Buddha Skrevet March 8, 2008 Rapporter Skrevet March 8, 2008 Junior på 6 år har fået en på 4 hjul. Har snakket med 2 forskellige polis'er. Den ene siger at vi godt må og den anden siger vi ikke må..... Vi ejer vejen i en Samfällighetsforening. Hvad må man herovre????
Gio Besvaret March 8, 2008 Rapporter Besvaret March 8, 2008 Hvis det er en privat vej, så burde der ikke være et problem. Prøv at ringe til Polishuset og hør hvad de siger.
skallstorp Besvaret March 9, 2008 Rapporter Besvaret March 9, 2008 Privat vej Vi har også en vägsamfältighet (staves) men det er en vej der er under almindelige trafikregler alligevel. At den er "privat" har noget med vedligeholelse at göre. Så mit bud er nej, det må man ikke. Privat mark er naturligvis noget helt andet.
Thomas Besvaret March 9, 2008 Rapporter Besvaret March 9, 2008 Det må du ikke, når den ikke er reg. og forsikret er det ulovligt! Du må jo heller ikke lade knægten køre din bil.... Junior på 6 år har fået en på 4 hjul. Har snakket med 2 forskellige polis'er. Den ene siger at vi godt må og den anden siger vi ikke må..... Vi ejer vejen i en Samfällighetsforening. Hvad må man herovre????
Buddha Besvaret March 9, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret March 9, 2008 Det er ikke rigtigt.....Sålænge den ikke kan køre over 25 km/t, så behøves den ikke at blive indreg...... Men så er det godt vi har 6500kvm at boltre os på....:) Det må du ikke, når den ikke er reg. og forsikret er det ulovligt! Du må jo heller ikke lade knægten køre din bil....
MC Manden Besvaret March 10, 2008 Rapporter Besvaret March 10, 2008 Det er ikke rigtigt.....Sålænge den ikke kan køre over 25 km/t, så behøves den ikke at blive indreg...... Men så er det godt vi har 6500kvm at boltre os på....:) Det er korrekt, men... han skal være 15 (eller 16 ?) for at må køre moped... om den så har 2, 3 eller 4 hjul. Og, han må ikke køre på vejen omkring lejligheden, da det er offentlig vej.
Buddha Besvaret March 10, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret March 10, 2008 Fuck det......... Lege det skal han sgu!!! :D
BS Besvaret March 10, 2008 Rapporter Besvaret March 10, 2008 Fuck det......... Lege det skal han sgu!!! :D Hvorfor helvede spørger du så?
Buddha Besvaret March 10, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret March 10, 2008 Fordi jeg gerne vil vide det....:) Og hvorfor blander du dig, såfremt du ikke har nyt at bidrage med??? Hvorfor helvede spørger du så?
BS Besvaret March 10, 2008 Rapporter Besvaret March 10, 2008 Og hvorfor blander du dig' date=' såfremt du ikke har nyt at bidrage med???[/quote'] Hvis du lover at gøre det samme har jeg intet problem med det også. Dog har jeg ret svært ved at tro du kan leve op til det
Joel Besvaret March 18, 2008 Rapporter Besvaret March 18, 2008 Mitt svar är att det är tillåtet om det sker på privat område SOM är VÄL inhängnat och det kan ske utan fara för allmänheten. Det vill säga, det är inte tillåtet på en "privat väg" bara för att du själv äger den. Mvh. Joel
Gio Besvaret March 18, 2008 Rapporter Besvaret March 18, 2008 Det vill säga, det är inte tillåtet på en "privat väg" bara för att du själv äger den.I min verden må du køre næsten hvad som helst, hvis du selv ejer området det gøres på. Om der er "vej" på eller ej.
Joel Besvaret March 18, 2008 Rapporter Besvaret March 18, 2008 Det var ju ett moget ställningstagande gentemot dina medmänniskor. Det finns kanske en anledning till att lagen är som den är!
Gio Besvaret March 18, 2008 Rapporter Besvaret March 18, 2008 Det var ju ett moget ställningstagande gentemot dina medmänniskor. Det finns kanske en anledning till att lagen är som den är!Jamen - hvis de befinder sig på min private grund, så er det jo ligesom mig der bestemmer hvad man må og ikke må. Husk på, at når jeg skriver "vej", så mener jeg definitionen på en flade der er til at køre på, af den ene eller den anden beskaffenhed. Ikke en vej der varetages af kommunen, vägvärket eller andre - men kun af mig, eftersom det er mig der ejer den. Og dér er der ingen der skal bestemme om jeg vil køre motocross med min søn på x år eller ej. Ganske simpelt. Jeg ser ikke problemet, når vi holder fast i termen "privat ejendom". :)
Kim H Besvaret March 18, 2008 Rapporter Besvaret March 18, 2008 Jamen - hvis de befinder sig på min private grund, så er det jo ligesom mig der bestemmer hvad man må og ikke må. Husk på, at når jeg skriver "vej", så mener jeg definitionen på en flade der er til at køre på, af den ene eller den anden beskaffenhed. Ikke en vej der varetages af kommunen, vägvärket eller andre - men kun af mig, eftersom det er mig der ejer den. Og dér er der ingen der skal bestemme om jeg vil køre motocross med min søn på x år eller ej. Ganske simpelt. Jeg ser ikke problemet, når vi holder fast i termen "privat ejendom". :) Wrong - forsåvidt angår den private vej ... Uanset hvor privat en vej er, er den offentlig i færdselslovens betydning. Enhver kan jo komme der - i lovligt ærinde eller ... Det private bliver først helt privat, når det er indhegnet. Ovst. gælder i hvert fald i DK - mon ikke samme forhold gælder herovre?
Gio Besvaret March 18, 2008 Rapporter Besvaret March 18, 2008 Wrong - forsåvidt angår den private vej ... Uanset hvor privat en vej er, er den offentlig i færdselslovens betydning. Enhver kan jo komme der - i lovligt ærinde eller ... Det private bliver først helt privat, når det er indhegnet. Ovst. gælder i hvert fald i DK - mon ikke samme forhold gælder herovre?"Enskilda vägar", som jeg kan forstå det hedder herovre, er jo ikke helt det samme som i DK - så der kan sagtens være nogle regler der kan/skal være anderledes. Især med den svenske Allemandsrätt taget i betragting. Jeg mener dog stadig at hvis du kører ind på privat grund, og der er skiltet med dette, så må ejerens Junior-terrorist godt køre på sin crosser. At hele området skal være indhegnet, tvivler jeg på. Men igen - jeg taler af egen overbevisning, og har før måttet lære noget nyt. Heldigvis da :)
Kim H Besvaret March 18, 2008 Rapporter Besvaret March 18, 2008 "Enskilda vägar", som jeg kan forstå det hedder herovre, er jo ikke helt det samme som i DK - så der kan sagtens være nogle regler der kan/skal være anderledes. Især med den svenske Allemandsrätt taget i betragting. Jeg mener dog stadig at hvis du kører ind på privat grund, og der er skiltet med dette, så må ejerens Junior-terrorist godt køre på sin crosser. At hele området skal være indhegnet, tvivler jeg på. Men igen - jeg taler af egen overbevisning, og har før måttet lære noget nyt. Heldigvis da :) Enhver er salig i sin tro ;)
Gio Besvaret March 19, 2008 Rapporter Besvaret March 19, 2008 Enhver er salig i sin tro ;)...so far, ja :)
LotteB Besvaret March 19, 2008 Rapporter Besvaret March 19, 2008 Det område Buddha taler om er godt nok et lukket park område, men der er adgang for offentligheden, så jeg tror ikke det er tilladt, at lade sønnike drøne rundt. Men Brian, hvorfor ringer du ikke til Vellinge kommune? Det kan jo være der ligger nogle lokale trafikforeskrifter for Bruksparken. Det er jo et lidt specielt område. Ellers må "Lucky Lukas" nøjes med haven, men der er da også rig udfoldelsesmulighed, hvis andre ellers kan holde ud og høre på det:scared:
don j Besvaret March 21, 2008 Rapporter Besvaret March 21, 2008 en privat vej er ganske lovlig at køre rundt på så fremt der er skiltet med privat vej indkørsel forbudt. beboerkørsel tilladt. for så betragtes det som indtrængen på privat grund da der jo er skiltet med bliv ude
Thomas Besvaret March 21, 2008 Rapporter Besvaret March 21, 2008 en privat vej er ganske lovlig at køre rundt på så fremt der er skiltet med privat vej indkørsel forbudt. beboerkørsel tilladt. for så betragtes det som indtrængen på privat grund da der jo er skiltet med bliv ude ' Du bor i sverige, der er ikke noget der hedder privat!
Joel Besvaret March 21, 2008 Rapporter Besvaret March 21, 2008 @ don J Du måste tänka på att det handlar om svenska lagar, hur det är i Danmark kan jag inte uttala mig om. I Sverige är det allemansrätten som i pricip styr vad som är intrång på privat mark. En väg som är skyltad som "privat väg" där obehöriga fordon inte får framföras får alltid beträds av gående och i princip alltid även av cyklar. Därav är det inte ett inhägnat område. I Sverige får man enbart köra moped klass 1(vilket en 49cc klassas som) om man är över 15 år och innehar förarbevis eller traktorkort, på allmän väg. Är man under 15 år får man enbart köra på inhägnat område. Som inhägnat område klassas enbart område dit allmänheten inte med lätthet kan ta sig in till, utan att göras medveten om att framförande av motorfordon av underårig sker. Dvs. i princip område med tex. stängsel runt och låst grind. Gärna med upplysande skyltar. Se även nedanstående länkar: Ett svar från Östergötlands trafikpolischef: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3222242&postcount=26 Hela tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=164462&page=2 Brochyr från vägverket: http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1692/88369_Fyrhjuling_utgava%207.pdf
Gio Besvaret March 21, 2008 Rapporter Besvaret March 21, 2008 Du måste tänka på att det handlar om svenska lagarOplysende og til at forstå - og så lader det jo til at vi, endnu en gang, kommer til nærmest kosmisk enighed - svenskere og danskere imellem. Jeg er blevet klogere på de svenske regler, og var stadig ikke totalt afsporet i mine ytringer - men har skyllet den lille kamel ned med en friskkværnet/brygget espresso Brian/Buddha: Du må melde junior ind i en crossklub med tilhørende svampbana - fordi han må, lovmæssigt, ikke drøne rundt hvor du umiddelbart ønsker. (at du så sikkert vælger at ignorere dette 101%...tja, er jo dit problem - samt juniors, hvis han kommer til skade eller forvolder andre ditto. Så kan det nok gå hen og blive "spændende" at twist´e dén overfor försäkringsbolaget )
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu