Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej med jer. Efter 4 år i Malmø, må jeg nu sige farvel til jer allesammen. Alle 4 år har været rigtig gode, dog vil jeg ville forstælle historien som gjorde at Sverige "dødede" for mig i løbet af et par dage. Min ex-kone som jeg levede med i 4 år, anklagede mig for al mulig ting, ingen beviser overhovedet. Malmø polisen henter mig en lørdag aften og holder mig fængslet i ca. 90 timer ud af de 96 mulige, onsdag fremstilles jeg for en dommer som forlænger til yderligere 7 dage. Heldigvis finder politiet ud af at det handler om falsk anklage og jeg løslades om torsdage, men de 6 dage tog virkelig 6 år af mit liv. Min familie får ikke vide hvor jeg er til onsdagen fra min advokat, som jeg møder 1 time før jeg skal i retten. Troede ikke en bro kunne gøre så stor forskel, i DK får selv morder adgang til advokat og stilles for en dommer indenfor 24/48 timer, men min advokat har oplyst at EU har tilladt anholdelse op til 96 timer og dette har SV valgt. Det væreste er at venner og familie selv måtte tigge politiet for at få oplyst om jeg var anholdt eller ej. Korte af det lange er tak for alle de tråde herinde, det har været 4 gode år, sluttede dog på en måde som jeg ikke kunne tro på og stadig ikke kan. Synes virkelig at det svenske retssystem trænger til et stort serviceeftersyn.

Besvaret
Hej med jer. Efter 4 år i Malmø, må jeg nu sige farvel til jer allesammen. Alle 4 år har været rigtig gode, dog vil jeg ville forstælle historien som gjorde at Sverige "dødede" for mig i løbet af et par dage. Min ex-kone som jeg levede med i 4 år, anklagede mig for al mulig ting, ingen beviser overhovedet. Malmø polisen henter mig en lørdag aften og holder mig fængslet i ca. 90 timer ud af de 96 mulige, onsdag fremstilles jeg for en dommer som forlænger til yderligere 7 dage. Heldigvis finder politiet ud af at det handler om falsk anklage og jeg løslades om torsdage, men de 6 dage tog virkelig 6 år af mit liv. Min familie får ikke vide hvor jeg er til onsdagen fra min advokat, som jeg møder 1 time før jeg skal i retten. Troede ikke en bro kunne gøre så stor forskel, i DK får selv morder adgang til advokat og stilles for en dommer indenfor 24/48 timer, men min advokat har oplyst at EU har tilladt anholdelse op til 96 timer og dette har SV valgt. Det væreste er at venner og familie selv måtte tigge politiet for at få oplyst om jeg var anholdt eller ej. Korte af det lange er tak for alle de tråde herinde, det har været 4 gode år, sluttede dog på en måde som jeg ikke kunne tro på og stadig ikke kan. Synes virkelig at det svenske retssystem trænger til et stort serviceeftersyn.
Er det pga ovenstående at du flytter?
Besvaret

Måste säga att jag inte heller begriper. Det är ju hemskt det du varit med om, men flyttar du från Sverige pga detta? Varför då? Räknar du med att det ska upprepas? Det finns ju mycket i Sverige som inte är som i andra länder, tydligen följer de EUs regler.

Besvaret

Og hvis du en dag bliver anholdt i dk uberettiget? Så flytter du tilbage til SE? Dårlig oplevelse kan jeg godt se men hvis der ikke skal mere til at du flytter så var der nok andre ting der med tiden havde gjort du var flyttet hjem igen. Men pøj pøj med det.

Besvaret

Det er da noget fis, hvis det er den eneste grund til at flytte..... Det kunne du lige så godt have været ude for i DK. Ikke at det gør det bedre, men det er fakta! Prøv bare at spørge nogen af de tosser der var i gang på nørrebro i al baladen om ungdomshuset, der er sq nogen der har fået en hel del værre behandling end den du uheldigvis har været udsat for. Havde der været mig var min vrede nok mere røget i retning af ex-fruen:fight:

Besvaret
Ved hvad du har været igennem - prøvede det samme i Spanien - ingen info til mine venner eller famillie og ingen advokat før 1 time før jeg skulle foran dommeren. De bruger de samme regler som størstedelen i EU pt. Dog var det ikke en ex-kone, men jeg skal stadig tilbage til Spanien :-) man må respekterer loven i det land man er - sådan er det. Udover det har du stadig ret til en telefonsamtale, og ret til at se din advokat efter den tlfsamtale. Plus den Svenske stat muligvis betaler erstatning til dig, for uretmæssig fængsling.
Besvaret
Ved hvad du har været igennem - prøvede det samme i Spanien - ingen info til mine venner eller famillie og ingen advokat før 1 time før jeg skulle foran dommeren. De bruger de samme regler som størstedelen i EU pt. Dog var det ikke en ex-kone, men jeg skal stadig tilbage til Spanien :-) man må respekterer loven i det land man er - sådan er det. Udover det har du stadig ret til en telefonsamtale, og ret til at se din advokat efter den tlfsamtale. Plus den Svenske stat muligvis betaler erstatning til dig, for uretmæssig fængsling.
Nu er du jo også lidt af en bølle så det er forståeligt nok ;)
Besvaret

Ret til en telefonsamtale? - Jeg må le. Hvis man påstår man har fået lov til den samtale vil jeg påstå det ikke passer når man siger man har prøvet at været anholdt. Pede

Besvaret

Tja jeg vil også helt klart mene at man kan komme ud for præcis det samme i danmark, retsvæsenet føles ikke særligt retfærdigt når man lige pludselig bliver udsat for det. Så det eneste man kan sige til det er at det er helt utroligt ubehageligt at komme i kontakt med "retsvæsnet", uanset om det er berettiget eller ej.

Besvaret
Ret til en telefonsamtale? - Jeg må le. Hvis man påstår man har fået lov til den samtale vil jeg påstå det ikke passer når man siger man har prøvet at været anholdt. Pede
Tydeligvis kan du jo ikke udtale dig om andre personers oplevelse af en situation vel? eller du er måske alt vidende og alt se'ende? Du har ret til en telefonsamtale, hvis den telefonsamtale er til din advokat. Men ja, man får ikke lov til at ringe til sine forældre,venner eller i mit tilfælde den danske ambasade hehe.
Besvaret

Svensk politi Jeg skal ikke forsvare det Svenske politi, jeg kender (heldigvis) ikke meget til systemet andet end at de er ret kontante. Jeg syntes det er forfärdeligt at blive beskyldt for noget man ikke har gjort. Men hvis du nu havde gjort noget, så hurra for systemet. En anden grund kan väre at Malmös politi har bruger ret mange kräfter på Danske indvandrere. For nogen tid siden var der en artikel om hvor mange sager de har med Danskere i Malmö. Det er åbenbart en problem pgr af at der er mange der bosätter sig i Sverige da man ikke kan få sin udenlandske ägtefälle med til DK.

Besvaret
Jeg skal ikke forsvare det Svenske politi' date=' jeg kender (heldigvis) ikke meget til systemet andet end at de er ret kontante. Jeg syntes det er forfärdeligt at blive beskyldt for noget man ikke har gjort. Men hvis du nu havde gjort noget, så hurra for systemet. En anden grund kan väre at Malmös politi har bruger ret mange kräfter på Danske indvandrere. For nogen tid siden var der en artikel om hvor mange sager de har med Danskere i Malmö. Det er åbenbart en problem pgr af at der er mange der bosätter sig i Sverige da man ikke kan få sin udenlandske ägtefälle med til DK.[/quote'] Danskerne tegner sig for den største andel af indvandrere i malmø, skarpt forfulgt af folk fra det tidligere jugoslavien. Men det burde da ikke betyde at der skal slås hårdere ned på hverken danskere eller x-jugoslavere?
Besvaret
Danskerne tegner sig for den største andel af indvandrere i malmø' date=' skarpt forfulgt af folk fra det tidligere jugoslavien. Men det burde da ikke betyde at der skal slås hårdere ned på hverken danskere eller x-jugoslavere?[/quote'] Nååå? Jeg troede at der er flere x-jugoslavere end danskere i Malmö! :o Jeg hører kun dansk og x-jugoslavisk på gaden, ikke så meget svensk. For nogle måneder siden snakkede jeg med "en x-jugoslaver" (ca.30 år), hans forældre blev født i Sverige. Har har en søn på 7 år....på vej hjem sagde han til mig:"I denne klasse er kun min søn og din pige indvandrere!" Jeg sagde til ham: "Din søn er ikke indvandrer" Jo, jo sagde han... Men det forstod jeg ikke...hans forædre blev født i S, han blev født i S og hans søn blev født i S...Hvornår kan man kaldes "en svensker"? Aldrig? Sorry, lidt offtopic:)
Besvaret
Nååå? Jeg troede at der er flere x-jugoslavere end danskere i Malmö! :o Jeg hører kun dansk og x-jugoslavisk på gaden, ikke så meget svensk. For nogle måneder siden snakkede jeg med "en x-jugoslaver" (ca.30 år), hans forældre blev født i Sverige. Har har en søn på 7 år....på vej hjem sagde han til mig:"I denne klasse er kun min søn og din pige indvandrere!" Jeg sagde til ham: "Din søn er ikke indvandrer" Jo, jo sagde han... Men det forstod jeg ikke...hans forædre blev født i S, han blev født i S og hans søn blev født i S...Hvornår kan man kaldes "en svensker"? Aldrig? Sorry, lidt offtopic:)
Tjah hvornår man kan kalde sig svensker? Det spørgsmål skal man nok stille sig selv fremfor andre. Holder du med det svenske landshold? Også når de spiller mod dit etniske oprindelsesland? Ville du gå i krig for sverige? Ville du forsvare sverige hvis det blev truet af dit gamle hjemland? Siger du "hjem" til dit gamle land eller er sverige dit hjem nu? Det er nemt for danskere, de er ikke flygtet fra undertrykkelse eller forfølgelse, kun dyre boliger og en latterlig 24 års regel. Men man kan kigge til danmark hver dag som dansker. de fleste danskere ønsker nok hellere ikke at blive svenskere. Så dit udemærkede indlæg, kan nok ikke høste så mange svar herinde i dette forum.
Besvaret

hvorfor jeg tager tilbage. Tak for alle jeres indlæg. Jeg skal måske yderligere begrunde mit valg mht. flytning tilbage til DK, aller føsrt NEJ, hvis dette ikke var sket var jeg blevet i sverige, men alt de gode oplevelser blev fejet væk og er slettet da jeg fandt ud af at man ikke kan komme i kontakt med sin familie. Bare så vidste man var anholt. det er 3 ord! Jeg flytter tilbage fordi jeg VED (har forhørt mig hos politi og danske advokater) at selv terrorister/pædofile som må anses som noget af det væreste, skal stilles for en dommer indenfor 48 timer, ingen undtagelser. Det svenske polities undskyldning var: når ja, det var lørdag du blev anholt og weekend, julefrokost og bla bla bla. Det korte af det lange er at jeg er bange for det her skal man selv opleve før man selv føler hvad jeg var igennem. Jeg siger hellere ikke det er sådan general i SV, men min oplevelse var ihvertfald sådan som jeg har beskrevet for jer. Sverige har åbenbart verdens mest kvindevenlig lovgivning.

• 1 month later...
Besvaret
Det kunne have været en form for racisme. Samme kan siges om de danske politifolk som tævede svenske fodboldfans gule og blå LOL! Svenskerne har klaget over dansk politi, men selv 2 år efter er der ikke sket en skid i sagen. Iøvrigt er det altid svært at være på udebane i sådanne sager, da man ikke bare kan uddele skideballer på samme måde som "hjemme".
Besvaret
Det kunne have været en form for racisme. Samme kan siges om de danske politifolk som tævede svenske fodboldfans gule og blå LOL! Svenskerne har klaget over dansk politi' date= men selv 2 år efter er der ikke sket en skid i sagen. Iøvrigt er det altid svært at være på udebane i sådanne sager, da man ikke bare kan uddele skideballer på samme måde som "hjemme".
Nemlig.... nu går jeg en del til fodbold og hvis du vil se hvordan det danske politi fungerer (eller ikke) så skal bare dukke op der. Men hvis du gerne bevare din naive forestilling om den danske retssikkerhed, vil jeg alligevel anbefale dig at holde dig langt væk fra de danske fodbold stations. Var selv til stede under omtalte kamp og der fik det danske politi da i den grad udstillet deres elendigheder. Selv om jeg befandt et andet sted end hvor de svenske tilhængere blev tævet sønder og sammen, kunne vi godt se havd der foregik (har desuden en masse video af det liggende optaget fra den svenske side). Kan selv sammenligne med politi fra en del andre lande i europa, når vi har været ude og se byens hold, og der er totalt styr på det. Det danske politi stinker og de kan opføre sig helt som det passer dem. Spørg bare ham der blev skudt i "nødværge" med over 20 skud i NV for et par år siden. At sige det danske retsvæsen fungerer er sq en joke, det er sammenligneligt med u-land......
Besvaret
Nemlig.... nu går jeg en del til fodbold og hvis du vil se hvordan det danske politi fungerer (eller ikke) så skal bare dukke op der. Men hvis du gerne bevare din naive forestilling om den danske retssikkerhed, vil jeg alligevel anbefale dig at holde dig langt væk fra de danske fodbold stations. Var selv til stede under omtalte kamp og der fik det danske politi da i den grad udstillet deres elendigheder. Selv om jeg befandt et andet sted end hvor de svenske tilhængere blev tævet sønder og sammen, kunne vi godt se havd der foregik (har desuden en masse video af det liggende optaget fra den svenske side). Kan selv sammenligne med politi fra en del andre lande i europa, når vi har været ude og se byens hold, og der er totalt styr på det. Det danske politi stinker og de kan opføre sig helt som det passer dem. Spørg bare ham der blev skudt i "nødværge" med over 20 skud i NV for et par år siden. At sige det danske retsvæsen fungerer er sq en joke, det er sammenligneligt med u-land......
Hvorfor vil du så tilbage??? Skulle det være bedre end Malmö??:confused:
Besvaret
Det danske politi stinker og de kan opføre sig helt som det passer dem. Spørg bare ham der blev skudt i "nødværge" med over 20 skud i NV for et par år siden. At sige det danske retsvæsen fungerer er sq en joke, det er sammenligneligt med u-land......
han er sg lidt svær at spørge ;) man kunne jo altid høre lidt mere på de 2 andre personer der var med i bilen eller de vidner der så det og som sjovt nok ikke er enige med politiet. Og så var det 18 skud han blev ramt af. Og så bare lige for god ordens skyld. Den sag er ikke afsluttet endnu faktisk er den ( eller bliver strax) genoptaget og så må man jo håbe at udfaldet er bedre denne gang. Jeg indrømmer at jeg personligt ikke har ret meget erfaring med politiet i DK og den smule jeg har er kun positiv men nå man høre/ser/læser så er der et eller andet råddent i DK .... åzz der.
Besvaret
Kan selv sammenligne med politi fra en del andre lande i europa' date=' når vi har været ude og se byens hold, og der er totalt styr på det.[/quote']Pis med dig. Jeg har boet tre år i Italien og set rigtig mange kampe. Dernede er politiet 200% mere kold i røven med dig, og hvad du selv tror er din ret til at opføre dig som du vil i fodboldens hellige navn, end de er i Danmark. Jeg har også set en håndfuld PL kampe, og her er det nøjagtig det samme. Tolerancen omkring fodboldmiljøet i Danmark er høj, og efter min mening ofte for høj! Hvis bare alt hvad der hedder Ultras/Boys/Lads/Crew etc. ville pisse af, så kunne vi - der rent faktisk kommer for at se bold - gøre det i fred.
Besvaret
Danskerne tegner sig for den største andel af indvandrere i malmø' date=' skarpt forfulgt af folk fra det tidligere jugoslavien. Men det burde da ikke betyde at der skal slås hårdere ned på hverken danskere eller x-jugoslavere?[/quote'] Lige for at holde fakta på plads: http://www.malmo.se/faktaommalmopolitik/statistik/02utlandskbakgrund/malmoborfoddaiutlandet.4.33aee30d103b8f15916800028420.html Det er dog lidt uigennemskueligt, hvad "Jugoslavien" er. Fx er Bosniaker og Kroatere opført for sig. I alt er der ca. 75.000 indvandrere i Malmö (heraf 7.800 danskere). Til sammenligning er der ca. 77.000 indvandrere i Københavns Kommune (heraf 3.250 svenskere).
Besvaret
Lige for at holde fakta på plads: http://www.malmo.se/faktaommalmopolitik/statistik/02utlandskbakgrund/malmoborfoddaiutlandet.4.33aee30d103b8f15916800028420.html Det er dog lidt uigennemskueligt, hvad "Jugoslavien" er. Fx er Bosniaker og Kroatere opført for sig. I alt er der ca. 75.000 indvandrere i Malmö (heraf 7.800 danskere). Til sammenligning er der ca. 77.000 indvandrere i Københavns Kommune (heraf 3.250 svenskere).
Statistiken fra Statistiska Centralbyrån bygger jo på data fra før 2007, så "Jugoslavien" dækker temmeligt sandsynligt over det som hed Jugoslavien frem til juni 2006 og som nu hedder henholdsvis Serbien og Montenegro. Hvis du skal have et 2008 tal for indvandrere der er født i republikken Jugoslavien (altså det Jugoslavien som blev delvist opløst i 2003 og som bestod af BiH, Kroatien, Kosovo, Macedonien, Montenegro, Serbien, and Slovenien) skal du således ligge tallene sammen for de af disse landes statsborgere som er repræsenteret i statistiken.
Besvaret
For nogle måneder siden snakkede jeg med "en x-jugoslaver" (ca.30 år), hans forældre blev født i Sverige. Har har en søn på 7 år....på vej hjem sagde han til mig:"I denne klasse er kun min søn og din pige indvandrere!" Jeg sagde til ham: "Din søn er ikke indvandrer" Jo, jo sagde han... Men det forstod jeg ikke...hans forædre blev født i S, han blev født i S og hans søn blev født i S...Hvornår kan man kaldes "en svensker"? Aldrig?
Du kan kaldes svensker, dansker, tyrker, australier eller what-ever når du har erhvervet det pågældende statsborgskab. I Danmark er det der hedder 'dansk indfødsret' og du er juridisk dansker efter at du er blevet naturaliseret, altså at dit navn er blevet nævnt i den lov om indfødsret der vedtages tre gange årligt af Folketinget. I Danmark. og sikkert også i Sverige, er der altså underordnet hvilket land du er født i, i relation til om du er 'dansker/svensker' eller ej, dette er derimod betinget af hvad dine forældre er. Hvis dine forældre opnår indfødsret og du selv er under 18 år får du som barn det også automatisk. Forudsat at dansk og svensk lov er det samme på dette område kan din jugoslaviske ven altså kalde sig selv og sin søn 'svenskere' i det øjeblik faren har fået svensk indfødsret. Hvis der er en debatør der er kyndig i svensk lov på dette område, kunne det være interessant at få ridset evt. forskelle op imellem DK og S på dette område.
Sorry' date=' lidt offtopic:) [/quote'] No probs ;) Det er oftest offtopic diskussionerne der er de interessante

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...