Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Min situation er således at jeg er en ung 26 årig mand der efter at være flyttet hjemmefra lige siden har boet på kollegie(1600 kroner om måneden, ja tak!) Men da jeg nu er kommet ind på politiskolen, skal jeg jo så småt begynde at se på at finde et andet sted at bo, og her har jeg da overvejet mulighederne for en andel i Sverige, men har et par spørgsmål i den forbindelse. Men først lidt om min situation, jeg er som sagt blevet ansat som politibetjent på prøve, jeg tjener cirka 24.000 om måneden før skat, skylder cirkus 50.000 væk i studielån men er ellers gældsfri, og har i det hele taget en rimelig sund økonomi, dog uden at have nogen videre opsparing. Jeg skal flytte fra kollegiet om en cirka 6-9 måneder. 1) For det første, er det overhovedet realistisk at kunne få det til at løbe rundt derovre for min beskedne løn? tænker her på at jeg jo skal have bil og pendle frem og tilbage til kbh. oveni hvad en lejlighed koster.. 2) Har set på en del lejligheder inden for mit ønskeområde som er cirka 2v og en 50-55 kvadratmeter, disse ligger typisk på en 600.000 svenske, hvor meget kommer jeg egentlig til cirka at betale månedligt(med afdrag) hvis jeg skal låne det i sverige? 3) Områderne, er der nogen områder man skal undgå? Tænker her på at jeg jo ikke er intereseret i at flytte ind i den svenske pendant til Voldsmose.. 4) Tidspunktet, godt eller skidt tidspunkt at købe på i Sverige? 5) alt hvad i ellers kan komme på:) på forhånd tak!

Besvaret

Hejsa Jeg kan godt hjælpe dig med alle dine bekymringer.....men du må gøre op med dig selv om du vil pendle mellem dk og se til hverdag.Men om du vil kunne li at bo her...Det tør jeg næsten vædde på....:thumbup: Det økonomiske skal du ik tænke på....det er mulighedernes land.:D..hvis du lægger på 24000 danske kroner om måneden før skat er du godt kørende herovre...Jeg har en rigtig flink bankrådgiver (Malmøs flinkeste)......så hvis det bliver aktuelt en dag så sig endelig til....og jeg arrangerer et møde imellem jer...:thumbup:

Besvaret
1) For det første, er det overhovedet realistisk at kunne få det til at løbe rundt derovre for min beskedne løn? tænker her på at jeg jo skal have bil og pendle frem og tilbage til kbh. oveni hvad en lejlighed koster..
Det er faktisk muligt at bo hér selv på en tjenestemandsløn. 24.000 om måneden bliver til cirka 14.000 udbetalt. Hvad bilen koster kommer jo an på hvad du kan nøjes med at trille rundt i, dog kan jeg ikke anbefale dig at pendle i den på arbejde, det æder mindst 3.500 bare for broen alene. Et månedskort til øresundstoget er klart at foretrække til cirka 1.300 om måneden.
2) Har set på en del lejligheder inden for mit ønskeområde som er cirka 2v og en 50-55 kvadratmeter, disse ligger typisk på en 600.000 svenske, hvor meget kommer jeg egentlig til cirka at betale månedligt(med afdrag) hvis jeg skal låne det i sverige?
Det kommer rigtig meget an på hvad den månedlige avgift (fællesudgifter) er på lejligheden. Du skal nok kigge efter en lejlighed hvor avgiften ligger på omkring et par tusinde svenske om måneden, dertil kommer så afbetaling af lånet.
3) Områderne, er der nogen områder man skal undgå? Tænker her på at jeg jo ikke er intereseret i at flytte ind i den svenske pendant til Voldsmose..
Så vil du gerne undgå Rosengård og Kirseberg.
4) Tidspunktet, godt eller skidt tidspunkt at købe på i Sverige?
Alt er jo relativt, du skulle ha' købt for 4-5 år siden. ;) Lige i øjeblikket står priserne lidt stille, men jeg tror det ændrer sig for opadgående.
Besvaret

Tjek op inden om de aceptere at du bor i sverige, mener det har været debateret herinde før? Mener der var noget med at når man gik på skole kunne man ikke bo i sverige, men uddannet kunne man godt :-( Ja åndsvag ting, dumt at ryge ud hvis reglerne ikke gør at du kan fortsætte!

Besvaret
Tjek op inden om de aceptere at du bor i sverige, mener det har været debateret herinde før? Mener der var noget med at når man gik på skole kunne man ikke bo i sverige, men uddannet kunne man godt :-( Ja åndsvag ting, dumt at ryge ud hvis reglerne ikke gør at du kan fortsætte!
Der er andre politielever der bor herovre, så det går nok.
Besvaret
Der er andre politielever der bor herovre' date=' så det går nok.[/quote'] Det var da rart, der var bare en der boede i helsingborg, som fik at vide at han skulle bo i danmark, men det er 3 år siden, rart de har ændret holdning.
Besvaret
Det er faktisk muligt at bo hér selv på en tjenestemandsløn. 24.000 om måneden bliver til cirka 14.000 udbetalt. Hvad bilen koster kommer jo an på hvad du kan nøjes med at trille rundt i, dog kan jeg ikke anbefale dig at pendle i den på arbejde, det æder mindst 3.500 bare for broen alene. Et månedskort til øresundstoget er klart at foretrække til cirka 1.300 om måneden. Det kommer rigtig meget an på hvad den månedlige avgift (fællesudgifter) er på lejligheden. Du skal nok kigge efter en lejlighed hvor avgiften ligger på omkring et par tusinde svenske om måneden, dertil kommer så afbetaling af lånet. Så vil du gerne undgå Rosengård og Kirseberg. Alt er jo relativt, du skulle ha' købt for 4-5 år siden. ;) Lige i øjeblikket står priserne lidt stille, men jeg tror det ændrer sig for opadgående.
takker mege for svarene, en ting undrer mig dog lidt nemlig det med broen det virker da helt vildt hvis det skulle koste 3500 om måneden, mener jeg inden på øresundsbroens så en udregning hvori de beregnet det med 2500 om måneden cirka, og det var så uden at bro fradraget(50 kr hver vej) og kilometer fradrag var trukket fra, så det burde da være væsentligt billigere eller..?
Besvaret

Forresten nogen der egentlig ved om man kan maile rundt til de forskellige svenske banker og bede om låne tilbud? eller skal man møde op i person? Nå ja og er godt klar over det med hyran man skal betale udover prisen, jo også derfor det er lidt interesandt hvor meget man skal ligge om måneden hvis man f.eks låner en 650.000:)

Besvaret
Forresten nogen der egentlig ved om man kan maile rundt til de forskellige svenske banker og bede om låne tilbud? eller skal man møde op i person?
Sats på personlig fremmøde, hvis banken skal tage dig seriøst. De mailer ikke bare sådan lige et lånetilbud til dig, du skal vise lønsedler, ansættelsespapirer, og oplyse om anden gæld til banken, da de ikke kender dig. Du kan starte med at ringe til en bank eller to, det giver som regel langt bedre respons end at smide dem en mail.
Besvaret
Nå ja og er godt klar over det med hyran man skal betale udover prisen, jo også derfor det er lidt interesandt hvor meget man skal ligge om måneden hvis man f.eks låner en 650.000:)
Hvis du kigger på hemnet så er der en knap der hedder "boendekostnad", hvor du kan se den samlede omkostning/måned (hyre+renter+afdrag) hos forskellige banker
Besvaret

Keep it simpel :o)

...en ting undrer mig dog lidt nemlig det med broen det virker da helt vildt hvis det skulle koste 3500 om måneden, mener jeg inden på øresundsbroens så en udregning hvori de beregnet det med 2500 om måneden cirka, og det var så uden at bro fradraget(50 kr hver vej) og kilometer fradrag var trukket fra, så det burde da være væsentligt billigere eller..?
Ja, det kan selvfølgelig ikke "regnes" så simpelt ud, som tidligere angivet - det månedlige forbrug er jo ikke ens for alle. Du har desuden både mulighed for de nævnte fradrag, ligesom skatteprocenten naturligvis er individuel. En anden mulighed er et træk i bruttolønnen inden skat !! - Søg lidt i dette forum - der er "tonsvis" af tråde om emnet !
Besvaret
Min situation er således at jeg er en ung 26 årig mand der efter at være flyttet hjemmefra lige siden har boet på kollegie(1600 kroner om måneden, ja tak!) Men da jeg nu er kommet ind på politiskolen, skal jeg jo så småt begynde at se på at finde et andet sted at bo, og her har jeg da overvejet mulighederne for en andel i Sverige, men har et par spørgsmål i den forbindelse. Men først lidt om min situation, jeg er som sagt blevet ansat som politibetjent på prøve, jeg tjener cirka 24.000 om måneden før skat, skylder cirkus 50.000 væk i studielån men er ellers gældsfri, og har i det hele taget en rimelig sund økonomi, dog uden at have nogen videre opsparing. Jeg skal flytte fra kollegiet om en cirka 6-9 måneder. 1) For det første, er det overhovedet realistisk at kunne få det til at løbe rundt derovre for min beskedne løn? tænker her på at jeg jo skal have bil og pendle frem og tilbage til kbh. oveni hvad en lejlighed koster.. 2) Har set på en del lejligheder inden for mit ønskeområde som er cirka 2v og en 50-55 kvadratmeter, disse ligger typisk på en 600.000 svenske, hvor meget kommer jeg egentlig til cirka at betale månedligt(med afdrag) hvis jeg skal låne det i sverige? 3) Områderne, er der nogen områder man skal undgå? Tænker her på at jeg jo ikke er intereseret i at flytte ind i den svenske pendant til Voldsmose.. 4) Tidspunktet, godt eller skidt tidspunkt at købe på i Sverige? 5) alt hvad i ellers kan komme på:) på forhånd tak!
Regn med 21K på pg1 jf. dokumentation fra det virkelige liv
Besvaret
...mener jeg inden på øresundsbroens så en udregning hvori de beregnet det med 2500 om måneden cirka' date=' og det var så uden at bro fradraget(50 kr hver vej) og kilometer fradrag var trukket fra, så det burde da være væsentligt billigere eller..?[/quote'] Det må du undskylde, jeg har kigget forkert. Prisen ligger omkring de 2.600 til 2.700 for en typisk kalender måned.
Besvaret

en god ide er at kontakte sin danske bank og høre om de har en samarbejdsbank i sverige.. f.eks har nordea.dk - nordea.se, danskebank har handelsbanken osv. og man kan gå til sin danske bank og få et lånebevis som man tager videre til sin svenske som plejer at give en lånet, husk lønseddel, åropgørelse og RKIvurdering (kontakt RKI og få den, det skal man selv gøre i sverige) Du vil have det lettest hvis du har 10% udbetaling du kan lægge (det forventer de fleste banker) og gerne 25% De fleste banker har top og bundlån, top er 25% og bund er 75%, hvilket betyder at man sidder med 2 lån man betaler af på....udbetalingen ryger væk fra toplånet jeg skriver GERNE 25% fordi de kan for mange være lækkert kun at sidde med 1 lån 24K vil jeg nu ikke mene er en lille løn, men et ok niveau, især til sverige :-) Det koster ca. 2-3 gang mere at køre med bil end at tage toget alt efter hvilken bil du har/køber, f.eks bruger jeg lidt over 100 kr om dagen på benzin + broen, til nørrebro så min udgift ligger på ca. 5K minus fradrag (som er 2x50, hvor man så kun får 33% af fradraget) + slid, afskrivning, service, forsikring (de sidste 4 "emner" er dog meget billigere i sverige også..) op til ferie osv. tager jeg toget 1 måned :-) Du kan jo altid variere efter hvor meget du mener du har til rådighed

