Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej med jer, Et sikkert simpelt spørgsmål, men jeg har ikke kunnet finde svaret andre steder: Når man aflverer sit DK kørekort til ombytning til et svensk, får man så udleveret et midlertidigt? Jeg kan forstå at ombytningen kan tage alt fra nogle få dage til flere uger, og jeg vil da nødigt undvære at køre bil i ugevis... Mvh Davidsen

Besvaret

Du får en fin kopi af dit danske kørekort med stempel og bekræftelse på det er indleveret til ombytning..

Besvaret
Tak for svarene. Tvivler egentlig også på at en fotokopi af et kørekort er gyldigt i Danamark, hvis man skulle gå i detaljer. Mvh Davidsen
Jeg fik at vide mit var gyldigt, på lige fod som et midlertidigt udstedt kørekort fra DK er gyldigt i Sverige. Der gik maks 14 dage fra jeg indleverede mit danske kørekort til jeg fik det svenske, du skal bare være hurtig til at returnere stamkortet med billede og underskrift, samt indbetale pengene med det samme du får opkrævningen.
Besvaret
Du printer og udfylder denne blanket: http://www.vv.se/filer/Blanketter/korttillstand_w.pdf Bagefter skal du en tur på folkbokföringen og ha et intyg til körkortärende som de kalder det. Sidst afleverer du begge dele sammen med dit danske kørekort hos Länsstyrelsen, så er den process igang :)
Jeg kan tilføje at bor du i Malmø ligger folkebogføringen (Skatteverket) og Länsstyrelsen lige ved siden af hinanden. Der er vel 200 m gang.
Besvaret

Hmm jeg klarede alt udelukkende via Länsstyrelsen, men måske "vi" gør ting anderledes her i Kristianstad!!! :-) Troppede op, fik en formular jeg skulle udfylde på stedet, afleverede kørekort og formular, fik kvittering + kopi med stempel. Ventede 3 dage, fik "giro" og stamkort, klister billede på og returner + betal via netbank. Voila, kort til afhentning mandag ugen efter = Mandag til Mandag 7 dage! Flyt nord øst på og få service. :-D

Besvaret

hvorfor det?

Flyt nord øst på og få service. :-D
Hvorfor byttede du til et svensk kørekort?
Besvaret

Det var et rent "komfort" valg, da det var enten dét, eller Bank ID, da vi efter 1 1/2år var lidt trætte af at skulle undskylde vores manglende eller problematiske legitimering (med DK pas og Personnummerbevis) Jeg foretrak Kørekortet, simpelthen fori mit gamle danske ville blive snuppet næste gang en dansk betjent så det, grundet slitage. Så ingen frække historier om at jeg havde fået det klippet osv. Jeg kører 90% efter bogen, da jeg vil have et problem med at miste det, i og med mit job kræver gyldigt kort, og at jeg har 110km på arbejde. Det vil næppe gå at cykle på E22'eren til kastrup :-D

Besvaret

Der er vel heller ikke nogen ulemper ved en ombytning? Bortset fra at kortet skal fornys engang imellem. Jeg har selv tænkt mig at bytte til svensk af samme grund (Svensk leg.) Mvh Davidsen

Besvaret

Mit danske pap var også i en stand, der kunne indikere dokumentfalsk ved en nærmere granskning af en dansk politibetjent, så derfor valgte jeg at få mit gamle danske kørekort i A4-format (sådan føltes det i hvert fald) byttet til et svensk kreditkort-størrelses kørekort. Den eneste ulempe, hvis man kan kalde den det, er, at de svenske myndigheder ikke skrev på mit nye kørekort, at jeg skal bære briller eller kontaktlinser. Kvaliteten af min kørsel er sådan set også upåvirket af min eventuelle brug af synskorrigerende foranstaltninger, så det gør mig intet, at det ikke længere står på kortet... Det tog to uger, incl. tre dages snøvlen fra min side, at få svensk kørekort (og dermed ID)...

Besvaret

Hmm...

Der er vel heller ikke nogen ulemper ved en ombytning? Bortset fra at kortet skal fornys engang imellem.
Er dette fornyelsestidspunkt inkl efterfølgende frekvens anderledes end i DK?
Besvaret
Men man skal ikke op til nogen prøver.
Men hvad når man passere en vis alder - f.eks. 70 år, som i DK?
Besvaret

Andre regler Man skal til läge check når man er 45 hvis man har C körekort. Ellers er det bare at köre derudaf. Ret skrämmende:confused: For et par år siden var der en mand på 96 år der körte ud foran toget her i Skurup. Kan kom fra Svedala, ca 24 km. Uretfärdigt kom overlevede han.

Men hvad når man passere en vis alder - f.eks. 70 år' date=' som i DK?[/quote']
Besvaret
Den eneste ulempe, hvis man kan kalde den det, er, at de svenske myndigheder ikke skrev på mit nye kørekort, at jeg skal bære briller eller kontaktlinser. Kvaliteten af min kørsel er sådan set også upåvirket af min eventuelle brug af synskorrigerende foranstaltninger, så det gør mig intet, at det ikke længere står på kortet...
Hmm... - mon ikke de ellers checker kørekortets oplysninger og validitet mm. i det land, kortet oprindeligt er udstedt i?
Det tog to uger, incl. tre dages snøvlen fra min side, at få svensk kørekort (og dermed ID)...
Bingo, der var en genvej til svensk ID, som er svært at erhverve i vores bank !
  • 6 months later...
Besvaret

Ved ombytning fra kørekort til svensk körkort, hvad er kravene til foto? Hvad er det nemmeste at gøre - godtager de eks. hvis man tager et billede af sig selv, printer ud på farveprinter og klipper ud ? Tak for svar

Guest Trine
Besvaret
Ved ombytning fra kørekort til svensk körkort, hvad er kravene til foto? Hvad er det nemmeste at gøre - godtager de eks. hvis man tager et billede af sig selv, printer ud på farveprinter og klipper ud ? Tak for svar
Nej der er ret skrappe krav både til billede og til ansigtets vinkel. Jeg mener endda at automatfotos ikke godkendes til kørekort. Jeg endte hos en svensk fotomand af samme årsag..
Besvaret

det virkede nu fint for mig med et hjemmefusket billede. Kæresten tog et billede af mig foran en hvid væg, jeg printede nogle kopier i forskellig størrelse på vores billige farve-laserprinter, og valgte så det der passede i størrelse med markeringerne på den skabelon man sender ind. Ingen problemer, brugte også almindeligt printerpapir, ikke noget fotopapir eller noget. Tog ca 14 dage alt i alt at få byttet kortet.

Besvaret
Jeg ville nok ikke eksperimenterer med hjemmegjort. Der er, som Moerke skriver, strammet gevaldigt op om både pas- og kørekortfoto. Find en fotoforretning, hvor de er vant til at håndtere den slags fotoopgaver. Herunder kan du se de krav der stilles: http://www.vv.se/templates/page3____1223.aspx

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...