EBL Besvaret March 26, 2008 Rapporter Besvaret March 26, 2008 Hvorfor skifter folk til sommerdæk' date=' [...'] er det fordi [...] man kan ikke vente med at få sine oversmarte bling bling alu fælge på gaden, med ekstra lavprofil. Ja det var det der var grunden i mit tilfælde (dog nok mest argumentet om at sommerdæk er smartest i regnvejr og plusgrader) Jeg var ikke klar over at 'reglen' om skift af dæk siger til og med marts, er det virkeligt rigtigt? Er det lovgivningen eller alm. praksis der siger dette?
APGraph Besvaret March 26, 2008 Rapporter Besvaret March 26, 2008 Det er lovgivning, hvormange år har du boet i det svenske, de har mange sjove regler her over. Ja det var det der var grunden i mit tilfælde (dog nok mest argumentet om at sommerdæk er smartest i regnvejr og plusgrader) Jeg var ikke klar over at 'reglen' om skift af dæk siger til og med marts, er det virkeligt rigtigt? Er det lovgivningen eller alm. praksis der siger dette?
Scion Besvaret March 26, 2008 Rapporter Besvaret March 26, 2008 Ja det var det der var grunden i mit tilfælde (dog nok mest argumentet om at sommerdæk er smartest i regnvejr og plusgrader) Jeg var ikke klar over at 'reglen' om skift af dæk siger til og med marts, er det virkeligt rigtigt? Er det lovgivningen eller alm. praksis der siger dette? til og med 31. marts er det lovpligtigt at have vinterdæk på når det er "vinterläge". kan ikke huske hvornår perioden starter...
Gio Besvaret March 26, 2008 Rapporter Besvaret March 26, 2008 Jeg var ikke klar over at 'reglen' om skift af dæk siger til og med marts' date= er det virkeligt rigtigt? Er det lovgivningen eller alm. praksis der siger dette?Vi gentager (nogle gange) gerne os selv herinde http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspx :D
Scion Besvaret March 26, 2008 Rapporter Besvaret March 26, 2008 Vi gentager (nogle gange) gerne os selv herinde http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspx :D jeg overvejede om jeg gad at finde det derinde, og tænkte...nej. godt du gad :D
Kasper Besvaret March 26, 2008 Rapporter Besvaret March 26, 2008 M+S hele året :D Der kunne jo være mudder på broen.
Gio Besvaret March 26, 2008 Rapporter Besvaret March 26, 2008 Der kunne jo være mudder på broen.Ja...dét tror jeg snildt der kan ;)
Thomas Besvaret March 26, 2008 Rapporter Besvaret March 26, 2008 I kan sige hvad i vil, men loven siger altså også at os pendlere ikke SKAL have vinterdæk på!!! Undantag Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål. Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen). Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre. Om fordonet är registrerat i utlandet.Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet. Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning. Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.
Scion Besvaret March 26, 2008 Rapporter Besvaret March 26, 2008 den havde jeg faktisk ikke engang set før, spændende Thomas!
APGraph Besvaret March 26, 2008 Rapporter Besvaret March 26, 2008 hvilken undtagelse er det lige du mener at du kan dække dig ind under??? I kan sige hvad i vil, men loven siger altså også at os pendlere ikke SKAL have vinterdæk på!!! Undantag Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål. Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen). Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre. Om fordonet är registrerat i utlandet.Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet. Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning. Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.
Scion Besvaret March 26, 2008 Rapporter Besvaret March 26, 2008 den her: "Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet." Vi påbegynder eller afslutter altid vores kørsler i danmark - derfor er vi altid undtaget. (ihvertfald når vi taler om pendler ture)
biz Besvaret March 27, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret March 27, 2008 Nu er det sgu lige før at jeg har lyst til at blive stoppet på vej til arbejde :D bare for at se om polisen også er bekendt med den undtagelse..
Thomas Besvaret March 27, 2008 Rapporter Besvaret March 27, 2008 hvilken undtagelse er det lige du mener at du kan dække dig ind under??? Læs og gæt:rolleye:
Guest jxhab Besvaret March 27, 2008 Rapporter Besvaret March 27, 2008 Læs og gæt:rolleye: Det er ren fluek..... men begynder og slutter du ikke din arbejdsdag i Sverige? altså du kører fra Sverige og når du kører hjem er du i Sverige igen?
Buddha Besvaret March 27, 2008 Rapporter Besvaret March 27, 2008 Nej....Den er ganske enkel og jeg har brugt den før herinde.... Når din färd begynder ELLER slutter i udlandet, er du undtaget for reglen om vinterdæk. LÆNGERE ER DEN BARE IKKE!!! :D Så ikke nogen der knepper fluer her... Det er ren fluek..... men begynder og slutter du ikke din arbejdsdag i Sverige? altså du kører fra Sverige og når du kører hjem er du i Sverige igen?
Guest jxhab Besvaret March 27, 2008 Rapporter Besvaret March 27, 2008 Okay - ja det var altså mig jeg mente der var en flueknepper og ikke Thomas .. men udover det så mindes jeg også der er en regel som taler omkring vejforholdene at hvis der ingen frost og sne er, så gør det ikke noget man køre på sommerdæk, men det burde selvf. være et lovkrav i både Danmark, som det er i Sverige.
SanneJ Besvaret March 27, 2008 Rapporter Besvaret March 27, 2008 Når din färd begynder ELLER slutter i udlandet' date=' er du undtaget for reglen om vinterdæk.[/quote']Jo, men som flueknepper kan man måske mene, at färden er frem OG tilbage og så afslutter du jo igen i SE. Spörgsmålet er hvordan man (kan?) definere en "färd" -måske skal man sove imellem färderne? (men hvem tager sig ikke lige en morfar på jobbet:rolleye:)
Scion Besvaret March 27, 2008 Rapporter Besvaret March 27, 2008 Jo' date=' men som flueknepper kan man måske mene, at färden er frem OG tilbage og så afslutter du jo igen i SE. Spörgsmålet er hvordan man (kan?) definere en "färd" -måske skal man sove imellem färderne? (men hvem tager sig ikke lige en morfar på jobbet:rolleye:)[/quote'] en färd må være en tur fra punkt A til punkt B. Når du kører hjemmefra, hvor er du på vej hen? - på arbejde, ikke hjem. Derfor må én färd være turen fra hjem til arbejde.
Toft Besvaret March 29, 2008 Rapporter Besvaret March 29, 2008 I så fald må det være en blankocheck til alle bilister i Sverige, og forsikringsselskaberne kan bare sidde og se måbende på Forsikringsselskabet: "Ja, vi medgiver at din bil er totalskadet, men i følge politiet var forholdene vinteragtige da du kørte galt, og da du ikke har monteret vinterdæk på din bil, ja så dækker vi desværre ikke en krone". a) Göran, Lidköping: "Jamen, jeg var jo faktisk på vej til Lillehammer for at spise frokost, de har sådan en dejlig madkultur i Norge jo, så I kommer vist til at erstatte min V70'er alligevel". b) Bengt, Ljungby: "Hmm, jeg var ellers på vej til Netto i Kastrup for at fylde min V70'er op med et par kasser Bjørnebryg, så er der ikke noget med at så skal I erstatte min bil alligevel?". c) Fredrik, Luleå: "Jeg var på vej til snescooter træf Sieppijärvi, for de bedste træf er i Finland. Jeg efterlader nu min V70'er i grøften og tager bussen hjem igen. Og så tror jeg vist at I kommer til at erstatte min bil, og bare giv mig fire vinterdæk med i hatten".. d) Brian, Skåne: "Ja og hva så med jeres åndsvage svenske regler!! Hjemme i Danmark gør vi ikke sådan, og da jeg jeg ligesom pendler i min Mercedes AMG med 600+ hk, så kan I bare glemme det og yde fuld erstatning, idioter!! Man piller sgu da ikke sine 20" fælge af og i stedet sætter vinterdæk på en AMG, hva helvede tror I folk ville tænke om mig når jeg parkerer min bil (tæt på hovedeindgangen) på min arbejdsplads!! Nu har jeg i 4 år kørt med over 200 km/t henover broen, og de par gange der har været lidt sne, har jeg sgu bare kørt efter forholdene!! Hvis alle de andre idioter bare kunne finde ud af at trække ind til højre, så var jeg ikke kørt galt der, idioter"..!! :)
Miriam Besvaret March 29, 2008 Rapporter Besvaret March 29, 2008 d) Brian, Skåne: "Ja og hva så med jeres åndsvage svenske regler!! Hjemme i Danmark gør vi ikke sådan, og da jeg jeg ligesom pendler i min Mercedes AMG med 600+ hk, så kan I bare glemme det og yde fuld erstatning, idioter!! Man piller sgu da ikke sine 20" fælge af og i stedet sætter vinterdæk på en AMG, hva helvede tror I folk ville tænke om mig når jeg parkerer min bil (tæt på hovedeindgangen) på min arbejdsplads!! Nu har jeg i 4 år kørt med over 200 km/t henover broen, og de par gange der har været lidt sne, har jeg sgu bare kørt efter forholdene!! Hvis alle de andre idioter bare kunne finde ud af at trække ind til højre, så var jeg ikke kørt galt der, idioter"..!! :) hæhæ
Buddha Besvaret March 29, 2008 Rapporter Besvaret March 29, 2008 Tak for det toft.... Nu er der vinterdæk på alle 3 biler. Men derfor skal folk jo oplyses om reglerne....;) Det er jo ikke MIG der laver undtagelserne. Det er den lovgivende magt i Sverige.... Så den syntes jeg faktisk var under bæltestedet den dér.....:( d) Brian' date= Skåne: "Ja og hva så med jeres åndsvage svenske regler!! Hjemme i Danmark gør vi ikke sådan, og da jeg jeg ligesom pendler i min Mercedes AMG med 600+ hk, så kan I bare glemme det og yde fuld erstatning, idioter!! Man piller sgu da ikke sine 20" fælge af og i stedet sætter vinterdæk på en AMG, hva helvede tror I folk ville tænke om mig når jeg parkerer min bil (tæt på hovedeindgangen) på min arbejdsplads!! Nu har jeg i 4 år kørt med over 200 km/t henover broen, og de par gange der har været lidt sne, har jeg sgu bare kørt efter forholdene!! Hvis alle de andre idioter bare kunne finde ud af at trække ind til højre, så var jeg ikke kørt galt der, idioter"..!! :)
Toft Besvaret March 29, 2008 Rapporter Besvaret March 29, 2008 Tak for det toft.... Så den syntes jeg faktisk var under bæltestedet den dér.....:( Øh nånå, ro på nu! For det første står der ikke Brian Bjerring Jensen, Vellinge. For det andet kører du så vidt jeg kan læse i en RS6 og en Starlet. For det 3. så har du i følge dig selv, eget firma, og kører således ikke til en arbejdsplads i DK hvor kollegaerne kan savle over din store svenske bil. For det 4. har du boet længere tid i Sverige end 4 år. For det 5. er en hastighed på 200 km/t vist langt fra hurtigt nok, hvis man kører en RS6'er har jeg hørt noget om... PS. Klart jeg henter inspiration bl.a her på debatten, men Göran, Bengt og Fredrik er altså også fiktive personer, hvis du skulle være i tvivl.
Buddha Besvaret March 29, 2008 Rapporter Besvaret March 29, 2008 Ja ja..... Tror ikke mange var i tvivl om din hentydning....Bare spørg Miriam....;) Øh nånå, ro på nu! For det første står der ikke Brian Bjerring Jensen, Vellinge. For det andet kører du så vidt jeg kan læse i en RS6 og en Starlet. For det 3. så har du i følge dig selv, eget firma, og kører således ikke til en arbejdsplads i DK hvor kollegaerne kan savle over din store svenske bil. For det 4. har du boet længere tid i Sverige end 4 år. For det 5. er en hastighed på 200 km/t vist langt fra hurtigt nok, hvis man kører en RS6'er har jeg hørt noget om... PS. Klart jeg henter inspiration bl.a her på debatten, men Göran, Bengt og Fredrik er altså også fiktive personer, hvis du skulle være i tvivl.
skallstorp Besvaret March 29, 2008 Rapporter Besvaret March 29, 2008 Hvorfor diskutionen Jeg fatter ikke diskutionen. I har valgt at bosätte jer i et land hvor der er en lov om vinterdäk. Det er der fordi det er mest sikkert. Jeg vil helst möde folk med vinterdäk på broen om morgenen, sådan er det. Hvad er det iövrigt böden er på, 800 kr pr däk hvis man bliver stoppet ?
CoolAIR Besvaret March 29, 2008 Rapporter Besvaret March 29, 2008 Jeg fatter ikke diskutionen. I har valgt at bosätte jer i et land hvor der er en lov om vinterdäk. Det er der fordi det er mest sikkert. Enig. Det er jo ikke for polisens skyld, men for folks eget bedste! I øvrigt har jeg aldrig oplevet at de tjekker dæktypen, når man bliver stoppet. Og hold så op med at kneppe de fluer. Knep noget på jeres egen størrelse i stedet for... ;)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu