Benzino Skrevet September 11, 2007 Rapporter Skrevet September 11, 2007 Jeg har et problem... Kan ikke beslutte mig for om jeg vil købe en BMW 530I eller en 530D med automat gear! Jeg kan ikke forstå at den årlige afgift på diesel bilen er 4 gange så høj som benzinen. Med ens afgifter ville diesel bilen være noget billigere i brændstof økonomi. Med en beregning på ca 30.000 kørte km om året, så skal man stadig af med ca 4000 se kr mere for diesel bilen. Jeg kører selv en diesel i dag og de er jo ret sjove at køre pga det højere moment. Er der noget der taler for benzinen udover den meget lave afgift? Er der også forskelle på forsikringer? Man ved snart ikke her i Sverige.
Guest PeterK Besvaret September 11, 2007 Rapporter Besvaret September 11, 2007 JA - Lyden!!! En diesel lyder af H..... til. Køber man en diesel er det fordi man vil opnå en bedre økonomi!! Diesel har bedre moment, men det giver sig mest udslag ved mindre modeller....En 530i rykker bestemt godt og så LYDER den godt. Min gamle Polo lyder bedre en 530D:laugh: Men igen det kommer an på hvad man ligger vægt på. Jeg er bare stor tilhænger af lyd!
eingin Besvaret September 11, 2007 Rapporter Besvaret September 11, 2007 Kan godt se at du hedder benzino, men jeg stemmer på diesel :) Idag er de stort set ens. Har lidt på fornemmelsen af at benzin motor bruger mere benzin når de bliver ældre og slidt op. Det er så min eneste argument :)
Benzino Besvaret September 11, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret September 11, 2007 Lyden er et ganske godt argument Peter. Det er ofte de små fornøjelser, der gør forskellen :) Det er rigtigt at diesel økonomien er bedre i DK, men sådan er det jo ikke i SE, når man medregner den høje årlige afgift på diesel biler i SE.
Benzino Besvaret September 11, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret September 11, 2007 Jeg hedder Benzino fordi jeg kører Mercedes Benz. Og det er en diesel. :) Kunne være godt at høre hvad ejere af de 530i og 530D siger omkring det her. Hvad er fedest?
Guest Mogens Besvaret September 11, 2007 Rapporter Besvaret September 11, 2007 Jeg kører begge dele :o) Kunne være godt at høre hvad ejere af de 530i og 530D siger omkring det her. Hvad er fedest? Jeg finder en benzin fedest - men hvis man må drage en parallel til en anden BMW, testede Bilmagasinet på et tidspunkt en 335i og en 335d. Bilerne kørte "lige op", og testpiloten skrev afslutningsvist, at han privat ville vælge dieseludgaven, hvis han så bort fra økonomi...
larscph Besvaret September 11, 2007 Rapporter Besvaret September 11, 2007 Nu er det med lyd jo en smagssag. Klart en 530D i tomgang lyder ikke specielt spændende. Til gengæld syntes jeg nu faktisk den har en ret lækker lyd når man fyrer den af. Og det bedste - når den cruiser på motorvejen er det med lave omdrejninger og helt uden motorstøj.
Homer Besvaret September 11, 2007 Rapporter Besvaret September 11, 2007 Jeg gik fra en Audi S6 til en BMW 535D og "ydelsen" var stort set identisk, men brændstof- og totaløkonomien væsentlig forskellig. Lyden betyder ikke det vilde for mig, så længe det ikke lyder som en Trabant - og jo, en benzin V8'er lyder "bedre" end en diesel... Prøv dem og smag selv efter...
Kasper Besvaret September 12, 2007 Rapporter Besvaret September 12, 2007 Man skal virkelig køre mange km for at det kan svare sig med de store diesel motorer. De bruger omkring det samme som en tilsvarende benzin og den lille forskel der er bliver "spist" op af den forhøjede afgift. De små dieselbiler er der givetvis en besparelse ved. Personligt skulle jeg aldrig vælge en diesel. Men det er nok fordi jeg mener biler skal køres mellem 3000 -> +++ rpm
nielsen.se Besvaret September 12, 2007 Rapporter Besvaret September 12, 2007 Jeg har et problem... Kan ikke beslutte mig for om jeg vil købe en BMW 530I eller en 530D med automat gear! Jeg kan ikke forstå at den årlige afgift på diesel bilen er 4 gange så høj som benzinen. Med ens afgifter ville diesel bilen være noget billigere i brændstof økonomi. Med en beregning på ca 30.000 kørte km om året, så skal man stadig af med ca 4000 se kr mere for diesel bilen. Jeg kører selv en diesel i dag og de er jo ret sjove at køre pga det højere moment. Er der noget der taler for benzinen udover den meget lave afgift? Er der også forskelle på forsikringer? Man ved snart ikke her i Sverige. Vælger du en nyere dieselbil er der rabat på vägskatten. https://www21.vv.se/fordonsskattefraga/ her kan du se hvad du skal betale hvis du kender reg. nummer. Nogle dieselbiler ryger op på næsten 7500,- om året. http://www.vv.se/templates/page3wide____20043.aspx her kan du læse mere om de dieselregler der findes nu. Se denne test iøvrigt, side 54 er måske interessant for dig. http://www.automotorsport.se/biltester/2007/0701/070103.pdf
dkrath Besvaret September 12, 2007 Rapporter Besvaret September 12, 2007 Jeg finder en benzin fedest - men hvis man må drage en parallel til en anden BMW, testede Bilmagasinet på et tidspunkt en 335i og en 335d. Bilerne kørte "lige op", og testpiloten skrev afslutningsvist, at han privat ville vælge dieseludgaven, hvis han så bort fra økonomi... HVAD:eek: Hvorfor fortæller du mig så hver dag at jeg skal have diesel? HMMM!!...:) Jeg ville nu vælge en 530D da 530i's motor er for lille til bilens størrelse.
Guest Mogens Besvaret September 12, 2007 Rapporter Besvaret September 12, 2007 Jow jow... HVAD - Hvorfor fortæller du mig så hver dag at jeg skal have diesel? Nu var det en snak, hvad der var fedest ;) - uden skelen til økonomi. Og i dén situation ville jeg vælge benzin, som jeg jo har gjort det... Ud fra økonomiske hensyn ville jeg vælge diesel - som jeg jo gjorde dengang ('03 BMW 530d Touring Steptronic)
Rene Larsen Besvaret September 12, 2007 Rapporter Besvaret September 12, 2007 Hvis man regner lidt på det, kommer man frem til følgende resultat vedr. en Audi A6 3.2 FSI Q TT vs Audi A6 3.0 TDI Q TT - for ét års brændstofsforbrug og skat. Antal årlige km. 45.134,75 Benzin pr. Liter 95 blyfri kr 9,87 pr 12.09.2007 Diesel pr. liter kr 9,04 pr 12.09.2007 A6 3.2 Q TT A6 3.0 TDI Q TT Pris 430.300 435.500 Fordonsskat 2.733 8.670 liter pr 100 km. 10,9 8,4 Brændstof kr 48.557,32 kr 37.420,32 Total kr 481,590.32 kr 481,590.32 Jeg har ikke medtaget den rabat som man får på diesel versonen når den har DPF. Så vil 'breakeven' jo bare være det lavere :)
Scion Besvaret September 12, 2007 Rapporter Besvaret September 12, 2007 Hvis man regner lidt på det, kommer man frem til følgende resultat vedr. en Audi A6 3.2 FSI Q TT vs Audi A6 3.0 TDI Q TT - for ét års brændstofsforbrug og skat. Antal årlige km. 45.134,75 Benzin pr. Liter 95 blyfri kr 9,87 pr 12.09.2007 Diesel pr. liter kr 9,04 pr 12.09.2007 A6 3.2 Q TT A6 3.0 TDI Q TT Pris 430.300 435.500 Fordonsskat 2.733 8.670 liter pr 100 km. 10,9 8,4 Brændstof kr 48.557,32 kr 37.420,32 Total kr 481,590.32 kr 481,590.32 Jeg har ikke medtaget den rabat som man får på diesel versonen når den har DPF. Så vil 'breakeven' jo bare være det lavere :) lidt underlig sammensætning af engangsposter og løbende udgifter? du køber jo eksempelvis ikke bilen hvert år. men man kan vel konkludere at det ikke gør den helt store forskel, men driftmæssigt vil diesel bilen være billigere - også ud fra det regnestykke du har sat op.
Rene Larsen Besvaret September 12, 2007 Rapporter Besvaret September 12, 2007 Man kan jo selv gange de løbende poster op med det antal år som man måtte ønske - det skulle gerne give det samme billede...
Uffe Besvaret September 12, 2007 Rapporter Besvaret September 12, 2007 Man kan jo selv gange de løbende poster op med det antal år som man måtte ønske - det skulle gerne give det samme billede... Hvis man nu skal se totaløkonomisk på det, hvordan forholder det sig så med vedligeholdelse af bilerne er dele til diesel dyrer eller billigere end tilsvarende dele til benzin (her tænker jeg motordele), er der forskel i forsikringen om det er diesel eller benzin? og hvordan er værditabene på de to modeller efter x-antal år?
Rene Larsen Besvaret September 12, 2007 Rapporter Besvaret September 12, 2007 Reservedele og service koster stort set det samme. Man skal dog i den forbindelse også lige have med at en diesel biler normalt kører flere km. mellem hver service.
Tomcat Besvaret September 13, 2007 Rapporter Besvaret September 13, 2007 Jeg så ovennævnte regnestykke. Udover at man selvfølgeligt ikke køber bilen hvert år skal man også indregne at Diesel biler skal mindre til service end benzinere. Typisk hver 30.000 km hvor man oftes ser benzinere ved 15 eller 20.000 Kører man 45.000 km om året kan det godt gøre en forskel. Med diesel vognen skal du derfor 1.5 gange om året til service og med en benziner 2.25 gange. Udover det så lyder mange af de helt nye dieselmotorer ret hæftigt. De er begyndt at designe dem med lyd for øje. For at få en mere teknisk belysning Diesel vs Benzin, så er diesel mere urafineret i forhold benzin og indeholder mere energi pr liter. Dette gør en oliebrænder langt mere lempelig i forhold til den nye miljøtrend nu når vi har partikelfiltre. (Thomas, ja service mente jeg)
Thomas Besvaret September 13, 2007 Rapporter Besvaret September 13, 2007 Jeg så ovennævnte regnestykke. Udover at man selvfølgeligt ikke køber bilen hvert år skal man også indregne at Diesel biler skal mindre til syn end benzinere. Typisk hver 30.000 km hvor man oftes ser benzinere ved 15 eller 20.000 Kører man 45.000 km om året kan det godt gøre en forskel. Med diesel vognen skal du derfor 1.5 gange om året til syn og med en benziner 2.25 gange. Udover det så lyder mange af de helt nye dieselmotorer ret hæftigt. De er begyndt at designe dem med lyd for øje. For at få en mere teknisk belysning Diesel vs Benzin, så er diesel mere urafineret i forhold benzin og indeholder mere energi pr liter. Dette gør en oliebrænder langt mere lempelig i forhold til den nye miljøtrend nu når vi har partikelfiltre. Du mener vel service:)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu