P.Hartmann Skrevet September 4, 2007 Rapporter Skrevet September 4, 2007 Jeg er lidt nysgerrig, fordi jeg ikke helt kan blive enig med Mig selv,,øhhh om hvordan dette skal gøres...??? Måske Brian har en idè, nu hvor han har styr på sine vhsbånd og dvdère.. :laugh:
MC Manden Besvaret September 4, 2007 Rapporter Besvaret September 4, 2007 Jeg er lidt nysgerrig, fordi jeg ikke helt kan blive enig med Mig selv,,øhhh om hvordan dette skal gøres...??? Måske Brian har en idè, nu hvor han har styr på sine vhsbånd og dvdère.. :laugh: Jeg har et køleskab som kun benyttes til drikkevarer, deriblandt vin
BS Besvaret September 4, 2007 Rapporter Besvaret September 4, 2007 Jeg har et køleskab som kun benyttes til drikkevarer' date=' deriblandt vin[/quote'] Så dine sodavand og rødvine er ved samme temperatur? Men hvis Hr. Hartmann ellers tillader kan vi jo lave et tillæg til spørgsmålet. Hvilke temperaturer bør rødvin og hvidvin opbevares ved? Stående eller liggende?
Kasper Besvaret September 4, 2007 Rapporter Besvaret September 4, 2007 I kælderen hvor der mørkt, temp. er ikke 100 % ideel, men det går.
bananas Besvaret September 4, 2007 Rapporter Besvaret September 4, 2007 Jeg har ikke nogen kælder eller nogen rum, hvor der er under 25 grader C om sommeren, så jeg har købt et lille Samsung vinkøleskab til at opbevare de gode vine. http://www.tretti.se/rw13ebss De mindre gode ligger i en Bordex vinreol i stuen og bliver sure http://www.bordex.dk/. Bliver de ikke drukket i tide skal de bruges til gløgg i stedet. Hvis vin skal opbevares gennem længere tid bør det helst være liggende, køligt og uden for meget lys. Og meget vigtigt: uden for store temperaturudsving. Ligger den dårligt bliver den nærmest til eddike. Derfor er netop en kælder så velegnet til at opbevare vin. Vinkøleskabe er selvfølgelig også gode men det er den dyre løsning. Manualen til mit vinkøleskab tilråder at rødvin opbevares ved 13 grader og hvidvin ved 7 grader. Men køleskabet kan dog også sættes til andre temperaturer så der er nok langt mere end een mening om den optimale temperatur. Der findes dog et meget set klassisk opbevaringsted, som må siges at være en bommert: Oppe i toppen af køkkenet over komfuret - heroppe bliver der alt for varmt hver eneste gang man koger noget. Der kører en tv-reklame p.t. hvor en eller anden "klog" køkkenkonsulent har flyttet vikælderen op i køkkenet - det kan faktisk meget nemt gå hen og være en idé, som kun er god, hvis man virkelig er til gløgg!:D . Et relativt godt og omkostningsfrit opbevaringsted, hvis man ikke har en kælder, kan være under sengen i soveværelset eller i bunden af et gaderobeskab. Forudsat at man holder en nogenlunde konstant temperatur i et sådant rum.
Kim H Besvaret September 4, 2007 Rapporter Besvaret September 4, 2007 Jeg er lidt nysgerrig, fordi jeg ikke helt kan blive enig med Mig selv,,øhhh om hvordan dette skal gøres...??? Måske Brian har en idè, nu hvor han har styr på sine vhsbånd og dvdère.. :laugh: Det er god Sunddebathumor :D
nielsen.se Besvaret September 4, 2007 Rapporter Besvaret September 4, 2007 Jeg har ikke nogen kælder eller nogen rum' date=' hvor der er under 25 grader C om sommeren, så jeg har købt et lille Samsung vinkøleskab til at opbevare de gode vine. [url']http://www.tretti.se/rw13ebss De mindre gode ligger i en Bordex vinreol i stuen og bliver sure http://www.bordex.dk/. Bliver de ikke drukket i tide skal de bruges til gløgg i stedet. Hvis vin skal opbevares gennem længere tid bør det helst være liggende, køligt og uden for meget lys. Og meget vigtigt: uden for store temperaturudsving. Ligger den dårligt bliver den nærmest til eddike. Derfor er netop en kælder så velegnet til at opbevare vin. Vinkøleskabe er selvfølgelig også gode men det er den dyre løsning. Manualen til mit vinkøleskab tilråder at rødvin opbevares ved 13 grader og hvidvin ved 7 grader. Men køleskabet kan dog også sættes til andre temperaturer så der er nok langt mere end een mening om den optimale temperatur. Der findes dog et meget set klassisk opbevaringsted, som må siges at være en bommert: Oppe i toppen af køkkenet over komfuret - heroppe bliver der alt for varmt hver eneste gang man koger noget. Der kører en tv-reklame p.t. hvor en eller anden "klog" køkkenkonsulent har flyttet vikælderen op i køkkenet - det kan faktisk meget nemt gå hen og være en idé, som kun er god, hvis man virkelig er til gløgg!:D . Et relativt godt og omkostningsfrit opbevaringsted, hvis man ikke har en kælder, kan være under sengen i soveværelset eller i bunden af et gaderobeskab. Forudsat at man holder en nogenlunde konstant temperatur i et sådant rum. At du gider alt det besvær for vin i pap..
P.Hartmann Besvaret September 4, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret September 4, 2007 Tak......Tak Ja jeg har sku fået Mig en griner over det her... :laugh: .....Men det beviser jo at hvilket som helst crap der bliver smidt herinde bliver behandlet på en dejlig måde, Men igen tak for de mange svar..!! skal prøve at klemme min papvin ind de rigtige steder...ha ha ha
bananas Besvaret September 4, 2007 Rapporter Besvaret September 4, 2007 At du gider alt det besvær for vin i pap.. Ok hvis det var papvin jeg proppede i vinkøleskabet burde jeg have fortjent dummeslag! Det er det ikke.
MC Manden Besvaret September 5, 2007 Rapporter Besvaret September 5, 2007 vinkøleskab 17 grader Hvad gør du så ved kraftige italienske vine der skal serveres køligere end det ??? Og BS... ja, mine vine har samme temperatur som mine sodavand. Sjovt nok også samme temperatur som min juice, vand, øl og andet godt der opbevares i samme kølskab, utroligt, ikk ?? :) Hellere for koldt end for varmt (jaja, naturligvis ikke frost)
Gustaf Besvaret November 22, 2008 Rapporter Besvaret November 22, 2008 Er der nogle af jer vinkendere herinde, der har besøgt de mange svenske vingårde eller smagt vin fra nogle af dem?
michael k Besvaret November 22, 2008 Rapporter Besvaret November 22, 2008 Er der nogle af jer vinkendere herinde' date=' der har besøgt de mange svenske vingårde eller smagt vin fra nogle af dem?[/quote'] jeg har en 3 uger for gammel blandet saft her .. den er svensk og smager omtrent ligeså dårligt som vin... var det noget?
Thomas Besvaret November 23, 2008 Rapporter Besvaret November 23, 2008 Vin skal opbevares i konstant temperatur. Den ideelle temperatur ligger omkring 12°C , men kan variere mellem 8°C og 15°C. Vin modnes for langsomt, hvis den opbevares for koldt, og for hurtigt hvis den opbevares i et for varmt miljø. Det er yderst skadeligt, hvis vinen udsættes for store og konstante temperatursvingninger. Derfor er køkkenet sjældendt det bedste sted - soveværelset er bedre. Flasker skal opbevares liggende, så vinen har kontakt med korkproppen og man derved undgår en udtørring af proppen, det gælder selvfølgelig ikke for dem der køber flasker med skruelåg og plastic propper:rolleye: Tørrer proppen ud, skrumper den og lukker luft ind i flasken, hvilket gør den sur. Mine flasker ligger i kælderen, mørkt og koldt.
Toft Besvaret November 23, 2008 Rapporter Besvaret November 23, 2008 Opbevarer Ja du ved, man har vin hjemme så man ikke lige er nød til at køre til DK, eller alternativt Systembolaget, hvis der skulle komme gæster. Så har man smart nok en masse flasker liggende parat, så man altid kan hive en flaske frem til den rette pris - afhængig af hvor vigtige de gæster der kommer forbi er :D Jeg har ikke så mange venner, så mine 16 flasker rødvin ligger og samler støv i et lukket skab hvor temperaturen er 15-16 grader. Jeg selv og rødvinen overlever nok at skabet ikke er køligere
credde Besvaret November 23, 2008 Rapporter Besvaret November 23, 2008 Jeg har ikke så mange venner, så mine 16 flasker rødvin ligger og samler støv i et lukket skab hvor temperaturen er 15-16 grader. Jeg selv og rødvinen overlever nok at skabet ikke er køligere Årh mon ikke du kan finde nogle at dele et par flasker vin med? ;)
patbateman Besvaret November 23, 2008 Rapporter Besvaret November 23, 2008 Jeg er faktisk i gang med at planlægge min "vinkælder" der skal bygges i garaget. Vi har ingen kælder, derfor indreder jeg et rum på ca. 3x2m i garaget og installerer et køleanlæg. Vi har uanset aldrig kørt bilen ind i garaget. Dette kølerum bliver indelt i to afdelinger - en del for mad og en del for vin. Kraverne til temperatur og fuktighed er noget forskellig i de to afdelinger, men det styrer jeg med placeringen af køleanlægget. Og køleanlægget er et anlæg specielt egnet til vinkældere, hvor også fuktigheden reguleres. Jeg forventer at opbevare hvidvin nede hvor temperaturen styres mod 8-9 grader og rødvin længere oppe med en temperatur rundt 12-13 grader. Målet er så at sætte sammen en vinsamling der indeholder alt fra drikkeklare viner til unge lagringsviner. Samt at der skal købes ind flere flasker af hver vin sådan at vi kan følge udviklingen. Blot til info: de aller fleste vinkøleskab der sælges anbefales faktisk ikke til opbevaring af vin. Det skyldes at køleskaberne vibrerer svagt, hvilket absolut ikke er egnet når man skal opbevare vin over tid.
Frakkel Besvaret November 24, 2008 Rapporter Besvaret November 24, 2008 Flasker skal opbevares liggende, så vinen har kontakt med korkproppen og man derved undgår en udtørring af proppen, det gælder selvfølgelig ikke for dem der køber flasker med skruelåg og plastic propper:rolleye: Tørrer proppen ud, skrumper den og lukker luft ind i flasken, hvilket gør den sur. Er der overhovedet nogle fordele ved at bruge korkpropper?
Thomas Besvaret November 26, 2008 Rapporter Besvaret November 26, 2008 Er der overhovedet nogle fordele ved at bruge korkpropper? Nope det er der ikke, de kloge bruger i dag skruelåg, da der efterhånden dukker for mange dårlige flasker vin op med propsmag. I gamle dage brugte man korkprop for at så kunne man lukke luften ude og vinen kunne holde længere, det har ikke nogen reel betydning idag da de fleste vine bliver drukket inden de bliver 1 år. Og skrulåget er tættere end korkproppen + at man slipper for propsmag. Så det varer nok ikke mange år før du ikke kan købe en vin med den gamle korkprop.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu