Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Hvad er kontrast ? ( kontrastforhold ) Kontrast er i princippet en meget simpel ting: Det er forholdet mellem det mørkeste og det lyseste skærmen kan gengive. Man måler først sort og dernæst hvid, og dividerer lysstyrken ved hvid med lysstyrken ved sort. Har skærmen 200 cd/m2 ved hvid, og 0,5 cd/m2 ved sort, så er kontrasten 400:1. læs mere her: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=848&zoneid=3 :)

Guest Supermule
Besvaret

1680x1050 = 1.764.000 pixels 1600x1200 = 1.920.000 pixels Jeg ville prioitere mere plads på skærmen end større fysisk skærmareal. Men det kommer jo også an på hvad man skal bruge den til. Med et setup med to skærme er det muligvis en bedre løsning med større fysisk areal på bekostning af plads på den enkelte skærm.

Guest Supermule
Besvaret

Jeg ved det godt Lars, men jeg ville prioritere formatet frem for højden i Px på skærmen...... Når man PS'er, så synes jeg at en bredformats skærm er en bedre løsning....:)

1680x1050 = 1.764.000 pixels 1600x1200 = 1.920.000 pixels Jeg ville prioitere mere plads på skærmen end større fysisk skærmareal. Men det kommer jo også an på hvad man skal bruge den til. Med et setup med to skærme er det muligvis en bedre løsning med større fysisk areal på bekostning af plads på den enkelte skærm.
Besvaret

Til grafisk arbejde køber man ikke "bare en eller anden stor 22"-skærm til 2500,-"... Jeg vil klart anbefale Brian et dual-setup, med en mindre (og billigere) skærm til værktøjer, paletter m.m., og så en større kvalitetsskærm til selve det kreative arbejde. Farvebalance og levels skulle jo gerne være til at stole på, når man ser resultatet på skærmen. Og her har mange TFT/LCD-paneler gevaldige problemer. Mange grafiske virksomheder foretrækker stadig CRT til disse ting. Mon ikke Furland kan chippe ind med noget konkret? Han er jo i branchen :thumbup:

Guest Supermule
Besvaret

Det er korrekt Gio, men jeg tror ikke BS agter at begynde at leve af det professionelt......:) Derfor skal man jo også liiiige tænke på at det IKKE er en bundløs firmakonto, men en privatmand der handler skærmene....;)

Til grafisk arbejde køber man ikke "bare en eller anden stor 22"-skærm til 2500,-"... Jeg vil klart anbefale Brian et dual-setup, med en mindre (og billigere) skærm til værktøjer, paletter m.m., og så en større kvalitetsskærm til selve det kreative arbejde. Farvebalance og levels skulle jo gerne være til at stole på, når man ser resultatet på skærmen. Og her har mange TFT/LCD-paneler gevaldige problemer. Mange grafiske virksomheder foretrækker stadig CRT til disse ting. Mon ikke Furland kan chippe ind med noget konkret? Han er jo i branchen :thumbup:
Besvaret
Det er korrekt Gio, men jeg tror ikke BS agter at begynde at leve af det professionelt......:) Derfor skal man jo også liiiige tænke på at det IKKE er en bundløs firmakonto, men en privatmand der handler skærmene....;)
Arh...der tror jeg faktisk du tager lidt fejl. Jeg tror faktisk Brian er ret seriøs med projektet. At kunne leve af at tage billeder tror jeg ikke ville gi´ ham søvnløse nætter. Men det kan BS jo selv underholde om - hvis han har lyst. :D
Besvaret
Jeg vil klart anbefale Brian et dual-setup, med en mindre (og billigere) skærm til værktøjer, paletter m.m., og så en større kvalitetsskærm til selve det kreative arbejde. Farvebalance og levels skulle jo gerne være til at stole på, når man ser resultatet på skærmen. Og her har mange TFT/LCD-paneler gevaldige problemer. Mange grafiske virksomheder foretrækker stadig CRT til disse ting. Mon ikke Furland kan chippe ind med noget konkret? Han er jo i branchen :thumbup:
Første del er jeg helt enig i, da hvis det primære man bruger skærm nr. 2 til er værktøj, er det kun ren æstetik der gør om man vil have at begge matcher. Man arbejder næppe med et billede over to skærme?!?!? Anden del er "come si come sa" da det med den grafiske branches preferencer er ved at være en slidt traver...Mac vs. PC og CRT vs. TFT, you name it.... På mit grafiske kontor, har jeg da rigtig nok en 22" LaCie CRT, men så en 19" Samsung TFT til det løse. Hvorfor CRT, jo fordi for 3 år siden da jeg købte den, var kvaliteten af TFT ikke som jeg ville acceptere den. Idag kan man jo køre farvestyring på næsten vilken som helst skærm, og opnå et "anstændigt" resultat. Dermed sagt at jeg stadig ville hælde til specifikke mærker som LaCie oa. hvis det var kritisk for mit billed arbejde. For 3. parts kalibratorer er det bare at google efter eks. "Eye One" eller "Gretag Macbeth" jeg har en mellem model fra sidstnævnte og den klarer både CRT og TFT. Men igen, man kan altså klare sig for mindre! Jeg selv bestiller snart den hér: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=LGL226WTQ-WF og leger med tanken om at tage to nu jeg er ved det.... men trods hvad jeg skrev for oven, har det intet med billedarbejde at gøre, da det primært vil være til alt mit studie grej. God fornøjelse!
Besvaret
Både og. Som Gio kommer ind på mener jeg det nu rimelig seriøst men har absolut et begrænset budget at arbejde med da det er 2 skærme der skal handles.
Arh...der tror jeg faktisk du tager lidt fejl. Jeg tror faktisk Brian er ret seriøs med projektet. At kunne leve af at tage billeder tror jeg ikke ville gi´ ham søvnløse nætter. Men det kan BS jo selv underholde om - hvis han har lyst. :D
Du har ret. Det er min plan at kunne tjene lidt penge på at skyde billeder.:th2:
Første del er jeg helt enig i, da hvis det primære man bruger skærm nr. 2 til er værktøj, er det kun ren æstetik der gør om man vil have at begge matcher. Man arbejder næppe med et billede over to skærme?!?!? Anden del er "come si come sa" da det med den grafiske branches preferencer er ved at være en slidt traver...Mac vs. PC og CRT vs. TFT, you name it.... På mit grafiske kontor, har jeg da rigtig nok en 22" LaCie CRT, men så en 19" Samsung TFT til det løse. Hvorfor CRT, jo fordi for 3 år siden da jeg købte den, var kvaliteten af TFT ikke som jeg ville acceptere den. Idag kan man jo køre farvestyring på næsten vilken som helst skærm, og opnå et "anstændigt" resultat. Dermed sagt at jeg stadig ville hælde til specifikke mærker som LaCie oa. hvis det var kritisk for mit billed arbejde. For 3. parts kalibratorer er det bare at google efter eks. "Eye One" eller "Gretag Macbeth" jeg har en mellem model fra sidstnævnte og den klarer både CRT og TFT. Men igen, man kan altså klare sig for mindre! Jeg selv bestiller snart den hér: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=LGL226WTQ-WF og leger med tanken om at tage to nu jeg er ved det.... men trods hvad jeg skrev for oven, har det intet med billedarbejde at gøre, da det primært vil være til alt mit studie grej. God fornøjelse!
Min plan er netop som du kommer ind på. At skærm 1 er til værktøjer og skærm 2 er til selve billedet. 2 ens skærme vil være at foretrække for vi skal have en 3 skærm stående i den anden ende af bordet også. Så lidt sammenhæng måtte der da godt være. Farvegengivelse er en vigtig detalje. Men hvis man får kalibreret sin printer sammen med sin skærm er der vel ikke de store probs? For så får man jo det resultat som man ser på skærmen?
Guest Supermule
Besvaret

Den er bare ikke så lysstærk.......:(

...det var da et godt bud på min nye skærm :th2:
Guest Supermule
Besvaret

Det er kontrasten......;) Forskellen imellem lys og mørk...... Lysstyrke måles i Candela... Enheden for lysstyrke er candela (forkortet cd), der er defineret således at 1 candela er lysstyrken i en given retning af en lyskilde, som udsender monokromatisk lys med en frekvens på 540 · 1012 Hz, og hvis strålingsstyrke i denne retning er 1/683 W/sr. De 540 THz svarer til grønt lys, og tallet er valgt fordi det er ved denne frekvens det menneskelige øje er mest følsomt. Årsagen til det skæve tal 1/683 ligger i den oprindelige definition; candela betyder (voks)lys på latin, og 1 candela var oprindelig lysstyrken fra 1 vokslys. Mens der ved 540 THz gælder at 1 W/sr er ækvivalent med 683 cd, giver 1 W/sr ved enten højere eller lavere frekvenser kun anledning til en mindre lysstyrke (færre candela). Det skyldes at vores øje er mindre følsomt for lysenergi i det røde eller blå område end det er i det grønne. Bemærk at candela derfor, som den eneste grundlæggende SI-enhed, er en "antropisk" måleenhed som ikke har universel relevans men kun knytter sig til menneskelig synssans. Den kurve der angiver omregningsforholdet mellem lysstyrke (i candela) og fysisk energiindhold i lyset (målt i watt pr. steradian) som funktion af frekvensen (eller bølgelængden), må fastlægges eksperimentelt. I praksis indeholder lys normalt mange samtidige frekvenser i forskellig styrke, og omregningen må da foretages ved integration. En almindelig 100 W-pære giver en lysstyrke på cirka 120 cd.

3000:1 ....rigeligt.
Besvaret
Det er kontrasten......;)
My bad...så forkert. 300 cd er stadig rigeligt til mig. Min nuværende skærm afleverer nogenlunde det samme' date=' ifl. specs. Og hvor tror du lysstyrke-settings står? ;)
Lysstyrke måles i Candela...
Hvad skulle verden dog gøre uden Google, wiki osv.....
Guest Supermule
Besvaret

Ja.....Så kan du også lære noget....:lol::rolleye:

My bad...så forkert. 300 cd er stadig rigeligt til mig. Min nuværende skærm afleverer nogenlunde det samme' date=' ifl. specs. Og hvor tror du lysstyrke-settings står? ;)Hvad skulle verden dog gøre uden Google, wiki osv.....[/quote']
Besvaret

Jeg vil dog for en god ordens skyld lige fremhæve dele af det copy-paste, nemli:

"Bemærk at candela derfor, som den eneste grundlæggende SI-enhed, er en "antropisk" måleenhed som ikke har universel relevans men kun knytter sig til menneskelig synssans." ...må fastlægges eksperimentelt... En almindelig 100 W-pære giver en lysstyrke på cirka 120 cd.
Sådan har det altid været med de monitor forhandlere der brugte Candela(Cd) som målestok... at de "oversælger" lidt Cd som en fast målestok, og ikke som en alternativ måleenhed. Cd er jo relativt i mine øjne i forhold til flere ting, f.eks. hvilken farve væggen bag din arbejdsstation har, om du har direkte eller indirrekte lys på arbejdsområdet, om du arbejder i et lyst eller mørkt lokale, om der er naturligt lys eller kunstlys osv.... ergo er Cd aldrig andet end et vagt fingerpeg på noget som alligevel ikke er en helt officiel standard når det kommer til at måle værdien. Så længe kontrasten er fin, er det op til dig at finde det optimale forhold for det du vil lave med din skærm, f.eks. har jeg aldrig direkte eller ovenlys tændt når jeg arbejder med kritiske billedmanipulation, men jeg arbejder så til gengæld heller ikke i absolut mørke, da det også forvrænger min personlige perceptuelle oplevelse af billedet. Jeg har arbejdet med en hel del kraftige S/H billeder her de seneste år, og derfor søger jeg at skabe et rum som er så neutralt i forhold til reflektioner i skærmen som muligt, læs: røvsygt og gråt, men sådan opfatter JEG jo så i mine øjne bedst mine billeder.... det ER en personlig vurdering, da alle har forskelle id eres farvesyn, så find det du syntes bedst om, men lad nu ikke Cd værdier gøre den store forskel. ...og en skærm med en Watt lysstyrke på fiktivt omregnede små 280-300W er jo lidt som en mellemstor arbejdslampe, hvilket skulle være rigeligt til det meste... Jeg har ingen betænkning, og det er selvom jeg skal til at hive min Mac med hjem, for at arbejde på "min" næste bog med 70% S/H billeder af rockstjerne fra 60'rne. God søndag!
Besvaret
Men igen, man kan altså klare sig for mindre! Jeg selv bestiller snart den hér: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=LGL226WTQ-WF og leger med tanken om at tage to nu jeg er ved det.... men trods hvad jeg skrev for oven, har det intet med billedarbejde at gøre, da det primært vil være til alt mit studie grej. God fornøjelse!
Vil det være alt for underligt med en 22" som primær skærm og en 19" ved siden af eller er det blot en vanesag?
Besvaret
Vil det være alt for underligt med en 22" som primær skærm og en 19" ved siden af eller er det blot en vanesag?
Vanesag. Men husk: enten skal du have et ægte dual-grafikkort, hvis skærmene kører to forskellige native opløsninger. Ellers skal du kigge på at begge skærme har samme opløsning. Ellers ender du op med noget fuzzy noget på din sekundære skærm - alternativt en desktop du skal scrolle på, for at det skal se ordentligt ud. Med andre ord: Er 22"´eren født til eks. 1600x1200, så er det optimalt at 19"´eren er det samme.
Besvaret
Vanesag. Men husk: enten skal du have et ægte dual-grafikkort, hvis skærmene kører to forskellige native opløsninger. Ellers skal du kigge på at begge skærme har samme opløsning. Ellers ender du op med noget fuzzy noget på din sekundære skærm - alternativt en desktop du skal scrolle på, for at det skal se ordentligt ud. Med andre ord: Er 22"´eren født til eks. 1600x1200, så er det optimalt at 19"´eren er det samme.
God pointe der.
Besvaret
...ellers er Matrox´ DualHead-kort ikke prisforstyrrede :thumbup:
Nej men heller ikke gode til ret meget andet. Indtil videre undværer jeg et matrox. Men skal have kalibreret min Epson R1800 sammen med mine kommende skærme. Så må det blive udemærket.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...