Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg kan se, at der er mange huse, som bliver opvarmet med el. Der er mange begreber at holde styr på. Hvad betyder "direktverkande el"? og "el + luftvärmepump"? Er der nogen, der vil ud med, hvor meget I betaler i et el-opvarmet hus ml. 110 og 130 kvm med förste-sal? Mägleren, jeg talte med sagde, at det varierer ml. 8-10.000/ år. Vil det väre decideret dumt at köbe et hus, der opvarmes med el? man er jo kun 1. gangs-husköber én gang :o takker

Besvaret

Vores hus 1 plans på 110 m2 bliver opvarmet med el. Vi betaler ca 3000 kr pr måned om vinteren incl vores alm el regning, det er sindsygt dyrt og varme op med. Vi hae en stor vandvarmer stående hvor vandet bliver varmet op med. Skal lige siges vi skal have isoleret vores loft med yderlig 300 mm i næste uge, nu ligger der kun 100mm. Har kræftigt overvejet varmepumpe, men ved sku ikke helt hvordan den virker og om det kan betale sig for os, men alle siger jo man sparer så meget ved det.

Besvaret
Vil det väre decideret dumt at köbe et hus, der opvarmes med el?
Jeg havde ligesom dig mine betænkeligheder ved at købe et elopvarmet hus, min tvivl er dog blevet bragt til skamme. Med mine to luftvärmepumper opvarmer/nedkøler jeg 280 m2 til ca. 20 grader året rundt for ca. 2500 Skr mdr i gennemsnit. Dvs. varmeprisen er faktisk langt lavere for indkluderet i de 2500 kr/mdr er også mit almindelige elforbrug. Jeg husker ikke hvor meget jeg betalte i mit olieopvarmede hus i DK, men det var i hvertfald langt mere, så jeg har ikke fortrudt et sekund. Men det er svært at sige noget generelt om el forbrug, det hele kommer an på hvordan netop dit hus er mht isolering, vinduer, vandvarmer, kælder o.s.v. Den tidl. ejer af mit hus fortalte iøvrigt at instalationen af luftvärmepumperne reducerede hans elforbrug til opvarmning med 15-20 %
Besvaret
Jeg kan se, at der er mange huse, som bliver opvarmet med el. Der er mange begreber at holde styr på. Hvad betyder "direktverkande el"? og "el + luftvärmepump"? Er der nogen, der vil ud med, hvor meget I betaler i et el-opvarmet hus ml. 110 og 130 kvm med förste-sal? Mägleren, jeg talte med sagde, at det varierer ml. 8-10.000/ år. Vil det väre decideret dumt at köbe et hus, der opvarmes med el? man er jo kun 1. gangs-husköber én gang :o takker
"Direktverkande el" er brødristere, der hænger på væggen. Koster ingenting i anskaffelse, men er vanvittigt uøkonomiske. En "luftvärmepump" er et omvendt køleskab, hvor en kompressor trækker varme ud af luften udenfor og afleverer den indenfor. Det skulle gerne give en besparelse på elforbruget på en to-tre gange - til gengæld er det mekanik, der snurrer konstant og kun har en vis levetid, så hvor meget man sparer er uvist. Sikkert er det, at skidtet går i stykker til sidst. Sådan en dingenot på 2-3000 watt koster ca. 10.000. Hvis man køber et hus, der opvarmes på den måde, så må man sætte værdien af varmesystemet til ca. 0. Det er ikke dumt at købe, men man skal ikke betale noget for varmesystemet. 8-10.000 pr. år for at opvarme et hus på 120 kvadratmeter med el tror jeg ikke på, men det varme vand er måske holdt ude. Det er jo en stor post.
Besvaret

Vi har cirka 200 kvm fordelt på stue og førstesal. Det første år vi boede her, brugte vi 24.000 kroner på el. Vi har gulvvarme, stor el-vandvarmer, 2 computere, 2 bærbare, tonsvis af lamper alle vegne og omtrent ingen sparepærer. Nu har vi så også fået os en varmepumpe, men om den gør en stor forskel ved vi ikke endnu. Derudover har vi en brændeovn, som vi bruger sådan lidt pø-om-pø. Den har mest været til hygge i denne vinter, da det jo ikke har været særlig koldt. Summa summarum: Vi bruger cirka 2.000 svenske kroner på el om måneden, hvilket er en hel del mindre end forventet i et gammelt hus med dårlige vinduer. Brændet fik vi nærmest smidt i nakken, så det er vist ikke værd at skrive om prisen på det... Direktverkande el må vel næsten betyde paneler - altså el-varmeapparater? El + luftvärmepump: En luftvarmepumpe tager luften udefra, hiver alt hvad der findes af varme i luften ud og smider varmen indenfor. Resten dumper den i form af kondensvand og kold luft udenfor. De virker som regel ned til 20 minusgrader (imponerende at der rent faktisk findes varme i luften på den temperatur) Jeg synes ikke det lyder dyrt for 8-10.000 for el i et hus på 130 kvm. I kan alligevel ikke regne med det, for det er baseret på tidligere ejers oplysninger, og vedkommende kan ha' levet i mørke og kulde eller i skoldhed luft og med alle lamper tændt døgnet rundt. Det vides ej. Men det lyder såmænd meget normalt... I kan jo altid supplere med en varmepumpe senere eller måske en brændeovn, hvis I er til den slags. Held og lykke

Besvaret
Nu har vi så også fået os en varmepumpe' date=' [/quote'] MissCath hvad påregner du af vedligeholdelse på din varmepumpe? - fik du evt. ved installation noget at vide om at du skulle bestille serviceeftersyn, rense skidtet el.lign? Jeg har jo 'arvet' mine fra den tidligere ejer så jeg aner ikke om jeg skal hælde benzin på (det tror jeg nu ikke :laugh:) eller bare lade dem passe sig selv....
Besvaret

280km2 er da godt nok noget af et hus;)

Jeg havde ligesom dig mine betænkeligheder ved at købe et elopvarmet hus, min tvivl er dog blevet bragt til skamme. Med mine to luftvärmepumper opvarmer/nedkøler jeg 280 km2 til ca. 20 grader året rundt for ca. 2500 Skr mdr i gennemsnit. Dvs. varmeprisen er faktisk langt lavere for indkluderet i de 2500 kr/mdr er også mit almindelige elforbrug. Jeg husker ikke hvor meget jeg betalte i mit olieopvarmede hus i DK, men det var i hvertfald langt mere, så jeg har ikke fortrudt et sekund. Men det er svært at sige noget generelt om el forbrug, det hele kommer an på hvordan netop dit hus er mht isolering, vinduer, vandvarmer, kælder o.s.v. Den tidl. ejer af mit hus fortalte iøvrigt at instalationen af luftvärmepumperne reducerede hans elforbrug til opvarmning med 15-20 %
Besvaret
MissCath hvad påregner du af vedligeholdelse på din varmepumpe? - fik du evt. ved installation noget at vide om at du skulle bestille serviceeftersyn' date=' rense skidtet el.lign? Jeg har jo 'arvet' mine fra den tidligere ejer så jeg aner ikke om jeg skal hælde benzin på (det tror jeg nu ikke :laugh:) eller bare lade dem passe sig selv....[/quote'] Jeg har en luft til vatten varmepumpe, og den skal "vedligeholdes" en smule. Der er et filter der skal renses, og så skal jeg sørge for at der ikke er blade eller andet skidt i pumpen.
Besvaret
MissCath hvad påregner du af vedligeholdelse på din varmepumpe? - fik du evt. ved installation noget at vide om at du skulle bestille serviceeftersyn' date=' rense skidtet el.lign? Jeg har jo 'arvet' mine fra den tidligere ejer så jeg aner ikke om jeg skal hælde benzin på (det tror jeg nu ikke :laugh:) eller bare lade dem passe sig selv....[/quote'] I forbindelse med gennemgang af vores nye varmepumpe fik vi besked om, at filteret skulle rengøres hver 3. måned. Det er et lille filter, der kan trækkes ud mens anlægget kører. Det børstes og støvsuges og monteres igen. Vil tro selve filteret skal skiftes max. hvert år. Der ud over skal vi en gang årligt afmontere blæseren (4 skruer) og rengøre den. Ifølge servicemedarbejderen var en forventet levetid 20 år for varmepumpen. Det har faktisk vist sig, at anlægget giver alarm, når filteret skal rengøres og det passer meget godt med 3 måneder. Uhyrlig nemt at vedligeholde og der skal aldrig fyldes brændstof på - men husk at der måske skal vand på en eller anden dag, lige som i andre "vandanlæg". :th2:
Besvaret

Jeg tror, at andre har svaret! Personligt begrænser min varmluftpumpe-viden sig til, at jeg skal støvsuge et par plasticfiltre inde i fætteren hver 14' dag. Indtil videre har jeg vist glemt det halvdelen af gangene... :scared: Trolden er vist den, der ved mest om varmepumper, eftersom han støvsugede nettet grundigt efter information inden han gik ud og købte een. Men jeg tror sq, at han glemte at tjekke omkring vedligeholdelse...! :laugh: Men du kan jo altid søge lidt rundt på nettet omkring vedligeholdelse af lige DIN pumpe - mon ikke du finder noget?

Besvaret

Hej! Vi har et hus på ca 215 m2, fordelt med 120 m2 i stuen og ca 95 "på toppen", som opvarmes med en varmepumpe koblet til en gang jordvarme med 2 slanger af 260 m. gravet ned i 90 cm dybde på marken ved siden af. I stueetagen er der gulvvarme, på førstesalen alm radiatorvarme med thermostater. Vi forbruger ca 14000 kwh per år incl forbrugsstrøm, en af os arbejder hjemme med div lys og PC'er tændt 16 timer i døgnet. Huset er IKKE superisoleret, men den bløde mellemvare.... Tommy

Besvaret

Tak Rene, Cat, Arn og Martin, jegfandt ud af at der var et par filtre der trængte alvoligt til besøg af en støvsuger :flov: Arn: Det der med at fylde vand på var det alvorligt ment, jeg kan ikke finde noget infor om det ifbm mit anlæg. De gammeldags airconditionanlæg skulle jo have fyldt en eller anden kølervædske på engang imellem husker jeg fjernt fra barndomsferier i syden, så det ville ikke undre mig om moderne anlæg også skulle...

Besvaret
Arn: Det der med at fylde vand på var det alvorligt ment' date=' jeg kan ikke finde noget infor om det ifbm mit anlæg. De gammeldags airconditionanlæg skulle jo have fyldt en eller anden kølervædske på engang imellem husker jeg fjernt fra barndomsferier i syden, så det ville ikke undre mig om moderne anlæg også skulle...[/quote'] Det skal de ikke. Hvis de skal efterfyldes er de utætte og bør repareres.
Besvaret
Kan se der en del der har varmepumper.. Kan I mærke I spare noget på dem??
Jow... Vi sparer cirka 5.000 kWh årligt - samtidig med at de giver en noget bedre fordeling af varmen og højere temperatur i fodhøjde på vores første sal hvor varmesystemet var noget i underkanten. Samtidig bruger vi kølefunktionen på første sal hvor der bliver rigtig meget varmt om sommeren, det tager jo lidt af besparelsen! Vores nuværende årsforbrug er omkring 16.000 kWh årligt. 140 kvm bolig. Ingen brændeovn eller andet. Når det er under -10°C er det nødvendigt at tænde for supplerende varme (vandbåren elvarme) i underetagen.
Hvad har I givet og har I selv sat den op??
Det er 3 år siden, så priserne er nok ikke så interessante længere. Jeg har selv monteret dem, det kan man sagtens hvis man nøjes med at have én tommelfinger per hånd... :rolleyes: Skulle jeg indrette nyt ville jeg kigge efter noget jord/brøndvarme, det kræver dog som udgangspunkt at I har vandbåren varme (elpanne/olie/gas).
Besvaret
Kan se der en del der har varmepumper.. Kan I mærke I spare noget på dem??
Vi fik sat vores op i efteråret, men havde samtidig brugt sommeren på at udvide med førstesalen, så vi har først et egentligt overblik, når vi når hen på foråret og slukker for gulvvarmen. Men uanset, så har det gjort en forskel sådan rent behageligt. Varmen er bedre fordelt og ikke koncentreret omkring panelerne (som vi havde tidligere)
Hvad har I givet og har I selv sat den op??
Vi fandt vores i K-Rauta efter at Johnny havde surfet rundt og set hvad der kunne svare sig og hvad de forskellige kunne. Vi fik den leveret og monteret for 16.000 mener jeg. At firmaet, der monterede, var nogle kvajpander og at de ikke gad trække strøm hen til pumpen, er så en anden historie...
Besvaret
Tak Rene, Cat, Arn og Martin, jegfandt ud af at der var et par filtre der trængte alvoligt til besøg af en støvsuger :flov: Arn: Det der med at fylde vand på var det alvorligt ment, jeg kan ikke finde noget infor om det ifbm mit anlæg. De gammeldags airconditionanlæg skulle jo have fyldt en eller anden kølervædske på engang imellem husker jeg fjernt fra barndomsferier i syden, så det ville ikke undre mig om moderne anlæg også skulle...
Vores anlæg er opkoblet til gulvvarme = vand der ledes rundt i hele huset. Som med almindelige radiatorer bør man holde øje med vandtrykket og eventuelt efterfylde ved behov. Det er klart, at der ikke løbende skal påfyldes vand, da det vil være ensbetydende med en lækage. Der lukkes blandt andet lidt vand ud, hver eneste gang sikkerhedsventilen kontrolleres, hvilket bør ske samtidig med filterrengøring. På et eller andet tidspunkt skal det vand erstattes.
Besvaret
Vi har en elpanna stående. Den varmepumpe erstatter den ens radiatorer eller hvad??
I mit tilfælde tro jeg egentlig godt de kunne, men det afhænger af hvor godt de fra deres placering kan fordele luften i hytten. Jeg har set mange sætter dem i stuerne, og i sådan tilfælde kan jeg undres over hvordan luften så kommer ind i de andre værelser. Jeg har derimod to i entreen, men en på hver etage så luten bliver smidt rundt i hele huset. I mit gamle hus var der instaleret luftkanaler i skunk og loft for at hjælpe med luftfordelingen, og der virkede det helt perfekt, så kan man evt. også have en udsug ifbm en brændeovn, så brændeovnen hjælper med varmen i hele huset og ikke kun på den etage hvor den er installeret.
Nope - varmepumpen er den der leverer det varme vand til opvarmning af gulv og en behagelig brusertemperatur - altså hvis man syntes varmt vand er behageligt ;) Check eventuelt http://www.nibe.com eller http://www.volundvt.dk
Jeg tror det er vigtigt i denne tråd at skelne imellm de mange forskellige typer varmepumper, jeg tror færreste af os har sådan en som du har Arn, jeg har i hvertfald nogen som intet har med vandtemeraturen at gøre, da de slet ikke er en del af det kredsløb.
Besvaret

jeg udskiftede en elpanna med en luft-vatten båren varmepumpe i september. Vi ahvde kun elpannen i 1 md - så kan ikke sammenligne med noget. Skiftet blev foretaget da den tidligere ejer oplyste et strømforbrug på 40.000 kr. Pt. kan jeg sige at de 5 første måneder (vinter måneder) har kostet 7000 sek - ca. Og forventningen er naturligvis at forbruget falder når vinteren er ovre :) Jeg har ikke meget mere at fortælle udover at skiftet til varmepumpen giver en baspatelse på 50-70% i forhold til den tidligere ejers forbrug. Installationen + pumpe kostede 100.000 sek.

Besvaret
Hvor mange skal man sætte op i et 110m2 hus. Troede man bare skulle have 1stående??
En enkelt skulle være rigeligt, dog afhænger det lidt af model (antal watt), placeringen, husets indretning, antal etager o.s.v.
Besvaret

Lidt kuriosa i forhold til opvarmning med el: I fyringssæsonen er der intet, gentager INTET spild ved TV'er, computere, mikrobølgeovne, og lignende der står standby, tændte lyspærer, hårfønere, kogeplader, med mere i et hus der er opvarmet med el. Al el der går til drift af el-drevne apparater, omdannes til varme, fuldstændigt uden spild. Det medfører at radiatorer arbejder mindre for at opnbå den ønskede varme i huset. Og såfremt at termostaterne på disse radiatorer fungerer som de skal, lukker de for opvarmningen når rummet har fået den ønskede temperatur. Uanset om opvarmningen kommer via et elapparat eller radiator. Det er ihvertfald teorien. I praksis vil der være et vist spild. Men at købe sparepærer og slukke for standby strøm på TV, computere og lignende giver ikke den store besparelse. For huse, der er opvarmet med oliefyr vil besparelsen være prisforskellen mellem opvarmning med el kontra opvarmning med olie for den mængde Kilowatt, som går til standby strøm og lignende. En yderst beskeden besparelse, og i visse tilfælde en neagativ besparelse. Ovenstående er naturligvis ikke aktuelt for udendørs belysning.

Besvaret
Er der nogen, der vil ud med, hvor meget I betaler i et el-opvarmet hus ml. 110 og 130 kvm med förste-sal? Mägleren, jeg talte med sagde, at det varierer ml. 8-10.000/ år. Vil det väre decideret dumt at köbe et hus, der opvarmes med el?
8-10.000 pr år :surprise: -det må være uden skat/momser og netafgifter ? -det må være uden opvarmning af vand ? eller også må der findes et suplement eks. brændeovn, solceller, bergvarme mm. ? hvis nej til det hele, så havde jeg sgu været mistænksom.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...