Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa, Det er måske et longshot, men er der nogen her, der har lidt praktisk erfaring med Jaguars X-type i en af dieselversionerne? Jeg har læst en del reviews rund omkring, og den får generelt ok kritik, men det kunne være fedt med en førstehåndsberetning fra én der selv har kørt nogle km med dyret :) Næste bil skal være en diesel i ca. den størrelsesorden, med god komfort og et ok. økonomisk forbrug (dvs. over 15 km/l v. bl. kørsel). Jeg er stille og roligt ved at sondere terrænet... og so far er kandidaterne enten en BMW 318d / 320d, Audi A4 2,0 TDI, MB C-klasse 220 CDI eller - som nævnt - Jaguars X-type 2.0d / 2,2d. Jeg ved godt at Jaguaren lidt er en dark horse i det felt, men jeg er sgu lidt verliebt i den (selv om det i bund og grund er en opgejlet Ford Mondeo). Er den et forsøg værd, eller skal man satse på "nummer sicher" med en af de tyske banditter? Jeg er modtagelig for alle slags input :)

Besvaret
Jeg ved godt at Jaguaren lidt er en dark horse i det felt, men jeg er sgu lidt verliebt i den (selv om det i bund og grund er en opgejlet Ford Mondeo). Er den et forsøg værd, eller skal man satse på "nummer sicher" med en af de tyske banditter? Jeg er modtagelig for alle slags input :)
Jeg har været medlem af den danske Jaguar-klub gennem nogle år og må sige, at den Jag er mere Mondeo end en Jaguar. Desuden kender jeg en ejer af modellen (2,5 V6), som er glad for den, men hvor jeg kan se, at de gamle Jaguar-dyder er gået fløjten. Jeg ville til hver en tid vælge en BMW 330d/335d/530d/535d - til hver en tid...
Besvaret

:D Jeg er meget glad for min som er en stationcar - har nu rullet 20.000 km. i den uden problemer. Har holdt et gennemsnit på 0,56 liter pr. mil (thx. Gio) over de sidste 15.000 km ved daglig kørsel fra Blentarp til Riget, så økonomisk er den ret ok. Service hos Hedbergs er også ok med hensyn til priser. Faktisk er det jo en tysk bil (mondeo) men det kan man jo ikke se. Jeg er specielt glad for at den er lidt understated i udseendet så man slipper for de der negative vibrationer i DK. Kørselsmæssigt er det jo ikke en racervogn, men den har et godt træk og en ret fast undervogn (i modsætning til flere af konkurrenterne) Den er også meget tyst imotor og vindstøj, der har de virkelig arbejdet for at få den på normal Jaguar standard. Inden I er den jo som en drøm og ligner ikke som de fleste tyske biler et køleskab fra vestas med blik highteck look etc.:sick: Slutteligt så er der brandet - som jo ikke signalere middelklasse på samme måde som flere af de andre. Du er også en lonerider :love2: på parkeringspladser i både DK og SE da ingen firmaer tør blive beskyldt for at være hovskisnovski i deres firmabilflåde profil og derfor tildeler deres sælgere de gængse tyske middelklassebiler. Den kan ikke sammelignes med 330 d i pris efter min mening - med mindre du vil købe en gammel model. Den kan heller ikke sammenlignes i forbrug. 330 D er en racer og bruger derefter. I en 330 bliver du også stoppet i tolden ved broen hver gang, samt af alle poltibiler på Nørrebro :D Spørg endelig løs hvis du har konkrete spørgsmål. Futz

Besvaret
Jeg er meget glad for min som er en stationcar - har nu rullet 20.000 km. i den uden problemer. Har holdt et gennemsnit på 0' date='56 liter pr. km over de sidste 15.000 ved daglig kørsel fra Blentarp til Riget, så økonomisk er den ret ok. [/quote']:scared: ....jeg vil ikke spørge hvad du så kalder u-økonomisk ;)
Besvaret
:scared: ....jeg vil ikke spørge hvad du så kalder u-økonomisk ;)
Ha ha det er vist pr. mil Det er det eneste der er irriterende , den taler svensk i displayet , nogle gange endda Polsk tror jeg - for hvad betyder LAG NIVA SPOLARVATSKA ? (det kommer altid når jeg løber tør for sprinklervæske;) - så jeg har en ide)
Besvaret

Tak for svarene :) Sådan noget er jo altid et religionsspørgsmål. Jeg har som knægt altid været pjattet med de rigtigt old-school jaguarer (XJ'erne isærdeleshed).. men ikke deres forbrug og vedligehold. For den "nye" X-type har jeg lidt den holdning, at Ford-ejerskab eller ej, så smager det lidt af fugl.. Og hvis der er bibeholdt bare nogle af de gamle dyder (komfort & design), så er jeg villig til at vove skindet.. Især forbruget har jeg været interesseret i, for det er ofte svært at hitte rede i om de bruger de faktiske eller de teoretiske tal som angivelse i anmeldelserne. Men 0,56 liter pr. mil i gns er sgu meget pænt v. blandet kørsel. Futz: Hvordan med pladsen. Generelt for anmeldelserne er lidt kritik ang. pladsforhold for folk på 1,90+ m - også pladsen på bagsædet skulle være slemt. Hvad er dine erfaringer med det aspekt? Er det 2.0 eller 2.2 versionen du har? Har du købt den brugt eller ny - har set at man kan få dem til en fornuftig pris med blot et par tusinde mil på klokken.. Og så den klassiske: Værditabet? - Det er egentligt ikke sååå afgørende, for hvis der skal investeres i den, så skal den alligevel køre en del km inden udskiftning, men jeg kan forestille mig at det er noget større end f.x. BMW. Generelt så kan jeg godt lide ideen om, at det er en "uopdaget"/underrated perle, med lidt nobelesse over sig :D Men man gider omvendt heller ikke købe katten i sækken..

Besvaret
Jeg har som knægt altid været pjattet med de rigtigt old-school jaguarer (XJ'erne isærdeleshed).. men ikke deres forbrug og vedligehold. For den "nye" X-type har jeg lidt den holdning, at Ford-ejerskab eller ej, så smager det lidt af fugl.. Og hvis der er bibeholdt bare nogle af de gamle dyder (komfort & design), så er jeg villig til at vove skindet..
Det var så dét, jeg prøvede at fortælle dig lidt om ikke helt var tilfældet med denne nye model ;)
Besvaret
Det var så dét' date=' jeg prøvede at fortælle dig lidt om ikke helt var tilfældet med denne nye model ;)[/quote'] Ja, det fornam jeg godt - og tak for det. Jo flere indspark jo bedre :th2:
Besvaret
Tak for svarene :) Futz: Hvordan med pladsen. Generelt for anmeldelserne er lidt kritik ang. pladsforhold for folk på 1,90+ m - også pladsen på bagsædet skulle være slemt. Hvad er dine erfaringer med det aspekt?
Det har jeg ingen erfaringer med, - Vi er små mennesker og så har vi også en MB E320 T som vi bruger til IKEA og lign. ;) Nej hvis du skal have plads tror jeg du skal købe en Touran eller Passat. Men prøv at sidde i en, du skal være velkommen til at kigge forbi ellers så er der Hedbergs på Horny(E)x gatan
Er det 2.0 eller 2.2 versionen du har?
2,0 DB Estate
Har du købt den brugt eller ny - har set at man kan få dem til en fornuftig pris med blot et par tusinde mil på klokken..
Brugt og med et par tusindes mil på blokken (samt 1 års nyvognsgaranti)
Tak for svarene :) Og så den klassiske: Værditabet? - Det er egentligt ikke sååå afgørende, for hvis der skal investeres i den, så skal den alligevel køre en del km inden udskiftning, men jeg kan forestille mig at det er noget større end f.x. BMW.
Hvis du køber nyvogne så ja - men hvis du ser på priserne de andre koster for 2005/2006 udgaver af de nye modeler (Audi A4tdi, BMW 320D) så tror jeg de alle om 3-4 år vil koste det samme brugt eller at jaguaren endda måske vil give en lidt bedre pris. Dette skyldes at der (Mogens ord om gøgeunge eller ej) stadig til den tid er liebhaver over den - det tager måske længere at få den solgt, men det er en anden sag)
Besvaret

Nyvognes værditab giver mig mareridt, så jeg køber konsekvent aldrig sprit-nye biler. Dem der har gået mellem 10 og 30 tusinde km. har derimod fået barberet en ordentlig luns af i værdi, men er samtidige (i min bog anyway) nye biler... Ang. pladsen, tja så er der ikke andet for, end at prøve det af. Når man er ca. 2 m i højden, er benplads alligevel noget man går en del op i ;) Men det lyder absolut lovende..

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...