Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Du kan ihvertfald sagtens hvis du skal købe en bostadsrät.

Hej Da jeg har alt med økonomi og gøre i DK i Nordea ville jeg spørge om man kan tage et lån i DK og købe bolig i SE?
Besvaret

Men det er spild af penge.. medmindre du er bange for store kursudsving. Renten er jo meget lavere i Sverige og Nordea i Danmark kan bare henvise til en svensk afdeling og ordne det meste.

Besvaret

Ved jeg tog mine lån i DK - af den ene og alene grund, at jeg var første gangs køber, og ville gerne forstå 100% hvad det var der skete, hvordan jeg lånte penegen, afbetaling osv. Nu her efter snart et år, overvejer jeg dog at tage mine lån til sverige. Ja det har været lidt dyre for mig - skulle dog heldigvis kun låne et mindre beløb til en bostadsrätt - men det betød sikkerhed og tillid, at jeg kunne forstå alt der skete :-) - især når der er så mange andre nye og anderledes ting man skal have styr på, og lære at kende :-) Men skal man låne flere millioner, er det nok arbejdet værd, at sætte dig godt ind i det svenske og så låne herovre - kender ikke rente i dk og se pt - men der plejer som regl at være noget at spare og 1-2% for 2,3,4 mill dkk blir da til en del i det lange løb.

Besvaret

Enig Mikkel, jeg lånte første gang i Danmark men kun på grund af uvidenhed. Jeg har brugt Nordea i Malmø siden da:th2:

Men det er spild af penge.. medmindre du er mange for store kursudsving. Renten er jo meget lavere i Sverige og Nordea i Danmark kan bare henvise til en svensk afdeling og ordne det meste.
Besvaret
Men det er spild af penge.. medmindre du er bange for store kursudsving. Renten er jo meget lavere i Sverige og Nordea i Danmark kan bare henvise til en svensk afdeling og ordne det meste.
Nu er jeg ikke verdensmester i det der med tal. Hvor meget kan man ca. spare ved at have lånet i S iforhold til DK. Eksempelvis et realkreditlån på 1 million danske kroner?
Besvaret
Nu er jeg ikke verdensmester i det der med tal. Hvor meget kan man ca. spare ved at have lånet i S iforhold til DK. Eksempelvis et realkreditlån på 1 million danske kroner?
Nu kan du ikke få et realkreditlån til en svensk bostadsrätt, men kun hvad der svarer til et andelsboliglån (så vidt jeg ved). Om der er andre regler for huse ved jeg ikke, dog har jeg hørt at RD arbejder på at lave realkredit-lignende lån til det svenske marked. Om det er sket endnu har jeg ikke fulgt med i. I bedste tilfælde er forskellen på et lån i Nordea DK og SE (som formue+ kunde) 1,66% i øjeblikket på et variabelt lån (det eneste man kan få i DK). Det er 16.600 i sparede renter om året på 1 mio DKK. Der er sikkert et eller andet jeg har glemt og Bananas kommer og retter mig om lidt :)
Besvaret

Man skal låne til sin svenske bolig i en svensk bank eller svenske SBAB. Det er aldrig nogensinde sandsynliggjort, at noget dansk "produkt" slår et svensk standardlån. :)

Besvaret
Nu kan du ikke få et realkreditlån til en svensk bostadsrätt, men kun hvad der svarer til et andelsboliglån (så vidt jeg ved). Om der er andre regler for huse ved jeg ikke, dog har jeg hørt at RD arbejder på at lave realkredit-lignende lån til det svenske marked. Om det er sket endnu har jeg ikke fulgt med i.
Hvis det engang skulle lykkes for dem skal det nok blive rigtig interessant for os allesammem. Men jeg tvivler stadig på om det når at blive til noget før jeg går på pension :surprise:.
I bedste tilfælde er forskellen på et lån i Nordea DK og SE (som formue+ kunde) 1,66% i øjeblikket på et variabelt lån (det eneste man kan få i DK). Det er 16.600 i sparede renter om året på 1 mio DKK. Der er sikkert et eller andet jeg har glemt og Bananas kommer og retter mig om lidt :)
Man er vist blevet berygtet:love2: Det er vist ikke nogen ko på isen i den beregning. Det bør dog nævnes at man kan trække 32% af renterne fra i skat, så det bliver til 11.288 i sparede efter skat renter. En merrente på kun 1,66% lyder dog ret optimistisk. P.t. er den svenske rørlige rente omkring 4,7% - jeg så at Nordea fordel+ kunder i DK p.t. skal betale 9% på forbrugslån. Jeg er bange for at nogen rådgivere godt kunne finde på at foreslå et sådant fordi der er problemer med at tage sikkerhed. Det er en merrente på 4,3%, hvilket er tæt på at være det dobbelte. Så her er der tale om 43.000 om året før skat pr. million og 29240 efter skat. Det er 2437 kr. om måneden sparet efter skat. Det er dælme mange penge. Men hvem ville dog ved sine fulde fem gå ud og låne flere millioner i Danmark til 9% i rente. Hvis nogen gør det, så slår jeg dem altså.:D
Besvaret

Min kæreste og jeg har lige købt en villa i sverige og lånet tog vi igennem nordea i dk. Vi har fået et prioritetslån som fungerer rigtig godt og hvis du hellere vil flytte lånet til sverige med tiden så det heller intet problem. Hvis du går ned i den danske nordea så bliver du sendt til en nyåbnet afdeling i malmø hvor der er både danske og svenske rådgivere. De kan så hjælpe dig med alt hvad du har brug for at vide. De er rigtig flinke og man føler sig godt tilpas. Vi købte huset i midten af dec 07. Der er lidt forskel på låneformerne i dk og sverige. I dk betaler du først renter og så lånet hvor du i sverige betaler lånet først også renterne. I sverige skal du selv have 10% udbetaling for at få lånet hvor du i dk kan få 100%. Spørg endelig hvis der er noget.

Besvaret
Der er lidt forskel på låneformerne i dk og sverige. I dk betaler du først renter og så lånet hvor du i sverige betaler lånet først også renterne.
Det var vist en meget forenklet version du er blevet præsenteret for der:) Det lyder ellers ret attraktivt...:rolleyes:
Besvaret
Det var vist en meget forenklet version du er blevet præsenteret for der:) Det lyder ellers ret attraktivt...:rolleyes:
Det skulle bare være den største forskel og så selvfølgelig rentesatsen:) men ja det møde jeg var til var ikke det store møde der er lagt på til i sverige.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...