for 1 år siden bare haft Svensk kort så jeg er vant til at vise ID og gør det også uden brok (Når jeg altså lige husker at fornye det) Så da jeg startede tråden her var det fordi jeg undrede mig.[/quote'] Jeg tror du har jokket lidt på en øm tå hos en del ;) Bare rolig folk, det går over når man har boet her i mange år og vænnet sig :rolleyes:
Besvaret

Fagerborn.. Ja, det har jeg åbenbart. Jeg syntes at det er OK med ID. Jeg har ikke noget imod det. Skik følge eller land fly. Jeg bor her på 11 år så det har jeg vænnet mig til. Det handlede som du rigtig nok har gennemskuet over at jeg undrede mig, ikke en ID kort diskution.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...