keno Skrevet April 3, 2007 Rapporter Skrevet April 3, 2007 Jeg har nu gentagne gange forsøgt at finde noget herinde omkring "kreditvurdering" men har ikke fundet noget jeg kunne bruge... Er der nogen der ved hvad man skal gøre for at man kan gøre sig "Fortjent" til at benytte sig af alle de tilbud der er i sverige med rentefri betaling af f.eks. møbler og lign... Prøvede at få et benzinkort med Mastercard, men blev bare afvist uden grund. ligeså ved køb af hårde hvidevare, også afvist uden grund. Hvem skal man kontakte så de kan se at man har en indtægt og fast job... Det virker mærkeligt at man kan købe et hus i Sverige til over 2 mill. men man kan ikke få financeret noget her i Sverige.
ulmus Besvaret April 3, 2007 Rapporter Besvaret April 3, 2007 Der er fordi, man ikke kan tage en kreditoplysning på dig her i Sverige. Du skal være bosat her i 3, nogle siger 5, år før det kan tage oplysning på dig. Du kan evt. bruge samme taktik, som nogle af os brugte for at få et banklån, tlf., el og lignende. Få en erklæring fra din arbejdsplads om, at du er ansat og har været det i så og så lang tid. Tag samtidigt kopier af dine sidste 6 lønsedler og vis dem frem, sammen med dit personnummerbevis (fås hos Skatteverket), så kan du sikkert snakke dig til resten.
Homer Besvaret April 3, 2007 Rapporter Besvaret April 3, 2007 Der er fordi, man ikke kan tage en kreditoplysning på dig her i Sverige. Du skal være bosat her i 3, nogle siger 5, år før det kan tage oplysning på dig. Det er da noget vrøvl! Har du personnummer kan de også tage en kreditoplysning. Men har du ingen indtægt i Sverige er den ikke meget værd, og derfor vil du blive afvist uden videre grund. Det bedste er at sende en "manuel" ansøgning og vedlægge kopi af dokumenter fra DK - så glider det lidt lettere...
keno Besvaret April 3, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret April 3, 2007 Smiler, nu er det lidt svært at rende rundt med alle de forskelige dokumenter altid, de butiker jeg tænker på er møbelhuse og lign. de tilbyder at man kan betale over f.eks. 7 gange rentefrit,,, men de skal have en godkendelse et eller andet sted fra,,, og det sted afviser bare, og de henter oplysninger et eller andet sted,og det sted må man da kunne sende de oplysninger ind til så man kan gøre brug af de gode tilbud. for det er ikke butiken der er problemmet de vil gerne sælge...
Homer Besvaret April 3, 2007 Rapporter Besvaret April 3, 2007 Smiler' date=' nu er det lidt svært at rende rundt med alle de forskelige dokumenter altid, de butiker jeg tænker på er møbelhuse og lign. de tilbyder at man kan betale over f.eks. 7 gange rentefrit,,, men de skal have en godkendelse et eller andet sted fra,,, og det sted afviser bare, og de henter oplysninger et eller andet sted,og det sted må man da kunne sende de oplysninger ind til så man kan gøre brug af de gode tilbud. for det er ikke butiken der er problemmet de vil gerne sælge...[/quote'] Nej! Hvis du ikke passer ind i deres "standard" så kan du bare glemme det - velkommen til Sverige!! Møbelhuse og andre henter deres oplysninger hos et kreditoplysningsbureau (a'la RKI i Danmark), og hvis ikke du har nogen indtægt i Sverige kan du ikke få kredit så'n uden videre! Det letteste vil altid være at gå i banken...
nielsen.se Besvaret April 3, 2007 Rapporter Besvaret April 3, 2007 Smiler' date=' nu er det lidt svært at rende rundt med alle de forskelige dokumenter altid, de butiker jeg tænker på er møbelhuse og lign. de tilbyder at man kan betale over f.eks. 7 gange rentefrit,,, men de skal have en godkendelse et eller andet sted fra,,, og det sted afviser bare, og de henter oplysninger et eller andet sted,og det sted må man da kunne sende de oplysninger ind til så man kan gøre brug af de gode tilbud. for det er ikke butiken der er problemmet de vil gerne sælge...[/quote'] Det _sted_ er et firma lig RKI de yder en form for kreditoplysning til deres kunder. Disse firmaer henter information fra skatteverket, kronofogden med flere. Som Homer nævner så er du en 0 skatter i sverige og er derfor ikke kreditværdig. Spørg i forretningen eller kreditgiveren hvem de anvender som kreditoplysning eventuelt...
keno Besvaret April 3, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret April 3, 2007 Smiler endnu mere, ja det er dejligt at flytte til Sverige, og tak for svarene,, Jeg må så bare leve med at man "kun" er en andenrangsborger herovre... Men vil prøve at finde ud af hvem det er de bruger, så kan man jo forsøge at kontakte dem og evt. tilsende de oplysninger de mangler....
bagheera Besvaret April 3, 2007 Rapporter Besvaret April 3, 2007 Undres meget ..... Jeg flyttede her over i midten af januar og har indenfor de sidste 2 måneder været igennem to kreditvurderinger. 1. gang var i februar når jeg skulle hente den nye Octavia. Havde i forvejen givet forhandleren en kopi af en lønseddel. Inget problem med deres bagland. Der kom også fluks et brev/kopi fra et kreditvurderingsinstitut hvor de jo pænt skrev at de ikke havde nogle oplysninger på mig. Det er jo sejt at man får besked om hvad de fortæller foretningerne På den måde er der ikke noget skjult. 2. gang var i marts hvor vi købte stort ind af hvidevarer og jeg betalte med det danske Matercard. Inget problem. Og endnu et brev/kopi fra et kreditvurderingsinstitut om at de ikke havde nogle oplysninger på mig. Så der må være et eller andet der går galt. Keno, du bliver nød til at ringe til møbelhusets administration og høre hvad der sker. Og nej, du er ikke en andenrangsborger i Sverige!!! Så længe du ikke truer med Skåne tilbage til Danmark og den slags ;)
ulmus Besvaret April 3, 2007 Rapporter Besvaret April 3, 2007 Der behøver aldeles ikke at "være noget galt". Jeg havde boet her i 4 år, har en bostadsrätt, som er betalt kontant, og kunne alligevel ikke få mine meget dyre briller på konto, for jeg ikke havde boet her i 5 år. Det var ovenikøbet Synoptik, hvor jeg har været kunde i den danske afdeling i mange år. Det er kun principrytteri.
bagheera Besvaret April 3, 2007 Rapporter Besvaret April 3, 2007 Det er kun principrytteri. Så er det jo det der er galt :o , men det skal de jo så bare fortælle. Bortset fra det, så må unge Hampus og Emma som lige er flyttet hjemmefra jo også have de samme problemer .....
2EThADoN Besvaret April 3, 2007 Rapporter Besvaret April 3, 2007 Der er fordi, man ikke kan tage en kreditoplysning på dig her i Sverige. Du skal være bosat her i 3, nogle siger 5, år før det kan tage oplysning på dig. Forkert...! Jeg er blevet kreditvurderet flere gange - de har dog ikke oplysninger omkring min løn da den er dansk... derfor har jeg evt. måtte sende lønsedler og sådan med... :)
2EThADoN Besvaret April 3, 2007 Rapporter Besvaret April 3, 2007 Undres meget ..... Jeg flyttede her over i midten af januar og har indenfor de sidste 2 måneder været igennem to kreditvurderinger. 1. gang var i februar når jeg skulle hente den nye Octavia. Havde i forvejen givet forhandleren en kopi af en lønseddel. Inget problem med deres bagland. Der kom også fluks et brev/kopi fra et kreditvurderingsinstitut hvor de jo pænt skrev at de ikke havde nogle oplysninger på mig. Det er jo sejt at man får besked om hvad de fortæller foretningerne På den måde er der ikke noget skjult. 2. gang var i marts hvor vi købte stort ind af hvidevarer og jeg betalte med det danske Matercard. Inget problem. Og endnu et brev/kopi fra et kreditvurderingsinstitut om at de ikke havde nogle oplysninger på mig. Hvad undres du over, hehe da du købte bil, tog forhandleren så ikke kontakt til din bank? Hvis du betaler med dansk MasterCard ved køb af hvidevarer er forretningen da græsk-katolske med om du er fra DK eller SE...
bagheera Besvaret April 3, 2007 Rapporter Besvaret April 3, 2007 Hvad undres du over, hehe da du købte bil, tog forhandleren så ikke kontakt til din bank? Hvis du betaler med dansk MasterCard ved køb af hvidevarer er forretningen da græsk-katolske med om du er fra DK eller SE... Svaret er "Nej" til begge. Forhandleren tog ikke kontakt med min bank. Jeg har aldrig fortalt ham hvilken jeg bruger. Forretningen er ikke ligeglad, de vil meget gerne have nogle penge i stedet for de hvidevarer vi fik leveret. Og ja, jeg undrede mig meget over at nogen ikke har kunnet købe på kredit fordi kreditvurderingsinstituttet ikke har noget på dem. Derfor var det jeg skrev som jeg gjorde inkl. de oplevelser jeg havde. :)
bananas Besvaret April 3, 2007 Rapporter Besvaret April 3, 2007 Nej! Det letteste vil altid være at gå i banken... Og det vil også være det billigste næsten altid. Men jeg havde lidt problemer med at få benzin-kort. Shell ville ikke give til personer som ikke har haft adresse i Sverige, i et par år, så der blev min ansøgning blankt afvist. Statoil tjekkede mig i kreditregistret og så, at jeg ikke tjente nogen penge, hvilket ikke giver så meget benzinkort. Allievel var de altså kvikke nok til helt på eget initiativ at sende mig en blanket til underskrivelse af min udenlandske arbejdsgiver, som kunne attestere min årsløn. Jeg sendte den ind (underskrevet selvfølgelig), og derefter fik jeg et benzinkort helt uden problemer. Temmelig dumt af Shell. Jeg køber næsten al min benzin et sted, fordi jeg skal lave kørselsregnskab og det er noget nemmere med en samlet regning fra et benzinkort. Så nu sendte de helt automatisk en kunde, som køber 80 liter om ugen, over til konkurrenten:rolleye: .
skallstorp Besvaret April 3, 2007 Rapporter Besvaret April 3, 2007 Tänk på.. Tänk på at jo mere man söger jo svärere bliver det. Det er jo sådan at hvar gang at man har sögt så bliver det registreret. D.v.s at den der går ind 3 `eller 4`gang og kreditvurderer ser at man har fået afslag tidligere. Ligeledes kan de se hvor maget man har af gäld på banklån, benzinkort og lignende. Det med 5 År i Sverige har nok ikke noget at sige. Jeg har indtil forrige år arbejdet i Sverige, men bliver jeg kreditvurderet idag, er min indkomst "udlöbet" og så er det nok ligemeget at jeg snart har boet her i 11 år. Min indkomst er jo ikke synlig.
Homer Besvaret April 3, 2007 Rapporter Besvaret April 3, 2007 Shell ville ikke give til personer som ikke har haft adresse i Sverige, i et par år, så der blev min ansøgning blankt afvist. Der skete nøjagtig det samme for mig - men jeg ringede, faxede og gav dem en historie fra de varme lande, og endelig fik jeg brev fra Shell om at jeg var "godkendt". Fik aldrig noget kort og hørte aldrig mere fra dem. Det er Jet nok glade for i dag!! :th2:
ulmus Besvaret April 4, 2007 Rapporter Besvaret April 4, 2007 Der skete nøjagtig det samme for mig - men jeg ringede' date=' faxede og gav dem en historie fra de varme lande, og endelig fik jeg brev fra Shell om at jeg var "godkendt". Fik aldrig noget kort og hørte aldrig mere fra dem. Det er Jet nok glade for i dag!! :th2:[/quote'] Da jeg flyttede over, ringede jeg til Dansk Shell og ville melde flytning, og damen sagde med det samme, at jeg ikke kunne have dansk shellkort, når jeg boede i Sverige, men skulle skifte til Svensk Shell. Så ringede jeg til Svensk Shell og fik med det samme et nyt kort. Ingen problemer overhovedet, selvom jeg ingen indtægt havde i Sverige. Jeg har også Preem-kort, som jeg også fik uden videre.
ulmus Besvaret April 4, 2007 Rapporter Besvaret April 4, 2007 Forkert...! Jeg er blevet kreditvurderet flere gange - de har dog ikke oplysninger omkring min løn da den er dansk... derfor har jeg evt. måtte sende lønsedler og sådan med... :) Det var selvfølgelig det, jeg mente. FK. ;o)
2EThADoN Besvaret April 4, 2007 Rapporter Besvaret April 4, 2007 Svaret er "Nej" til begge. Forhandleren tog ikke kontakt med min bank. Jeg har aldrig fortalt ham hvilken jeg bruger. Forretningen er ikke ligeglad, de vil meget gerne have nogle penge i stedet for de hvidevarer vi fik leveret. Og ja, jeg undrede mig meget over at nogen ikke har kunnet købe på kredit fordi kreditvurderingsinstituttet ikke har noget på dem. Derfor var det jeg skrev som jeg gjorde inkl. de oplevelser jeg havde. :) Oki, hehe... forstod ikke helt hvad du skrev :) hm... lidt weird med den forretning - har aldrig oplevet problemer eller spørgsmål omkring køb med danske kreditkort, selvom beløbet er større, udover de gerne vil se legitimation
splint Besvaret April 4, 2007 Rapporter Besvaret April 4, 2007 Da jeg købte mn ny passat blev jeg spurgt om jeg ville have et folkevognskort (kreditkort) og det sagde jeg ja tak til. Sammen med den nye bil blev kortet også leveret. Men jeg har så også været ude for at få afslag andre steder fra. Så det elektroniske samfund er ikke så meget værd alligevel?
laughingfrog Besvaret April 17, 2007 Rapporter Besvaret April 17, 2007 Problemet er jo ikke større. end hvis en svensk arbejdende person prøver at oprette lån i en butik i DK... De vil også kigge på indtægt, og adresse forhold, er der ingen indtægt, vil man sæføli afvise ansøger... Men kan vedkommende så efterfølgende attestere at han har indtægt andetsteds, som ikke kan "ses" i DK... tja, så kan lånefirmaet jo tage det op til overvejelse igen.... I SE har de det bre nemmere evd at kigge på disse oplysninger, da der er et fælles "firma" som har disse oplysninger, og da vi ikke tjener penge i SE, ville det jo normalt være ret dumt at godkende et lån, til en person uden indtægt.. Men man kan jo nok bede butikken om at ringe til det kreditfirma, og evt faxe en lønseddel, og ansættelseskontrakt.... det virkede da da jeg skulle ha telefon, og abbonement... :D
Basse Besvaret April 18, 2007 Rapporter Besvaret April 18, 2007 Har personligt ikke prøvet nogle af de problemer der er nævnt her endnu. Ringede til comhem i fredags og bestilte internet,telefon og TV - i tirsdags lå der så 3 breve fra comhem med et velkommen som ny kunde. Herudover et brev fra deres kreditsamarbejdspartner, der fortalte hvad de havde oplyst ComHem omkring kreditvurderingen. Modtager mine pakker på torsdag, satser jeg på. Herudover har jeg dansk q8 og shell benzinkort - har kontaktet dem begge, og fik af vide at jeg bare kunne fortsætte som kunde i DK, så længe regningerne var tilmeldt pbs (hvilket de er). Så det går jeg udfra er i orden. Næste trin er forsikringerne, satser på det går lige så nemt - men hvis der er nogle der vil købe en Celica fra 2000 på danske plader, så sig til *G* Gider næsten ikke importere den til Sverige. Ser besværligt og tidskrævende ud.
Benzino Besvaret April 18, 2007 Rapporter Besvaret April 18, 2007 Er der nogen der har et nummer til RKI? Kan ikke finde deres hjemmeside...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu