Jump to content

Recommended Posts

Besvaret
Hej, er det rigtigt at man i sverige ikke må have 220v stik på toilettet??? Tommy
Det håber jeg sandelig ikke. Vi har i nyere tid fået installeret 220V stik på 2 stk. toiletter. De sidder selvfølgelig bag et "HFI-relæ" (som hedder noget helt andet på svensk:rolleyes:)(jordfelsbrytare måske:))
Besvaret

Ok, undrede mig bare over der ikke var det hverken på badeværelset eller toilettet, vil det sige at jeg ikke må få min ven som er næsten færdig uddannet elktriker til at sætte et stik op???? Hvad kan der ske ved det???? Tommy

Besvaret
Ok' date=' undrede mig bare over der ikke var det hverken på badeværelset eller toilettet[/quote'] Og du undrer dig ikke over hvorfor de eneste telefonstik findes i kökkenet og entréen, der kun er internetstik i entréen, og at der ikke findes mere end et stik i kökkenet osv. :rolleyes: (ved selvfölgelig ikke hvordan det er hos dig, men svenskerne er altså märkelige hvad den slags angår...)
Besvaret

Med mindre der sker en skade sker der ikke noget. Sker der dog en skade forårsaget af at en ikke-behørig person (og en dansk uddannet elektriker "duer" så vidt jeg ved ikke i Sverige) har monteret det kan forsikringen nægte at udbetale erstatning. (F.eks. hvis der sker en vandskade og du ikke kan fremvise bevis på at en vådrumsgodkendt person/firma har lavet badeværelset (vådrumsdelen))

Besvaret

men hvad hvis bygningen brænder ned, pga ildsspåsættlese, dækker forsikringen så ikke hvis jeg har et "uautoiseret stik" på toilettet??? Eller er der indbrud, dækker den så ikke hvis jeg har 220v på lokumet??? Det skulle nemlig ikke undre mig, man kender jo den svenske tankegang, som må siges at være lidt snævertsynet og enssporet hvis i ved hvad jeg mener. Tommy

Besvaret
men hvad hvis bygningen brænder ned, pga ildsspåsættlese, dækker forsikringen så ikke hvis jeg har et "uautoiseret stik" på toilettet??? Eller er der indbrud, dækker den så ikke hvis jeg har 220v på lokumet??? Det skulle nemlig ikke undre mig, man kender jo den svenske tankegang, som må siges at være lidt snævertsynet og enssporet hvis i ved hvad jeg mener. Tommy
Hej Tommy Jeg synes det er en kedelig og noget enøjet indstilling (den svenske tankegang, som må siges at være lidt snævertsynet og enssporet) til det land, du har valgt at bo i :eek: Jeg har faktisk lige en forsikringssag kørende i Danmark, hvor jeg kan love dig at der er tale om snævertsyn og ensporethed!!!!
Besvaret
Det skulle nemlig ikke undre mig, man kender jo den svenske tankegang, som må siges at være lidt snævertsynet og enssporet hvis i ved hvad jeg mener. Tommy
Det var dog en mærkelig bemærkning at komme med. Synes, du bør tænke dig lidt om. Måske skulle du hellere blive i DK.
Besvaret
man kender jo den svenske tankegang, som må siges at være lidt snævertsynet og enssporet hvis i ved hvad jeg mener. Tommy
Samme regler gælder i Sverige. Det er ikke persones uddannelse der kan bruges til noget men elfirmaet som er el autoriseret. Når deres ansatte er på job, er det firmaet som hæfter for evt. fejl, og forsikringen dækker derefter brændskader mm. Samme regl både i DK og S. Man må ikke selv sætte ny installation op, eller andre personer med mindre det går gennem et autoriseret elfirma. ( og der kendes regler mht, afstand i vådrum som er delt op i forskellige zoner. )
Besvaret

I må undskylde min lidt for grove udtalelse, kan godt se det måske var lidt hårdt sagt, jeg mener bare at jeg oplever meget at svenskerne haver en meget .... hvad skal man sige, det er sådan eller ingen måde. Forat tage et exempel, da jeg var ved at flytte ville jeg ringe og høre angående forsikring på en bil jeg måske ville købe, men fik svaret at de kunne overhovedet ikke sige noget om hvad prisen ville blive, og så tænker jeg bare, jeg kunne oplyse alder, hvor langt tid jeg har haft kørekort, alt hvad de overhovedet ville vide, men de ville ingenting sige, om det blev 40000 om året eller 1000 det kunne de ikke sige. så tænker jeg bare, at jeg får et personnummer ændre jo ikke på nogen af de oplysninger som jeg går ud fra de regner ud fra???? Tommy

Besvaret
I må undskylde min lidt for grove udtalelse, kan godt se det måske var lidt hårdt sagt, jeg mener bare at jeg oplever meget at svenskerne haver en meget .... hvad skal man sige, det er sådan eller ingen måde. Forat tage et exempel, da jeg var ved at flytte ville jeg ringe og høre angående forsikring på en bil jeg måske ville købe, men fik svaret at de kunne overhovedet ikke sige noget om hvad prisen ville blive, og så tænker jeg bare, jeg kunne oplyse alder, hvor langt tid jeg har haft kørekort, alt hvad de overhovedet ville vide, men de ville ingenting sige, om det blev 40000 om året eller 1000 det kunne de ikke sige. så tænker jeg bare, at jeg får et personnummer ændre jo ikke på nogen af de oplysninger som jeg går ud fra de regner ud fra???? Tommy
Det er nok et tilfælde. Jeg kunne godt få forsikringen af vide før jeg havde et personnummer, men kun havde adressen hvor bilen skulle holde og så oplysningerne om mig selv. Dette kunne jeg ikke den ene gang i DK jeg ringede til (mener det var Tryk) Der SKULLE hun skrive en hel roman om mig først med cpr og det hele før hun kunne komme videre i programmet for at udregne en pris.
Besvaret

Måske en anelse afsporing af tråden - men: i mange år har Systembolaget faktisk været min foretrukne vinforretning: stort udvalg, kvalitetsvine til fornuftig pris, let-tilgængelig prisliste på web.... Man behøver ikke at være bange for at blive snydt på kvalitet og pris af en snu vinhandler :th2: Hvilken vinhandel i DK har tilgang til samtlige vine som importeres til landet?

Besvaret
DEr er jo selvfølgelig for og imod både danske og svenske regler og idéer, for mig vejer billig bil og billig bolig mere, end at kunne købe sprut i kiosken. Tommy
... det var da en dejlig efter-rationalisering på dine tidligere udtalelser :th2: Husk din nye indstilling til tingene en anden gang!!! Vi er trods alt gæster i Sverige i et eller andet omfang - og bør opføre os sådan, synes jeg.
Besvaret

Jeg tror jeg er blevet lidt misforstået tidligere, jeg mener ikke at den normale "svensker" er snævertsynet, jeg mener mere deres regler og den slags der kan virke meget firkantede hvis i forstår mig. Tommy

Besvaret

Jeg ville også have opjusteret mit forventede forbrug hos eon, det kunne man ikke uden at checke hvad måleren stod på, som jeg ikke har adgang til, og det var altså lige da jeg var flyttet ind at jeg sagde at jeg ville bruge mere strøm end deres beregning. det kunne ikke lade sig gøre at betale mere "a conto" Tommy

Besvaret

Hehe. Man må vel gerne syntes at svenskerne er nogle tumper, og man må vel osse skrive det lige så tit man vel. Og de har osse nogle afsindig grimme stikkontakter. Længe leve laurits knudsen. For mig selv er alt forløbet flydene. Bortset fra deres elendige parkerings forhold og de 2 indbrud i bilen på 1 måned.

Besvaret

Tommy, nu hvor jeg kan se at dine udtalelser nok mere var rettet på nogle få "skæve" oplevelser så vil jeg helt og aldeles tilslutte mig din holdning på: EL-Området. for her går selv elektrikkerne og griner af det som de kan/må montere og kigger misundeligt når de træder en i hjem fra en "gæst" fra Danmark som har Lauritz Knudsen monteret overalt incl IHC Wireless. Og når jeg skriver gæst i anførelsestegn, så var det bare fordi jeg undrede mig over Irode's betegnelse af os, men jeg har ikke tænkt den til ende. Er vi det når vi bor her ?

Besvaret
Jeg ville også have opjusteret mit forventede forbrug hos eon, det kunne man ikke uden at checke hvad måleren stod på, som jeg ikke har adgang til, og det var altså lige da jeg var flyttet ind at jeg sagde at jeg ville bruge mere strøm end deres beregning. det kunne ikke lade sig gøre at betale mere "a conto" Tommy
I fremtiden for alle en måler der kan / skal aflæses af energiselskabet en gang om måneden. Du kan strengt taget ikke vide hvad dit elforbrug kommer til at lande på. De energislugere, der i den grad præger vores elforbrug, som komfur, køleskab, fryser, vask og opvask, har du forhåbentlig ikke slæbt med til Sverige? Selv om du ved at du bruger mere strøm end gennemsnittet skader det da ikke at vente en tre måneder og så be om en aflæsning. Du får renter på de penge du sparer op selv, det gør du ikke hvis du lægger dem i deres kasse allerede nu. De fleste netbanker har konti hvor du får omkring 3% fra første krone.
Besvaret
for her går selv elektrikkerne og griner af det som de kan/må montere og kigger misundeligt når de træder en i hjem fra en "gæst" fra Danmark som har Lauritz Knudsen monteret overalt incl IHC Wireless.
misundeligt? eller så synes de at det er forunderligt at danskere gider at smide penge ud af vinduet på sådan noget ;) i øvrigt er der da masser af specielle og dyre stik hjemme hos mange svenskere. de er helt ellevilde med ''dimmere''.
Besvaret

Nu vi snakker om underlige svenske regler, så fik jeg en p-bøbe på 700!!!, for at holde i venstre side af vejen, ved godt at man heller ikke må holde i venstre side af vejen i dk på STØRRE veje (hvor der kører busser), men det her ver en lille bitte sidevej jeg lærte at det må man ikke, man må vist heller ikke bakke ind i en p-bås det koster 800 kan jeg forstå..?!!! Tommy

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...