Jump to content

Boligkøb i Malmø - men bo i DK i et stykke tid endnu?

Recommended Posts

Skrevet

Efter læs og søgen har jeg langt om længe fundet følgende løsning til mit "flyt til sverige" problem/ønske, men jeg vil lige gerne høre/have bekræftet, om det er juridisk muligt/korrekt. Om mig: Jeg er fra Odense, 21 år, mangler 2 år af mit studium i Odense og hjemmeboende. Har en opsparing på 200.000 kr og en indtægt på 6000 kr om måneden (SU + arbejde). 1. Jeg vil låne 400.000 kr rentefrit af mine forældre, og med 400.000+200.000 vil jeg oprette mig et CPR-nr. i Sverige og købe mig en lejlighed i Malmø. 2. Da der ingen bopælspligt er i Sverige, behøver jeg således ikke bo der. Jeg vil fortsætte at være i Odense og studere færdig, samtidig vil jeg hver måned betale den bostädsratts afgift til min boligforening i Malmø. 3. Om 2 år, når jeg er færdig med mit studie kan jeg så flytte til Malmø og søge/finde arbejde i KBH og leve derover. Herfra kan jeg begynde at tilbagebetale gælden til mine forældre. Ud fra de forskellige inputs jeg har fået, burde ovenstående være muligt og ikke gå mod loven? Har jeg ret? Der er dog lige en ting, som jeg er i tvivl om, når jeg har fået købt lejligheden, og bor i DK for at studere, hvilke love og rammer er jeg underlagt? Jeg har hørt fra en bruger herinde, at man kan opholde sig op til 1.5 år i Danmark uden at skifte til dansk folkeregister. Opholder man sig længere end 1.5 år, skal man skifte til dansk folkeregister - det land man fysisk er mest aktiv i. Kan nogen bekræfte dette? Og er følgende rigtigt: Ikke tilmeldt dansk folkeregister = inaktiv CPR. nr. i DK = kan ikke bruge offentligeydelser som læge og tandlæge? + man har fysisk bopæl i Sverige og ens breve vil blive sendt dertil - men man kan for få hundreder kroner få det svenske postvæsen til at videresende til ens adresse i DK. Tilmeldt dansk folkeregister = inaktiv CPR. nr. i SE = har fysisk adresse i Danmark... men kan jeg i det tilfælde stadig have min lejlighed i Sverige uden problem - såfremt jeg betaler mine udgifter til tiden? Er der nogen af jeres der har lejlighed i Sverige men har i en kort periode boet i et andet land og kan fortælle mig lidt om tingene. Tak på forhånd. Nogen vil sikkert spørge, hvorfor jeg ikke ventede til om 2 år med at købe. Jamen, jeg har ikke lyst til at betale 200.000 kr ekstra for en bolig til den tid! + Hvis jeg har boligen klar nu, så er overgangen lidt nemmere, når jeg bliver færdig med min uddannelse, så behøver jeg ikke til den tid bruge en masse energi til at være på jagt efter en bolig. ++ man ved ikke hvad der kan ske om to år, måske er nogle af reglerne ændret, så det ikke er helt så let at købe bolig som nu. Som det allersidste spørgsmål; er der noget forkert i, at jeg ejer en bolig i Sverige, men er hjemmeboende og får SU? Håber der er nogle venlige sjæle der kan hjælpe mig mine spørgsmål. Jeg ved godt der er gået lidt spørge-jørgen-mode i mig, men håber i kan bære over.

Besvaret

Undskyld men... Jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor du så ikke venter med at købe lejlighed og spare flere penge sammen:confused: Ved godt at lejlighederne stiger lige som alle andre steder, men du vil jo blive to år endnu i Odense og på to år kan ens liv nå at ændre sig meget... Det er jo slet ikke sikkert du har lyst til at flytte til den tid eller der måske er kommet noget kærlighed ind i billedet som får det hele til at ændres?! Det er så også surt at have gået og betalt husleje i så lang tid, hvor man så lige så godt kunne have sparet disse penge op... Ja det er bare lidt tanker fra mig - er selv 23 år og mit liv har ihvertfald nået at ændre sig en del i løbet af de sidste par år;) Og ja, jeg ved udmærket godt at det ikke er svar på dine spørgsmål, men det måtte siges!

Besvaret

Søssan TAK for dine tanker. Jeg tror ikke mit liv kommer til at ændre sig drastigt de næste to år. Jeg læser to studier. Har to job, og minimal tid til venner pt. (øv). Og i den branche jeg bliver uddannet i, kan jeg ikke udnyttes effektivt, hvis jeg er boende her i Odense. Jeg vil så vidt som det er muligt flytte til KBH, i så fald er Malmø en oplagt ide. Skulle det imod mine forventninger ske noget i mit liv inden for to år, ja... så kan jeg jo altid sælge boligen igen. De 2000-3000 kr som skal gå til boligafgift hver måned, er alligevel penge jeg sparer til side hver måned. Som udsigten ser ud nu, vil boligstigningen i Malmø om 2 år overgå den samlede boligafgift jeg giver af mig. Jeg køber ikke med det henblik for senere at sælge og tjene på det - så kald mig ikke "spekulant" -, jeg vil bare træde tidligt ind på markedet, og på den måde slipper for større summer senere hen.

Besvaret

Nej det har jeg sikkert ikke, men jeg vil godt betale 2500x2x12 = ca. 50.000 kr for de to år, for at forsikre mig :). Men skal vi ikke tilbage til topic.

Besvaret
Firkantet sagt' date=' så tror jeg du får besvær med at finde en förening der vil gå med til arrangementet. Men jeg kan jo tage fejl.[/quote'] Hvilket arrangement? Jeg betaler sælgeren penge, og betaler afgiften til tiden til boligforeningen. Ej behøver de heller ikke at vide, at jeg ikke bor der, der er heller ikke bopælspligt derover. Hvad skulle der være af problemer, den skal jo ikke fremlejes. Hmm...
Besvaret
Hvilket arrangement? Jeg betaler sælgeren penge, og betaler afgiften til tiden til boligforeningen. Ej behøver de heller ikke at vide, at jeg ikke bor der, der er heller ikke bopælspligt derover. Hvad skulle der være af problemer, den skal jo ikke fremlejes. Hmm...
De færreste föreninger bryder sig om sådanne arrangementer. Jeg kan godt se din logik - men kan kun byde ind med hvad jeg har af erfaringer og har hørt/læst. Men du må jo bare tage fat i nogle föreningar herovre, og høre hvad deres indstilling er til et sådant scenarie. Dette burde give dig et klarere billede af mulighederne og mindre gisninger og gætterier ;)
Besvaret
De færreste föreninger bryder sig om sådanne arrangementer. Jeg kan godt se din logik - men kan kun byde ind med hvad jeg har af erfaringer og har hørt/læst. Men du må jo bare tage fat i nogle föreningar herovre, og høre hvad deres indstilling er til et sådant scenarie. Dette burde give dig et klarere billede af mulighederne og mindre gisninger og gætterier ;)
OK det vil jeg gøre. Vil du anbefale jeg skal ringe eller skrive til dem? Er bange for jeg ikke forstår det svensk :). Men ellers kan alt andet juridisk lade sig gøre?
Besvaret

Som jeg kan se det handler det om du at du gerne vil undgå at boligmarkedet stiger hurtigere end din opsparing og købekraft stiger. 1. Observation: Der er ikke nogen der siger at det skal stige - I København falder priserne p.t. og fortsætter det ned i nærheden af Malmø niveau vil det drastisk nedsætte antallet af dansker som vil flytte over, hvilket også vil trække Malmø nedaf. 2. observation: Det er oftest en økonomisk skidt idé at købe en bolig for bare at lade den stå tom. Det du i virkeligheden mangler er en bolig future eller option. Det vil sige en eller anden finansiel "dims" der bevæger sig ligesom boligmarkedet, men som man ikke skal have besværet med at vedligeholde og udleje. I USA er de faktisk begyndt at lave nogen boligfutures: http://www.cme.com/trading/prd/overview_HNG18558.html Det har vi bare ikke herhjemme endnu, og desuden er de danske skatteregler for privatersoners brug af finansielle instrumenter totalt hjerneblæste. Basalt set en hekse-jagt på "kapitalistiske kættere":eek: Men hvorfor ikke se om du kan købe noget andet som bevæger sig ligesom den Sydskånske boligmarked. Mest oplagt er hvis du kan finde noget nybyggeri/projektbyggeri, som først står færdigt om to år. Der skal du bare betale et garantibeløb til at starte med - den endelige pris betales først ved færdiggørelsen, men den er aftalt fra starten. Alternativt kan du prøve at lede efter et ejendomsselskab, entrepenørselskab eller lign., som har sine hovedaktiviteter i Sydskåne, og så købe aktier i det. Hvis boligmarkedet i Malmø stiger vil sådanne aktier følge med op. Falder det, vil aktie følge med ned. Jeg er dog ikke sikker på at der findes et sådant selskab, men det var bare en idé.:o

Besvaret
OK det vil jeg gøre. Vil du anbefale jeg skal ringe eller skrive til dem? Er bange for jeg ikke forstår det svensk :).
Personligt, helst. Gerne pr. telefon - det viser initiativ. Og under alle omstændigheder finder du ikke en eneste forening der lejer ud til et individ de aldrig har set/mødt....and you can take that to the bank! ;)
Besvaret
Som jeg kan se det handler det om du at du gerne vil undgå at boligmarkedet stiger hurtigere end din opsparing og købekraft stiger. 1. Observation: Der er ikke nogen der siger at det skal stige - I København falder priserne p.t. og fortsætter det ned i nærheden af Malmø niveau vil det drastisk nedsætte antallet af dansker som vil flytte over, hvilket også vil trække Malmø nedaf. 2. observation: Det er oftest en økonomisk skidt idé at købe en bolig for bare at lade den stå tom. Det du i virkeligheden mangler er en bolig future eller option. Det vil sige en eller anden finansiel "dims" der bevæger sig ligesom boligmarkedet, men som man ikke skal have besværet med at vedligeholde og udleje. I USA er de faktisk begyndt at lave nogen boligfutures: http://www.cme.com/trading/prd/overview_HNG18558.html Det har vi bare ikke herhjemme endnu, og desuden er de danske skatteregler for privatersoners brug af finansielle instrumenter totalt hjerneblæste. Basalt set en hekse-jagt på "kapitalistiske kættere":eek: Men hvorfor ikke se om du kan købe noget andet som bevæger sig ligesom den Sydskånske boligmarked. Mest oplagt er hvis du kan finde noget nybyggeri/projektbyggeri, som først står færdigt om to år. Der skal du bare betale et garantibeløb til at starte med - den endelige pris betales først ved færdiggørelsen, men den er aftalt fra starten. Alternativt kan du prøve at lede efter et ejendomsselskab, entrepenørselskab eller lign., som har sine hovedaktiviteter i Sydskåne, og så købe aktier i det. Hvis boligmarkedet i Malmø stiger vil sådanne aktier følge med op. Falder det, vil aktie følge med ned. Jeg er dog ikke sikker på at der findes et sådant selskab, men det var bare en idé.:o
Tak for rådet. Men jeg tror hverken jeg pt. har råd eller tid i overskud til at sætte mig ind og satse på noget aktier eller nybyggeri. Priserne på disse jo ret høje. Ideen med mit "arrangement" er blot at have en bolig klar, til når jeg om to år bliver færdig, så kan jeg relativt smertefrit med det samme flytte til Malmø og søge arbejde i KBH. Men som udsigten viser, med alt det boligbyggeri der pt. er i Malmø, og betragtning af prisudviklingen de seneste år: http://www.maklarstatistik.se/B12.htm Samt at de projekter der er sat i gang i malmø (bl.a. City Tunel), så har jeg en god fornemmelse af, at stigningen overstiger den månedsafgift til boligforeningen. Jeg har ingen store investerings ideer, men vil blot sikre mig en lejlighed, samt tænker jeg, når man ved man har en lejlighed, så kan man nu, bedre spare flere penge sammen. Jeg har ellers tendens til at bruge mine penge op, hvis en opsparing ikkeumiddelbart har noget formål. Det kan være at KBH boligpriserne falder lidt for tiden i KBH efter et heftigt høj konjunktur på boligmarkedet, men jeg tror da helt sikkert at differencen stadig er positiv! Men altså, skulle boligprisen i Malmø holde konstant de næste 2 år (og jeg dermed at lide et lille tab). Så er det også helt ok med mig. Ret sikker er jeg nemlig på på, at jeg om 2 år ikke vil kunne finde en rimelig bolig i KBH eller omegn til de 600.000 kr.
Besvaret
http://epn.dk/finans/realkredit_bolig/article21445.ece Lidt baggrund.... måske skulle du bare købe en bolig i Odense:cool:
Som sagt, jeg køber ikke med det formål at tjene penge, men at få en bolig så jeg efter endt uddannelse kan flytte til KBH og søge job. Og for 600.000 får man ikke ret meget i KBH eller omegn. I Odense koster en lejlighed der ligner noget 1.500.000. At man så kan få en fed bil i Sverige til næsten ingen penge i forhold til DK, er jo så en sideeffekt :).
Besvaret
Hmm.. er jeg meget forkert på den' date=' jeg synes folk er generelt negative med min ide.[/quote']Du må være åben for de inputs du får. Det er vel derfor du skriver herinde :th2:
Besvaret
Du må være åben for de inputs du får. Det er vel derfor du skriver herinde :th2:
Det er jeg da også :). Er gerne frisk på diskussioner, hvis i synes mine ideer er helt "fuck up". Jeg ser det som en god løsning, men i bor jo derover, men ved nok også bedre end mig. Derfor jeg spørger jer.
Besvaret
Jeps... Og' date=' ikke 6000 tråde omhandlende samme emne, startet af samme person... Så gider jeg sgu ikke deltage i debatten.[/quote']Dårlig dag, Palle? ;) Men ja...Kay har gjort det sværere for sig selv, ved at oprette så mange tråde. Havde jeg haft mere tid, så var de blevet merget....men arbejdet har taget sin tid - så nu bliver det sådan.
Besvaret
Dårlig dag, Palle? ;)
Slet ikke... Det har intet med det at gøre. Syntes bare det er latterligt at oprette tråd efter tråd, når man nu ikke lige får det svar man vil ha'. Altså, svarene er jo nøjagtig ens i alle tråde... Det er sgu lige før man siger "Brug søgefunktionen, søg på dit eget navn !"
Besvaret
Jeps... Og' date=' ikke 6000 tråde omhandlende samme emne, startet af samme person... Så gider jeg sgu ikke deltage i debatten.[/quote'] Jamen, det er jo nye spørgsmål og problem stilling, og det er jo derfor et forum er til?!
Besvaret
Det du i virkeligheden mangler er en bolig future eller option. Det vil sige en eller anden finansiel "dims" der bevæger sig ligesom boligmarkedet, men som man ikke skal have besværet med at vedligeholde og udleje. I USA er de faktisk begyndt at lave nogen boligfutures: http://www.cme.com/trading/prd/overview_HNG18558.html Det har vi bare ikke herhjemme endnu, og desuden er de danske skatteregler for privatersoners brug af finansielle instrumenter totalt hjerneblæste. Basalt set en hekse-jagt på "kapitalistiske kættere":eek: Men hvorfor ikke se om du kan købe noget andet som bevæger sig ligesom den Sydskånske boligmarked. Mest oplagt er hvis du kan finde noget nybyggeri/projektbyggeri, som først står færdigt om to år. Der skal du bare betale et garantibeløb til at starte med - den endelige pris betales først ved færdiggørelsen, men den er aftalt fra starten.
Det er altid en fornøjelse at læse et godt indlæg :th2:. Sådan som jeg ser det, er det en gearet investering: Dvs. koster nybyggeriget 1.000.000 kr med et garantibeløb på 100.000 kr. Så taler vi om 10 gange gearing. Hvis prisen på nybyggeriet stiger 10% på et år til 1.100.000 kr, så kan man sælge og stikke en gevinst i lommen på 100.000 kr altså en 100% forrentning af sin investering - ikke ringe. Så Kay, hvis du tror på et stigende marked - og det gør du siden du vil betale ca. 50.000 kr som en "forsikring" mod stigninger. Så bør du overveje nybyggeri. Afhængig af hvor stærkt du tror på et stigende marked, behøver du ikke at tænke på hvordan du skal betale købssummen, blot du kan betale garantibeløbet. Den nybyggede lejlighed kommer du aldrig til at bo i. Den er blot en gearet investering. Oven i det slipper du for at tænke på fremleje. Falder markedet derimod :scared: Så er gearingen slem. Lad os sige markedet falder 10% på et år. Dvs. du sælger til 900.000 kr. og du købte for 1.000.000 kr. med garantibeløb på 100.000 kr. Dit garantibeløb vil dermed være tabt - 100% tab. Så, hvor meget tror du på det stigende marked set over en to årig periode? *evil grin*. Du står nu over for et af investorens ældste problemer - at forudsige markedet. PS! Bemærk: Som scenariet er beskrevet ovenfor, falder konstruktionen ind under nogle skatteregler, som ikke fører til skatteudsættelse af gevinsten ved salg. Jeg mener der er et krav om at man skal have boet i det solgte en vis tid for at få skatteudsættelse. Evt. salgsomkostniger er ikke medtaget. EDIT: Set i lyset af handelsomkostninger og skattespørgsmål, bør Kay nok købe noget han også vil bo i om to år.
  • 2 years later...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...