larscph Skrevet October 17, 2007 Rapporter Skrevet October 17, 2007 For pokker da også... Vi bestilte den 29. august en ny Peugeot 207CC - hos Peugeot Malmö - forventet leveransdato senest 15. november, han forventede egentlig omkring 1. november. Nu ringede jeg lige til ham for at høre, vi har vores gule 406 racer som vi gerne skulle have skudt af inden - lige for styre timingen. Han roder lidt... "Ja, den går i produktion her i starten af november og så er der 6-8 ugers leveringstid" siger han så. :eek: Først tænker jeg at han må have set forkert så jeg siger bare "jamn, vi bestilte jo den 29. august". Og ja det vidste han godt, men de kunne ikke gøre noget - det var generalagenten, der bestemte hvornår hvad blev sat i produktion. Øv-bøv siger jeg bare :(
2EThADoN Besvaret October 17, 2007 Rapporter Besvaret October 17, 2007 For pokker da også... Vi bestilte den 29. august en ny Peugeot 207CC - hos Peugeot Malmö - forventet leveransdato senest 15. november, han forventede egentlig omkring 1. november. Nu ringede jeg lige til ham for at høre, vi har vores gule 406 racer som vi gerne skulle have skudt af inden - lige for styre timingen. Han roder lidt... "Ja, den går i produktion her i starten af november og så er der 6-8 ugers leveringstid" siger han så. :eek: Først tænker jeg at han må have set forkert så jeg siger bare "jamn, vi bestilte jo den 29. august". Og ja det vidste han godt, men de kunne ikke gøre noget - det var generalagenten, der bestemte hvornår hvad blev sat i produktion. Øv-bøv siger jeg bare :( Een af mine kollegaer, bestilte en af de sidste, ny-producerede, Peugeot 206 HDI, engang i maj! Han fik at vide den ville blive leveret i juli! Den er 'dansk-købt'. Han kontaktede forhandleren (for Gud ved hvad gang) og fik at vide, at den ville ankomme til klargøring i Malmö (?) denne uge og leveret i slutningen af oktober måned - den er altså gået 3 mdr. "over tid"...! Ringe af Peugeot må man sige...
larscph Besvaret October 17, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 17, 2007 Det er da at gøre grin med folk. På sin vis OK med lang leveringstid - men var det måske ikke en idé at oplyse folk om det ved køb. Rigtig ringe. Dilemmaet er også at der er ikke rigtig så mange direkte konkurrenter til en 207CC. Og ekstra minus-cool, der er ikke nogen brugbare vinterdæk til vores nuværende 406, så nu ender vi med at skulle finde en løsning dér...
Guest Mogens Besvaret October 17, 2007 Rapporter Besvaret October 17, 2007 Som privatmand handler man altid først på året... For pokker da også... Vi bestilte den 29. august en ny Peugeot 207CC - hos Peugeot Malmö - forventet leveransdato senest 15. november, han forventede egentlig omkring 1. november. Han roder lidt... "Ja, den går i produktion her i starten af november og så er der 6-8 ugers leveringstid" siger han så. :eek: Først tænker jeg at han må have set forkert så jeg siger bare "jamn, vi bestilte jo den 29. august". Og ja det vidste han godt, men de kunne ikke gøre noget - det var generalagenten, der bestemte hvornår hvad blev sat i produktion. Øv-bøv siger jeg bare Jeg ville aftale med ham, at du får den leveret den 4. januar 2008. Så er du behagelig fri for, at bilen fylder eet år ganske kort tid efter, at du har modtaget den ;) (godt for gensalgsprisen, siger den lokale bilhandler)
larscph Besvaret October 17, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 17, 2007 Nu har jeg så lige været hjemme og læse "MRFs LEVERANSVILLKOR PERSONBILER" der gælder for købsaftalen. For det første kan man jo åbenbart hæve købet. 4.B. Vid leveransförsening ska säljföretaget snarast underrätta köparen. Om förseningen är av väsentlig betydelse för en konsument – vid denna bedömning ska såväl tidsaspekten som det egna behovet beaktas – får han häva köpet om han inom skälig tid efter underrättelsen meddelar säljföretaget detta. Men det er vi egentlig nok ikke interesserede i. Til gengæld er det temmelig irriterende - og vil påføre os omkostninger - at vi skal ud og anskaffe vinterdæk vil vores gamle bil. Dette ville ikke ske hvis de havde leveret som lovet, nemlig til senest 15. november. I øvrigt havde de jo ikke underrettet os, selv om de tilsyneladende havde fået besked om forsinkelsen. Så er spørgsmålet hvad Peugeot nu siger hvis jeg foreslår dem at de stiller vinterdæk til rådighed ;) 4.E. Köparen har rätt till ersättning för den skada han drabbas av p.g.a. leveransförseningen, se punkten 10. og videre i pkt 10 10. Köparens rätt till skadestånd En konsument har under de i 14 och 30-32 §§ KKL angivna förutsättningarna rätt till ersättning för skada – t.ex. utgifter och förluster - som orsakas honom p.g.a. att bilen är felaktig eller genom säljarens dröjsmål. Skadeståndet omfattar dock inte ersättning för förlust i näringsverksamhet. Konsumenten är skyldig att vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Jeg har så i konsumentköplagen fundet det nævnte paragraffer. Mest interessant er nok §14 14 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Beror dröjsmålet på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om dröjsmålet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled. Så er spørgsmålet hvordan man godtgør, at der er tale om en skade, men et argument med at bilen er nødvendig for at passe arbejdet - samt at det er ulovligt at køre på sommerdæk når der er vintervejr holder vel. Eller? Den nye bil er bestilt med vinterdæk, ja netop fordi den skulle bruges til vinter. Desuden kan det vel også bruges i forhold til afsnit 5 aftalen vedr inbytesbil: B. Inbytesbilen ska levereras i samma skick och med samma utrustning som vid värderingstillfället om inte något annat har avtalats. Om inbytesbilen är i påtagligt annorlunda skick kan säljföretaget kräva en omvärdering dock inte enbart p.g.a. förändrad körsträcka om denna understiger 200 mil från värderingstillfället. Avdrag görs i så fall med 3 kr per mil, om inte annat belopp har avtalats. Parterna har också rätt att kräva omvärdering av inbytesbilen om värdet av denna, direkt eller indirekt, påverkas genom ändringar i skatter eller liknande myndighetsbeslut med mer än 2 %, dock minst 2 000 kr Vi kommer til at køre en del overmil i perioden. Link til Leveransvillkor: http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/brok/mrf_leverans_verkst_050602.pdf Link til KKL: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1990:932&rm=1990&bet=1990:932 Er der nogen der har et bud på om det vil "holde" hvis nu Peugeot sætter sig lidt på bagbenene?
larscph Besvaret October 17, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 17, 2007 Jeg ville aftale med ham, at du får den leveret den 4. januar 2008. Så er du behagelig fri for, at bilen fylder eet år ganske kort tid efter, at du har modtaget den ;) (godt for gensalgsprisen, siger den lokale bilhandler) Yes... Det tænkte jeg egentlig også ;) Når den nu ER forsinket. Og tak for tippet!
larscph Besvaret October 18, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 18, 2007 Nu har jeg skrevet til Motormännen og spurgt - så må vi se hvad de foreslår ;)
larscph Besvaret October 21, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 21, 2007 Så var der svar. Jeg spurgte om to ting - dels hvordan med vinterdæk og dels hvad man kan forvente/kræve hvis bilen kommer til at køre over-km pga jeg har den længere tid end vi først havde regnet med. "Fråga 1: Du har rätt till ersättning för skada på grund av säljarens dröjsmål. Det är viktigt att du snabbt efter beskedet om leveransförsening framställer ditt krav mot säljaren. Det kan tyckas oskäligt att säljaren skall bekosta dig nya vinterdäck, tanken med skadestånd är ju att du skall ersättas onödiga kostnader som du annars inte behövt ha. Jag rekommenderar dig därför att tillsammans med säljaren förhandla fram en höjning av inbytespriset på din bil motsvarande vad vinterdäcken kommer att kosta dig. Alternativt att säljaren köper vinterdäcken, låter dig använda dem, och att säljaren sedan får tillgodogöra sig dem." -> Der var også en løsning i den retning jeg egentlig havde tænkt. og "Fråga 2: Eventuella merkostnader som du kan visa i anledning av att du kör din inbytesbil jämfört med att du skulle ha kört din nya bil kan vara ersättningsgilla. Du kan emellertid inte med laglig rätt kräva att säljaren själv bekostar avdraget enligt punkten 5B i köpevillkoren. Om du inte får någon merkostnad av att köra din äldre bil jämfört med om du skulle ha kört i din nya bil kan du inte få någon ersättning." -> Øv-bøv til det. Anyhow, så har vi besluttet os for at i morgen tidlig at meddele Peugeot at de kan læse pkt 4B og farvel-tak. Vi var ude og prøvekøre lidt let-brugt i går der kan leveres omgående, det blev så ikke til en fransk cabriolet i denne omgang - men til gengæld lidt solid tysk mekanik, som jeg er overbevist om at vi bliver glade for :)
Guest Mogens Besvaret October 21, 2007 Rapporter Besvaret October 21, 2007 Hmm.. Anyhow, så har vi besluttet os for at i morgen tidlig at meddele Peugeot at de kan læse pkt 4B og farvel-tak. Vi var ude og prøvekøre lidt let-brugt i går der kan leveres omgående, det blev så ikke til en fransk cabriolet i denne omgang - men til gengæld lidt solid tysk mekanik, som jeg er overbevist om at vi bliver glade for :) Så var I da vist heller ikke særligt hooked på den franske? (INGEN kritk af jer). Jeg mener - hvis man har købt en ny bil, hvor leveringstidspunktet ændres drastisk, må man da indgå i en dialog om de udgifter, der skønnes at komme. Det gør I ikke, men aflyser "blot" handlen. Jeg har til orientering gennem tiden selv tidligere aflyst 2 nyvognshandler - begge gange en Passat 1.8T Variant...
larscph Besvaret October 21, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 21, 2007 Så var I da vist heller ikke særligt hooked på den franske? (INGEN kritk af jer). Njah... bum-bum... Det var én mulighed blandt flere. Og muligheden for at købe en på et senere tidspunkt eksisterer jo stadig. Bare rolig, tager det ikke som en personlig kritik. Men kender du det... Vi var/er bare opsat på at skulle bytte bil cirka nu og ikke engang til midt i januar. Har jo ventet og glædet os til den siden slutningen af august. Så bliver man lidt - meget - øv-agtig over sådan en melding fra forhandleren. Jeg mener - hvis man har købt en ny bil' date=' hvor leveringstidspunktet ændres drastisk, må man da indgå i en dialog om de udgifter, der skønnes at komme. Det gør I ikke, men aflyser "blot" handlen.[/quote'] Jeg syntes den oplevede ligegyldighed hos Peugeot var ret så irriterende. De havde jo for det første ikke orienteret os selv om de havde kendt til forsinkelsen i over en uge. For det andet sagde han bare "ja, tyvär - men det er generalagenten der bestemmer hvornår den enkelte bil produceres og det kan vi ikke gøre noget ved". Han fremkom ikke med nogen løsningsforslag da jeg sagde at vi ikke havde vinterdæk til den anden, så det var et problem. Og da jeg ikke havde kontrakten med mig der ville jeg ikke indgå i en dialog om hvad vi eventuelt mente at have ret til. Også pga leveringsproblemer?
Guest Mogens Besvaret October 21, 2007 Rapporter Besvaret October 21, 2007 Njah... bum-bum... Det var én mulighed blandt flere. Og muligheden for at købe en på et senere tidspunkt eksisterer jo stadig. Bare rolig, tager det ikke som en personlig kritik. Men kender du det... Vi var/er bare opsat på at skulle bytte bil cirka nu og ikke engang til midt i januar. Har jo ventet og glædet os til den siden slutningen af august. Så bliver man lidt - meget - øv-agtig over sådan en melding fra forhandleren. Korrekt. Jeg syntes den oplevede ligegyldighed hos Peugeot var ret så irriterende. De havde jo for det første ikke orienteret os selv om de havde kendt til forsinkelsen i over en uge. For det andet sagde han bare "ja, tyvär - men det er generalagenten der bestemmer hvornår den enkelte bil produceres og det kan vi ikke gøre noget ved". Han fremkom ikke med nogen løsningsforslag da jeg sagde at vi ikke havde vinterdæk til den anden, så det var et problem. Og da jeg ikke havde kontrakten med mig der ville jeg ikke indgå i en dialog om hvad vi eventuelt mente at have ret til. Enig - det var i princippet dét, jeg mente... Også pga leveringsproblemer? Jep - i slutningen af '90-erne var modellen enormt efterspurgt, fordi den blot kostede 260.000 kr. Den store efterspørgsel samt produktionsproblemer gjorde, at leverancerne trak ud med op til 9 mdr. Når bilen så endeligt skulle leveres, var prisen af SMC hævet dramatisk til store irritation for køberne...
credde Besvaret October 21, 2007 Rapporter Besvaret October 21, 2007 Så Vi var ude og prøvekøre lidt let-brugt i går der kan leveres omgående, det blev så ikke til en fransk cabriolet i denne omgang - men til gengæld lidt solid tysk mekanik, som jeg er overbevist om at vi bliver glade for :) Hvad faldt valget så på? ;)
Guest Mogens Besvaret October 21, 2007 Rapporter Besvaret October 21, 2007 Vi var ude og prøvekøre lidt let-brugt i går der kan leveres omgående Hvor mange kroner er der til projektet? www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sr_qual=GN&top=5&id=11111111283224748&
larscph Besvaret October 21, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 21, 2007 Hvad faldt valget så på? ;) Som det ser ud til - hvis alt flasker sig i morgen - sort BMW 118i med StepTronic, 2 år og 30.000 km gammel. :)
larscph Besvaret October 21, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 21, 2007 Hvor mange kroner er der til projektet? www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sr_qual=GN&top=5&id=11111111283224748& Ah-ja... 535d - de er så lækre. Nu er det primært fruen der skal køre i den og såvel indkøbsprisen og de løbende omkostninger er en sjat i overkanten i forhold til hvad vi lige havde forestillet os. Det må vente til jeg skal skifte Skodaen - hvor jeg forhåbentlig samtidig skal køre bare lidt færre km hver dag... Ikke at det ikke ville være en fornøjelse at køre mange km i en 535d, meeeen - gratis er det nok bestemt ikke.
Guest PeterK Besvaret October 21, 2007 Rapporter Besvaret October 21, 2007 jeg har også prøvet at aflyse biler pga voldsom forsinkelse (A3, Golf GTi).....Mega irreterende.... Jeg har med STATSGARANTI (både dansk og svensk:) købt min sidste nye bil... Jeg kunne aldrig drømme om at gøre det igen.....Brugtmarked bugner af biler og vil man have en specifik model med specielt udstyr, er det bare en tur til Tyskland..... Nybilskøb er penge lige ud af vinduet, men selvfølgelig er der nogen som gerne vil slippe for et par dages research på blocket og mobile og måske sætter pris på at få en bil som ingen andre har kørt i!! MEN der er ingen garanti for den er perfekt, bare fordi den er ny!! Specielt hvis man skal køre mange km, kan det betale sig med brugt......Find et knaldtilbud på en 2 år gammelbil som har kørt 30-50.000km og skyd den af når den nærmer sig 100.000km, alternativt hvis det er en MB eller BMW diesel, så behold den i mange år......... Jeg fandt en MB E350 kombi i Tyskland som har kørt 2 år som leasingbil i Tyskland. Ejeren var en Adm. direktør for en større Tysk virksomhed. Leasingselskabet skulle bare af med bilen (de havde +1000 biler til salg) og jeg sparede 70-80.000sek i forhold til en brugt i Sverige.... FANTASKTISK pendlerbil med oceaner af plads og jeg kan IKKE finde en eneste fejl på bilen....Ikke engang en lille knirke/rasle lyd fra instrumentbrattet eller lignende...:)
Tomcat Besvaret October 21, 2007 Rapporter Besvaret October 21, 2007 Det er ikke første og sidste gang man hører om bilforhandlere der har svært ved at levere til tiden. Det virker som om at franskmændene generelt har flere problemer med leveringen end hvis man købte tysk eller svensk. Det bedste du kan presse ud af dem er nok de vinterdäck.
larscph Besvaret October 21, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 21, 2007 Vi dropper dem, så må de lære at holde det de lover. Da vi købte Skoda Octaviaen sidste år - fra ny - var der ingen problemer ift lovet leveringstid... 8-10 uger havde de sagt, det tog 9.
Guest Mogens Besvaret October 21, 2007 Rapporter Besvaret October 21, 2007 Leasingselskabet skulle bare af med bilen (de havde +1000 biler til salg) og jeg sparede 70-80.000sek i forhold til en brugt i Sverige.... Når man kører sydpå, ligger der i Nordtyskland 2 mega store bilhandlere lige op og ned af motorvejen. Den ene til højre for (sydpå) mener jeg er ALD (de har forskellige mærker). Den anden har kun Mercedes og ligger til venstre for motorvejen, sydpå - er der mon dér, du har handlet?
credde Besvaret October 21, 2007 Rapporter Besvaret October 21, 2007 Når man kører sydpå' date=' ligger der i Nordtyskland 2 mega store bilhandlere lige op og ned af motorvejen. Den ene til højre for (sydpå) mener jeg er ALD (de har forskellige mærker). Den anden har kun Mercedes og ligger til venstre for motorvejen, sydpå - er der mon dér, du har handlet?[/quote'] Den første, du skriver, må klart være http://www.ald-caroutlet.de/ (Dorfstedt) og ligger lige ved autobahn A7 mellem Hamborg og Hannover.
Guest PeterK Besvaret October 21, 2007 Rapporter Besvaret October 21, 2007 Når man kører sydpå' date=' ligger der i Nordtyskland 2 mega store bilhandlere lige op og ned af motorvejen. Den ene til højre for (sydpå) mener jeg er ALD (de har forskellige mærker). Den anden har kun Mercedes og ligger til venstre for motorvejen, sydpå - er der mon dér, du har handlet?[/quote'] Yep......Just præcis
Guest Mogens Besvaret October 21, 2007 Rapporter Besvaret October 21, 2007 Den første, du skriver, må klart være http://www.ald-caroutlet.de/ (Dorfstedt) og ligger lige ved autobahn A7 mellem Hamborg og Hannover. Hmm - ifølge adressen/kortet ligger handleren du nævner i Hamborg og til venstre for motorvejen? Peter: Hvad hedder handleren?
credde Besvaret October 21, 2007 Rapporter Besvaret October 21, 2007 Hmm - ifølge adressen/kortet ligger handleren du nævner i Hamborg og til venstre for motorvejen? Peter: Hvad hedder handleren? Mogens. Der er to afdelinger, den ene ligger i Norderstedt som er lige nord for Hamborg, mens den anden, som jeg snakker om, er i Dorfmark og lige ved motorvejen (til højre, når man kommer nordfra). Se link: http://www.map24.com/search?q=m24flnlFR7MvZSALvjxA2dDJ9q_zns46z5JHE6pTcT2YkZz4Ym0spCk65Gkai0Qcv7FkOTt9O2GhbkXlXbM7PP5BmOlW80c_DoQpfn7cCy/Yhd_AY_T7tDIb9QB5A74fhI36Ktr57dNIKA2yndV_5IfHVI_TbqKmMd4qXVP/d2C3AsVe7thUXeaH70GKy3gcIAvLzU4lsED0
Guest Mogens Besvaret October 21, 2007 Rapporter Besvaret October 21, 2007 Mogens. Der er to afdelinger, den ene ligger i Norderstedt som er lige nord for Hamborg, mens den anden, som jeg snakker om, er i Dorfmark og lige ved motorvejen (til højre, når man kommer nordfra). Se link: www.map24.com/search?q=m24flnlFR7MvZSALvjxA2dDJ9q_zns46z5JHE6pTcT2YkZz4Ym0spCk65Gkai0Qcv7FkOTt9O2GhbkXlXbM7PP5BmOlW80c_DoQpfn7cCy/Yhd_AY_T7tDIb9QB5A74fhI36Ktr57dNIKA2yndV_5IfHVI_TbqKmMd4qXVP/d2C3AsVe7thUXeaH70GKy3gcIAvLzU4lsED0 Poing - lige i øjet :th2:
thn Besvaret October 23, 2007 Rapporter Besvaret October 23, 2007 larscph: Dette er bestemt ikke for at træde i det men bare for at fortælle at andre modeller er mere positive :-) bestilte 28 august min Aygo og fik forventet levering først i december. Siden blev det rykket frem til midt november og nu er det lige blevet rykket frem igen til på fredag :-) Dejligt
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu