Markowitch Skrevet November 16, 2007 Rapporter Skrevet November 16, 2007 Hejsan! Er der nogen af Jer, der hvad kutymen for betaling af håndværkere er i Sverige? I Danmark kan man ved selv ved mindre leverencer påkalde sig AB92, hvilket bl.a. giver mulighed for at tilbageholde den sidste delbetaling, til arbejdet er blevet godkendt af bygherren. Derudover er der også noget om bod ved forsinkelser osv... Jeg skal til at være "bygherre" for første gang i Sverige, og håndværkeren jeg har talt med, vil have sin betaling på følgende måde: Byggematerialer skal betales upfront og arbejdstid kan betales løbende. Men han vil dog også gerne have alle pengene på en gang - jeg fik ikke fat i om det var før eller efter arbejdets fuldførelse :o Til spørgsmålet om at tilbageholde en del af betalingen til alt var godkendt, svarede han at materialefabrikanten samt hans personlige garanti måtte være nok. Er der nogen der ved noget om håndværkeres personlige garanti? Er det blot et udtryk - eller hvad?
credde Besvaret November 16, 2007 Rapporter Besvaret November 16, 2007 AB92 findes skam også i Sverige. Dog hører den efter, hvad jeg kan læse lidt sammen med en AB04. Prøv at søge efter AB92 på: http://www.bygg.org/
Markowitch Besvaret November 16, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret November 16, 2007 AB92 findes skam også i Sverige. Dog hører den efter, hvad jeg kan læse lidt sammen med en AB04. Prøv at søge efter AB92 på: http://www.bygg.org/ Takker for oplysningen :th2: Hvad plejer I at gøre når håndværkeren skal betales. Betaler I bare det hele upfront, eller først efter endt arbejde? Jeg går ikke udfra at den almindelige husejer vil rulle AB92 ud :D
BS Besvaret November 16, 2007 Rapporter Besvaret November 16, 2007 Jeg ville ikke have noget imod at betale for materialer når de blev leveret. Men arbejdet ville jeg først endeligt betale når det er HELT færdigt!
Fagerborn Besvaret November 16, 2007 Rapporter Besvaret November 16, 2007 Jeg har da aldrig betalt en håndværkers løn (i Sverige) før arbejdet var færdigt. Eneste fejltagelse jeg har gjort var at forudbetale et nyt køkken. Der var så også 7 fejl og ingenting jeg kunne gøre end at bede om rettelse og kompensation. Det tog flere måneder inden alt var i orden. Det havde været mere effektivt at kunne tilbageholde de sidste 10%. Det kan man sagtens gøre i Sverige, hvis man bare aftaler det inden.
Mc.Kinnell Besvaret November 16, 2007 Rapporter Besvaret November 16, 2007 Du har RET til at tilbageholde 10% af det totale beløb ind til byggeriet er slutbesiktiget af en fagmand og med fagmand mener jeg ikke ham der bygger ( ville bare være lidt som politiet der undersøger sig selv. Mit råd GØR DET !! Efter at ha bygget om/til i 1½ år er det min erfaring at man aldrig skal stole på en håndværker ( undskyld hvis der er nogen der føler sig stødt!) Formularen du omtaler kan du printe ud på bostadsgarantis hjemmeside. http://www.bostadsgaranti.se/index.htm Nu ved jeg ikke hvor meget det er du skal ha lavet ?? Har du fået bygglov ?
Markowitch Besvaret November 16, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret November 16, 2007 Nu ved jeg ikke hvor meget det er du skal ha lavet ?? Har du fået bygglov ? Det er et mindre job. Nye gulve til ca. 50.000 SEK. Jeg tror ikke bygglov er nødvendigt til sådan et job i en bostadsrätt. Er det ikke for lille et job til at tilbageholde 10% eller findes der ingen nedre grænse?
BS Besvaret November 17, 2007 Rapporter Besvaret November 17, 2007 Om det er for lille et beløb er jo op til din egen pengepung. Har du lyst til at skulle ud og betale flere penge for at få rettet eventuelle fejl op fordi den håndværker der lavede det har fået sine penge og han nu ikke er til at få fat i. Jeg havde stadig holdt 10% af arb lønnen tilbage til det var HELT færdigt og I er tilfredse med det.
Mc.Kinnell Besvaret November 17, 2007 Rapporter Besvaret November 17, 2007 Om det er for lille et beløb er jo op til din egen pengepung. Har du lyst til at skulle ud og betale flere penge for at få rettet eventuelle fejl op fordi den håndværker der lavede det har fået sine penge og han nu ikke er til at få fat i. Jeg havde stadig holdt 10% af arb lønnen tilbage til det var HELT færdigt og I er tilfredse med det. HELT ENIG Og nej det kræver vist ikke bygglov at lave et nytt gulv. ;)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu