karsten Skrevet June 1, 2007 Rapporter Skrevet June 1, 2007 Hej med jer. Vi er på vej til Sverige, der er lang vej, salg af lejlighed osv. Her et link til vores hjemmeside, her kan i læse om lidt af hvert. http://sverige.smalsag.dk/ Knuz Karsten og Jerry
Guest Mogens Besvaret June 1, 2007 Rapporter Besvaret June 1, 2007 He he... http://sverige.smalsag.dk/ "I begge lande er hundeluftning uden problemer, hvis man ikke bor i en større by. I f.eks Malmö er der helt klare regler for hvor du må lade din hund løbe frit. Og der er områder hvor du skal samle hømmerne op" Og det funker sgu ! "I sverige må du tale i håndholdt mobiltelefon, under kørsel, hvis det ikke udgør en risiko" Men drop det venligst !
Gio Besvaret June 1, 2007 Rapporter Besvaret June 1, 2007 "I sverige må du tale i håndholdt mobiltelefon' date= under kørsel, hvis det ikke udgør en risiko" Men drop det venligst !http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-7131526.html
Gio Besvaret June 1, 2007 Rapporter Besvaret June 1, 2007 Hej med jer. Vi er på vej til Sverige, der er lang vej, salg af lejlighed osv. Her et link til vores hjemmeside, her kan i læse om lidt af hvert. http://sverige.smalsag.dk/ Knuz Karsten og Jerry"I Sverige må du fiske hvor du vil, uden fiskekort" = forkert! 95% af alle åer og søer i Sverige kræver at du køber fisketegn. Kystfiskeri er derimod ganske gratis.
Guest Mogens Besvaret June 1, 2007 Rapporter Besvaret June 1, 2007 Drop det... http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-7131526.html Jeg vil blæse på, hvad een eller anden forsker mener om den sag. Jég oplever det hver dag - usikker kørsel når chaufføren telefonerer samtidigt med at han/hun styrer !
Gio Besvaret June 1, 2007 Rapporter Besvaret June 1, 2007 Jeg vil blæse på' date=' hvad een eller anden forsker mener om den sag. Jég oplever det hver dag - usikker kørsel når chaufføren telefonerer samtidigt med at han/hun styrer ![/quote']...eller diskuterer med konen ved siden af, skælder børnene ud på bagsædet, forsøger at tænde en smøg, fedter med radioen eller ved at falde i søvn. Fakta ér at det er latterligt KUN at udskrive bøder for at tale i mobiltelefon under kørslen, når ovennævnte ting er mindst lige så farlige for den almene trafiksikkerhed - og din koncentration generelt.
Guest Mogens Besvaret June 1, 2007 Rapporter Besvaret June 1, 2007 Nope.. Fakta ér at... Fakta ér, at dét er din opfattelse - og at din opfattelse principielt ikke er at opfatte som fakta :)
Gio Besvaret June 1, 2007 Rapporter Besvaret June 1, 2007 Fakta ér' date=' at dét er din opfattelse - og at din opfattelse principielt ikke er at opfatte som fakta :)[/quote']Principielt, nej - det har du da ret i. Du må leve i en nem verden, med de sky-klapper du mentalt drøner rundt med :D
Guest Mogens Besvaret June 1, 2007 Rapporter Besvaret June 1, 2007 He he... Du må leve i en nem verden, med de sky-klapper du mentalt drøner rundt med Jeg kører skutte rundt med nogen skyklapper på - så ku' jeg ikke telefonerer samtidigt :)
CoolAIR Besvaret June 1, 2007 Rapporter Besvaret June 1, 2007 ...eller diskuterer med konen ved siden af' date=' skælder børnene ud på bagsædet, forsøger at tænde en smøg, fedter med radioen eller ved at falde i søvn.[/quote'] Faktisk kan man godt blive straffet for at falde i søvn, eller rettere for årsagen dertil: § 54. Et motordrevet køretøj må ikke føres eller forsøges ført af nogen, som på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende årsager befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt betryggende måde Hvis man ikke kan diskutere håndfrit med konen, bør man nok overveje at holde ind til siden
hr.w Besvaret June 1, 2007 Rapporter Besvaret June 1, 2007 Hej Karsten & Jerry - har I tænkt på Lund? Fruen og jeg har købt (mangler liiiige de sidste detaljer), og så er vi på vej. Personligt mener jeg nu også Lund Centrum står Malmö til hver en tid, men det er jo som sagt kun min personlige mening.
karsten Besvaret June 1, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret June 1, 2007 Endu en grund til at forlade dk. I har netop givet den... Kværrulanter, pessimister, og med danske ord beskriver i worst-case... Hvor er det positive, jeg håber at svaret er på klingende svensk ! K
karsten Besvaret June 1, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret June 1, 2007 Svreige, her vil vi hen Hejsa, vi har set os lune på området ved Örkelljunga. Jeg arbejder via nettet i .dk, og Jerry skal pendle, hvis han ikke finder job i .se :) Det er rart at være i nærheden af Kbh, men idet at vi hverken har venner elle bekendte her mere, så betyder afstand mindre. København er ensomhedens by. K
irode Besvaret June 1, 2007 Rapporter Besvaret June 1, 2007 Jeg arbejder via nettet i .dk, og Jerry skal pendle, hvis han ikke finder job i .se Du skal være opmærksom på at man skal være fysisk tilstede på arbejdspladsen i DK mindst 50% af arbejdstiden og udfylde en ansøgning om hjemmearbejde for at arbejdsgiveren kan slippe for at betale sociale afgifter til Sverige. I øvrigt bor vi lige udenfor Hässleholm. Valgfri bil eller tog til Kbh på lidt mere end en time. Lige her hvor den 'rigtige' svenske natur begynder og hvor man stadig kan betale boligerne :th2:
karsten Besvaret June 1, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret June 1, 2007 Hej Irode Jeg agter at blive ved med at arbejde i dk, men min artbejdsgiver har jeg mødt 1 gang. og vi har samarbekdet i en del år. Jeg agter ikke at drøne til dk hver uge, der er simpelthen overflødigt.
Furland Besvaret June 1, 2007 Rapporter Besvaret June 1, 2007 Karsten, det er altsammen meget fint, men så er du vel også klar til at få "ørene i maskinen" hos de svenske myndigheder! Selvom man herovre kan "køre" bil, fra man er 16, så er der et pænt moderat bureukrati i dit Klondyke, så læs lige hvad irode skriver igen... Møder man ikke reglerne head-on, får man dem i hovedet hands-down!
Futz Besvaret June 2, 2007 Rapporter Besvaret June 2, 2007 Husk også reglerne for dyrs migration (Pas,vacination m.v.) Tage Andersen fik virkelig skægget i postkassen pga. af hans peruvianske skader.
LarsN Besvaret June 2, 2007 Rapporter Besvaret June 2, 2007 http://sverige.smalsag.dk/ Go' lille side, I har der. :) Kan især lide jeres 'Fordele' sektion. Jeg vidste, for resten, ikke, at man ikke må bo i sommerhus året rundt i DK? Er det ikke blevet ændret, egentlig? Hvis det ikke er, er det godt nok kriminelt. Hvad fanden bilder de lovgivere sig ind? Man har jo selv betalt huset. Hvis det er isoleret, er det vel for fanden lige så sikkert at bo i om vinteren som om sommeren. grrr Er sommerhuse (langt fra byer, evt langt nordpå) meget billige i Sverige? Kunne egentlig godt tænke mig en lille hytte i fjeldet - langt fra alt. :)
irode Besvaret June 2, 2007 Rapporter Besvaret June 2, 2007 Jeg agter at blive ved med at arbejde i dk, men min artbejdsgiver har jeg mødt 1 gang. og vi har samarbekdet i en del år. Jeg agter ikke at drøne til dk hver uge, der er simpelthen overflødigt. Søde Karsten Det var bare et velment råd ud fra egne erfaringer! Hør nu: reglerne er at du skal kunne dokumentere at du indennfor enhver 3 måneders periode er fysisk tilstede på din arbejdsplads i DK i mindst 50% af arbejdstiden for at din arbejdsgiver skal slippe for at betale socialafgift på ca 30% til Sverige. Og det skyldes en dispensationsordning fra Försäkringskassan at det overhovedet kan lade sig gøre. Herfra Hässleholm byder den på pendling 3 dage om ugen, så der også er plads til lidt forretningsrejser, som ikke tæller med i de 50%. Det selvom alt arbejde foregår via internet til alle mulige steder i verden. Det er urimeligt og svært at forstå. Men hvis man ikke overholder det og bliver snuppet, vanker det efterregninger af betydeligt omfang til arbejdsgiveren. Vil din arbejdsgiver det? Forresten kan kan ikke få dispensation til hjemmearbejde, hvis man bi-jobber i Sverige. Læs og bliv klogere her: http://oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=8413
Nils Besvaret June 2, 2007 Rapporter Besvaret June 2, 2007 Lige til det med sommerhusene - Nej man må ikke bo hele året i et dansk sommerhus, men pensionister kan få dispensation, og så kan man jo gøre det alligevel og se, hvad der sker. Af andre sommerhusregler kan nævnes, at man skal være dansk statsborger/bo i Danmark for at købe et sommerhus. Sommerhuse må kun udlejes af privatpersoner og kun i et vist begrænset omfang. Disse regler er ikke lavet for at genere nogen, men for at sikre, at mennesker med almindelige lønninger kunne få råd til et fritidshus. Desuden har planlæggerne ikke ønsket, at de naturområder, hvor sommerhusene ligger, skal omdannes til - dårligt planlagte - byer med dårlige faciliteter. Et princip i planlægningen i Danmark er at et område enten er by eller land, og i landzone skal der helst ikke bygges noget. Det kan man mene om, hvad man vil, men det karakteristiske åbne landskab uden for byerne er resultat af en politisk beslutning. Uden restriktioner ville det lille Danmark hurtigt kunne blive til en stor diffus sammenhængende by, hvor man ikke kan bo uden at have bil. Lidt anderledes i Sverige, hvor der som bekendt er bedre plads. :)
LarsN Besvaret June 2, 2007 Rapporter Besvaret June 2, 2007 Disse regler er ikke lavet for at genere nogen, men for at sikre, at mennesker med almindelige lønninger kunne få råd til et fritidshus. Jeg forstår sådan set godt idéen bag det. Men sommerhuse har efterhånden nået priser, der er på højde med alm. parcelhuse. Synes stadig, at det er enormt grovt, at folk ikke må opholde (når de vil) sig i noget, de ejer og har betalt i dyre domme for.
Nils Besvaret June 2, 2007 Rapporter Besvaret June 2, 2007 Undskyld afsporingen af tråden, men det er vel ikke så besynderligt eller et brud på menneskerettighederne, at når man køber et fritidshus, så er det til fritidsbrug. Det afspejler sig jo også i prisen. Hvis de danske sommerhusregler ikke fandtes - det hele er jo en pakke, der skal sikre den særlige status - så ville sommerhuset være så dyrt, at man ikke havde råd til at købe det, så det er vel værd at tage med, at der er lidt restriktioner - til gengæld får man råd til at have et. :)
karsten Besvaret June 2, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret June 2, 2007 Hej med jer :) Tak for de gode kommentarer, det er helt fint at man kommer ind på flere emner. Jeg er specielt taknemmelig for oplysningerne omkring den fysiske tilstædeværelse ved arbejde i dk. Det er ganske enkelt umuligt i mit tilfælde, når arbejdspladsen er i nordjylland. Måske er det ikke så slemt med de 30 %, når man tænker på hvad der er sparet ved at bo i .se Har en lejlighed tæt ved Christanshavn på 110 m2, det koster kroner, og når man nu kan skifte det ud med Svensk idyl, så syntes jeg egentlig ikke at 30 % er slemt. Er der foresten en debat i .se om dette emne, er det noget man vil lave om på ? Politisk, eller er der organisationer der arbejder på det ? Angående min hjemmeside, så har jeg jo lavet den dersens fordelsside, hvis jeg har forkerte oplysninger derinde, så er jeg taknemmelig hvis nogen vil korrigere. Ellers tak for rosen, indtl videre er der kun brugt ca 1 1/2 time på den. Endu flere spørgsmål :) Hvor meget gør i ud af sproget, har i Svenske venner, taler i med naboen ? Knuz Karsten
Gio Besvaret June 2, 2007 Rapporter Besvaret June 2, 2007 Hvor meget gør i ud af sproget' date=' har i Svenske venner, taler i med naboen ?[/quote']Jeg har netop spenderet halvdelen af dagen på svensk i VH. Det går ganske ok, og svenskerne jeg var sammen med tager hatten af for at jeg foretrækker at tale svensk, så godt jeg nu kan. Og de har fuld forståelse for at jeg lige må tage enkelte ting på dansk. Som de faktisk sagde idag "Skåne er fan inte SVENSK....det e mer dansk, om nåt. Dom jävla nollotarna bla blabla..." *hehe* Malmöiterna giver udtryk for at have mere tilfælles med Danmark og det sydlige Sverige. De føler det selv som om der går en usynlig grænse små 100 km mod nordøst.
karsten Besvaret June 2, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret June 2, 2007 Søde Karsten Det var bare et velment råd ud fra egne erfaringer! Hør nu: reglerne er at du skal kunne dokumentere at du indennfor enhver 3 måneders periode er fysisk tilstede på din arbejdsplads i DK i mindst 50% af arbejdstiden for at din arbejdsgiver skal slippe for at betale socialafgift på ca 30% til Sverige. Og det skyldes en dispensationsordning fra Försäkringskassan at det overhovedet kan lade sig gøre. Herfra Hässleholm byder den på pendling 3 dage om ugen, så der også er plads til lidt forretningsrejser, som ikke tæller med i de 50%. Det selvom alt arbejde foregår via internet til alle mulige steder i verden. Det er urimeligt og svært at forstå. Men hvis man ikke overholder det og bliver snuppet, vanker det efterregninger af betydeligt omfang til arbejdsgiveren. Vil din arbejdsgiver det? Forresten kan kan ikke få dispensation til hjemmearbejde, hvis man bi-jobber i Sverige. Læs og bliv klogere her: http://oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=8413 Hejsa Jeg finder følgende på linket : Hovedreglen siger, at man skal være socialsikret i arbejdslandet, det vil sige det land hvor arbejdet fysisk udføres, og at det er arbejdslandet der udbetaler sociale ydelser. Hvis man udfører arbejde i andet land end arbejdslandet, kan man ansøge om at stadig være socialt sikret i arbejdslandet. Den Sociale Sikringsstyrelse og Försäkringskassan kan udstede denne dispensation, hvis en af følgende betingelser er opfyldt. Personer ansat af en arbejdsgiver med sæde i ét land, hvor den ansatte arbejder en væsentlig del på arbejdspladsen (mindst halvdelen af arbejdstiden i en sammenhængende periode på 3 måneder), og på distancearbejde i bopælslandet, f.eks. hjemmearbejde. Det vil jeg tolke som at man kan opnå dispensation, hvis arbejdet er i kategorien distancearbejde. Tager jeg helt fejl ? Mvh Karsten
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu