Pihl Skrevet January 3, 2008 Rapporter Skrevet January 3, 2008 Hej alle sammen, Jeg overvejer fortiden at rykke til Sverige, havde nemlig fået det indtryk at man som studerende godt kunne trække noget af Pendleraftalen fra i skat. Nu læser jeg at det er umuligt at trække de 135kr/pr tur fra i skat? Derfor tænkte jeg på om der ikke var en anden aftale, studenterrabat eller lignende, da min plan var at jeg skulle pendle i bil. Mvh. Pihl
Pihl Besvaret January 3, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret January 3, 2008 Har lige læst om studenterpendling: http://oresundsbron.com/news/news.php?obj=2305 , men fungere der sådan noget?
Martin_M Besvaret January 3, 2008 Rapporter Besvaret January 3, 2008 Se priserne her efter 16 ture falder prisen pr overfart. Om du kan trække noget fra i skat er jeg i tvivl om, da jeg ikke ved om et studie kan sidestilles med et job, hvor man kan trække transportomkostninger fra (bro og kørte km)
Scion Besvaret January 3, 2008 Rapporter Besvaret January 3, 2008 Se priserne her efter 16 ture falder prisen pr overfart. Om du kan trække noget fra i skat er jeg i tvivl om, da jeg ikke ved om et studie kan sidestilles med et job, hvor man kan trække transportomkostninger fra (bro og kørte km) det kan det måske nok, men hvis du kun får SU, så er det ikke mange kroner du får ud af fradraget, du betaler jo i forvejen næsten ingen skat.
bananas Besvaret January 3, 2008 Rapporter Besvaret January 3, 2008 Du har IKKE noget befordringsfradrag som studerende, og du kan dermed IKKE trække noget fra i skat ligesom den arbejdende del af befolkningen. Skulle du have et studiejob/bijob eller whatever på den danske side kan du dog anvende befordingsfradrag for de dage hvor du tager på dette arbejde. Som studerende kan man til gengæld ofte få rabat på togkort eller lign.
homer132 Besvaret January 3, 2008 Rapporter Besvaret January 3, 2008 man kan ikke få befordringsfradrag eller andet transport fradrag til studiet hvis man er på su. (studerende på dagpenge er en anden sag) Det eneste du kan få rabat på ift transport til studiet er nedsat pris på tog/bus kort. Til gengæld skal du ikke betale skat af din danske su hvis du er bosat i Sverige (hvis du ikke har erhversarb i dk vel at mærke), da Sverige fritaget su for skat. Dette batter dog ikke så fandens meget da su= 5000kr og fradrag hurtig nærmer sig dette beløb. Hvis man har mulighed for at dobbeltklippe (10.000 skattefrit pr mnd) så er skattereglerne ikke så super for studerende
Merkur Besvaret January 3, 2008 Rapporter Besvaret January 3, 2008 Til gengæld skal du ikke betale skat af din danske su hvis du er bosat i Sverige (hvis du ikke har erhversarb i dk vel at mærke), da Sverige fritaget su for skat. det har jeg aldrig hørt om før - jeg har da betalt skat i DK af min su
hpn Besvaret January 4, 2008 Rapporter Besvaret January 4, 2008 det har jeg aldrig hørt om før - jeg har da betalt skat i DK af min su heller ikke mig. Jeg betaler da stadig skat, da su'en beskattes i DK.
homer132 Besvaret January 4, 2008 Rapporter Besvaret January 4, 2008 heller ikke mig. Jeg betaler da stadig skat' date=' da su'en beskattes i DK.[/quote'] talte med en svensker med dansk kærreste. Hun studerede i dk (dk su) og boede i sve. intet arbejde. Da hun intet erhversarbejde har beskattes hun i Sverige, og Sverige har ingen skat på su. Det tog dog lidt tid at få igennem hos told og skat da de som sædvanlig fattede nada! De påstod vist i starten at det ikke hang sådan sammen - men det gjorde det!!
Thomas Besvaret January 4, 2008 Rapporter Besvaret January 4, 2008 talte med en svensker med dansk kærreste. Hun studerede i dk (dk su) og boede i sve. intet arbejde. Da hun intet erhversarbejde har beskattes hun i Sverige, og Sverige har ingen skat på su. Det tog dog lidt tid at få igennem hos told og skat da de som sædvanlig fattede nada! De påstod vist i starten at det ikke hang sådan sammen - men det gjorde det!! Ja hun er svensker og bor i sverige! Derfor skal hun betale skat af sin su i sverige som hun får af sverige!
homer132 Besvaret January 4, 2008 Rapporter Besvaret January 4, 2008 Ja hun er svensker og bor i sverige! Derfor skal hun betale skat af sin su i sverige som hun får af sverige! kan være jeg fik formuleret mig lidt kuldret. talte med svenskeren, men det var Danskeren (hende :) ) som fik dk su, bosat i sverige og den danske su var skattepligtig i sverige (hvor der så ikke er skat på su)
homer132 Besvaret January 4, 2008 Rapporter Besvaret January 4, 2008 den kommer så lige EN gang til. Dansk statborger. bosat i sverige. studerende i DK modtager su fra danmark. skal betale skat af su'en i sverige! (nul skat) Forudsat INTET erhversarbejde i DK.
Zidane Besvaret January 4, 2008 Rapporter Besvaret January 4, 2008 Jeg fandt dette: SU med fra Danmark Det er sådan, at når man som dansker bor i Sverige, men studerer i Danmark, så modtager man SU fra Danmark og betaler sin skat i Danmark. Hvad angår transport, så kan man dog vælge at modtage studierabatten fra Danmark eller Sverige. I Sverige viser man blot sit studiekort ved køb af månedskort. Jeg læser i Danmark og har boet i Sverige siden 2001. Mvh. Ann http://www.udvandrerne.dk/JLKM/Udvandre.nsf/Uniq/53675Discussion Er der ikke nogen der er på SU der kan fortælle hvor man betaler skat? Dansker Bor i Malmö Intet arbejde i DK Dansk SU Læser i DK Kører i Svensk bil
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu