Jump to content

Aktie- og cdfhandel og skat

Recommended Posts

Skrevet

JEg har et depot hos Nordnet i sverige og bor I sverige. Betaler skat af min indtægt som er 100% i dk, men hvad sker der så når man har et depot i sverige? Umiddelbart aftale jeg med Nordnet at jeg skulle beskattes i DK, men hvordan fungerer det egentligt? Jeg er lidt vernøs for at kommer til at ændre mine skatteforhold med dette depot??

Besvaret

Kan berette om en lignende situation, som jeg netop har fået styr på. Da jeg flyttede til Sverige for små to år siden, ejede jeg aktier i egen virksomhed. På fraflytningsdatoen blev jeg beskattet i Danmark af mine aktier som om jeg havde solgt dem. Der var dog her tale om en udskudt skat. Dvs. den dag jeg reelt sælger aktierne skal jeg indfri denne udskudte skat, samt svare skat i Sverige af de bevægelser aktierne efterfølgende har gennemgået. Mit gæt er derfor at dine aktier beskattes i Sverige, men jeg er absolut ingen ekspert på området. Ovenstående hjalp min revisor mig igennem.

Besvaret
JEg har et depot hos Nordnet i sverige og bor I sverige. Betaler skat af min indtægt som er 100% i dk, men hvad sker der så når man har et depot i sverige? Umiddelbart aftale jeg med Nordnet at jeg skulle beskattes i DK, men hvordan fungerer det egentligt? Jeg er lidt vernøs for at kommer til at ændre mine skatteforhold med dette depot??
Aktiebeskatning sker i Sverige og det uanset hvor i verden dine aktiedepoter findes. Forstår ikke helt hvad du mener med at du har aftalt med Nordnet at du skal beskattes i DK ? Nordnet har jo intet at skulle have sagt i den forbindelse. Du bor i Sverige og derfor sker kapitalvinstbeskatningen i Sverige. Du skal have opgjort dit aktiemellemværende med Danmark den dag du flyttede fra DK.
Besvaret

100% enig med Humle. Det er lovene og ikke Nordnet der bestemmer hvor du betaler skat. Det skal dog nok være muligt for dem at komme til at trykke på nogen gale knapper så dine skatteoplystninger bliver automatisk indberettet til Danmark i stedet for Sverige, og dermed kan en større omgang forviklinger blive sat i gang. De svenske regler indebærer typisk lavere skattesatser end de danske, så det er en fordel at ryge over på dem i stedet for med mindre du kun investerer for meget små beløb. Der er dog risiko for dobbeltbeskatning. Der går rygter om at Sverige vil have realisationsskat fra det historiske købstidspunkt og købspris og ikke vil anderkende værdien ved flytningen fra DK til Sverige som købprisen.

Besvaret

der er en del ting man skal være opmærksom på! hvordan foregår det så når man både skal betale skat i DK (lønindkomst) og i SE (aktiegevindster)? Ændre dette ved forholdene for lønindkomstbeskatningen?

Besvaret
Når man ingen indtægt har i SV. Så kan man ikke trække tab fra. Ikke også?
Ikke sikker jeg helt forstår spørgsmålet. Er det tab på aktier ? Så vidt jeg ved kan tab på aktier kun fratrækkes i gevinst på aktier i sverige. I DK er der vist et lovforslag fremme om at kunne fratrække tab på aktier i øvrig indkomst og ikke kun i aktiegevinst som hidtil.
Besvaret
100% enig med Humle. Der er dog risiko for dobbeltbeskatning. Der går rygter om at Sverige vil have realisationsskat fra det historiske købstidspunkt og købspris og ikke vil anderkende værdien ved flytningen fra DK til Sverige som købprisen.
Jeg er enig med de andre indläg, og ja, det er rigtigt at Sverige IKKE anderkender värdien ved flytningen uden kun den oprindelige köbspris. Alltså er det en god ide at beholde "tabsaktierne" når man flytter til Sverige. I Sverige kan man godt få fradrag af tabene i den personlige indtägt, men et nedsat belöb (mener det er 21%). Eller man kan modregne det i andre "kapitalinkomster". Og tänk lige på at man i 5 år EFTER at man er flyttet tilbage til DK skal fortsätte at betale svensk "kapitalvinstskatt" af alle värdipapirer i svenskt depot, fx. også en dansk-oprettet Nordnet-depot!
Besvaret
Og tänk lige på at man i 5 år EFTER at man er flyttet tilbage til DK skal fortsätte at betale svensk "kapitalvinstskatt" af alle värdipapirer i svenskt depot) fx. også en danskoprettet Nordnet-depot!
What ? Har du et link til en uddybning af dette for jeg fortstår ikke helt hvad det går ud på. Mener du at hvis man ejer aktier mens man er bosiddende i Sverige og flytter til DK uden at sælge dem, så skal man betale Svensk skat hvis man sælger dem inden 5 år efter man er flyttet ? Danmark vil vel også have skat og så er der her tale om dobbeltbeskatning.. Nok bedst at sælge alt inden man flytter enten den ene eller anden vej og så genkøbe når man er flyttet.
Besvaret

tak for svarene super.. jeg har dog solgt ud inden jeg flyttede, mit spørgsmål er mere om hvordan det påvirker min øvrige beskatning.. men jeg har kontaktet skat øresund og håber på svar inden for 5 dage..

Besvaret
What ? Har du et link til en uddybning af dette for jeg fortstår ikke helt hvad det går ud på. Mener du at hvis man ejer aktier mens man er bosiddende i Sverige og flytter til DK uden at sælge dem, så skal man betale Svensk skat hvis man sælger dem inden 5 år efter man er flyttet ? Danmark vil vel også have skat og så er der her tale om dobbeltbeskatning..
Det er rigtigt, men man er omfattet at dobbeltbeskattningsaftalen så at danskerne modregner den indbetalte svenske skat. Du kan läse mere her: http://www.avdragslexikon.se/skatt/words.asp?strWord=UTFLYTTNING Eller du kan läse i dobbeltbeskattningsaftalen DK-SV. ----- Kapitalvinst beskattas normalt i Sverige Det finns en regel om att vinst vid försäljning av aktier och andelar i svenska företag beskattas i Sverige, även om säljaren inte längre är bosatt här. Skatteplikt uppkommer om han varit bosatt eller stadigvarande vistats i Sverige någon gång under de tio åren närmast före försäljningsåret. Även om försäljningen sker sedan man har utflyttat blir det svensk beskattning av sådana vinster. Om det saknas skatteavtal med utflyttningslandet beskattar Sverige enligt interna regler, dvs under tio år. I många avtal har tiden sänkts till att gälla ett mindre antal år än tio. I vissa avtal beskattas kapitalvinst på aktier bara i hemviststaten. Detta innebär att 10-årsregeln sätts ur spel om man flyttar till ett land, med vilket ett sådant avtal har träffats, t ex Italien, Spanien. I exempelvis det nordiska avtalet är tidsgränsen fem år och detsamma gäller avtalen med Belgien och Nederländerna, i avtalet med Storbritannien och Nordirland är gränsen sju år, i avtalet med Frankrike två år.
  • 2 years later...
Besvaret
der er en del ting man skal være opmærksom på! hvordan foregår det så når man både skal betale skat i DK (lønindkomst) og i SE (aktiegevindster)? Ændre dette ved forholdene for lønindkomstbeskatningen?
Hvad med renteindkomster i Danmark fra f.eks. en højrentekonto, er det også rubrik 50 (på den svenske), man skal udfylde, udover K4'eren ?
Besvaret
Jeg er enig med de andre indläg, og ja, det er rigtigt at Sverige IKKE anderkender värdien ved flytningen uden kun den oprindelige köbspris. Alltså er det en god ide at beholde "tabsaktierne" når man flytter til Sverige.
:confused: I mit tilfælde arvede jeg nogle få aktier fra min far, og jeg aner ikke hvad købspris han havde skaffet dem til. Vi skiftede fra Danske Bank til Nordea da vi flyttede herover sidste år, så jeg kan ikke engang se kursværdi længere tilbage end til da - da jeg ikke længere har Danske Bank historikken (online). Så er det ikke korrekt at jeg skal opgive kursværdien på tilflytningsdagen på en K4 samt på selvangivelsen? Jeg har ingen chance for at finde købsværdien på aktierne. Og endnu værre: en lille obligation udløb og kom til udbetaling i december, så jeg kan ikke engang se om jeg har en gevinst på den som skal beskattes. Jeg fik kun en lakonisk e-mail fra Nordea om at den var udløbet og afsluttet. Så nu er der ingen online historik på den længere. Nogen der kender en god og billig revisor der kender til disse forhold? :scared:
Besvaret
Hvad med renteindkomster i Danmark fra f.eks. en højrentekonto' date=' er det også rubrik 50 (på den svenske), man skal udfylde, udover K4'eren ?[/quote'] Du skal ikke udfylde K4´eren, når der er tale om renteindtægter. Det er i.f.m. salg af papirer du skal bruge K4. Hvis du skal udfylde en blanket, er det nedenstående og under afsnit B: http://www.skatteverket.se/download/18.233f91f71260075abe8800099478/270303.pdf Jeg har min egen version, som ikke har givet anledning til løftede øjenbryn:cool: Påført renter under "ränteinkomster" og gjort et notat under "övriga upplysningar":)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...