Jump to content

Skat på renter i Skandiabanken.se

Recommended Posts

Skrevet

Hej. Har en konto i den svenske Skandiabanken. Det er ikke min hovedkonto, men bruger den i ny og næ, til tider står der nogle 1000 og andre gange står der under 100 kr :) Undre mig over at når jeg får renter, trækker de også en skat, hvad er det ? i Sverige kalder man jo tit afgift for en skat. Er denne skat en afgift til skandiabanken, eller til staten? Fx pr. 31/10, fik jeg 10.63kr i rente og betalte så 3kr i skat. I Danmark indbretter bankerne automatisk rente-indtægter, er det det samme, der faktisk sker her? -cb-

Besvaret

De svenske banker fratrækker skat, når de tilskriver rente. Der er tale om 30 % (cirka), som går til det svenske skattevæsen. Kapitalindkomst - f.eks. rente - er skattepligtig i Sverige, når man er grænsegænger ...

Besvaret
De svenske banker fratrækker skat, når de tilskriver rente. Der er tale om 30 % (cirka), som går til det svenske skattevæsen. Kapitalindkomst - f.eks. rente - er skattepligtig i Sverige, når man er grænsegænger ...
Du har sikkert ret i det du skriver :th2: men hvis du hos fx. skandiabanken.se har sat dit skattemæssige tilhørsforhold op til DK, får du IKKE trukket nogen skat af dine renter.
Besvaret
Du har sikkert ret i det du skriver :th2: men hvis du hos fx. skandiabanken.se har sat dit skattemæssige tilhørsforhold op til DK' date=' får du IKKE trukket nogen skat af dine renter.[/quote'] Men du opgiver dem vel på din svenske selvangivelse ? Ligesom du vel også gør med renter fra indestående på danske kontí ?
Besvaret
Men du opgiver dem vel på din svenske selvangivelse ? Ligesom du vel også gør med renter fra indestående på danske kontí ?
De bliver automatisk påført den svenske selvangivelse. Jeg spurgte SkatØresund om jeg kunne påfører de svenske renteindtægter på den danske, og de svarede NEJ - kun renteudgifter.
  • 2 months later...
Besvaret

jeg må lige have noget skåret ud i pap her... Renteindtægter, står på konto i DK, anses vel for værende kapital indkomst og skal derfor indberettes på den Svenske selvangivelse ikk ?

Besvaret
jeg må lige have noget skåret ud i pap her... Renteindtægter, står på konto i DK, anses vel for værende kapital indkomst og skal derfor indberettes på den Svenske selvangivelse ikk ?
Det er korrekt! Kun på den svenske og ikke på den danske - skulle de af uransagelige årsager stå på den danske man får tilsendt skal man selv rette dem tilbage til 0.
Besvaret

OK, nästa fråga, eftersom jag har upptäck att man gör samma sak med mig. Jag bor ju full tid i DK, och jobbar här, men har ett konto i Skandiabanken. De drar inte skatt på de ränteintäkterna. I alla år har de beskattats i Sverige (sådär 100 kr eller annat litet belopp), "automatiskt". Ska jag ta upp dessa i min danska deklaration, eller ska jag göra en svensk (jäla massa jobb för 100 kr), eller ska man strunta i alltsammans? Jag har inga andra inkomster i Sverige.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...