tim_pedersen_ Skrevet February 22, 2008 Rapporter Skrevet February 22, 2008 Hej. Hvad mener i om hastighedsbegrænsingen på broen i dag. 70 km /t på hele peberholm og 50 km / t på næsten hele broen. Selv mener jeg at hastigheden var sat for lavt og faktisk var med til at skabe farlige situationer. Når der kom nogle med 100-120 Km / t forbi andre som kørte 50 km / t. Hvordan vurderer øresundsbroen hvilken hastighed der skal være. Og hvad syntes i om hastighedsgrænsen i dag. Ok for hurtigt eller langsomt. ? Mvh Tim
BS Besvaret February 22, 2008 Rapporter Besvaret February 22, 2008 Eftersom vinden kom lige på. Dvs lige forfra eller lige bagfra skaber det ikke nogen farlige situationer. Min betragtning er der burde have været normal hastighed idag. Dagens mest useriøse er når man kom halvt ned ad broen mod SE gik den fra 50kmt til 110kmt. Så kan det ikke have været SÅ Alvorligt alligevel.
Tomcat Besvaret February 22, 2008 Rapporter Besvaret February 22, 2008 Hastigheden skal passe til bilen med den laveste fællesnævner. Så selvom vores sportsøser kan skøjte over med 110 i det vejr så er der andre biler der er højere og mere følsom overfor vind. Selv holdte jeg 50 hele vejen over, selv om det var helt åndsvagt i forhold til min bil. \Tom
dannemare Besvaret February 22, 2008 Rapporter Besvaret February 22, 2008 Eftersom vinden kom lige på. Dvs lige forfra eller lige bagfra skaber det ikke nogen farlige situationer. Min betragtning er der burde have været normal hastighed idag. Fuldstændig enig. Dybt useriøst med den ekstremt lave hastighed (i hvert fald da jeg kørte over). Heldigvis gik det fint at køre omkring 100-120 km/t det meste af vejen, uden at hastighedsforskellen til de langsomtkørende blev alt for stor (de fleste trillede med omkring 80-90 km/t). På højbroen, hvor skiltningen sagde 50 km/t, begyndte det hele dog - helt og aldeles unødigt - at gå lidt i stå, så farten faldt til knapt de 50 km/t, som der blev skiltet med. Dagens mest useriøse er når man kom halvt ned ad broen mod SE gik den fra 50kmt til 110kmt. Så kan det ikke have været SÅ Alvorligt alligevel. Ja, jeg vidste ikke rigtigt, om jeg skulle grine eller græde, da skiltningen pludseligt sprang i vejret til 110 km/t det sidste stykke. Frederik
michael k Besvaret February 22, 2008 Rapporter Besvaret February 22, 2008 nevermind så ik tråden om det jeg postede:)
Rene Larsen Besvaret February 22, 2008 Rapporter Besvaret February 22, 2008 nevermind så ik tråden om det jeg postede:) Jeg har ikke selv fået det (har jo en Pendler aftale) - men min far har fået en mail med linket i, og han har en BroPas aftale.
credde Besvaret February 22, 2008 Rapporter Besvaret February 22, 2008 Hastigheden skal passe til bilen med den laveste fællesnævner. Så selvom vores sportsøser kan skøjte over med 110 i det vejr så er der andre biler der er højere og mere følsom overfor vind. Selv holdte jeg 50 hele vejen over, selv om det var helt åndsvagt i forhold til min bil. \Tom I min Punto, som normalt er noget følsom over for vind, der kunne jeg ikke mærke noget overhovedet - så jeg synes de 70 km/t fra tunnelen og til de 50 km/t var noget overkill. Måske de 50 km/t er okay på selve højbroen, men resten af vejen kan man godt være mere flexibel.
bananas Besvaret February 22, 2008 Rapporter Besvaret February 22, 2008 Hvorfor får broen ikke nogen skilte med tilrådelig hastighed?. Ville jo give noget mere mening. Specielt uden for myldretiderne hvor de kan finde på at sætte hastigheden til 70 i stille vejr på HELE BROEN fordi en af deres biler skal køre og tjekke noget ude i nødsporet. Og i stedet for at markere at der starter et vejarbejde om 2 km med at sætte hastigheden ned til 90 kunne man få et normalt vejarbejde skilt.!
APGraph Besvaret February 23, 2008 Rapporter Besvaret February 23, 2008 Jeg føler også er det var meget overdrevet de hastighedsnedsættelser der var i fredags, det kan godt være at det blæste med xx m/sec med de må også ha med i deres beregninger hvor vinden kommer fra. faktisk så syntes jeg at det blæste mest lige før betalinganlæget hvor de havde sat farten op til normale 110 km/t, fordi der drejer broen så vinden kom anderledes på. Også kan jeg kun tilslutte mig bananas, broens skiltning skulle være anbefalet hastigheder. Hvis man skulle ha overholdt skiltningen i fredags 100 %, ja så var man jo ikke kommet hjem endnu
Buddha Besvaret February 23, 2008 Rapporter Besvaret February 23, 2008 Jeg synes faktisk det er underligt at i diskuterer "underlige hastighedsnedsættelser" når tunnelen er en lang underlig hastighedsnedsættelse..... Men det er ok at bryde en 50 km/t begrænsning med 110-120 km/t uden at der er nogen der råber højt, men kører man 130-140 km/t i tunnelen er man sindssyg.......... Den procentvise overskridelse af hastigheden, svarer til 216 km/t i tunnelen..... og så vil jeg egentlig skide på folks dobbeltmoral.......For den er der satme meget af herinde. Fordi det blæser, og man mener at ens bil styrer bedre end andres i vinden, så kan man skide på begrænsningerne????? Nu da min bil har langt større bremser end de fleste andres herinde, så er det vel ok, udfra de betragtninger der er luftet i dette topic, at jeg kører stærkere end de fleste andre???? Bvaaadr......Moral er godt.....dobbeltmoral er dobbelt så godt!
Guest PeterK Besvaret February 23, 2008 Rapporter Besvaret February 23, 2008 50 km´t var HJERNEdødt farligt i går..................Så en svenskreg. Land Rover TD6 med en ung idiot i som kom med 120-130km´t hvor han var milimeter for at køre lige op i røven på en lille bil med 5 personer i (3 børn)......Han blokerede bremserne og bilen skred fra side til side, men rettede op 1-2 meter før!!! Damn en idiot......Efterfølgende kørte han langsommeren men idioten kunne ikke finde ud af at holde afstand det sidste stykke!
göte_børge Besvaret February 23, 2008 Rapporter Besvaret February 23, 2008 Så här skrev jag i ämnet på min blogg: Idiotfortkörningsidioter i stormen Så blåste det på bron igen. Och jag hann tänka en del under färden. Jag börjar ana att Öresundsbilpendlare nog har en kraftigt lägre intelligenskvot än den genomsnittlige ickependlaren. Alltså de flesta ickependlare som kommer på en femtioväg, dom kör ju si så där 40-60 kilometer i timmen. En del bara för att de så hemskt gärna vill göra som storebror säger, men de flesta för att de gillar sitt körkort. Det är väldigt, väldigt få ickependlare som du ser susa fram i dubbel hastighet eller mer på en femtioväg, eller hur? På bron har man elektroniska hastighetsskyltar vilket gör att det är möjligt att justera ner hastigheten vid olyckor eller som idag när det blåser. Idag var det femtio kilometer i timmen. Jag följde 60-strömmen i högerfil, och blev hela tiden omkörd av bilar i dubbel hastighet. Och det är just här jag då tänker mig att det måste vara någon slags brist på logisk tanke som gör att så otroligt många riskerar sitt körkort. Lägger dom ihop flera skyltar? Tror dom att broar endast har fartrekommendationer? Är dom bara helt dumma i huvudet? Och nu snackar vi om folk som bilpendlar över Öresundsbron, det vill säga troligen många som har stort behov av sitt körkort. Vad tror ni det är som gör att det just på bron finns så många idiotfortkörningsnissar?
Guest jxhab Besvaret February 23, 2008 Rapporter Besvaret February 23, 2008 Så här skrev jag i ämnet på min blogg: Idiotfortkörningsidioter i stormen Så blåste det på bron igen. Och jag hann tänka en del under färden. Jag börjar ana att Öresundsbilpendlare nog har en kraftigt lägre intelligenskvot än den genomsnittlige ickependlaren. Alltså de flesta ickependlare som kommer på en femtioväg, dom kör ju si så där 40-60 kilometer i timmen. En del bara för att de så hemskt gärna vill göra som storebror säger, men de flesta för att de gillar sitt körkort. Det är väldigt, väldigt få ickependlare som du ser susa fram i dubbel hastighet eller mer på en femtioväg, eller hur? På bron har man elektroniska hastighetsskyltar vilket gör att det är möjligt att justera ner hastigheten vid olyckor eller som idag när det blåser. Idag var det femtio kilometer i timmen. Jag följde 60-strömmen i högerfil, och blev hela tiden omkörd av bilar i dubbel hastighet. Och det är just här jag då tänker mig att det måste vara någon slags brist på logisk tanke som gör att så otroligt många riskerar sitt körkort. Lägger dom ihop flera skyltar? Tror dom att broar endast har fartrekommendationer? Är dom bara helt dumma i huvudet? Och nu snackar vi om folk som bilpendlar över Öresundsbron, det vill säga troligen många som har stort behov av sitt körkort. Vad tror ni det är som gör att det just på bron finns så många idiotfortkörningsnissar? Det handler jo meget om at folk selv mener de ved hvad der er bedst på vejen. De mener de bedre kan tolke forholdene for alle der kører på vejen og dermed godt må køre som de vil om det er 5,10,20,50,100 km/t hurtigere end det er forskrevet ... Jeg synes faktisk at Buddha havde en god pointe tidligere for det er sjovt med sådan noget hastighed og forholdene. Nu er det storm og ikke vejarbejde osv så er der andre forhold der gør sig gældende og det samme med moralen :-) Men samtidig har vi alle også en eller anden selvjutits omkring hastighed .. "hey at jeg kører 140 i stedet for 110 eller 100 i stedet for 90, kan ikke skade nogen - men det er i hvet fald for meget med dem der kører 200km/t .." Jeg ved ikke om det er fordi at man hver dag kører på samme strækning at man føler at man kender forholdene så godt så man ikke behøver overholde reglerne - men det er den generelle tendens og den kan jo bruges på alle steder og områder ...
Guest Mogens Besvaret February 23, 2008 Rapporter Besvaret February 23, 2008 Fartgrænsernes manglende betydning og respekt... Vad tror ni det är som gör att det just på bron finns så många idiotfortkörningsnissar? Fordi bilisterne blot kalkulerer risiko'en for at blive målt og stoppet - og den er pt. meget ringe. 50 km/t på broen var den dag for lav - 70 eller 80 km/t havde været bedre i mine pendlerøjne. Det samme gør sig dagligt gældende i tunnelen - 90 km/t er alt for lavt og unødvendigt, hvor 110 km/t er lang mere ideelt og ufarligt...
bananas Besvaret February 23, 2008 Rapporter Besvaret February 23, 2008 Vad tror ni det är som gör att det just på bron finns så många idiotfortkörningsnissar? Der er flere grunde. 1) Risikoen for at blive snuppet er formentlig mindre end på andre strækninger - dog tror jeg nu ikke at den er så meget mindre end folk tror relativt til andre motorvejsstrækninger. 2) Der er plads til det - på de fleste andre motorveje ( i hvert fald på den danske side) er der for meget trafik. 3) Broens overbeskyttende vattæppe pædagogik omkring hvad hastigheden skal sættes ned til hvis der bare er det mindste som er anderledes. På alle almindelige motorveje bliver hastighedsgrænsen ikke sat ned til 50 km/t hvis det blæser meget - her er det op til folk selv at vurdere. Hvis der skal nogen ud og klippe budskadset i siden af Amagermotorvejen må man stadigvæk køre 110 forbi - på Broen sættes den ned til 70 op til flere kilometer i forvejen. Så der er tale om en Peter og Ulven effekt, hvor Broen efterhånden har mistet sin troværdighed. Folk kan altså godt tænke selv, og folk, som kører der ofte, har lært at rigtigt mange gange er Broens skiltning helt hen i vejret, og der kan risikofrit fortsættes med 110 i timen; men med ekstra opmærksomhed. 4) Broen og især tunellen er den sikreste motorvejsstrækning i hele regionen, hvis det er stille vejr og man er alene på vejen. Det har dem der vil teste tophastigheden af på deres bil fundet ud af. Om natten er der øde, fuldt oplyst, ingen til eller frakørsler, helt lige, ingen risiko for dyr eller andet på vejen og begrænset kontrol. Bilsælgeren der solgte min bil påstod at en af hans venner havde testet sin Lambourgini af til 330 nede i en tom tunnel - det var det bedste sted sagde han. Det kan selvfølgelig også have været et salgstrick.
Guest jxhab Besvaret February 23, 2008 Rapporter Besvaret February 23, 2008 Der er flere grunde. 1) Risikoen for at blive snuppet er formentlig mindre end på andre strækninger - dog tror jeg nu ikke at den er så meget mindre end folk tror relativt til andre motorvejsstrækninger. 2) Der er plads til det - på de fleste andre motorveje ( i hvert fald på den danske side) er der for meget trafik. 3) Broens overbeskyttende vattæppe pædagogik omkring hvad hastigheden skal sættes ned til hvis der bare er det mindste som er anderledes. På alle almindelige motorveje bliver hastighedsgrænsen ikke sat ned til 50 km/t hvis det blæser meget - her er det op til folk selv at vurdere. Hvis der skal nogen ud og klippe budskadset i siden af Amagermotorvejen må man stadigvæk køre 110 forbi - på Broen sættes den ned til 70 op til flere kilometer i forvejen. Så der er tale om en Peter og Ulven effekt, hvor Broen efterhånden har mistet sin troværdighed. Folk kan altså godt tænke selv, og folk, som kører der ofte, har lært at rigtigt mange gange er Broens skiltning helt hen i vejret, og der kan risikofrit fortsættes med 110 i timen; men med ekstra opmærksomhed. 4) Broen og især tunellen er den sikreste motorvejsstrækning i hele regionen, hvis det er stille vejr og man er alene på vejen. Det har dem der vil teste tophastigheden af på deres bil fundet ud af. Om natten er der øde, fuldt oplyst, ingen til eller frakørsler, helt lige, ingen risiko for dyr eller andet på vejen og begrænset kontrol. Bilsælgeren der solgte min bil påstod at en af hans venner havde testet sin Lambourgini af til 330 nede i en tom tunnel - det var det bedste sted sagde han. Det kan selvfølgelig også have været et salgstrick. Jeg tror du har ganske ret .. til et vidst punkt.. Jeg tror denne her diskussion lige så godt kunne have fundet sted, hvilket som helst andet sted i sverige eller danmark.. Folk vil altid have en anden opfattelse af skiltninger osv argumenter som, jamen der er jo ikke sket noget indtil videre, vejen er jo så bred osv osv).. Det er jo lige som mange motortrafikveje hvor grænsen på 90km/t regnes for at være for lidt.. Jeg må dog sige at den dag jeg holdte ind i nødsporet oppe på højbroen, der var jeg virkelig overrasket hvor meget forskel der er på kørsel og at holde stille. for hold op hvor det rev i bilen.. men der er ingen tvivl om Øresundsbroen går udfra værste scenarie når de sætter hastighederne ned ved storm, vejarbejde osv - men hvad skal de også gå ud fra? At din bilsælger har argumenteret for sikkerheden i tunnellen ved at teste en Lamborghini, giver jeg ikke så meget for - her er det de fysiske rammer, som gør at man har sat det til 90m/t og ikke 110km/t .. nemlig der ikke er nogen nødspor.. om det så er den bedste løsning - det skal jeg ikke kunne sige.. En slags konklussion til Göte Børges indlæg, er at man vælger at tilsidesætte regler og love for sin egen logik og det gælder nok for os alle sammen.
dannemare Besvaret February 23, 2008 Rapporter Besvaret February 23, 2008 Efter at have læst flere af I andres indlæg i denne tråd, synes jeg at kunne forstå, at der var været skiltet med 50 km/t på hele broen noget af dagen i går. Stemmer det? Da jeg kørte over, var det kun på højbroen (hvor samtlige af os helt naturligt blev tvunget ned i cirka 50-60 km/t, fordi vi klumpede godt og grundigt sammen). Ved al 70-skiltning var farten i højre bane cirka 80-90, mens den i venstre bane var cirka 20 km/t højere. Med andre ord: et ganske almindelig hverdagskørselmønster[1], som vi alle er vant til at se på de danske motorveje med eksempelvis lastbilen eller campingvognen i højre bane og personbilen i venstre bane, i færd med at overhale. Altså ikke noget usædvanligt eller hasarderet. Frederik [1]Her tænker jeg på fartdifferencen, som jo ærligt talt var temmelig beskeden.
michael k Besvaret February 23, 2008 Rapporter Besvaret February 23, 2008 Jeg føler også er det var meget overdrevet de hastighedsnedsættelser der var i fredags, det kan godt være at det blæste med xx m/sec med de må også ha med i deres beregninger hvor vinden kommer fra. faktisk så syntes jeg at det blæste mest lige før betalinganlæget hvor de havde sat farten op til normale 110 km/t, fordi der drejer broen så vinden kom anderledes på. Også kan jeg kun tilslutte mig bananas, broens skiltning skulle være anbefalet hastigheder. Hvis man skulle ha overholdt skiltningen i fredags 100 %, ja så var man jo ikke kommet hjem endnu nu er vind jo en ret sær ting .. det er faktisk sket før at en vind skifter retning der er endda et gammelt synonymordsprog for uberegnelige ting der går på "som vinden blæser" så bare fordi den kommer bagfra i det øjeblik du kører over broen så er det ikke sikkert at den gør det det sekund du kører af broen .. derfor er det vel fair nok at de sætter en begrænsning der som sagt tidligere i tråden passer til den bil med de dårligeste egenskaber i kraftige vinde.. det sjove er at jeg ser flere af de mennesker der var ret så hurtige til at kaste sig over mig i spørgsmålet om at bakke på broen som mener at det er ok at overskride den hastighedbegrænsning de har sat??? hvad sker der for jer? alle andre end lige jer må ikke bryde reglerne eller?? flot!! så kan man jo virkeligt tage jeres kritik i den anden tråd seriøst
Pede Besvaret February 23, 2008 Rapporter Besvaret February 23, 2008 På alle almindelige motorveje bliver hastighedsgrænsen ikke sat ned til 50 km/t hvis det blæser meget - her er det op til folk selv at vurdere. Ikke fordi jeg generelt ikke er enig i at jo mere broen råber ulv jo mere dropper vi at rette os efter deres henstillinger. MEN... lige med ovenstående er du helt galt på den. Broen er IKKE at sammenligne med nogen som helst almindelig motorvej når det kommer til vindpåvirkning. For pokker da - det siger sig selv. Vi er højt oppe i luften uden den ringeste mulighed for læ fra vinden. Virker til i denne tråd at flere mener at 50 km/t er FARLIGT fordi folk kommer bagfra med overdreven fart. Er det ikke liiiiige en Fætter Omvendt? - det er vel idioterne der kører over dobbelt af det tilladte der er farlige for deres omgivelser. Giver Buddha-Mulen ret i at mange her er blevet fanget i deres dobbeltmoral.
rasmusrene Besvaret February 23, 2008 Rapporter Besvaret February 23, 2008 Syntes også at det var lidt overkill med 50kmt, sad og tænkte på at hvis det havde været idag at mine forældre kom forbi, som bor i Marienlyst på falster ville de have mødt følgende hastighedsgrænser: 90, 110, 130, 90, 130, 120, 90, 110, 90, 70, 50, 110, 90, 70, 50, 30, 110, 90, 70 og til sidst 50 dette er kun skilte de ville have mødt på motorvejen, der er ikke taget byskilte med.... Der er da lidt at holde øje med.... :-)
ulmus Besvaret February 23, 2008 Rapporter Besvaret February 23, 2008 50 km´t var HJERNEdødt farligt i går..................Så en svenskreg. Land Rover TD6 med en ung idiot i som kom med 120-130km´t hvor han var milimeter for at køre lige op i røven på en lille bil med 5 personer i (3 børn)......Han blokerede bremserne og bilen skred fra side til side, men rettede op 1-2 meter før!!! Damn en idiot......Efterfølgende kørte han langsommeren men idioten kunne ikke finde ud af at holde afstand det sidste stykke! Er der ikke noget, du helt har misforstået?? Det var ikke de 50 km/t, der var hjernedødt - det var IDIOTEN, der kørte harsarderet!!!!:thumbdown:fight:
MRoderick Besvaret February 23, 2008 Rapporter Besvaret February 23, 2008 Ah, endnu en dag, og endnu en transport / biler / bro / hastigheds diskussion. Måske ville det være en ide, hvis man syntes man har den bedste ide til hvordan broen bør skilte, at man sendte sine ideer til broen? F.eks. syntes jeg da at ideen med at skilte om vejarbejde / broservice forude er fremragende. Så har bilisterne viden om at der kan være personer på vejbanen, og at man skal være ekstra opmærksom. De der arbejder på broen sgu nok lidt ligeglade om de bliver ramt med 90 eller 110 km/t, men vil nok nærmere sætte pris på slet ikke at blive ramt. Så bare send de bedste ideer til broen ... hvem ved, måske indfører de netop din ide, og oplevelsen bliver en smule bedre ... og der vil måske også være knap så mange mavesure indlæg på Sunddebat ;)
tim_pedersen_ Besvaret February 27, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret February 27, 2008 Så skete det igen Ja. Så skete det igen. Endnu en dag med hastighedsnedsættelse til 50 km / t på et stort stykke af broen. Syntes personligt selv at nedsættelsen var endnu mindre begrundet end sidste gang. Jo, det blæste lidt, men vinden kom lige bagfra. Så der var intet at mærke i bilen på noget tidspunkt. Kan broen ikke måle hvor vinden kommer fra og tilpasse hastigheden herefter. I dag kunne der fint have været 110 hele vejen. Mvh Tim
Joel Besvaret February 27, 2008 Rapporter Besvaret February 27, 2008 Svensk trafiklagstiftning Jag har läst igenom den här tråden och tänkte berätta lite om svenska trafikregler, speciellt om fartbegränsningar. OBS, mina kommentarer gäller bara svenska sidan av bron! På bron finns nämligen flera olika skyltar som visar hastigheter och man behöver inte lyda alla...Det är bara de skyltar som har en röd cirkel runt sig som man måste följa. De skyltar där farten bara står med gul/vit text på en helt svart skylt (eller med blinkande prickar på) är bara en rekomenderad högsta hastighetsgräns. http://www.vv.se/templates/Roadsign____20460.aspx http://www.vv.se/templates/Roadsign____20498.aspx Öresundsbron har själva absolut ingen kunskap om den svenska trafiklagstiftningen. De bryter konstant mot olika svenska lagar. Skyltarna som man inte måste följa får till exempel aldrig visa 110km/h, om det är 110km/h som rekomenderas så skall skylten vara släckt! Vidare får trafikmärken aldrig blinka, jmf. skyltarna med blinkande prickar! När man kör förbi en motorvägsskylt http://www.vv.se/templates/Roadsign____20486.aspx gäller automatiskt 110km/h om det inte står något annat bredvid den skylten. Kör nu inte iväg som galningar bara för att jag har berättat detta, det är fortfranade 110km/h som är maxhastigheten och självklart ska man köra ordentligt och inte utsätta sina medtrafikanter för någon risk. Själv försöker jag alltid hålla mig till gällande hastighetsgräns.
bananas Besvaret February 27, 2008 Rapporter Besvaret February 27, 2008 Sjovt at du nævner det Joel. Jeg er heller ikke sikker på at Broens skilte følger den danske lovgivning. Det er noget med, at der skal indhentes tilladelse fra politiet hver gang fartes skal sættes ned ved vejarbejder. Der har lige været en dom i Danmark, der har kendt en skiltning i forbindelse med et motorvejsarbejde ulovlig. http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-10568242.html Men mon ikke de laver loven om med tiden.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu