mrode Besvaret September 14, 2007 Rapporter Besvaret September 14, 2007 Det du ser udviklingen bedst på, er sammensætningen af beboere med udenlandsk baggrund. Malmö og Sverige har altid haft en relativt lille andel af invandrere fra Irak, Tyrkiet og Pakistan. København og Danmark har derimod haft en relativt høj andel fra disse lande. Bare fra jan 2005 til jan 2007, har SV's andel af personer fra disse lande steget med over 40%, hvilket modsvarer over 3.000 personer. Dette er altså personer med ikke-dansk statsborgerskab, men som man kan mistænke er flyttet fra DK. Mistanken bliver styrket når man kikker på den samme udvikling i KBH. Mistanker.. det kan ikke rigtigt bruges til meget. Har du overvejet at Danmark har mindsket indvandringen pga. Pia-hjemmehjælper og derfor søger folk til Sverige i stedet? Selvfølgelig har 24-års reglen også gjort at en del er flyttet til Sverige for at kunne bo sammen med sin kone/kæreste/mand. Men det er jo ikke alle 20.000 (eller hvor mange det nu er der er flyttet til Skåne) som har gjort det for familiesammenførslen.
Futz Besvaret September 14, 2007 Rapporter Besvaret September 14, 2007 Har jeg forstået det rigtigt ? Du mener at Skåne har tjent på det höje huspriser , eller ? Jeg tror ikke at en alm. Svensson opfatter det sådan, tvärtimod. Det er blevet rigtig dyrt for en Svensker at bo pgr Danskere herovre. Så det er ikke noget at folk er taknemmelige for ! Hvordan med huspriserne herovre???? Hvem tjener på det???? Tag den samlede boligmasse og gang med stigningen siden 2002........ Så får du hvad Skåne har tjent på deres boende alene................ Her er en ting jeg ikke helt rigtig forstår. Vi danskere får skylden for at priserne er steget så meget i Skåne at svenskerne ikke har råd til at købe deres egne huse mere. Priserne er da steget meget mere mange andre steder - ja sågar i Lappland så med mindre Danskerne er flyttet længere nordpå end hvad de fleste tror - så holder det vist ikke rigtig vand prisförändringar i procent mellan 2005-2006 (1 år), 2001-2006 (5 år), på småhus för permanentboende (villor, rad- och kedjehus) per kommun. By Prisförändring i % mellan 2005 och 2006 (1 år) Malmö 14 % Ystad 15 % Uddevalla 18 % Haparanda 25 % (det er godt nok langt væk) Stockholm 15 % By Prisförändring i % mellan 2001 och 2006 (5 år) Malmö 65 % Ystad 68 % Uddevalla 70 % Haparanda 75 % Stockholm 43 % http://www.scb.se/templates/tableOrChart____139523.asp
Lynge Besvaret September 14, 2007 Rapporter Besvaret September 14, 2007 Futz, det var faktisk ganske interresante tal du har fundet frem der:thumbup:
Gio Besvaret September 14, 2007 Rapporter Besvaret September 14, 2007 Futz' date=' det var faktisk ganske interresante tal du har fundet frem der:thumbup:[/quote']Mener de var at finde i sidste udgave af Metro Bostad også. Jeg blev nemlig også overrasket over tallene længere oppe...umiddelbart.
Guest Supermule Besvaret September 14, 2007 Rapporter Besvaret September 14, 2007 Ja men hvad er udgangspunktet for statistikken??? Kostede ét hus i Haparanda 1 kr i 2001 og 1,75 kr i 2006, så er stigningen på 75%, men stadig superbilligt for et hus...................;)
patbateman Besvaret September 14, 2007 Rapporter Besvaret September 14, 2007 Holder sikkert ikke længe, han er vist en kook. Og de har en tendens til at blive ved med at komme kravlende. http://da.wikipedia.org/wiki/Net_kook Oj, nu blev det svært for mig, Sune. Om jeg vælger at svare dit indlæg (hvilket jeg gør), så bliver jeg en kook i følge dig. Vælger jeg ikke at svare, så bliver dine fejlaktige tal stående som en sandhed. Det er da en tarvelig måde at diskutere, specielt af en der kommer ind i diskutioner så sent og så totalt ser ud til at have misset uenigheden der ligger til grund. Bare for at besvare din kritik af mine tal: 1) dine tal bekræfter jo netop min påstand i udgangspunktet - der er mange gange flere dansker i Rosengård-området som der er i VH og Annestad. Så det takker jeg for, selv om dine tal ikke er sammenlignbare med mine. 2) dine tal er fra 1. januar 2006, mine fra 1. januar 2007. Det kan ellers være, at jeg har taget en større andel af danskerne i Limhamn med som Bunkeflostrand-beboere. Dette beklager jeg stærkt, og lover at aldrig gøre det igen. Jeg takker for din opdagelse, Sune, men hvad var det lige denne sagen handlet om igen? 3) det er din vurdering at jeg prøver å chockere jer, jeg tror dog at tallene overrasker flere. Min påstand var udelukkende at man ikke skal tro at alle dansker der flytter over til SV er ressourcestærke og bor i VH. Jeg kan godt se at mine indlæg bliver taget personligt av mange her inde. Jeg kan fortsat ikke se det kontroversielle i at jeg er uenig i at alle dansker der flytter over er ressourcestærke, og at jeg er uenig i at det er svenskerne der alene har tjent på broen. Men i frygt for at for altid blive stemplet som en kook (hvilket jeg måtte anvende Sunes link for at finde ud hvad betydde) for evigt, vælger jeg at nedlægge diskutionen fra min del, og denne gang for godt. Efter hvad jeg forstår af udtrykket kook, må jeg så være en latent kook, da jeg har været medlem i Sunddebat i snart 1 år og dette er den første længere diskution jeg har deltaget i. For at undgå fremtidige ubehageligheder og bevare den gode stemning der ellers råder her på debatten vil jeg bare sige mig enig i at danskerne i al sin storhed virkelig er grundlaget for Skånes opgang og lykke, og at alle vi i Skåne (og Sverige forøvrigt!) der ikke er dansker skal være for evigt taknæmlige for alt det gode I gør for os (og resten af værden) i vor miserable situation. Måtte I for altid begunstige os med jeres ressourcerighed.
Lynge Besvaret September 14, 2007 Rapporter Besvaret September 14, 2007 Ok ja det kunne være man skulle begynde at læse nogle af de aviser der dumper ind ad døren;) Mener de var at finde i sidste udgave af Metro Bostad også. Jeg blev nemlig også overrasket over tallene længere oppe...umiddelbart. Ja og det er jo helt sikkert også tilfældet:rolleye: Ja men hvad er udgangspunktet for statistikken??? Kostede ét hus i Haparanda 1 kr i 2001 og 1,75 kr i 2006, så er stigningen på 75%, men stadig superbilligt for et hus...................;)
Guest Supermule Besvaret September 14, 2007 Rapporter Besvaret September 14, 2007 Nåååja..... Du kan jo bare forestille dig 100.000 og 175.000........................ :) Ok ja det kunne være man skulle begynde at læse nogle af de aviser der dumper ind ad døren;) Ja og det er jo helt sikkert også tilfældet:rolleye:
Homer Besvaret September 14, 2007 Rapporter Besvaret September 14, 2007 For at undgå fremtidige ubehageligheder og bevare den gode stemning der ellers råder her på debatten vil jeg bare sige mig enig i at danskerne i al sin storhed virkelig er grundlaget for Skånes opgang og lykke' date=' og at alle vi i Skåne (og Sverige forøvrigt!) der ikke er dansker skal være for evigt taknæmlige for alt det gode I gør for os (og resten af værden) i vor miserable situation. Måtte I for altid begunstige os med jeres ressourcerighed.[/quote'] Det var da så lidt... Skulle det være en anden gang... :D
Lynge Besvaret September 14, 2007 Rapporter Besvaret September 14, 2007 Nåååja..... Du kan jo bare forestille dig 100.000 og 175.000........................ :) Ja for dig og mig betyder det ikke meget, men hvad tror du de der samer tjener;)
Homer Besvaret September 14, 2007 Rapporter Besvaret September 14, 2007 Ja for dig og mig betyder det ikke meget' date=' men hvad tror du de der samer tjener;)[/quote'] I Haparanda er det IKEAs skyld: http://www.sr.se/cgi-bin/norrbotten/nyheter/artikel.asp?artikel=1395896 Lad os straks starte en ny tråd: Hvem har fået mest ud af IKEA i Haparanda? Samerne, Nordmændene, Svenskerne eller russerne... :D
mrode Besvaret September 14, 2007 Rapporter Besvaret September 14, 2007 For at undgå fremtidige ubehageligheder og bevare den gode stemning der ellers råder her på debatten vil jeg bare sige mig enig i at danskerne i al sin storhed virkelig er grundlaget for Skånes opgang og lykke' date=' og at alle vi i Skåne (og Sverige forøvrigt!) der ikke er dansker skal være for evigt taknæmlige for alt det gode I gør for os (og resten af værden) i vor miserable situation. Måtte I for altid begunstige os med jeres ressourcerighed.[/quote'] Tak.. det er jo bare det vi vil høre.. ;)
Futz Besvaret September 14, 2007 Rapporter Besvaret September 14, 2007 Ja men hvad er udgangspunktet for statistikken??? Kostede ét hus i Haparanda 1 kr i 2001 og 1,75 kr i 2006, så er stigningen på 75%, men stadig superbilligt for et hus...................;) Nu var det jo stigningen vi fik skyld for - DVS. at det er danskernes skyld at priserne er steget så kraftigt i Malmö , hvilket statistikken viser er vrøvl. Malmö er et ret billigt sted at bo for en svensker på trods af at der er kortere til Sprit, Smil og Blonder :th2: - En Bostadsret/lejlighed i Malmö koster det halve af en i Stokholm, og det er noget vrøvl hvis man siger at Malmö er eller har været særlig dyr i forhold til lign. byer eller landet som helhed. Överlåtelsepriser på bostadsrätter 2005 - 2006 fördelat på storstadsområden Middelpris 2005 Stor-Stockholm: 1 403 000 Stor-Göteborg 932 000 Stor-Malmö 752 000 Hela riket 776 000 Middelpris 2006 Stor-Stockholm: 1 644 000 Stor-Göteborg 1 137 000 Stor-Malmö 928 000 Hela riket 930 000 http://www.scb.se/templates/tableOrChart____173279.asp#Fotnoter
Nils Besvaret September 14, 2007 Rapporter Besvaret September 14, 2007 There goes the neighbourhood Det kan godt være, der er nogen, der - eventuelt på andres vegne - gnæller (et ord der hermed er indført i det danske sprog) over, at boligpriserne i Malmö er steget, men tænk hvis de var faldet i stedet for på grund af indflytning af danskere. Så havde der nok været lige så meget gnæll. For slet ikke at tale om, hvis de havde været uforandrede, så havde den også været helt gal.
bozzen Besvaret September 14, 2007 Rapporter Besvaret September 14, 2007 Lite reflektioner: Ingen skal tage ifrån os at priserne på bostadsrätt/huse har været utroligt lavt, og at malmö har værret en stad i regression under mange år, siden 60-talet. Forvandlingen startede med BO01 + universitetet, og at bron kom til var endnu en stor faktor. Det er ikke kun danskere som flytter til malmö, generellt kan man sige at folk fra sydsverige i højere grad overvejer at flytte til malmö i stedet for som tidligare Göteborg eller Stockholm. Dette, sammen med alt folk fra danmark ( ressourcestærke eller ej ) har gjort at priserne starter at havne på en "normal" nivå. Det ER attraktivt at have københavn lige rundt hjørnet, og det skal koste. Men enbart positivt, nej. Men skal vi være glade for danskerne? Ja/nej. Det er alt for mange mennesker som ser det som en midlertidlig løsning at flyte til Sverige, og ikke prøver at integrere sig. Lige som alle tilflytter i DK som i brokker jer over. Men positivt, fordi alle byer som er multikulturelle er byer med dynamik og vilje til forændring, oftest til det bedre. Det er vel ikke for ikke som byer som Chigaco er på nedadgående, medans byer som Boston er på opadgående. Anders, som lige nu synes Patbateman og Zidane er de eneste her med "Nosser af stål"
Nils Besvaret September 14, 2007 Rapporter Besvaret September 14, 2007 Anders, som lige nu synes Patbateman og Zidane er de eneste her med "Nosser af stål" Javel, og hvordan vurderer du så deres hjerner? :D
Zidane Besvaret September 15, 2007 Rapporter Besvaret September 15, 2007 Du tænker måske på folk der ikke kan få opholdstilladelse i Danmark og derfor flytter over til sine ligesindede i Rosengård?? Men de er vel næppe at regne som "danskere"?? http://debat.sunddebat.com/showthread.php?p=123318#post123318 :p Javel' date=' og hvordan vurderer du så deres hjerner? :D[/quote'] :lol:
Homer Besvaret September 15, 2007 Rapporter Besvaret September 15, 2007 http://debat.sunddebat.com/showthread.php?p=123318#post123318 :p : øhhhh...? og???
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu