Jump to content

Slut med diskussion om at have svensk ID eller ej...

Recommended Posts

Skrevet

The offices of the Ombudsman for Discrimination ÆÆÆÆLSKER blanding af sprog :D Men har nu klaret mig fint indtil videre uden svensk ID så jeg fortsætter nok med at klare mig.

Besvaret
Men hvis man får svensk kørekort.. Så er det jo gyldig ID.. fx...
Ikke hvis man fx. skal have den obligatoriske undersögelse af livmoderhalskräft... (men det skal du selvfölgelig heller ikke:rolleye:)
Besvaret
The offices of the Ombudsman for Discrimination ÆÆÆÆLSKER blanding af sprog :D Men har nu klaret mig fint indtil videre uden svensk ID så jeg fortsætter nok med at klare mig.
Der er da ikke noget der er blandet sammen der? Ombudsman er et ord der er anvendt i hele verden.
Besvaret
Der er da ikke noget der er blandet sammen der? Ombudsman er et ord der er anvendt i hele verden.
Ja, det anvendes nu i resten af verden, men er faktisk oprindeligt svenskt. Findes fx. på dictionary.com: http://dictionary.reference.com/browse/ombudsman Her står følgende stykke historie Word History: The word ombudsman has one familiar element, man, but it is difficult to think of what ombuds could mean. Ombudsman is from Swedish, a Germanic language in the same family as English, and man in Swedish corresponds to our word man. Ombud means "commissioner, agent," coming from Old Norse umbodh, "charge, commission, administration by a delegacy," umbodh being made up of um, "regarding," and bodh, "command." In Old Norse an umbodhsmadhr was a "trusty manager, commissary." In Swedish an ombudsman was a deputy who looked after the interests and legal affairs of a group such as a trade union or business. In 1809 the office of riksdagens justitieombudsman was created to act as an agent of justice, that is, to see after the interests of justice in affairs between the government and its citizens. This office of ombudsman and the word ombudsman have been adopted elsewhere, as in individual states in the United States. The term has also been expanded in sense to include people who perform the same function for business corporations or newspapers.
Besvaret
Ikke hvis man fx. skal have den obligatoriske undersögelse af livmoderhalskräft... (men det skal du selvfölgelig heller ikke:rolleye:)
Kan du inte få en sådan kontroll om du har svenskt körkort????
Besvaret
Kun svensk ID duede (men jeg fik da klaret det alligevel med mit danske pas' date=' såå...)[/quote'] Nu skal jeg ikke ha' lige netop dén undersøgelse... :surprise: Men er du 100% sikker på at "svensk kørekort" ikke er lig med "svensk ID"?! Den opfattelse syntes jeg da man har fået, men der kan selvfølgelig være undtagelser.
Besvaret

Jeg har aldrig haft problemer med at vise mit SE-kørekort, eller hørt om andre der har haft problemer, når der skal vises ID i Sverige :th2: Efter som et SE-kørekort gælder på lige fod med bankernes ID-kort, så går det nok også at vise kørekortet til sådan en undersøgelse, hvis man altså har et SE-kørekort.

Besvaret
Jeg har aldrig haft problemer med at vise mit SE-kørekort, eller hørt om andre der har haft problemer, når der skal vises ID i Sverige :th2: Efter som et SE-kørekort gælder på lige fod med bankernes ID-kort, så går det nok også at vise kørekortet til sådan en undersøgelse, hvis man altså har et SE-kørekort.
Hos jordemoderen (barnmorskan) kræver de også svensk bankudstedt ID kort...
Besvaret

Som jeg skrev i overskriften var mit indläg også baseret på at det nu var slut med at diskutere svensk ID kontra alle mulige andre ID kort, nu da vi ligesom ikke få det svenske ID længere ik.. Jeg er bedøvende ligeglad om man bruger det ene eller andet, vi kommer jo alligevel alle ud for forskellige oplevelser de samme steder, med de kort, men jeg venter personligt med at få svensk kørekort til jeg har fået 2 klip i det danske:)

Besvaret
...men jeg venter personligt med at få svensk kørekort til jeg har fået 2 klip i det danske:)
Kan godt lide du skriver HAR fået fremfor HVIS du får 2 klip :D
Besvaret
Hos jordemoderen (barnmorskan) kræver de også svensk bankudstedt ID kort...
Fattar jag inte. Jag har inte haft ett svenskt IDkort sen jag fick mitt körkort (25 år), och det har alltid accepterats. Givetvis är det giltig legitimation.
Besvaret
Fattar jag inte. Jag har inte haft ett svenskt IDkort sen jag fick mitt körkort (25 år)' date=' och det har alltid accepterats. Givetvis är det giltig legitimation.[/quote'] Det kan være. Min kæreste har ikke svensk kørekort. men de ville ikke godtage DK Pas. Det _skulle_ være svensk ID-Kort...
Besvaret

Med de nye regler i Svensk Kassaservice fra januar er denne diskussion jo næsten omsonst, idet det nærmest er umuligt for nye danske familier i Sverige at få et svensk ID-kort, hvis man ikke i forvejen har slægt i Sverige, som kan indestå for, at man er den, man er.

Besvaret
Med de nye regler i Svensk Kassaservice fra januar er denne diskussion jo næsten omsonst' date=' idet det nærmest er umuligt for nye danske familier i Sverige at få et svensk ID-kort, hvis man ikke i forvejen har slægt i Sverige, som kan indestå for, at man er den, man er.[/quote'] Har de sagt at det _skal_ være slægt? Vi fik at vide at det blot skulle være en person der allerede havde svensk ID. Er det det sidste der er tilfældet så skulle det ikke være så svært..
Besvaret

Fuldstændig OT, sorry : Hvad skete der egentlig med tidsstemplerne på indlæg herinde i fredags - pænt forvirrende tråd at læse fra starten, den her: indlæg 3 er vist det oprindelige startindlæg og indlæg 2 hører tydeligvis til efter indlæg 4 :rolleye:

Besvaret

Ja, indtil nytår var det forholdsvis enkelt blot at spørge en tilfældig svensker om at hjælpe sig, men den går ikke længere: "Den som intygar ska visa fullgod legitimation och ska kunna styrka släktskapet med ett personbevis."

Besvaret

I kunne også bare läse det oprindelige indläg (ved godt det ikke står först men alligevel). Jeg citerer fra linket: "According to Svensk Kassaservice's new rules, anyone who is not a Swedish citizen or married to a Swedish citizen will be refused ID – despite being legal Swedish residents with the papers to prove it".

Besvaret

...Og igen, alle de danskere der så flytter over, og ikke må få et ID-kort af Svensk Kassaservice, ja de kan stadig få byttet deres DK-kørekort (så fremt man har et, men hvem har ikke det) ud med et ditto svensk kørekort - og så har man alligevel fuldgyldigt ID i Sverige :th2: Der er ingen grund til at piske stemningen op til det totale tuderi, når der stadig er et alternativ for os danskere. Og personligt går jeg selv ind for svensk kørekort (har selv svensk kørekort), frem for et ID-kort hos Svensk Kassaservice.

Besvaret
:rolleyes: Tja, det var jo meningen at diskussionen om det latterlige svenske ID-kort skulle slutte, da svenskerne har gjort det meget nemt for os, når vi ganske enkelt ikke kan få det längere. Dermed er det svensk körekort der gälder. End of story! (ID-kort kunne fås hos bankerne også)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...