bersaerk Skrevet December 18, 2007 Rapporter Skrevet December 18, 2007 Fandt lige det her på Ritzau: RB4389 4 I 0401 ORD/z4 181102:ØRESUNDSTRAFIK DSB forsøger at forbedre togtrafik over Øresund København, tirsdag /ritzau/ Togtrafikken over Øresund er et problem for DSB. Passagererne strømmer til, men kvaliteten halter. DSB forsøger nu at rette op på problemerne. DSB forstærker indsatsen for at få togene mellem København og Malmø til at køre til tiden og skaffe flere siddepladser til passagererne. DSB oplever en stor stigning i antallet af passagerer over Øresundsbroen, men kvaliteten kan ikke følge med. Det resulterer i flere forsinkede tog end på andre strækninger, og målinger af passagerernes tilfredshed dokumenterer også, at de rejsende er utilfredse med rejsen. DSB indsætter nu ekstra tog i myldretiderne om morgenen og eftermiddagen for at skaffe bedre plads i togene og opgraderer samarbejdet med togfabrikanten Bombardier, hvis tog ofte er i stykker, så de tages ud af drift. Samarbejdet med Bombardier sker i fællesskab med den svenske trafikmyndighed, Skånetrafiken, der også er træt af de mange aflyste tog. - Bombardier og operatørerne er enige om at løse de fejl, der er baggrunden for, at alt for mange tog hele tiden må tages ud af drift for at blive repareret. Problemerne vedrører primært informationssystemet, ATC-systemet (automatisk bremsesystem, red.), koblingen af togene og dørene, siger Skånetrafikens administrerende direktør, Gösta Ahlberg. I DSB understreger planlægningschef Ole Raft, at det er nødvendigt at skrue på alle knapper for at skaffe de ekstra siddepladser, som der er meget stort behov for. De ekstra tog i myldretiden kører kun til Svågertorp i den sydlige del af Malmø, da det praktisk ikke kan lade sig gøre at få ekstra tog helt til Malmø. - Vi udnytter infrastruktur og materiel til det yderste for at skaffe disse ekstra siddepladser. Antallet af passagerer er vokset med over 25 procent fra 7,5 millioner rejsende til 9,5 millioner rejsende på et år. Det er en enestående succes for jernbanen, og behovet er akut. Vi vælger at udvide trafikken til Svågertorp nu på trods af, at systemet er meget sårbart over for hændelser som for eksempel fejl på tog, signaler eller skinner. De fleste dage vil trods alt gå godt, siger Ole Raft. En tilfredshedsmåling i november blandt passagererne mellem Danmark og Sverige viste, at tilfredsheden var faldet fra 3,52 til 3,24 på en skala fra 1 til 5. Det svarede til otte procent, og DSB erkendte, at det var et markant dyk. /ritzau/ 181102 CET DEC 07
Brian Besvaret December 18, 2007 Rapporter Besvaret December 18, 2007 DSB indsætter nu ekstra tog i myldretiderne om morgenen og eftermiddagen for at skaffe bedre plads i togene og opgraderer samarbejdet med togfabrikanten Bombardier, hvis tog ofte er i stykker, så de tages ud af drift. Hmmm, hvor er det nu lige, jeg har hørt om Bombardier før... http://borsen.dk/rejser/nyhed/121937/
SanneJ Besvaret December 18, 2007 Rapporter Besvaret December 18, 2007 Hmmm, hvor er det nu lige, jeg har hørt om Bombardier før... http://borsen.dk/rejser/nyhed/121937/ Har väret nävnt herinde för også, og er vel knappast nogen nyhed... (ikke at det gör det bedre for Bombardier:rolleyes:)
MC Manden Besvaret December 18, 2007 Rapporter Besvaret December 18, 2007 Det sjove er så, at i hele december syntes jeg faktisk togene har kørt helt rimeligt, og uden størrere forsinkelser. Til gengæld tvivler jeg på at antallet af passagere er steget i samme periode, tværtimod. Jeg har ikke længere problemer med at få en siddeplads fra Svågertorp og, antallet af ledige p-pladser er i høj grad stigende .... Jeg tror stadig at der er rigtig, rigtig mange der er begyndt at pendle i bil :)
Merkur Besvaret December 18, 2007 Rapporter Besvaret December 18, 2007 Det sjove er så, at i hele december syntes jeg faktisk togene har kørt helt rimeligt, og uden størrere forsinkelser. Til gengæld tvivler jeg på at antallet af passagere er steget i samme periode, tværtimod. Jeg har ikke længere problemer med at få en siddeplads fra Svågertorp og, antallet af ledige p-pladser er i høj grad stigende .... Jeg tror stadig at der er rigtig, rigtig mange der er begyndt at pendle i bil :) Man kunne jo få den frygtelige tanke - at det netop var den vigende tilhængerskare som for dem til at indføre flere afgange....
ulmus Besvaret December 18, 2007 Rapporter Besvaret December 18, 2007 Man kunne jo få den frygtelige tanke - at det netop var den vigende tilhængerskare som for dem til at indføre flere afgange.... Næppe. De planer blev sat i gang allerede i februar 2007.
MC Manden Besvaret December 18, 2007 Rapporter Besvaret December 18, 2007 Næppe. De planer blev sat i gang allerede i februar 2007. Og, de skal vel også gøre noget for at få kunderne tilbage ?? (HVIS der altså er færrere, jeg kunne jo sagtens tage fejl)
Madsen Besvaret December 18, 2007 Rapporter Besvaret December 18, 2007 Det sjove er så, at i hele december syntes jeg faktisk togene har kørt helt rimeligt, og uden størrere forsinkelser. Til gengæld tvivler jeg på at antallet af passagere er steget i samme periode, tværtimod. Jeg har ikke længere problemer med at få en siddeplads fra Svågertorp og, antallet af ledige p-pladser er i høj grad stigende .... Jeg tror stadig at der er rigtig, rigtig mange der er begyndt at pendle i bil :) Helt enig. Jeg har kun været forsinket over 25 minutter én gang i december, i forhold til 8 gange i november, så det lader til at gå bedre, eller også har jeg bare undgået de gange hvor det har været slemt... dét er set før :) Dog er jeg begyndt at tage toget til og fra Kastrup, og der er aldrig plads, så nu står jeg op mere eller mindre hver gang jeg skal hjem...
Merkur Besvaret December 18, 2007 Rapporter Besvaret December 18, 2007 Næppe. De planer blev sat i gang allerede i februar 2007. men det var stadig meget for sent - i forhold til hvornår problemer med overfyldte tog opstod. Så selvom idéen "kun" har været omkring et år om at blive sat i værk, er det stadig yderst slapt taget i betragtning, hvor lille ændringen med 3 ekstra morgen og eftermiddagstog til/fra svågertorp er. En hvilken som helst anden virksomhed ville have reageret i et helt andet tempo. Så jeg tror DSB tabte mange kunder - de tabte i hvertfald mig
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu