irode Besvaret February 8, 2007 Rapporter Besvaret February 8, 2007 Og selvfølgelig findes en brochure, der beskriver hvad man skal gøre i en rundkørsel http://www.vv.se/filer/publikationer/cirkulationsplats.pdf Mit største problem med rundkørsler er når der blinkes ud i rigtig god tid inden frakørsel - fra to sideveje inden. Så tror man jo at der drejes fra ad den vej, man selv kommer ind fra. Det har jeg oplevet flere gange - og jeg er sikker på at få tillagt skylden, hvis der kommer til at ske noget, fordi jeg kører 'ud foran' en anden bil i rundkørslen. Og så er der alle de gange man holder og venter uden grund fordi nødden inde i rundkørslen tror at man kan gætte 'at han jo bare skal lige over' og derfor ikke blinker fra. Men det er jo ikke anderledes end i DK . Er der forresten andre end mig, der savner repetitionslyset ved venstresving?
Peter H. Besvaret February 8, 2007 Rapporter Besvaret February 8, 2007 Been there' date=' done that... Det er ikke særlig svært....[/quote'] Det lyder sku godt :):)
credde Besvaret February 8, 2007 Rapporter Besvaret February 8, 2007 Jeg skal ha C kort og så skal man hele turen igennem :( Skal du selv til at køre bilerne hjem fra Tyskland på autotransporter da?
Peter H. Besvaret February 8, 2007 Rapporter Besvaret February 8, 2007 Skal du selv til at køre bilerne hjem fra Tyskland på autotransporter da? Jeps har köbt en der kan ta 3 biler af gangen den skal også bruges til lidt andet godt... Men der kommer meget mere info omkring den 15/2 som vil gläde de fleste også dig :):)
Danielsito Besvaret February 9, 2007 Rapporter Besvaret February 9, 2007 Busser i SE har man ubetinget vigepligt for - i hvert fald kører de som om det er gældende. Jeg er sikker på at det ikke står i den svenske færdselslov. Buschafførerne tror at det står i grundloven. Der tager du fejl. Det er lovpligtigt at vige for en bus der forlader busstoppestedet, men kun op til 50 Km/t. Dvs. kører du på en større vej, har bussen vigepligt. ;) Jeg var til mc-køreprøve i november. Der skal man ud i en masse forskellige "øvelser", inden man kommer ud på vejene.
bananas Besvaret February 9, 2007 Rapporter Besvaret February 9, 2007 Der tager du fejl. Det er lovpligtigt at vige for en bus der forlader busstoppestedet, men kun op til 50 Km/t. Dvs. kører du på en større vej, har bussen vigepligt. ;) De kører i hvert fald ud på en helt anden måde end i Danmark Jeg lærte på den hårde måde, at nogen af chaufførerne fortolker den regel meget frit. Det var en to-sporet vej med et ekstra bus-stop spor - stadig 50 km/t. Bussen blinker ud, men siden der er to baner regner jeg med at vi sagtens kan tage en bane hver. Jeg accelerer op, da jeg kan fornemme at han formentlig skal til venstre i krydset lidt fremme, og jeg burde sagtens kunne smutte udenom, så vi ikke behøves at genere hinanden. Sådan plejer man jo at gøre i København. Gud hjælpe mig om ikke chaufføren kører direkte fra stoppestedet og ud i venstre bane, så jeg må klodse bremsen totalt - jeg var allerede kommet op over de 50, så gud ske tak og lov for ABS. Holdt hornet i bund bagefter i vrede, men det virkede som om at han ignorerede mig totalt - mente åbenbart at han havde forkørselsret til at lave vognbaneskift.
Thomas Besvaret February 10, 2007 Rapporter Besvaret February 10, 2007 Efter at udstedelse af kørekort er overgået til kommunerne, kan det ikke længere lade sig gøre at få udstedt et dansk kørekort. Taber du det, skal du ha' det konverteret til Svensk... og det betyder køreprøve hvert 10' år..... Hvem har bildt dig ind at det betyder køreprøve??? Der står fornyelse, og det betyder at de sender dig nogle papirer hvor de spørger om du stadig bor i sverige og om du forsat vil have svenskt kørekort!
splint Besvaret February 10, 2007 Rapporter Besvaret February 10, 2007 Hej Her er en lille reminder m.h.t. kørekort: Udenlandske førere § 61. Personer, der ikke har bopæl her i landet, kan, uden at være i besiddelse af dansk kørekort, under ophold her i landet føre motorkøretøj efter bestemmelser, der fastsættes af justitsministeren. Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om, under hvilke betingelser personer, der har ret til at føre motorkøretøj i udlandet, kan få dansk kørekort. Stk. 3. Kørekort, der er udstedt i Island, Liechtenstein, Norge eller i en stat, der er medlem af Den Europæiske Union, er efter justitsministerens nærmere bestemmelse gyldige her i landet, også efter at indehaveren har taget bopæl her. Desuden mener jeg at komunen skal udstede et dansk kørekort til en person, som har mistet det (læs ikke frataget), da der i dette tilfælde gælder reglen om duplikatkort. Jeg kan ikke lige huske den del af færdselsloven, men vil undersøge det nærmere. Der er så en regel om bopæl, men denne er som jeg tolker det ikke ældende ved duplikatkort. Jeg vender tilbage når jeg finder ud af det.
splint Besvaret February 10, 2007 Rapporter Besvaret February 10, 2007 Så er reglerne fundet: Duplikatkørekort § 61. Bortkommer et kørekort, eller bliver det beskadiget eller slidt i et sådant omfang, at tekst, nummer, stempler, foto eller lignende ikke kan kontrolleres på stedet, eller beskadiges kørekortet i øvrigt, skal indehaveren anmode om at få udstedt duplikatkørekort, såfremt der fortsat skal gøres brug af førerretten. Dette gælder dog ikke ved navneændringer. Stk. 2. Ansøgning om duplikatkørekort indleveres til kommunen. Ansøgningen kan indleveres til enhver kommune, uanset hvor ansøgeren har bopæl. Ansøgeren skal hos kommunen udfylde underskriftsrubrikken i et stamkort. Stk. 3. Ansøgningen skal vedlægges et fotografi, jf. § 3, stk. 2. Ansøgeren skal endvidere godtgøre sin identitet, jf. § 4, stk. 1-5. Bestemmelserne i § 3, stk. 3, og stk. 5, 1. pkt., samt § 5 finder tilsvarende anvendelse. Er kørekortet bortkommet, afgiver ansøgeren ved sin underskrift på ansøgningsblanketten under strafansvar efter straffelovens § 163 erklæring herom. Beskadigede kørekort, der skal erstattes af duplikatkørekort, skal afleveres til kommunen. Stk. 4. Personer, der har sædvanlig bopæl i Danmark, og som er indehavere af et kørekort udstedt i en stat, der er medlem af Den Europæiske Union, eller i et land, der efter aftale med EF har gennemført Rådets direktiv 91/439/EØF om kørekort, kan efter denne bestemmelse få udstedt duplikatkørekort. Bestemmelsen i § 3, stk. 5, 2. pkt., finder i disse tilfælde tilsvarende anvendelse. Med hensyn til sædvanlig bopæl, så er denne defineret i loven som : Sædvanlig bopæl § 6. Med sædvanlig bopæl forstås i denne bekendtgørelse det sted, hvor en person sædvanligvis opholder sig, det vil sige i mindst 185 dage inden for et kalenderår, som følge af sin personlige eller erhvervsmæssige tilknytning. Er den pågældende en person uden erhvervsmæssig tilknytning, skal der bestå en personlig tilknytning, der viser, at der består en tæt forbindelse mellem vedkommende og dennes bopælssted. Stk. 2. Sædvanlig bopæl anses for etableret på det tidspunkt, hvor en person har bosat sig i Danmark med henblik på opfyldelse af en af de i stk. 1 nævnte betingelser. Stk. 3. En person, som alene har sin erhvervsmæssige tilknytning til Danmark, anses for at have sædvanlig bopæl i det land, hvor den pågældende har sin personlige tilknytning, såfremt vedkommende regelmæssigt vender tilbage dertil. Sidstnævnte betingelse kræves ikke opfyldt, hvis den pågældende opholder sig i Danmark med henblik på at udføre et tidsbegrænset erhverv. Stk. 4. Optagelse på en uddannelsesinstitution indebærer ikke i sig selv, at den pågældende opnår sædvanlig bopæl i Danmark. Jeg tolker så lovens §61 stk som værende gældende for os citat: Stk. 2. Ansøgning om duplikatkørekort indleveres til kommunen. Ansøgningen kan indleveres til enhver kommune, uanset hvor ansøgeren har bopæl.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu