Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Øresunds-danskere afvises ved lægen 27. feb. 2008 07.06 Opdat.: 27. feb. 2008 07.50 Det er ikke let at komme til lægen som dansker, hvis man bor i Sverige - men arbejder i Danmark. Rigtige mange pendlere har nemlig oplevet at blive afvist af deres danske læge. Og det på trods af, at de har ret til at benytte det danske sundhedssystem på lige fod med alle os andre. Sakir Guses har pendlet over broen fra Sverige siden 2004, og han kender kun problemet alt for godt: - Nogle gange er jeg simpelthen blevet sendt ud igen - altså vi kunne ikke komme videre, og så opgiver jeg og bliver ikke undersøgt. Ifølge en undersøgelse fra Øresundsbron har hver femte pendler prøvet at blive afvist hos lægen. Og ifølge Britt Andresen, der er analysechef hos Øresundsbron, er problemet, at hverken læger eller pendlere ved, hvordan systemet fungerer: - De har ikke fået ordentlig information om, hvordan de skal henvende sig, når de kommer til lægen. Det virker også som om, de ansatte i sundhedssystemet mangler information om, hvordan de rent administrativt skal håndtere øresundspatienterne. Nyt sygesikringsbevis skal løse problemet Men der er lys forude, der er nemlig et nyt sygesikringsbevis til pendlere på vej. Leif Skovsgaard er praktiserende læge, og han har siddet med i det udvalg, der har fundet frem til løsningen med det nye kort. - Det vil bl.a. gøre, at grænsegængerne vil kunne få medicintilskud; at de praktiserende læger f.eks. kan se, hvilke medicin de har fået tidligere, og at de vil kunne få sygesikringsrefusion hos tandlægerne, siger han. Ifølge Leif Skovsgaard så skulle det nye sygesikringsbevis være i pendlernes hænder om få måneder. http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/02/27/064406.htm

Besvaret

Jeg har godt nok aldrig prøvet at blive afvist ved lægen, men hvis vi kunne få et sygesikringsbevis, som ville gøre udlevering af medicin fra apoteker lidt lettere, så ville jeg klappe i mine små hænder af glæde. Dét kan nemlig godt være lidt af en udfordring....

Besvaret
Jeg har aldrig oplevet at blive afvist hos lægen - der står jo på EØS-beviset hvordan de skal forholde sig - så det kan da ikke være så svært... :confused:
Jeg har heller ikke ligefrem oplevet at blive afvist. Til gengæld har jeg oplevet hos både tandlæge og fysiorygbrækker at deres systemer ikke kan finde ud af det der 4000000200 og det giver en masse bøvl. Så hvis det bliver nemmere ville det bestemt ikke gøre noget :-)
Besvaret

Jeg har boet i SE i snart 5 år, og har endnu ikke gidet bruge tid på at få mit danske pap-sygesikringskort what ever... Jeg bruger det svenske system i stedet, de par gange det har været nødvendigt. Jeg betaler med glæde 300 sek for at gå til lægen/skadestuen her, end at skulle over til en eller anden bitter morfar i DK, der kun går op i at jeg ikke bor i Danmark. Pt går jeg til en fysioterapeut her i SE, én gang om ugen, og det koster mig 100 sek/pr gang. I Danmark har jeg også benyttet mig af fysioterapeuter ifm skader, og det kostede langt mere (selv om sygesikringen dækkede en stor del). På onsdag når jeg skal til fysioterapeuten igen, så runder jeg samlet 900 sek i patientafgifter på mit högkostnadskort, og så får jeg frikort som gælder til den 15/12-08 = al henvendelse og behandling i den periode er gratis for mig :th2: SÅDAN SVERIGE!!! Kan kun anbefale det svenske system, med mindre man kun vil snakke med en dansk læge. Dermed ikke sagt at kvaliteten nødvendigvis er bedre end i DK, man kan have både gode og dårlige oplevelser, i begge lande. Men jeg gider ikke bruge tid på det danske system, når det er så bøvlet, bare fordi man bor i SE :thumbdown

Besvaret

Vi oplever at vi bliver lagt bagerst i bunken når vi skal til lægen, fordi vi jo ikke er fast patient der.. hvilket er fair nok Men en dag jeg kom forbi kl 11 i den åbne konsutationstid fra 11-14 kom jeg ind kl 14 som den sidste selvom jeg kom først.... Vi har også oplevet at danske hospitaler ikke har plads til os pga. der er fuldt booket, men når jeg henvender mig personligt og kræver at se tider så er der masser af plads og næsten valgfrie tider, undre det mig

Besvaret

Jeg har boet i Malmö i 7 år og har haft fast læge i København i alle årene uden problemer. 2 gange har jeg været ude for at blive afvist. 1. gang var hos min hudlæge, som efter at have behandlet mig i ½år, afviste mig, da jeg flyttede til Sverige: "jeg gider ikke alt det bøvl for at få mine penge". 2. gang var på Rigshospitalet, hvor min læge havde henvist mig til med et galdestensanfald. Da jeg efter 3 uger ikke havde fået en indkaldelse og ringede der til, fik jeg at vide: "Du kan jo bare skubbe hjem til Sverige og blive behandler dér". Min læge gik videre til Sundhedsstyrelsen, og de fik en reprimande. Imidlertid var min galdesten passeret, og jeg har 7-9-13 ikke mærket noget til den siden. M.h.t. Apoteket har jeg stadigvæk problemer med at få mit tilskud, men jeg holder dem i ørerne, når de glemmer det og får det så også. På Apoteket har jeg et specielt nummerbevis, som giver mig det almindelige tilskud. Jeg går stadigvæk hos min danske tandlæge, som jeg har haft i 30 år, også der uden problemer. Det er nok bare et spørgsmål om at være stædig nok.:th2:

Besvaret

Jamen, det skal da blive interessant og se, hvordan det kommer til at fungere. Jeg har selv oplevet at have en læge i DK, som jeg oven i købet havde haft i flere år, før jeg flyttede til Sverige, der pludselig syntes, det var dødbesværligt og egentligt ikke gad én, når man kom. Jeg gør selv brug af læge her i Sverige, og jeg synes, de gør det godt!

Besvaret

Jeg har aldrig haft problemer hos egen læge - han modtager mig uden problemer, og recepter bliver også fornyet uden at kny (det er så bare apoteket, som ikke kan blive enig med sig selv om, hvorvidt jeg skal bruge mit gamle CPR-nr. eller det af dem tildelte fiktive). Tandlægen: Heller ingen problemer. En løbende behandling/check hos lægerne på Bispebjerg hospital: Ingen problemer. De skal bare lige have en kopi hver gang jeg får nyt sygesikringsbevis, ellers får jeg brev om, hvor meget det kommer til at koste mig, hvis jeg ikke har et. Jeg har dog oplevet en øjenlæge, som før jeg kom til følte trang til at diskutere højlydt med sekretæren, om jeg nu VAR berettiget til at blive checket - til stor morskab for de andre patienter i venteværelset så det ud til. Dog - i det store og hele ingen problemer (og grunden til jeg bruger Bispebjerg i stedet for det svenske system er, at det er en fortsat behandling, som jeg ikke orker at starte forfra på i Sverige).

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...