Benzino Skrevet April 4, 2007 Rapporter Skrevet April 4, 2007 Først og fremmest hej til jer alle sammen :) Jeg har besluttet mig for at købe en bolig i Malmø. Boligen er ikke fundet endnu, men jeg vil gerne være klar, hvis jeg pludselig finder den bolig jeg godt kunne tænke mig. Jeg har kigget lidt i de andre tråde, men fandt ikke rigtigt svar på de spg. jeg roder med. Min første tanke er at jeg skal have nogle penge klar til boligen. Hvis jeg pludselig i næste uge har fundet en lejlighed og vinder en evt. budrunde, skal jeg have nogle penge klar. Spørgsmålet er hvordan jeg kan foreberede mig på dette? Jeg har i dag Nordea og ved at de også findes i Sverige. Men jeg har ikke helt gennemskuet, hvordan man i praksis skal gøre. Er jeg nødt til at låne begge steder, fordi svenske banker ikke vil finansiere hele lånet? Hvis boligen f.eks. koster 1 mil danske og jeg vil betale 125 tusind i indskud? Hvad er det første jeg bør gøre? Kontakte den danske eller svenske filial hos Nordea og bede dem lave et låne bevis? Eller skal jeg starte et helt andet sted? Sorry men man er lidt lost som nybegynder. Håber jeg fremover kan få besvaret en masse spørgsmål af de rutinerede kræfter herinde :)
nielsen.se Besvaret April 4, 2007 Rapporter Besvaret April 4, 2007 Først og fremmest hej til jer alle sammen :) Jeg har besluttet mig for at købe en bolig i Malmø. Boligen er ikke fundet endnu, men jeg vil gerne være klar, hvis jeg pludselig finder den bolig jeg godt kunne tænke mig. Jeg har kigget lidt i de andre tråde, men fandt ikke rigtigt svar på de spg. jeg roder med. Min første tanke er at jeg skal have nogle penge klar til boligen. Hvis jeg pludselig i næste uge har fundet en lejlighed og vinder en evt. budrunde, skal jeg have nogle penge klar. Spørgsmålet er hvordan jeg kan foreberede mig på dette? Jeg har i dag Nordea og ved at de også findes i Sverige. Men jeg har ikke helt gennemskuet, hvordan man i praksis skal gøre. Er jeg nødt til at låne begge steder, fordi svenske banker ikke vil finansiere hele lånet? Hvis boligen f.eks. koster 1 mil danske og jeg vil betale 125 tusind i indskud? Hvad er det første jeg bør gøre? Kontakte den danske eller svenske filial hos Nordea og bede dem lave et låne bevis? Eller skal jeg starte et helt andet sted? Sorry men man er lidt lost som nybegynder. Håber jeg fremover kan få besvaret en masse spørgsmål af de rutinerede kræfter herinde :) Du får mest ud af at henvende dig til en bank i Sverige. Du kan godt finansiere det hele gennem en svensk bank, det bliver flere forskellige lån.. Smut ned i nordea malmö og få et lånebevis. Se adresser på nordea.se Alternative banker kunne være swedbank eller SEB Husk lønsedler og alt relevant
Nils Besvaret April 4, 2007 Rapporter Besvaret April 4, 2007 Når man skal ud at købe noget, er det jo altid rart at have lidt penge, og en svensk bank kan være lidt forbeholden over for at låne 100 procent til en spritny udenlandsk kunde. Der kan man jo så eventuelt høre sin danske bank ad, hvad den ville tage for at bakke en op med en 100.000 for gammelt venskabs skyld og så ligesom holde landene lidt ude fra hinanden. :)
Benzino Besvaret April 4, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret April 4, 2007 Bakke mig op for 100.000? Mener du et lån eller en gave fra min danske bank :) Tror du ikke de vil kræve en alt for høj rente? Jeg forestiller mig en udbetaling på 125-150.000 dk kr og alt afhængig af prisen på boligen skal resten finansieres. I Sverige er der, så vidt jeg har kunnet læse mig til herinde, noget som hedder top og bund lån. Bund lånet må være den man kan tegne til > 30 år og med den lavere rente. Er der regler for at bund lånet f.eks højst må være 80% af det samlede lån og resten som top lån? Lad os sige at min lejlighed koster 1 mil danske kr. Efter min udbetaling skal jeg finansiere 850.000. Jeg ser følgende muligheder: 1- Hele lånet i Sverige. Jeg kontakter 3 forskellige banker og finder ud af hvem der kan tilbyde de bedste renter for top og bund lån. 2- Jeg tager et lån på måske 100.000 i min danske bank, så jeg har mere til udbetalingen. Resten finansierer jeg med 1 bundlån i Sverige. 3 - Jeg røver en svensk bank og glemmer alt om at låne penge
nielsen.se Besvaret April 4, 2007 Rapporter Besvaret April 4, 2007 Snip snip I Sverige er der, så vidt jeg har kunnet læse mig til herinde, noget som hedder top og bund lån. Bund lånet må være den man kan tegne til > 30 år og med den lavere rente. Er der regler for at bund lånet f.eks højst må være 80% af det samlede lån og resten som top lån? Lad os sige at min lejlighed koster 1 mil danske kr. Efter min udbetaling skal jeg finansiere 850.000. Jeg ser følgende muligheder: 1- Hele lånet i Sverige. Jeg kontakter 3 forskellige banker og finder ud af hvem der kan tilbyde de bedste renter for top og bund lån. 2- Jeg tager et lån på måske 100.000 i min danske bank, så jeg har mere til udbetalingen. Resten finansierer jeg med 1 bundlån i Sverige. 3 - Jeg røver en svensk bank og glemmer alt om at låne penge Bundlånet - bottenlånet ja max 80% Det er normalt at betale 10% i udbetaling (handpenning) Gå efter dit eget forslag nr. 1 eller 3. Værdiforøgelsen er så god at det ikke batter med de ekstra 100K til høj rente
Nils Besvaret April 4, 2007 Rapporter Besvaret April 4, 2007 Hvis du selv kan stille med 10 procent af købsprisen, er der ingen problemer. Så skal du låne 90 procent i en svensk bank, og det er ligesom standard. De 10 procent er et magisk tal, fordi man betaler 10 procent af prisen i "handpenning" den dag, man underskriver kontrakten. Resten af pengene betales kontant ved overtagelsen. I Danmark kan man som køber få en lavere kontantpris ved at give en større udbetaling, men den mekanik findes ikke i Sverige, hvor sælger altid får alle pengene kontant og ikke som i Danmark eventuelt delvis via et sælgerpantebrev. :)
Bjarne233 Besvaret April 4, 2007 Rapporter Besvaret April 4, 2007 Uden lige at være en ørn til financering så ved jeg at SBAB har bottenlån op til 95%.......bare lige en oplysning http://www.sbab.se/sbab/jsp/polopoly.jsp?d=1296&a=181&selDep=1296
Furland Besvaret April 5, 2007 Rapporter Besvaret April 5, 2007 Husk bare lige Bjarne, at som nytilflyttet dansker tager SBAB ikke én ind som kunde!
mfe Besvaret April 5, 2007 Rapporter Besvaret April 5, 2007 Uden lige at være en ørn til financering så ved jeg at SBAB har bottenlån op til 95%.......bare lige en oplysning http://www.sbab.se/sbab/jsp/polopoly.jsp?d=1296&a=181&selDep=1296 Der står, at de yder lån op til 95% af markedsværdien - ikke noget om, at de yder bottenlån op til 95%. Formentlig 80/15 mellem botten- og toplån.
Toft Besvaret April 5, 2007 Rapporter Besvaret April 5, 2007 Der står' date=' at de yder lån op til 95% af markedsværdien - ikke noget om, at de yder bottenlån op til 95%. Formentlig 80/15 mellem botten- og toplån.[/quote'] Læs deres vilkår i stedet for! SBAB har ikke topplån, så der er ingen grund til at gætte på om det er 80/15 osv. Du kan låne 95% til samme rente, end of story! Fra SBAB website: Hos oss behöver du inte räkna med något topplån. Du kan låna upp till 95 % till samma låga ränta. Det är bra för din ekonomi. http://www.sbab.se/sbab/jsp/polopoly.jsp?d=116&a=2370&selDep=116 :th2:
mfe Besvaret April 5, 2007 Rapporter Besvaret April 5, 2007 Læs deres vilkår i stedet for! SBAB har ikke topplån, så der er ingen grund til at gætte på om det er 80/15 osv. Du kan låne 95% til samme rente, end of story! Fra SBAB website: Hos oss behöver du inte räkna med något topplån. Du kan låna upp till 95 % till samma låga ränta. Det är bra för din ekonomi. http://www.sbab.se/sbab/jsp/polopoly.jsp?d=116&a=2370&selDep=116 :th2: Du har fuldstændig ret Toft - beklager jeg ikke har læst alle bankers forretningsbetingelser. Jeg troede egentlig at grænsen som mange banker bruger på bottenlån på 80% var lovgivningsbestemt.
Benzino Besvaret April 5, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret April 5, 2007 Uden lige at være en ørn til financering så ved jeg at SBAB har bottenlån op til 95%.......bare lige en oplysning http://www.sbab.se/sbab/jsp/polopoly.jsp?d=1296&a=181&selDep=1296 Ganske nyttig oplysning. Tak for det. Det vil især komme på tale, hvis jeg ender med en lejlighed, der er lidt dyrere end jeg regner med. Min danske bank hedder Nordea. Kan jeg lige så let bruge SBAB som min svenske bank? Eller er jeg nødt til at åbne en konto hos svensk Nordea til overførsel af penge, selvom lånet er i SBAB?
thn Besvaret April 5, 2007 Rapporter Besvaret April 5, 2007 Det er heller ikke at du ikke har styr på alle banker der er problemet. Der bliver bare givet så mange gode råd som er rent gætværk herinde :-(
Basse Besvaret April 5, 2007 Rapporter Besvaret April 5, 2007 Ganske nyttig oplysning. Tak for det. Det vil især komme på tale, hvis jeg ender med en lejlighed, der er lidt dyrere end jeg regner med. Min danske bank hedder Nordea. Kan jeg lige så let bruge SBAB som min svenske bank? Eller er jeg nødt til at åbne en konto hos svensk Nordea til overførsel af penge, selvom lånet er i SBAB? Jeg har også Nordea i DK - og de overfører gratis een gang om måneden det beløb jeg har valgt, til hvilken som helst bank i sverige, bare de har swift/iban oplysninger fra dig på din svenske bank. Det er hvad jeg fik oplyst hos min bankrådgiver. For nemhedens skyld har jeg bare valgt nordea i sverige også, for danske nordea laver en kreditvurdering på mig, og sender så en forhåndsgodkendelse over til nordea sverige - så jeg eftersigende skulle have nemmere ved at få kreditter i svenske nordea. Ergo Danske Nordea skriver at de står inde for mig, sån var det vist min danske rådgiver sagde. Om det har nogen betydning i virkeligheden ved jeg ikke, men det koster mig ikke noget i hvert fald hehe.
Guest Trine Besvaret April 5, 2007 Rapporter Besvaret April 5, 2007 Jeg har også Nordea i DK - og de overfører gratis een gang om måneden det beløb jeg har valgt, til hvilken som helst bank i sverige, bare de har swift/iban oplysninger fra dig på din svenske bank. Det er hvad jeg fik oplyst hos min bankrådgiver. For nemhedens skyld har jeg bare valgt nordea i sverige også, for danske nordea laver en kreditvurdering på mig, og sender så en forhåndsgodkendelse over til nordea sverige - så jeg eftersigende skulle have nemmere ved at få kreditter i svenske nordea. Ergo Danske Nordea skriver at de står inde for mig, sån var det vist min danske rådgiver sagde. Om det har nogen betydning i virkeligheden ved jeg ikke, men det koster mig ikke noget i hvert fald hehe. Husk Nordea har fjernet gebyret på internetbank transaktioner fra Nordea til Nordea. Så nu kan man overføre så mange gange man vil og selv styre beløbets størrelse.. SBAB er så vidt jeg ved ikke en bank men et finansieringsselskab, ved ikke om de har andre ydelser ligesom visse forsikringsselskaber f.eks. http://www.sbab.se/sbab/jsp/polopoly.jsp?d=149&a=144&WT.ac=Läs%20fakta%20om%20SBAB%20(DVD)
Gio Besvaret April 5, 2007 Rapporter Besvaret April 5, 2007 Husk Nordea har fjernet gebyret på internetbank transaktioner fra Nordea til Nordea. Så nu kan man overføre så mange gange man vil og selv styre beløbets størrelse..*huh*!? Det var jeg ikke klar over. Siden hvornår?
Basse Besvaret April 5, 2007 Rapporter Besvaret April 5, 2007 *huh*!? Det var jeg ikke klar over. Siden hvornår? Vidste jeg heller ikke, sidste info jeg fik ultimo marts i år, var at det "kun" kostede 30 kr. at overføre til udlandet, mod 85 kr. hvis banken skulle ordne det for mig. Der blev ikke nævnt noget om gebyrfrihed mellem DK og SE Nordea :-)
Guest Trine Besvaret April 5, 2007 Rapporter Besvaret April 5, 2007 *huh*!? Det var jeg ikke klar over. Siden hvornår? Jeg fandt ud af det engang i februar mener jeg, har iøvrigt postet det herinde optil flere gange. Pointerede overfor Nordea det måske var smart at oplyse kunderne om:) Men de venter vist på en kampange... Kravet er I laver det som en "overførsel i Nordea" og "til egen konto" oplyser korrekte Swift og/eller IBAN koder... kan ikke huske setuppet da det er noget tid siden jeg har sat det op. Men skriv hvis det er så skal jeg se om jeg kan huske det igen. I betaler stadig 20 basispoint i forhold til nationalbankens middelkurs men I slipper for de 30 kr pr overførsel. (Før betalte man både og.)
Gio Besvaret April 5, 2007 Rapporter Besvaret April 5, 2007 I betaler stadig 20 basispoint i forhold til nationalbankens middelkurs men I slipper for de 30 kr pr overførsel. (Før betalte man både og.)Tal dansk (eller svensk)...eller jeg spreader hedgehog´en over de evige ris(ici)-marker... Du mener, med andre ord, at vi betaler en smule overkurs...right?
Guest Trine Besvaret April 5, 2007 Rapporter Besvaret April 5, 2007 Tal dansk (eller svensk)...eller jeg spreader hedgehog´en over de evige ris(ici)-marker... Du mener, med andre ord, at vi betaler en smule overkurs...right? Ja ja sorry.... er nationalbankens middelkurs 79,80 betaler man 0,20 mere pr krone...dvs 80,00. Men det er ret almindeligt man gør det. Samme når du handler valuta til ferien:)
Gio Besvaret April 5, 2007 Rapporter Besvaret April 5, 2007 Ja ja sorry.... er nationalbankens middelkurs 79' date='80 betaler man [b']0,20 mere pr krone...dvs 80,00. Men det er ret almindeligt man gør det. Samme når du handler valuta til ferien:)Burde du ikke tage en kop kaffe mere!?
mfe Besvaret April 5, 2007 Rapporter Besvaret April 5, 2007 Husk Nordea har fjernet gebyret på internetbank transaktioner fra Nordea til Nordea. Så nu kan man overføre så mange gange man vil og selv styre beløbets størrelse.. SBAB er så vidt jeg ved ikke en bank men et finansieringsselskab, ved ikke om de har andre ydelser ligesom visse forsikringsselskaber f.eks. http://www.sbab.se/sbab/jsp/polopoly.jsp?d=149&a=144&WT.ac=Läs%20fakta%20om%20SBAB%20(DVD) Det er korrekt hvad moerke siger. Vi har i dag Danske Bank men talte med Nordea i Sverige i forbindelse med huskøb (primo marts) og der sagde den svenske rådgiver i Nordea til os, at vi kunne overføre penge mellem Danmark og Sverige lige så tit vi vil og uden gebyr. Dog mente rådgiveren, at der kunne gå flere bankdage inden pengene var overført, hvorfor man skal have en kassekredit.
Guest Trine Besvaret April 5, 2007 Rapporter Besvaret April 5, 2007 Burde du ikke tage en kop kaffe mere!? Ok måske er jeg træt men hvad er problemet? Ah der faldt 10 øren... pr. 100 kr... ja ja det er jo påske... Gio når man arbejder med tal og store summer hver dag så mister man sku fornemmelsen for detaljen...sorry jeg håber folk alligevel kan forstå hvad degt er jeg mener. En million eller en milliard.. what's the difference:)
Guest Trine Besvaret April 5, 2007 Rapporter Besvaret April 5, 2007 Det er korrekt hvad moerke siger. Vi har i dag Danske Bank men talte med Nordea i Sverige i forbindelse med huskøb (primo marts) og der sagde den svenske rådgiver i Nordea til os' date=' at vi kunne overføre penge mellem Danmark og Sverige lige så tit vi vil og uden gebyr. Dog mente rådgiveren, at der kunne gå flere bankdage inden pengene var overført, hvorfor man skal have en kassekredit.[/quote'] Hvis man indtaster overførslen inden frokost så er den på den svenske konto om eftermiddagen. Jeg har glemt skæringstidspunktet, tror det er omkring kl 14, men du kan sagtens have dem overført samme dag..
Gio Besvaret April 5, 2007 Rapporter Besvaret April 5, 2007 Ok måske er jeg træt men hvad er problemet?0.20 mere pr. krone...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu