Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hey Folkens. :new: Jeg står og skal tage det fede valg at flytte til Malmö. Eller rettere sagt, valget er taget, nu gøres det. Jeg har dog et spørgsmål omkring økonomien ved at pendle i bil ind til KBH Centrum. Vesterbro. frem for at tage toget. Jeg har længe kørt strækningen Helsingør - KBH, ca. 6 år. Og er ved at være godt træt af forsinkelser efter forsinkelser. Så jeg vil høre om jeg ville ha råd til at køre i bil på arbejdet. Hvad koster det i broafgift, og ca. for benzin hvis man bor omkring svågertorp og arbejder i kbh centrum. hvis vi tager udgangspunkt i en standard bil der kører 10km/l siger vi bare. Jeg er lidt forvirret hvad angår priserne. Ps. er det billigere at køre MC? På forhånd mange gange tak.

Guest Supermule
Besvaret

Det koster dig 4 liter benzin hver vej + bro.....+ slidtage osv på bilen.... Så det afhænger af hvilken bil du vælger. Broen koster ved 50 ture pr måned, ca 58,6 kr pr tur. Der skal du bruge 2 om dagen.... Så (40kr*2)+(59*2)= ca 198 kr om dagen i omk + vedligehold af bil.....

Besvaret

Ja det koster lidt - mit togkort koster 2100 sek. Men nu har jeg købt en brobizz fordi jeg er PISSE træt af de forbandede toge ikke kan køre til tiden! Jeg har kun nattevagt for tiden og arbejder lidt rundt omkring bl.a. i Ballerup hvor der ikke er de bedste direkte forbindelser. Jeg gider bare ikke sidde og vente på en skaldet station en morgen efter en nattevagt. Det er muligt at det er noget dyrere men den tid jeg sparer på transport giver jeg gerne lidt for.

Besvaret
Hold da op. Det er jo små 4000 kroner. er det danske eller svenske ? Og hvad med fradrag ? er der noget at hente der? Ps. mange tak for svarene
Uanset om det er bil eller DSB er det 1,78 DKK pr km ud over de første 25 km. I bil er der fradrag på 50 DKK for hver passage af broen, dvs. 100 DKK pr. dag. I tog er der fradrag på 8 DKK for hver passage af broen, dvs. 16 DKK pr. dag. Et fradrag er 32% værd i nettokroner Totalregnstykket til Vesterbro ligner nedenstående Omkostning benzin og bro 4.000 Fradrag bro -640 (20 dage x 100 DKK x 32%) Fradrag km. -627 (20 dage x 55 km x 1,78 DKK x 32%) Pris pr. md. 2.733 DKK + vedligehold af bil Omkostning bil 1.400 Fradrag bro -102 (20 dage x 16 DKK x 32%) Fradrag km. -627 (20 dage x 55 km x 1,78 DKK x 32%) Pris pr. md. 671 DKK + ærgrelserne ved at køre DSB
Besvaret
Ja' date=' der koster en overfart 57 DKK med brobizz. Ulempe dog, at du SKAL köre i manuellbanen:mad: MEN samme fradrag som for bil:)[/quote'] Men, dette bliver så ikke billigere end at køre i bil, da vi på mc skal betale 57kr for ALLE ture. Såh, i princippet koster det stadig det samme om man er i bil eller på mc. :fight:
Besvaret

Mange tak folkens. En stor tak til Sune for at skære det ud i pap. Det er for nice :th2: :thumbup: Noget lort med MC. Måske et sidespørgsmål, men er der udsigter for at de vil gøre det bedre for pendlerne ? Priser osv. For det virker da utroligt amatøragtigt fra deres side. Men okay, monopol gør folk til svin. Ps. Hvordan fungere fradraget pr. måned når det er forskelligt hvor mange ugedage der er pr måned ?

Guest Supermule
Besvaret

Er der ikke 55 km HVER vej???? Så fradraget bliver væsentligt større.....

Uanset om det er bil eller DSB er det 1,78 DKK pr km ud over de første 25 km. I bil er der fradrag på 50 DKK for hver passage af broen, dvs. 100 DKK pr. dag. I tog er der fradrag på 8 DKK for hver passage af broen, dvs. 16 DKK pr. dag. Et fradrag er 32% værd i nettokroner Totalregnstykket til Vesterbro ligner nedenstående Omkostning benzin og bro 4.000 Fradrag bro -640 (20 dage x 100 DKK x 32%) Fradrag km. -627 (20 dage x 55 km x 1,78 DKK x 32%) Pris pr. md. 2.733 DKK + vedligehold af bil Omkostning bil 1.400 Fradrag bro -102 (20 dage x 16 DKK x 32%) Fradrag km. -627 (20 dage x 55 km x 1,78 DKK x 32%) Pris pr. md. 671 DKK + ærgrelserne ved at køre DSB
Besvaret

Når du sidder og skal lave din selvangivelse, laver du en opgørelse for, hvor mange dag du har kørt over på ARBEJDE, da det kun er arbejdsrelateret kørsel, der giver fradrag. Du kan ikke trække noget fra pr. måned, men først på selvangivelsen.

Besvaret
Er der ikke 55 km HVER vej???? Så fradraget bliver væsentligt større.....
Der er 40 km hver vej, det vil sige 80 km dagligt. Af disse er de første 25 ikke fradragsberettigede - igen dagligt - hvilket efterlader 55 km. der kan fradrages. Så nej, fradraget bliver ikke væsentlig større.
Guest Supermule
Besvaret

Så er jeg med......:)

Der er 40 km hver vej, det vil sige 80 km dagligt. Af disse er de første 25 ikke fradragsberettigede - igen dagligt - hvilket efterlader 55 km. der kan fradrages. Så nej, fradraget bliver ikke væsentlig større.
Besvaret

Det kan jeg vel klare på min forskudsopgørelse kan jeg ikke ? Og så sætte fradraget højere hver måned, fremfor årligt at få lidt tilbage i sækken.

Når du sidder og skal lave din selvangivelse' date=' laver du en opgørelse for, hvor mange dag du har kørt over på ARBEJDE, da det kun er arbejdsrelateret kørsel, der giver fradrag. Du kan ikke trække noget fra pr. måned, men først på selvangivelsen.[/quote']
Guest Supermule
Besvaret

Jo....... :)

Det kan jeg vel klare på min forskudsopgørelse kan jeg ikke ? Og så sætte fradraget højere hver måned, fremfor årligt at få lidt tilbage i sækken.
Besvaret
Ikke for at være en petitesse rutter :laugh: Nu er det de første 24 km der ikke kan gives fradrag for.
Besvaret
Ikke for at være en petitesse rutter :laugh: Nu er det de første 24 km der ikke kan gives fradrag for.
Det kunne du godt have indsparket inden jeg afviste SM. Nu er jeg nødt til at give ham ret i at fradraget er væsentlig større, og samtidig revidere eksemplet med 57 øre pr dag. :)
Besvaret

Super tak folkens. Så er der ingen grund til at tage toget. De irritationsmomenter der er ved toget, er laaaaaaangt højere end de 1000 kr ekstra det koster at tage bilen. + så er man 100% mobil. Det har jeg sku savnet.

Besvaret
De irritationsmomenter der er ved toget' date=' er laaaaaaangt højere end de 1000 kr ekstra det koster at tage bilen.[/quote'] 1000 kr? Ud fra min beregning er det ca. 24.000 DKK i ren forbrugsudgift samt 17.000 km. ekstra vedligehold og afskrivninger på hans bil. Selv med svenske priser kan en nyere bil vel ikke køres for ret meget under 1 DKK pr km. Så ret beset er det vel et spørgsmål om man på årsbasis vil betale 40.000 DKK for at slippe for DSB.
Guest Supermule
Besvaret

Du kan jo bare se hvor stor stigningen er i bilismen over broen.....Så det er der mange der vil!!!

1000 kr? Ud fra min beregning er det ca. 24.000 DKK i ren forbrugsudgift samt 17.000 km. ekstra vedligehold og afskrivninger på hans bil. Selv med svenske priser kan en nyere bil vel ikke køres for ret meget under 1 DKK pr km. Så ret beset er det vel et spørgsmål om man på årsbasis vil betale 40.000 DKK for at slippe for DSB.
Guest Supermule
Besvaret

Yes sir og hula piger..............................:D

Fedt' date=' så får vi også hurtigere mulighed for golf året rundt.[/quote']
Besvaret
Ja' date=' der koster en overfart 57 DKK med brobizz. Ulempe dog, at du SKAL köre i manuellbanen:mad: MEN samme fradrag som for bil:)[/quote'] Jeg har fået skriftlig OK på at benytte bizzbane på MC. Til gengæld skal jeg betale samme pris, som hvis jeg kørte bil, for de kan ikke registrere forskel imellem MC og bil i deres automatbaner. Ikke at det gør den store forskel for det kan de heller ikke altid i de manuelle baner :rolleye: Til gengæld retter de fejlen, hvis man opdager den og efterfølgende henvender sig :o Kører du med pendlerbizz, er der så ingen prisforskel, for der betaler du det samme uanset om du kører bil eller MC. Jeg håber der er flere friske, som vil være med til at lægge et større pres på brokonsortiet, så vi kan få den urimelige behandling af MC-ister. Under valget har jeg holdt lav profil, men nu er det overstået, så jeg er ved at lade op til fortsat kamp for en ordentlig og retfærdig behandling også af MC-kørere. René
Besvaret
Super tak folkens. Så er der ingen grund til at tage toget. De irritationsmomenter der er ved toget, er laaaaaaangt højere end de 1000 kr ekstra det koster at tage bilen. + så er man 100% mobil. Det har jeg sku savnet.
Husk lige P-afgift, medmindre du kan holde gratis :th2:
Besvaret

Efter jeg stoppede med at tage bilen sparer jeg optil 2500,- DKK i månedlige transportudgifter. Det skal siges jeg tager bussen tidligt om morgen og retur igen udenfor myldretid. Så jeg oplever sjældent forsinkelser og skal kun lige over på den anden side af broen. Ved dårligt vejr arbejder jeg hjemme. Jeg har beholdt brobizzen så jeg kan tage bilen, hvis det er nødvendigt, selvom det er sjældent og det passer fint sammen med at man har klippekort til bussen. Den største besparelse ligger helt klart i at bilen kører mindre km. hvilket har direkte indflydelse på bilens værdi afskrivning, dæk, service og forsikring, jeg vil tro det udgør samme beløb som min månedlige besparelse. Grunden til jeg er stoppet med at pendle i bil, er at jeg gennem mange år har kørt som konsulent, derfor er det ikke en fornøjelse at køre bil. Dog skulle jeg aldrig have byttet til bussen hvis det havde været forbundet med forsinkelser og andet besvær.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...