Besvaret
Regn med 21K på pg1 jf. dokumentation fra det virkelige liv
altså vi har 21k på pg1 som er 8 måneder, men vi får så cirka i snit 2500 i tillæg på pg2 p.g.a skiftende arbejdestider.. har jeg hørt:)
Besvaret

vil lige sige tak til alle for masser af god info, har helt sikkert sat en masse spændende tanker igang oven i knolden som jeg kan bruge når jeg skal flytte her om et halvt års tid! Også tak til alle de folk der har sendt mig private beskeder, super glad for dem:)

Besvaret

Forøvrigt lige et ekstra spørgsmål(:rolleye:), synes at mange af lejligheder har en pris der hedder xxx.xxx kr. eller højestbydende, bliver lejlighederne normalt solgt for over eller under salgsprisen?

Besvaret

Lejlighederne har en udgangspris, men i Sverige forhandler man altid om prisen. Som regel går lejligheden i budrunde, og man kan byde hinanden op til det, man synes man vil give for lejligheden. Uanset om du har det højeste bud, så er det sælger, der suværent bestemmer, hvem han vil sælge til - hvis han dog overhovedet vil sælge. Prøv at søge herinde på fx. 'budrunde', så finder du en del hits, hvor du kan læse mere.

Besvaret
Lejlighederne har en udgangspris, men i Sverige forhandler man altid om prisen. Som regel går lejligheden i budrunde, og man kan byde hinanden op til det, man synes man vil give for lejligheden. Uanset om du har det højeste bud, så er det sælger, der suværent bestemmer, hvem han vil sælge til - hvis han dog overhovedet vil sælge. Prøv at søge herinde på fx. 'budrunde', så finder du en del hits, hvor du kan læse mere.
Hmm takker og har søgt lidt på det nu... Men altså hvor meget skal man cirka regne med at den løber op over salgsprisen?? mener det ændrer jo rimeligt drastisk hvilke lejligheder man kan kigge på såfremt de alle samme bliver 25% dyre i budrunde..
Besvaret
Men altså hvor meget skal man cirka regne med at den løber op over salgsprisen??
Der er som sådan INGEN rød tråd mht til priser/bud.. Kun udbud/efterspørgsel. Man kan være heldig, eller objektet kan ryge i udbud hvor nogle måske vil gå meget langt. You'll never know. Men det er jo gratis at lægge et lavt bud, så der kan man jo starte :)
Besvaret
Hmm takker og har søgt lidt på det nu... Men altså hvor meget skal man cirka regne med at den løber op over salgsprisen?? mener det ændrer jo rimeligt drastisk hvilke lejligheder man kan kigge på såfremt de alle samme bliver 25% dyre i budrunde..
ja, vi kiggede på 6 stykker da vi købte.. en af dem startede på 1 mio, og vi sagde nejtak ved 1.5 mio (der var stadig 3 andre med i budrunden) en anden startede på 950K og løb over 1 mio, var helt smadret og skulle totalrenoveres... men den vi købte startede på 875.000 hvor sælger gerne vil af med den dagen efter (VILLE sælge inden jul), så hvis vi kunne lægge udbetaling dagen efter kunne vi skrive under, den var i god stand og helt klart det bedste køb til prisen af de 6, vi skulle bare acceptere prisen vi har ikke fortrudt og de samme lejligheder i kvarteret ligger på 1-1.4 mio alt afhænger meget af udbud, nogen gange kan 20 mennesker stå og kigge på den mest smadret lejlighed og byde hinanden op i summer som kun sælger er glad for bagefter, nogen gange er man bare heldig husk at sæt et maksbeløb du højst vil byde over og hold det

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...