Jump to content

Slut med diskussion om at have svensk ID eller ej...

Recommended Posts

Besvaret
...Og igen' date=' alle de danskere der så flytter over, og ikke må få et ID-kort af Svensk Kassaservice, ja de kan [u']stadig få byttet deres DK-kørekort (så fremt man har et, men hvem har ikke det) ud med et ditto svensk kørekort - og så har man alligevel fuldgyldigt ID i Sverige :th2: Der er ingen grund til at piske stemningen op til det totale tuderi, når der stadig er et alternativ for os danskere. Og personligt går jeg selv ind for svensk kørekort (har selv svensk kørekort), frem for et ID-kort hos Svensk Kassaservice.
Problemet kommer jo bare for dem som så ikke har et kørekort... Vi har venner som ikke har kørekort og de ønsker heller ikke at få et lige forløbig. Desuden kan man kun få byttet sit kort om efter et halvt år (det var i hvert fald hvad jeg fik at vide, da jeg ville bytte mit).
Besvaret
Problemet kommer jo bare for dem som så ikke har et kørekort... Vi har venner som ikke har kørekort og de ønsker heller ikke at få et lige forløbig.
Ja, som jeg også antydede, så er der jo nogle få som vil komme i klemme. Men helt ærligt, det må være under 1% danskere der tager skridtet og flytter til Sverige, som ikke har et kørekort. Ikke fordi folk flytter herover for at få en stor bil, men simpelthen fordi det er et helvede at være 100% afhængig af offentlig transport i både SE og DK, når man f.eks skal på besøg i DK og tilbage igen, eller man ikke lige er så heldig at bo ved en station og arbejde ved en station. Enig i at nogle få vil blive ramt, men det er vel trods alt de færreste der ikke har et kørekort i disse tider, og som samtidig ønsker at flytte til Sverige. Jeg har også et par venner i DK der ikke har kørekort, men de overvejer heller ikke at flytte til Sverige (hverken med eller uden kørekort). Det fremgår ikke af dit indlæg, om dine venner er på vej til at flytte til Sverige og er i klemme, eller om det bare er fordi du kender nogen der ikke har et kørekort.
Desuden kan man kun få byttet sit kort om efter et halvt år (det var i hvert fald hvad jeg fik at vide' date=' da jeg ville bytte mit).[/quote'] Jeg havde boet 2½ år i Sverige, da jeg uden problemer byttede mit danske kørekort om til et svensk.
Besvaret

Min fejl... De bor i SE nu og er i klemme på dette punkt. De vil gerne have kørekort begge to en gang i fremtiden, men har ikke råd de næste par år.:( De har haft problemer med at få lov til at få ID hos banken desværre... De skulle have nogen med IDkort med i banken til at sige god for dem:sick: Og mht. mig selv, så havde jeg boet i SE en måned eller to (kan ikke lige huske det præcist) da jeg var inde og forhøre mig... Men jeg har nu et ID-kort, så jeg har heldigvis ingen ko på isen:D

Besvaret
Og mht. mig selv' date=' så havde jeg boet i SE en måned eller to (kan ikke lige huske det præcist) da jeg var inde og forhøre mig... Men jeg har nu et ID-kort, så jeg har heldigvis ingen ko på isen:D[/quote'] Så kan du jo bare gå med dem i banken da du jo har svensk ID :rolleye:
Besvaret
Så kan du jo bare gå med dem i banken da du jo har svensk ID :rolleye:
Ja, hvis vi kunne få det til at passe sammen tidsmæssigt... Det har ikke lykkedes endnu at få en aftale til at holde:rolleyes: Men... Tvivlen melder sig - gælder artiklen fra startartiklen også bankudstedelse af ID-kort? Eller er det kun fra Kassa service's side???
Besvaret
Men... Tvivlen melder sig - gælder artiklen fra startartiklen også bankudstedelse af ID-kort? Eller er det kun fra Kassa service's side???
Citat: "Banks, the only other issuers of officially recognized Swedish ID, now have adopted similar polices. The police also issue ID, but only to Swedish citizens".
Besvaret
Jeg havde boet 2½ år i Sverige' date=' da jeg uden problemer byttede mit danske kørekort om til et svensk.[/quote'] Nu bliver jeg nysgerrig - hvordan lykkedes det? Jeg troede også, at jeg bare kunne få svensk kørekort og så undgå ID-kort. Jeg bestilte det svenske kørekort og efter en tid kom der meddelelse om, at kørekortet kunne afhentes på posthuset. Gyldig legitimation ved afhentning: ID-kort eller svensk pas.:rolleye: Så tænkte jeg, at jeg lige så godt først som sidste kunne krybe til korset og få ID-kortet, som jeg kunne få i banken, da jeg var kendt der.
Besvaret
Nu bliver jeg nysgerrig - hvordan lykkedes det? Jeg troede også, at jeg bare kunne få svensk kørekort og så undgå ID-kort. Jeg bestilte det svenske kørekort og efter en tid kom der meddelelse om, at kørekortet kunne afhentes på posthuset. Gyldig legitimation ved afhentning: ID-kort eller svensk pas.:rolleye:
Det er korrekt at man skal vise legitimation, for at få udleveret sit nye svenske kørekort på posthuset. Har du ikke noget svensk ID-kort, så kan du troppe op på posthuset med en person ved din side (som selv har svensk ID-kort/svensk kørekort), og denne person fremviser så sin legitimation og står inde for at du er den du udgiver dig for at være med dit danske pas. Jeg slæbte Thygesen med i sin tid, da jeg skulle hente mit kørekort. Det gik uden problemer, jeg kan dog ikke huske om han skulle skrive under på noget, men det er vel også en minor detalje i så fald. Men sådan kan man i hvert fald afhente sit nye svenske kørekort på posthuset, hvis ikke man selv har svensk ID-kort :th2:
Besvaret
Det er korrekt at man skal vise legitimation' date=' for at få udleveret sit nye svenske kørekort på posthuset. Har du ikke noget svensk ID-kort, så kan du troppe op på posthuset med en person ved din side (som selv [u']har svensk ID-kort/svensk kørekort), og denne person fremviser så sin legitimation og står inde for at du er den du udgiver dig for at være med dit danske pas. Jeg slæbte Thygesen med i sin tid, da jeg skulle hente mit kørekort. Det gik uden problemer, jeg kan dog ikke huske om han skulle skrive under på noget, men det er vel også en minor detalje i så fald. Men sådan kan man i hvert fald afhente sit nye svenske kørekort på posthuset, hvis ikke man selv har svensk ID-kort :th2:
OK, det kan jeg godt huske var en mulighed. Jeg kendte ikke på daværende nogen, som jeg syntes, jeg ville slæbe med hen for at bevidne hvem jeg var, og jeg synes stadig, det er underligt at et dansk pas ikke kunne bruges.:rolleyes: - men sådan har vi jo alle vore små særheder :)
Besvaret
Nu bliver jeg nysgerrig - hvordan lykkedes det? Jeg troede også, at jeg bare kunne få svensk kørekort og så undgå ID-kort. Jeg bestilte det svenske kørekort og efter en tid kom der meddelelse om, at kørekortet kunne afhentes på posthuset. Gyldig legitimation ved afhentning: ID-kort eller svensk pas.:rolleye: Så tænkte jeg, at jeg lige så godt først som sidste kunne krybe til korset og få ID-kortet, som jeg kunne få i banken, da jeg var kendt der.
Og netop på grund af alle trådene herinde om ID-kortet, bestilte vi det samtidig med at vi fik ordnet vort lån i banken i december 06. Det har vist sig at være en rigtig god idé ;)
Besvaret
Det er korrekt at man skal vise legitimation' date=' for at få udleveret sit nye svenske kørekort på posthuset. Har du ikke noget svensk ID-kort, så kan du troppe op på posthuset med en person ved din side (som selv [u']har svensk ID-kort/svensk kørekort), og denne person fremviser så sin legitimation og står inde for at du er den du udgiver dig for at være med dit danske pas. Jeg slæbte Thygesen med i sin tid, da jeg skulle hente mit kørekort. Det gik uden problemer, jeg kan dog ikke huske om han skulle skrive under på noget, men det er vel også en minor detalje i så fald. Men sådan kan man i hvert fald afhente sit nye svenske kørekort på posthuset, hvis ikke man selv har svensk ID-kort :th2:
Men jeg tror ikke at de altid selv kender deres regler. Jeg hentede mit svenske kørekort for et lille års tid siden. Men jeg kom alene og havde kun mit danske pas med. Der var ingen problemer overhovedet... Min kæreste skulle have ID-Kort da det skulle bruges hos jordemorderen. Nede i banken sagde ekspedienten at der skulle en anden svensker med til at stå inde for hende. Men da hun var afsted alene midt på dagen var der ingen svenskere vi kendte i nærheden. Det godtog ekspedienten og lavede et ID-kort til hende uden andre vidner! Blot to eksempler...
Besvaret

Ja, jeg mener stadig at ID kort er en af bankernes pengemaskine. Jeg har aldrig haft brug for at vise dette ID-kort, men reglerne er måske også anderledes længere oppe i landet :rolleye:. Her er det som regel nok med dansk kørekort og i værste tilfælde med pas.

Besvaret
Citat: "Banks' date=' the only other issuers of officially recognized Swedish ID, now have adopted similar polices. The police also issue ID, but only to Swedish citizens".[/quote'] Hmmm... jeg fatter simpelthen ikke at det skulle være sådan. Min kæreste og jeg har lige været i vor bank forleden (mandag denne uge), for at få udstedt svensk ID. Vi har betalt for det nu - og det skulle være på vej til os (selvom der godt nok går 5-6 uger). MEN - banken nævnte intet om vi ikke skulle kunne få det - så efter min overbevisning så kan man altså stadig få det... Meget mystisk... /Winnie
Besvaret
Ja' date=' jeg mener stadig at ID kort er en af bankernes pengemaskine. Jeg har aldrig haft brug for at vise dette ID-kort, men reglerne er måske også anderledes længere oppe i landet :rolleye:. Her er det som regel nok med dansk kørekort og i værste tilfælde med pas.[/quote'] Har du haft behov for at benytte sygehusvæsenet endnu?... Dér får du sikkert stillet spørgsmålet - svensk-ID?
Besvaret
Har du haft behov for at benytte sygehusvæsenet endnu?... Dér får du sikkert stillet spørgsmålet - svensk-ID?
Ja, jeg fik spørgsmålet. Jeg sagde at jeg ikke havde et ID-kort men jeg havde dansk kørekort og evt et pas om de ville se det. Det var ikke nødvendigt at vise passet.
Besvaret
Ja' date=' som jeg også antydede, så er der jo nogle få som vil komme i klemme. Men helt ærligt, det må være under 1% danskere der tager skridtet og flytter til Sverige, som ikke har et kørekort. Ikke fordi folk flytter herover for at få en stor bil, men simpelthen fordi det er et helvede at være 100% afhængig af offentlig transport i både SE og DK, når man f.eks skal på besøg i DK og tilbage igen, eller man ikke lige er så heldig at bo ved en station og arbejde ved en station. Enig i at nogle få vil blive ramt, men det er vel trods alt de færreste der ikke har et kørekort i disse tider, og som samtidig ønsker at flytte til Sverige. Jeg har også et par venner i DK der ikke har kørekort, men de overvejer heller ikke at flytte til Sverige (hverken med eller uden kørekort). Det fremgår ikke af dit indlæg, om dine venner er på vej til at flytte til Sverige og er i klemme, eller om det bare er fordi du kender nogen der ikke har et kørekort. Jeg havde boet 2½ år i Sverige, da jeg uden problemer byttede mit danske kørekort om til et svensk.
Hov Hov ... Vi er altså stadig nogle der ikke har det der stykke pap!! Og som oven i både har flyttet og boet i SE nogle år uden at ha det og for at køre den helt ud har transporteret sig selv til DK med det offentelige ... ( og jeg holder med dig at det er et helvede :sick: ) Jeg er godt nok i gang med det og er i den anledning i gang med at få et svensk id - fordi de på VV ikke godtager andet end svensk id - der findes den mulighed at din sambo eller släkt kan skriver under på at du er den du er MEN det kræver at de har svensk id!! Jeg har søgt gennem banken og det var min TOPNAJSE bankrådgiver der skrev under på jeg er den jeg er - jeg har nu ventet i 5 uger på kortet men det er vist meget normalt. :th2: Endvidere har det på mystiskvis lykkedes mig at snige mig ind på MVC med 3 graviditeter og på BB med 3 fødsler UDEN at skulle fremvise noget som helst papir eller kort - så endten er jeg vare heldig eller også er jeg SÅ kedlig at der ikke er nogen grund til at tro at der er andre der vil udgive sig for at være mig
Besvaret
Enig i at nogle få vil blive ramt' date=' men det er vel trods alt de færreste der ikke har et kørekort i disse tider, og som samtidig ønsker at flytte til Sverige.[/quote'] Hov hov, I hører jo bare til "de færreste". Hvad har jeg sagt forkert :confused:
Besvaret
Endvidere har det på mystiskvis lykkedes mig at snige mig ind på MVC med 3 graviditeter og på BB med 3 fødsler UDEN at skulle fremvise noget som helst papir eller kort - så endten er jeg vare heldig eller også er jeg SÅ kedlig at der ikke er nogen grund til at tro at der er andre der vil udgive sig for at være mig
Visa id för att föda.... :sick: "Är du säker på att du är du, och att det verkligen är ditt barn som du väntar?" :D
Besvaret

He he Da min kone skulde føde i Dec. på BB Helsingborg spurgte de også efter Id, øhhh nej det har hun ikke, Men hun har da sit Filipinske pas (der hjemme) Nå hun blev accepteret, men hun var ikke glad for det ha ha tror det var sidst på hendes vagt og derfor var hun måske lidt træt ??? :rolleye: men ellers var de flinke nok stedet kan anbefales. thomas

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...