Jump to content

Skat af fortjeneste ved salg af bolig..

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har for lige knap et år siden solgt min bostadsrätt i malmø.. Der var en fortjeneste på den bolig.. Og den har jeg ladet mig fortælle at jeg skal betale skat af!?? Nu har jeg ikke skrevet nogen selvangivelse, og syntes ærligt talt at det er lidt besværligt nu hvor jeg bor i dk igen.. Kan jeg regne med at jeg får en"regning" ind af døren fra det skattevärket på et tidspunkt? Og vil der løbe renter på den? Hvis jeg ikke selv har selvangivet den??? Som jeg lige hurtigt har regnet ud er det omkring 40000 sv kr der skal betales til skattevärket.. Og jeg vil jo helst slippe for at betale...? :th2:

• Svar 73
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret

Har du husket.......??

Som jeg lige hurtigt har regnet ud er det omkring 40000 sv kr der skal betales til skattevärket..
Husk du kan trække dit sygt høje mæglersalær på 95.000 SEK fra i fortjenesten, samt evt udgifter du har haft til forbedringer i den solgte bolig. Derefter beregner du din skat af gevinsten..
Besvaret

Hehe.. Jamen de kontakter mig jo på et tidspunkt vil jeg gå ud fra?? men lad os sige at det så først er om 2år.. VIl der da være løbet en form for renter på??

Besvaret
Husk du kan trække dit sygt høje mæglersalær på 95.000 SEK fra i fortjenesten' date=' samt evt udgifter du har haft til forbedringer i den solgte bolig. Derefter beregner du din skat af gevinsten..[/quote'] Hej Toft Jeg kan ikke blive helt klog på de regler, så jeg laver lige et eksempel: Bostadrätt købt for kr. 949.000 SEK Udbetaling: 94.900 SEK Sælges for: 1.400.000 SEK Mæglersalær: 95.000 SEK Fortjenste: 1.400.000 - 949.000 = 451.000 SEK Fortjenste minus mægler: 451.000 - 95.000 = 356.000 SEK Skat af fortjenste: 356.000 * 30 % = 106.800 SEK Så reel fortjenste: 356.000 - 106.800 = 249.200 SEK Er det korrekt forstået og som jeg har forstået beskattes du ikke hvis du geninvesterer pengene i fast ejendom i Sverige????? :rolleye: Håber på et fyldestgørende svar, tak for hjælpen......
Besvaret
Hehe.. Jamen de kontakter mig jo på et tidspunkt vil jeg gå ud fra?? men lad os sige at det så først er om 2år.. VIl der da være løbet en form for renter på??
Uanset at Skatteverket eventuelt får oplysninger ad anden vej, så bygger skatteinddrivningen både i Danmark og Sverige på, at borgerne oplyser om de indtægter, de har. Du skal derfor opgive den indtægt, du har haft ved boligsalget i forbindelse med din selvangivelse for 7. Hvis du ikke gør det, vil der ganske rigtigt løbe renter på. Måske endda overraskende store renter. :eek: I øvrigt er skattesatsen nu 22 procent. Sidste år var den i langt de fleste tilfælde 20. Der kan søges udsættelse (uppskov) når man flytter til ny bolig i Danmark. :)
Besvaret

Hvad hvis nu man taber på sin bolig????? Sælger den for et lavere eller samme beløb til en dansk ApS.....Så skal man ikke personligt skatte af gevinsten, men overfører gevinsten til ApS'et.... Og så kan man jo lege med resten som man vil......;)

Besvaret

Men vil min mægler egentligt ikke have informeret skattevärket om min fortjeneste? Så gør de vel ligesom i dk og selv giver mig besked om at jeg har en restskat på det og det som jeg skal betale?

Besvaret

Nej, din mægler kender ikke din gevinst/tab ved salget. Det er dit ansvar at oplyse om gevinsten/tabet. Gør du det ikke, er der en reell risiko for at de svenske skattemyndigheder vil opdage dette selv. I så fald kan du blive ilagt en straffeskat.

Besvaret

Hvis man har haft en indtægt og ikke oplyser om det, er det skatteunddragelse - eller forsøg på, hvis det bliver opdaget. Og det er jo kun dig selv, der kan regne gevinsten ud, for ingen andre går og husker på, hvad anskaffelsesprisen var, og hvad du har haft af udgifter. Husk at trække "kapitaltilskott" fra salgsprisen, hvis du kan få det tal fra din bestyrelse. Det er dit bidrag til nedbringelse af foreningens gæld. :)

• 1 month later...
Besvaret

Hej forum:) Jeg har søgt uppskov efter de nye regler, jeg købte en lejlighed i DK igen efter at have boet ca. to et halvt år i malmø, jeg talte med dem nede på skatte verket i malmø hvor de virkede meget hjælpsomme og sagde at det ifølge de nye regler ikke vile være et problem for mig at for uppskov, men her lidt inden jul dumpede der så alligevel en regning ind af min dør, hvilket jeg troede der var tale om en fejl skrev jeg et langt brev forklarede min situation og medsendte kopier af alle papirene ang uppskov og skat, her for lidt siden fik jeg så et nyt brev fra skatteverket i Stockholm hvor de skriver at da jeg ikke har boet sammenlagt i min bostad i sverige i over tre år, eller at jeg ikke har boet i tiden op til at min bostad i sverige var solgt, opfylder jeg ikke kravende for uppskov, hvor der bliver reffereret til at er udflyttet per 1 aug 2006 men først solgte den 15 sept altså 1.5 måned efter jeg fyldte mit internordiske flyttebevis ud inde på skatteverket i malmø?!? Er der nogen der har stået i samme situation endu, det virker som om at det bare leder efter en grund til at afslå uppskov'en eller også er det mig selv der har dummet mig med ikke at vente med det internordiske flytte bevis. I brevet bliver der refereret til (47 kap. 3 § inkomstskattelagen) har ikke været i stand til at finde noget om den lovgivning på nettet, eller også har jeg ledt det forkerte sted :rolleye:

Besvaret

Du mener vel 2007. Det er nok værd at bemærke for alle, der tænker på at rejse tilbage til det gamle land, at for at få "uppskov" skal den bolig, man sælger, være ens faste bolig, "permanentbostad", - dog ikke i dagligdags forstand, men i en særligt luremineret bureaukratisk udgave af begrebet. Det indebærer, at man skal have boet i den fast mindst tre år ud af de foregående fem eller (hvis det ikke går) boet i den mindst et år sammenhængende op til, at man sælger den. Hvis man så flytter, før man sælger, kan man ikke bruge etårsreglen, men kun treårsreglen og så har vi balladen. :cry: Dog står der også i den pågældende paragraf at: "Om den skattskyldige förvärvar en ny bostad innan han avyttrar den tidigare bostaden, ska frågan om den tidigare bostaden är hans permanentbostad avgöras med utgångspunkt i förhållandena när den nya bostaden förvärvas, om han begär detta." Det er så det sidste halmstrå, du kan klynge dig til. Hvis du købte din nye danske bolig inden du fraflyttede den gamle, kan du bede om, at købsdatoen (kontraktdato) bliver sat som slutdato, når du skal regne ud, om du har boet sammenhængende et år i lejligheden i stedet for at anvende den famøse flyttedato. :)

Besvaret

hvad vil der väre af fordele ved at vente med at betale skat af overskuddet? Hvis man her og nu har brug for hele belöbet til at köbe nyt for, og man så senere sälger med et tab - vil det have nogen betydning?

Besvaret
hvad vil der väre af fordele ved at vente med at betale skat af overskuddet? Hvis man her og nu har brug for hele belöbet til at köbe nyt for, og man så senere sälger med et tab - vil det have nogen betydning?
Fordele: den rente du betaler til staten når du vælger at udsætte skattebetalingen er med stor sandsynlighed lavere end det du betaler på dine øvrige lån, evt. er den lavere end den indlånsrente du får i banken. Det skal imidlertid lægges til at det er en relativt stor risiko forbundet med at udsætte betalingen - skatteregimet kan blive ændret ved næste valg, og i verste fald skal du betale mere end de 22% af gevinsten i skat, samtidig som du betaler rente på uppskovet undervejs. Hvis du senere sælger med tab, kan du modregne det tab i dit uppskov. Dvs. at hvis du har et uppskov på 100.000 og ved næste ejendomsalg taber 100.000, så ender du op med at ikke betale nogen reavinstskat. Du betaler dog 0,5% rente på de 100.000 i perioden frem til næste ejendomssalg.
Besvaret

Det vli sige, at man skal betale rente, så länge man har pengene i ny ejendom? og at den er på 0,5%? Jeg fandt lige det her på skatteverket:

Förbättringsutgifter Förbättringsutgifter är avdragsgilla för de år då de sammanlagt uppgått till minst 5 000 kr. Förbättringsutgifter är utgifter du själv haft för: ny-, till- eller ombyggnad förbättrande reparation och underhåll Du får räkna med utgifter för förbättrande reparationer och underhåll enbart för försäljningsåret och de fem föregående åren. Du får göra avdrag endast för den del av utgiften som medfört att bostaden är i bättre skick vid försäljning än vid inköp. Du får enbart göra avdrag för utgifter du själv bekostat. Arbeten som betalts av föreningen är inte avdragsgilla för dig.
Skal man have kvtteringer på det, man har forbedret/renoveret?
Besvaret
Skal man have kvtteringer på det' date=' man har forbedret/renoveret?[/quote']Nej da, de tror da på dit ordb101.gif (=jo, selvfölgelig skal du have kvitteringer, du skal jo kunne dokumentere hvad du har fået lavet, medmindre du satser på ikke at blive spurgt...)
Besvaret

jeg fandt på en side, at der stod, at selv ting som maling af lejligheden kan man träkke fra bare det overstiger 5000 - men de kvitteringer har vi jo ikke längere... Er der nogen, der kan forklare fölgende? Andel av inre reparationsfond vid försäljningen Andel av inre reparationsfond vid köpet og hvor finder man sådanne oplysninger?

Besvaret
Er der nogen, der kan forklare fölgende? Andel av inre reparationsfond vid försäljningen Andel av inre reparationsfond vid köpet og hvor finder man sådanne oplysninger?
Din bostadsrätt har en "inre reparationsfond", hvorpå der står en vis sum penge når du köber og når du sälger. Din forening ved besked, og sender dig oplysningerne ved köb/salg, ellers kan du vel kontakte dem og höre.
Besvaret

Det skal måske lige præciseres mht uppskov, at skatten på kapitalgevinsten i 7 er 20 procent og fra og med 8 er den 22. Så hvis man ikke søger udsættelse med en gevinst, der er opnået sidste år, kan man altså slippe lidt billigere. Mht. eventuelt tab på et boligsalg, så kan man kun fradrage 50 procent.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...