NOAH Skrevet October 10, 2007 Rapporter Skrevet October 10, 2007 Er der nogen som kender til reglerne for MC-kørekort hvis man bor i Sverige. Kan dette tages i Danmark ellers skal man igennem kurser i Sverige.?!?
Juff Besvaret October 10, 2007 Rapporter Besvaret October 10, 2007 Som udgangspunkt tager man kørekort i det land man bor. ( Nu ved jeg jo du arbejder i dk og bor i se ) :-P Du må dog gerne tage teori og timer i dk ;) Prøverne skal du dog op til i se :)...... såååå
Danielsito Besvaret October 10, 2007 Rapporter Besvaret October 10, 2007 Der er intet krav om at du skal have haft teori eller køretimer, for at tage mc kørekort i Sverige. Men du skal have bestået nogle prøver internettet på forhånd, inden du får lov til at gå op til teoriprøven. Til køreprøven er der en masse forskellige øvelser du skal igennem, inden du kommer ud på vejene. Da jeg tog mc kørekort i Sverige (sidste år) var jeg mange gange på det køretekniske anlæg med min kørelærer, så øvelserne lå på rygraden. Det var jeg meget glad for da jeg gik op! (Dem der havde övningskört privat, dumpede til disse prøver, da de aldrig havde prøvet dem før). Jeg tog kortet på www.varnhemstrafikskola.se
SanneJ Besvaret October 10, 2007 Rapporter Besvaret October 10, 2007 Hvis du tager kortet i SE- ville jeg nok som Danielsito tage timer også. Der er åbenbart mange ting de går op i til pröven, som er vigtigt at vide, så du klarer dig igennem lettest muligt. Fx. har jeg hört flere historier om at de går meget op i at de kan se du bruger din bagbremse! Hvilket du ikke (själdent) kommer til i virkeligheden... Men det er den slags, som er godt at vide for at få kortet förste gang...:)
NOAH Besvaret October 10, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 10, 2007 dvs jeg kan mere eller mindre regne med at betale en herregård for mit kort i Sverige.
SanneJ Besvaret October 10, 2007 Rapporter Besvaret October 10, 2007 dvs jeg kan mere eller mindre regne med at betale en herregård for mit kort i Sverige.Det skal du da også i DK:confused:
Danielsito Besvaret October 10, 2007 Rapporter Besvaret October 10, 2007 dvs jeg kan mere eller mindre regne med at betale en herregård for mit kort i Sverige. Det kommer an på, hvad der er en herregård for dig. Jeg endte vidst på omkring 7-8.000 SEK for kørekortet. Det synes jeg er ganske ok. Jeg har i øvrigt en MC-teoribog. Hvis du er interesseret kan du købe den for 200 SEK. Det er halv pris. I den står alt hvad der er specifikt for motorcykel (placering på vejen, kontrol af mc'en osv.).
NOAH Besvaret October 10, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 10, 2007 http://www.varnhemstrafikskola.com/indexmc.htm Sig ikke man skal igennem 40timers kørsel i Sverige. Eller er det bare mig der er gået helt galt i byen..?!?
NOAH Besvaret October 10, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 10, 2007 Det kommer an på, hvad der er en herregård for dig. Jeg endte vidst på omkring 7-8.000 SEK for kørekortet. Det synes jeg er ganske ok. Jeg har i øvrigt en MC-teoribog. Hvis du er interesseret kan du købe den for 200 SEK. Det er halv pris. I den står alt hvad der er specifikt for motorcykel (placering på vejen, kontrol af mc'en osv.). ok... så skal jeg nok på kursus i SV inden jeg begynder på noget som helst..
Danielsito Besvaret October 10, 2007 Rapporter Besvaret October 10, 2007 http://www.varnhemstrafikskola.com/indexmc.htm Sig ikke man skal igennem 40timers kørsel i Sverige. Eller er det bare mig der er gået helt galt i byen..?!? Det er dig der er gået helt galt i byen ;) Jeg tog mit på præcis 1,5 måned og jeg kørte i hvert fald under 20 timer (mit gæt).
NOAH Besvaret October 10, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 10, 2007 Det er dig der er gået helt galt i byen ;) Jeg tog mit på præcis 1,5 måned og jeg kørte i hvert fald under 20 timer (mit gæt). Man ved sgu aldrig med Sverige......
SanneJ Besvaret October 10, 2007 Rapporter Besvaret October 10, 2007 ok... så skal jeg nok på kursus i SV inden jeg begynder på noget som helst..i hvertfald hvis du blander 40timer og 40min lektioner sammen;) (hvilket var det eneste jeg kunne finde med "40" på hjemmesiden...) Fordelen ved SE er jo, at du ikke behöver et vidst antal timer, som du gör i DK, og at du kan få andre (hvis du kan finde en godkendt) til at övningsköra med dig... Har läst i andre tråde herinde, at det med sproget ikke skulle väre noget problem for at tage kortet, så det er bare at komme igang:D
MC Manden Besvaret October 10, 2007 Rapporter Besvaret October 10, 2007 Du skal igennem nogle obligatoriske prøver på bane, og dem har du ikke en chance for at gennemføre, hvis du ikke har været med en kørelærer på banen. Det er bl.a. nogle bestemte svingkombinationer og nogle bremseøvelser. Ligegyldigt hvor meget erfaring du har, så vil du aldrig bestå dem uden at ha' gennemgået dem først. Derudover skal du naturligvis til teoriprøve og køreprøve, præcis som i DK. Teorien kan du læse derhjemme og så selv tilmelde dig teoriprøven. Det er super let. Når den så er bestået, så bestiller din køreskole din køreprøve. Det er ikke så svært, så bare se at komme igang...
Danielsito Besvaret October 10, 2007 Rapporter Besvaret October 10, 2007 Det er ikke så svært' date=' så bare se at komme igang...[/quote'] HØRT! :D
NOAH Besvaret October 10, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 10, 2007 Derudover skal du naturligvis til teoriprøve og køreprøve, præcis som i DK. Teorien kan du læse derhjemme og så selv tilmelde dig teoriprøven. Det er super let. Når den så er bestået, så bestiller din køreskole din køreprøve. Det er ikke så svært, så bare se at komme igang... at jeg skal igang er helt sikkert..!!! Men det bliver nok først til februar..
martin_–_grevie Besvaret October 10, 2007 Rapporter Besvaret October 10, 2007 Tillægsspørgsmål Overvejer også MC-kort, så det her var god info ! Men tænkte lige hvordan fungerer det rent praktisk med pappet. Når man tager MC-kort i DK får man vel et nyt kort, nu med MC kategorien med - hvad sker der i den her situation ??? Får jeg et nyt svensk kørekort med det hele, påføres det på mit nuværende danske kørekort eller har jeg 2 ? Mvh Martin
MC Manden Besvaret October 10, 2007 Rapporter Besvaret October 10, 2007 Får jeg et nyt svensk kørekort med det hele, påføres det på mit nuværende danske kørekort eller har jeg 2 ? Et nyt svensk kort med begge dele...
st1berg Besvaret October 10, 2007 Rapporter Besvaret October 10, 2007 Nu vi er i gang med tillægs spørgsmålene..... Kunne fandme oz godt tænke mig et cykel kort, men først kunne jeg tænke mig at få et rigtigt kort.... Den skal nok forklares! Et par uger før vi flyttede til SE blev jeg stoppet af en æggeskal bla pga lidt for meget solfilm i bilen og en lidt for høj hastighed. Han var mobset over han ikke nåede at måle mig på motorvejen og besluttede sig derfor for at mit kørekort var blevet for slidt og indragede det. I stedet fik jeg et stykke hvidt papir (midlertidigt kørekort) der normalt kun holder en måned. Men klaphatten glemte at skrive dato på, så derfor har jeg ikke rigtig fået gjort noget ved det. Nu kunne jeg alligevel godt tænke mig at få det ordnet, hva gør jeg og hvor gør jeg det henne?????
Danielsito Besvaret October 11, 2007 Rapporter Besvaret October 11, 2007 Et nyt svensk kort med begge dele... For at tage mc kørekortet og få udstedt et nyt svensk kørekort med alle dine kategorier på, SKAL (!) du først have et svensk kørekort. Og for at tage teoriprøven, skal du kunne legitimere dig med svensk id. Så læg ud med at få byttet dit kørekort til et svensk.
Danielsito Besvaret October 11, 2007 Rapporter Besvaret October 11, 2007 Nu vi er i gang med tillægs spørgsmålene..... Kunne fandme oz godt tænke mig et cykel kort, men først kunne jeg tænke mig at få et rigtigt kort.... Den skal nok forklares! Et par uger før vi flyttede til SE blev jeg stoppet af en æggeskal bla pga lidt for meget solfilm i bilen og en lidt for høj hastighed. Han var mobset over han ikke nåede at måle mig på motorvejen og besluttede sig derfor for at mit kørekort var blevet for slidt og indragede det. I stedet fik jeg et stykke hvidt papir (midlertidigt kørekort) der normalt kun holder en måned. Men klaphatten glemte at skrive dato på, så derfor har jeg ikke rigtig fået gjort noget ved det. Nu kunne jeg alligevel godt tænke mig at få det ordnet, hva gør jeg og hvor gør jeg det henne????? Du skal gå til kommunen i dk og få en udskrift af dine danske kørekortoplysninger. (Ikke et midlertidigt kørekort). Der skal stå kørekortnummer, kategorier, datoer osv. Så skal du have et friskt personnummerbevis. Det kan du bestille her. (Scroll ned til Körkort). Det er for at bevise at du er permanent bosat i Sverige og har boet eller studeret her i mere end 6 måneder. (Min kammerat har lige fået svensk kørekort, selv om han kun havde boet her i 2 måneder). Og så skal du gå til Länsstyrelsen: Besöksadress Malmö: Kungsgatan 13 Postadress: 205 15 Malmö Besöksadress Kristianstad: Östra Boulevarden 62 A Postadress: 291 86 Kristianstad Besökstid: kl 9.00-15.00 Der afleverer du det papir fra danmark, personnummerbeviset og udfylder en blanket. Du skal fortælle dem at dit originale danske kørekort er ødelagt/blevet væk og gerne få dem til at notere det på deres papirer. Hvis man stadigvæk har sit originale kørekort, er proceduren den samme, bortset fra det med at have papiret fra Danmark. Man skal så aflevere originalen og håbe man ikke bliver stoppet i mellemtiden... Få dem til at tage en kopi af kortet og stemple papiret når du afleverer det og have det med i bilen. Så bør man kunne forklare sig ud af problemerne i dk.
skallstorp Besvaret October 11, 2007 Rapporter Besvaret October 11, 2007 Du har valgt at bo her ! Du har vist selv valgt at flytte til et andet land. Skik fölge..... Man ved sgu aldrig med Sverige......
MC Manden Besvaret October 11, 2007 Rapporter Besvaret October 11, 2007 Nu vi er i gang med tillægs spørgsmålene..... Kunne fandme oz godt tænke mig et cykel kort, men først kunne jeg tænke mig at få et rigtigt kort.... Den skal nok forklares! Et par uger før vi flyttede til SE blev jeg stoppet af en æggeskal bla pga lidt for meget solfilm i bilen og en lidt for høj hastighed. Han var mobset over han ikke nåede at måle mig på motorvejen og besluttede sig derfor for at mit kørekort var blevet for slidt og indragede det. I stedet fik jeg et stykke hvidt papir (midlertidigt kørekort) der normalt kun holder en måned. Men klaphatten glemte at skrive dato på, så derfor har jeg ikke rigtig fået gjort noget ved det. Nu kunne jeg alligevel godt tænke mig at få det ordnet, hva gør jeg og hvor gør jeg det henne????? Blev du stoppet i DK ??? I så fald må han ikke inddrage dit kørekort... Såh, du henvender dig bare til den station hvor han arbejder og be'r om at få det retur.
Danielsito Besvaret October 11, 2007 Rapporter Besvaret October 11, 2007 Blev du stoppet i DK ??? I så fald må han ikke inddrage dit kørekort... Såh' date=' du henvender dig bare til den station hvor han arbejder og be'r om at få det retur.[/quote'] Han skriver "et par uger før vi flyttede til SE". :) Jeg "mistede" også mit danske kørekort, ved at politiet beholdt det efter et rutinecheck, fordi det var flækket gennem navnet.
NOAH Besvaret October 11, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 11, 2007 Du har vist selv valgt at flytte til et andet land. Skik fölge..... Synes nu at Sverige er ok... men de kører tingene efter andre principer.;)
Thomas Besvaret October 11, 2007 Rapporter Besvaret October 11, 2007 Blev du stoppet i DK ??? I så fald må han ikke inddrage dit kørekort... Såh' date=' du henvender dig bare til den station hvor han arbejder og be'r om at få det retur.[/quote'] Jo det må han hvis det er dansk!
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu